Upprop angående kortnosar

Om vi ska diskutera detta så kan vi väl hålla debatten snyggare än på andra ställen på internet. Jag hyser inga tvivel om att ni kan!

För att debatten inte ska bli snedvriden och extrempolariserad så hoppas att jag att den kan få vara faktabaserad, och inte baserad på tyckanden och rykten.

Om vi ska diskutera detta så kan vi väl hålla debatten snyggare än på andra ställen på internet. Jag hyser inga tvivel om att ni kan!

För att debatten inte ska bli snedvriden och extrempolariserad så hoppas att jag att den kan få vara faktabaserad, och inte baserad på tyckanden och rykten.

Rykten håller jag med om, men tyckanden hör rimligen till en diskussion om bedömningar?

Rykten håller jag med om, men tyckanden hör rimligen till en diskussion om bedömningar?

Ja, det kan jag i och för sig hålla med om om man syftar till utställningsbiten. Men ska man vara riktigt strikt angående trådinnehåll så är det ju det veterinära uppropet som ska diskuteras i tråden och inte utställningsverksamhet per se.

När man tar en bild från någons hemsida för att publicera här, en bild på hunden ifråga som 6 månader gammal och inte dagsaktuell, diskuterar utifrån den och dessutom kommer med felaktiga uppgifter om någons djur så har det gått för långt tycker jag.

Jag fick ta hand om en upprörd och ledsen kusin i telefonen och det var inte kul. Hon cykelmotionerar sina mopsar, och har tagit de individer som jag har nämnt i tråden ur avel p.g.a. att hon bryr sig om hälsan på det som hon föder upp. Således har hon inte heller många kullar bakom sig som uppfödare.

Ja, det kan jag i och för sig hålla med om om man syftar till utställningsbiten. Men ska man vara riktigt strikt angående trådinnehåll så är det ju det veterinära uppropet som ska diskuteras i tråden och inte utställningsverksamhet per se.

När man tar en bild från någons hemsida för att publicera här, en bild på hunden ifråga som 6 månader gammal och inte dagsaktuell, diskuterar utifrån den och dessutom kommer med felaktiga uppgifter om någons djur så har det gått för långt tycker jag.

Jag fick ta hand om en upprörd och ledsen kusin i telefonen och det var inte kul. Hon cykelmotionerar sina mopsar, och har tagit de individer som jag har nämnt i tråden ur avel p.g.a. att hon bryr sig om hälsan på det som hon föder upp. Således har hon inte heller många kullar bakom sig som uppfödare.

Själv tycker (;)) jag att utställningsverksamhet verkar vara roten till problemet det veterinära upproret vänder sig mot. Och det finns starka skäl att se över utseendetävlingar allmänt även om man lyckas vända just trubbnosproblemet, så jag ser det inte som någon avstickare i diskussionen utan snarare roten till en hel massa ont - både nu och sannolikt tyvärr även i framtiden...

Vad gäller bilden på mopsen så är det jättetråkigt om din kusin känner sig utpekad personligen, samtidigt kan jag inte på något vis se att de näsborrar hunden har på bilden är på något vis försvarbara. Det där är inte bra, helt enkelt. Att din kusin tagit sjuka djur ur avel är jättebra och precis hur vi alla hoppas ansvarsfulla uppfödare ska bete sig. Att hennes mopsar cykelmotioneras låter ju också positivt (även om det är tråkigt att det är något som ska behöva påpekas speciellt). Vad gäller felaktiga påståenden så är det givetvis hemskt tråkigt om något sådant sprids, men å andra sidan har ju du kunnat svara emot och ge en annan bild. Jag tänker att var och en är ansvarig för den information den sprider, det är inte hela diskussionen som står och faller med en sådan sak?

Och som sagt, det är tråkigt att din kusin blev ledsen, samtidigt tycker jag att befogad kritik är något man måste vara beredd på när man föder upp en ras som har allvarliga problem. En bild på BIR-vinnarens nos är rimligen helt on topic både för tråden och något som väl inte kan vara en hemlighet?

Fast det är ju väldigt enkelt att leta upp hundarna i fråga (och deras ägare/uppfödare) och det känns inte helt okej. Hade inte velat läsa att någon tyckte att min hund såg missbildad ut eller insinueringar om att man försökt få ryggen att se rakare ut på grund av en dålig bild.

Fast det är ju väldigt enkelt att leta upp hundarna i fråga (och deras ägare/uppfödare) och det känns inte helt okej. Hade inte velat läsa att någon tyckte att min hund såg missbildad ut eller insinueringar om att man försökt få ryggen att se rakare ut på grund av en dålig bild.

Jag ser inte riktigt problemet så länge man diskuterar hundarna? Givetvis ska man inte leta upp någon uppfödare och börja klaga på att hen inte klipper gräsmattan eller något liknande, men att titta på BIR-vinnare för att se vad det är som faktiskt premieras (och därför siktas på i aveln!) är väl inte orimligt?

Jag ser inte riktigt problemet så länge man diskuterar hundarna? Givetvis ska man inte leta upp någon uppfödare och börja klaga på att hen inte klipper gräsmattan eller något liknande, men att titta på BIR-vinnare för att se vad det är som faktiskt premieras (och därför siktas på i aveln!) är väl inte orimligt?

Pekar du ut en specifik hund pekar du ju per automatik ut uppfödare/ägare också. Konstruktiv kritik är en sak, smutskastning en annan och en del av de senaste inläggen känns helt out of line. Att dessutom döma hundar efter en bild är ju också väldigt märkligt. Nej, just nu känns det som att diskussionen är ute på väldigt hal is.

Pekar du ut en specifik hund pekar du ju per automatik ut uppfödare/ägare också. Konstruktiv kritik är en sak, smutskastning en annan och en del av de senaste inläggen känns helt out of line. Att dessutom döma hundar efter en bild är ju också väldigt märkligt. Nej, just nu känns det som att diskussionen är ute på väldigt hal is.

Fast när vi pratar enskilda hingstar på hästforumet så är det helt ok?? Då pekas ju oxå enskilda ägare, uppfödare och ryttare ut.

Varför skulle det vara mer känsligt på hundar??

Sen är det väl inte ett dugg märkligt att @Regn 's kusin känner sig utpekad. "Vi diskuterar bara hundarna" är knappast en tröst när någon sprider felaktiga påståenden som rör ens uppfödning.

Men den specifika hunden är ju "bäst i rasen", hur är det inte relevant?

Fast när vi pratar enskilda hingstar på hästforumet så är det helt ok?? Då pekas ju oxå enskilda ägare, uppfödare och ryttare ut.

Skulle någon skriva att en hingst såg missbildad ut på ett foto hade jag reagerat då också.

En viss skillnad är väl att hingstar står i tjänst till avel, det är ju inte så att en hund som är BIR automatiskt avlas på?
(I övrigt är jag lite kluven till att diskutera enskilda hundar)

Näe, den här diskussionen känns inte okej längre. Jag tar en liten paus från tråden och hoppas att den återgår till ämnet snart. :up:

Hur är det relevant kritik att skriva att en hund ser missbildad ut eller påstå att man fotat på ett visst sätt för att dölja en dålig rygg?

Andningsproblemen som trubbnosupproret handlar om är väl just fråga om en missbildning (eller ett komplex av missbildningar beroende på hur man ser saken), missbildade näsborrar är en del av andningsproblemen. Hur är det inte relevant? :confused:

Fota på ett visst sätt för att dölja en dålig rygg är väl mer suspekt som diskussionsunderlag, rimligare är väl att leta upp andra bilder på den hunden först för att se om det verkligen finns fog för den misstanken. Men ett generellt fog för misstanke att dålig rygg premieras i utställningsringarna är knappast långsökt...

En viss skillnad är väl att hingstar står i tjänst till avel, det är ju inte så att en hund som är BIR automatiskt avlas på?
(I övrigt är jag lite kluven till att diskutera enskilda hundar)

Jag har sett MÅNGA diskussioner om hingstar som inte står till avel. Antingen av att ägaren inte vill eller att hästen är död. Oavsett, en sådan sak har inte hindrat någon på avelsforumet.

Tyckte "mina" raser var riktigt bra, jämten en hane som inte är så satans tung, grå hunden var inte så förbaskat kort och inte häller smålänningen som oxå kan bli lite väl korta i ryggen.

Andningsproblemen som trubbnosupproret handlar om är väl just fråga om en missbildning (eller ett komplex av missbildningar beroende på hur man ser saken), missbildade näsborrar är en del av andningsproblemen. Hur är det inte relevant? :confused:

Fota på ett visst sätt för att dölja en dålig rygg är väl mer suspekt som diskussionsunderlag, rimligare är väl att leta upp andra bilder på den hunden först för att se om det verkligen finns fog för den misstanken. Men ett generellt fog för misstanke att dålig rygg premieras i utställningsringarna är knappast långsökt...

Det finns inte på något sätt ett behov av att peka ut enskilda hundar när det gäller trubbnosupproret. Problemen är så utspridda i flera raser att det knappast är nödvändigt.

Inte heller är det relevant att peka ut en kelpie som "missbildad" eller påstå att schäferns bild är manipulerad.

Men vi verkar vara få som anser det, så jag lämnar hellre diskussionen.

Mini schäfrar, förälskad!
f7947e09-c482-45d2-9e0e-5485522711204.jpg
Ser lite ut som en minivariant av den hane som ska bli pappa till min kommande valpis.:) (Fast han är schäfer då)

Jag försvarar inte extremavel på något sätt och välkomnar trubbnosuppropet, men rätt skall vara rätt Nenyah. Det råkar vara så att den uppfödare du skriver om är min kusin, och således vet jag att du kommer med en del faktafel här. Hunden du diskuterar nu (mamman till BIR-vinnaren) togs inte ur avel p.g.a. att flera valpar fått demodex utan det var p.g.a. att hunden har kejsarsnittats två gånger.

Det där med demodexen gäller en annan hund som min kusin har haft, nämligen hennes allra första mops.

Okej, då backar jag på det och erkänner mitt misstag. Men jag står för att om BIR-vinnaren går i avel tycker jag att det är fel då linjerna onekligen inte är friska. Jag känner som sagt två av hundarna är personligen och båda har tyvärr varit extremt sjuka.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 598
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 845
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka