Upprop angående kortnosar

Tittar på vilka hundar som blev BIR på stora sthlm nu i helgen. På mopsen såg man inte huvudet så bra, men jag letade upp en bild på uppfödarens hemsida.
Fina näsborrar va?
wessonhuvud100.jpg

Här går det att se bilder på alla BIR-vinnare i grupp 9: http://skk.se/sv/stockholmhundmassa...ng/bir-listor/BIR-Grupp-9/Bilder-BIR-grupp-9/
:( Inte konstigt att de får problem. (Men så vansinnigt söt han var!)

Var ju fler vinnare i rasgruppen som helt saknade näsborrar. Förbjud utställningshelvetet.
Absolut. Kunde dock inte lägga in bilder direkt från SKKs hemsida här, däremot från den där uppfödarens sida :p

Håller helt med i din åsikt om utställningar... Jag FÖRSTÅR inte vad som ska vara så bra med dem. Trots det kommer jag själv att ställa ut några gånger, framförallt för att Ebrah ska få de meriter som krävs för lure coursing-championat. OM hon någon gång skulle kunna tävla om att bli placerad osv (vilket inte är omöjligt eftersom hon är snygg) så funderar jag dock på att strunta i att gå in i ringen igen. Det kan ju inte finnas krav på att man ska vara kvar för bedömning mer än när de ska dömas individuellt... Ska kolla upp det där lite.

Tittar på vilka hundar som blev BIR på stora sthlm nu i helgen. På mopsen såg man inte huvudet så bra, men jag letade upp en bild på uppfödarens hemsida.
Fina näsborrar va?
wessonhuvud100.jpg

Här går det att se bilder på alla BIR-vinnare i grupp 9: http://skk.se/sv/stockholmhundmassa...ng/bir-listor/BIR-Grupp-9/Bilder-BIR-grupp-9/

Jag känner personligen ett kullsyskon till denna hunden, har aldrig träffat en tråkigare mops. Har hyggligt bra andning men jättesjuk i övrigt. Demodex, allergi, har sytt igen en bit av båda ögonen m.m. Även en i en tidigare kull som opererades för andningen OCH var jättesjuk i övrigt och fick avlivas för tidigt.

Nu var jag tvungen att kolla alla bilder på BIR-vinnare. I grupp 7 ser det åtminstone ut att finnas några som skulle kunna fungera för det de är tänkta till (jakt). I grupp 10 blev jag glad av att borzoien inte hade hysteriska mängder päls och att italienaren inte var som en ostbåge. Men jag undrar om tex första taxen verkligen skulle hålla i jakt, om tyska jaktterriern verkligen ska ha sådan front som den har och varför så otroligt många av hundarna ska vara tjocka och/eller helt omusklade...

Lite OT, men jag kunde inte låta bli :angel:

Jag känner personligen ett kullsyskon till denna hunden, har aldrig träffat en tråkigare mops. Har hyggligt bra andning men jättesjuk i övrigt. Demodex, allergi, har sytt igen en bit av båda ögonen m.m. Även en i en tidigare kull som opererades för andningen OCH var jättesjuk i övrigt och fick avlivas för tidigt.

Och så tycker folk att utställningar är avelsutvärdering eller åtminstone ska fungera som det.. Verkar ju vara välfungerande i så fall, om hundar från sådana kullar kan bli bäst i rasen. :meh:

Funderar på om jag ska svara att ja, den tillhör vallhundsgruppen (som även är boskaps- och herdehundsgrupp) men den används inte som vallhund numera.
Mig veterligen var schäfrar linjevallare, dvs levande staket de förflyttade inte djur, men höll dem på plats. Ett annat problem att det är bara i svenska språket som vi skiljer mellan vall o herdehundar. Bra historik finns att läsa här:
http://pyreneer.net/framesv.html kolla under historia, mer historia o hunduppfostran på berget.

mvh
Vallis, stolt ägare av Leon som är en berger des pyrénées à face rase. Jag är ff en BC nörd men kan inte erbjuda det liv en sådan behöver.

Nu var jag tvungen att kolla alla bilder på BIR-vinnare. I grupp 7 ser det åtminstone ut att finnas några som skulle kunna fungera för det de är tänkta till (jakt). I grupp 10 blev jag glad av att borzoien inte hade hysteriska mängder päls och att italienaren inte var som en ostbåge. Men jag undrar om tex första taxen verkligen skulle hålla i jakt, om tyska jaktterriern verkligen ska ha sådan front som den har och varför så otroligt många av hundarna ska vara tjocka och/eller helt omusklade...

Lite OT, men jag kunde inte låta bli :angel:

Kelpien ser ju helt missbildad ut!

Och så tycker folk att utställningar är avelsutvärdering eller åtminstone ska fungera som det.. Verkar ju vara välfungerande i så fall, om hundar från sådana kullar kan bli bäst i rasen. :meh:

Ja jag skulle avråda ALLA att ta en valp från honom, om det är så att han avlas på. Tror att hans mamma togs ut avel pga att flera valpar fått demodex.

Ang mässan:
Jag hängde lite vid belgarringen, eftersom jag har malle, men blev bara ledsen. Schäfrarna ställdes i ringen bredvid och i den var det ännu värre... :cry:

Bilden på BIR-vinnande tysk schäferhund är ju liksom tagen på snedden, om man tittar på underlaget. Jämför med de andra hundarna. Vill man få ryggen att se rakare ut?

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 598
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 845
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Rumsväxter 2

Hund, Katt, Andra Djur