Upprop angående kortnosar

Shit pommes frittes,, skall face rase ha sluttande rygg numera? Går tyvärr inte att lägga in bilden på vinnaren.

Borde merle hundar få ställas ut öht?

Nu var jag tvungen att kolla alla bilder på BIR-vinnare. I grupp 7 ser det åtminstone ut att finnas några som skulle kunna fungera för det de är tänkta till (jakt). I grupp 10 blev jag glad av att borzoien inte hade hysteriska mängder päls och att italienaren inte var som en ostbåge. Men jag undrar om tex första taxen verkligen skulle hålla i jakt, om tyska jaktterriern verkligen ska ha sådan front som den har och varför så otroligt många av hundarna ska vara tjocka och/eller helt omusklade...

Lite OT, men jag kunde inte låta bli :angel:

Labradoren då :( Herregud, den måste väga typ 40 kilo...

Wachtelhanen som blev BIR var riktigt snygg tycker jag.
Men kenneln som den är från.. ja, jag vet inte vad jag ska säga.. Uppfödaren kan åka till Tyskland och ställa ut sina hundar, men att åka till Skåne för att starta unghundsprov - det går inte, det är alldeles för långt :down::cautious:
Hen hade inga egna hundar i jaktklass i år... Denna hanen var åtminstone jaktprovsmeriterad, men det är väl för att ägaren haft intresse för det. Hen har startat några som inte är godkända på provet, så då står det "jaktprov med godkänt skott" på hemsidan... Jeekes.

Sorry, end of OT.

Men kenneln som den är från.. ja, jag vet inte vad jag ska säga.. Uppfödaren kan åka till Tyskland och ställa ut sina hundar, men att åka till Skåne för att starta unghundsprov - det går inte, det är alldeles för långt :down::cautious:
Hen hade inga egna hundar i jaktklass i år... Denna hanen var åtminstone jaktprovsmeriterad, men det är väl för att ägaren haft intresse för det. Hen har startat några som inte är godkända på provet, så då står det "jaktprov med godkänt skott" på hemsidan... Jeekes.

Sorry, end of OT.
Åhå, så de är sådär duktiga att de verkligen avlar specifikt på snyggt rastypiska hundar :angel:

Åhå, så de är sådär duktiga att de verkligen avlar specifikt på snyggt rastypiska hundar :angel:

Det värsta är att de belönas ganska rejält på utställning för sina hundar :( Å andra sidan ställer de väldigt mycket också, så då är det väl inte så svårt att plocka titlar. Det är ju ingen mördande konkurrens i vänstervarvet för wachtel direkt :p

Det värsta är att de belönas ganska rejält på utställning för sina hundar :( Å andra sidan ställer de väldigt mycket också, så då är det väl inte så svårt att plocka titlar. Det är ju ingen mördande konkurrens i vänstervarvet för wachtel direkt :p
Hur många wachtlar brukar det vara med? Går det att ta championat osv utan jaktmeriter? känner annars igen det där med val av tävlingsplatser osv. Finns en del med saluki som åker på otroligt många utställningar och inte allt för sällan utomlands, men lure coursing, det har de varken råd eller tid med (inte ens när de har träningar i närheten av där människorna bor så kommer de dit för att vara med).

Vad jag blir glad att jag har en ras som är väldigt lagom. Mina hundar är dessutom både snygga och har jaktmeriter. Än så länge så finns det ingen motsättning mellan de två även om del linjer i princip saknar jakt.

Hur många wachtlar brukar det vara med? Går det att ta championat osv utan jaktmeriter? känner annars igen det där med val av tävlingsplatser osv. Finns en del med saluki som åker på otroligt många utställningar och inte allt för sällan utomlands, men lure coursing, det har de varken råd eller tid med (inte ens när de har träningar i närheten av där människorna bor så kommer de dit för att vara med).

Jätteolika, allt från 1-10. Nu i Stockholm var det 26st, och det är väldigt många för att vara en utställning som inte anordnas av SWK. SWKs egen årliga brukar ha 150-220 anmälda hundar ungefär :)

Nope, de kan inte ta det svenska championatet utan jaktmeriter. De får ställa i jaktklass på ett godkänt resultat på unghundsprovet, men för championatet så krävs ett förstapris på öppenklassprovet också. Dessvärre går det att få utländska championat, t ex ger tre finska cert FI Uch.. och även det internationella då, det som det inte krävs några jakt- eller bruksmeriter för.

Så jäkla trist är det :(

Vad jag blir glad att jag har en ras som är väldigt lagom. Mina hundar är dessutom både snygga och har jaktmeriter. Än så länge så finns det ingen motsättning mellan de två även om del linjer i princip saknar jakt.

Det är ju oftast så bland wachtlarna också, men det finns ett fåtal uppfödare (3-4st) som hellre ställer ut än startar jaktprov :(
Däremot finns det inga linjer som saknar jakt, även om det finns dem med sämre jaktlust. Det är ju en ren jaktras, och klubben jobbar väldigt hårt för att det ska fortsätta vara så.

Tillägg: och alltså, jag har verkligen inget emot att folk ställer ut sina wachtlar, jag ställer själv några gånger om året. Men när man börjar sälja valpar från en ren jaktras på enbart utställningsmeriter, då är det något som är jävligt fel.

Det är ju oftast så bland wachtlarna också, men det finns ett fåtal uppfödare (3-4st) som hellre ställer ut än startar jaktprov :(
Däremot finns det inga linjer som saknar jakt, även om det finns dem med sämre jaktlust. Det är ju en ren jaktras, och klubben jobbar väldigt hårt för att det ska fortsätta vara så.
Min uppfödare köpte in en tik som hon är jättebesviken på. Den jagar inte ens katter. :nailbiting: och här pratar vi terrier!;)

Men jäklar vilken snygg hund den där Codsky pez (stavning ?) är i BIR-galleriet. Blivit lite förtjust i dom :)
Mini schäfrar, förälskad!
f7947e09-c482-45d2-9e0e-5485522711204.jpg

Men hörrni, vi kan väl hålla diskussionen på en bättre nivå än att kommentera negativt kring specifika hundar? Fel vinkel i en bild kan ställa till mycket, det är ju ingen nyhet och ingenting man bör döma en hund efter.

Jag tyckte det var väldigt positivt att hundarnas andning kommenterades i kritiken i frallaringen. Det ger verkligen indikationer på att det händer någonting.

Ja jag skulle avråda ALLA att ta en valp från honom, om det är så att han avlas på. Tror att hans mamma togs ut avel pga att flera valpar fått demodex.

Ang mässan:
Jag hängde lite vid belgarringen, eftersom jag har malle, men blev bara ledsen. Schäfrarna ställdes i ringen bredvid och i den var det ännu värre... :cry:

Jag försvarar inte extremavel på något sätt och välkomnar trubbnosuppropet, men rätt skall vara rätt Nenyah. Det råkar vara så att den uppfödare du skriver om är min kusin, och således vet jag att du kommer med en del faktafel här. Hunden du diskuterar nu (mamman till BIR-vinnaren) togs inte ur avel p.g.a. att flera valpar fått demodex utan det var p.g.a. att hunden har kejsarsnittats två gånger.

Det där med demodexen gäller en annan hund som min kusin har haft, nämligen hennes allra första mops.

Och så tycker folk att utställningar är avelsutvärdering eller åtminstone ska fungera som det.. Verkar ju vara välfungerande i så fall, om hundar från sådana kullar kan bli bäst i rasen. :meh:

Fast utställningsmässigt är det ju exteriören man bedömer, på så vis är det (ska vara) ett utmärkt verktyg för avelsutvärdering.

Sorry, end of OT.
Det är samma inom min ras... Den som blev BIR är ju jättesnygg, men jag är väldigt tveksam till att den kan ta sig fram på ett fält med bra resultat, den är på tok för tung.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 598
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 845
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka