Upprop angående kortnosar

Fast det där tycker jag är bs. Kan man rasen så ser man var en 6 månaders valp är på väg.
Om det är uppenbara saker som tex knipta näsborrar på en plattnos eller väldigt vinklade haser eller karprygg på en schäfer så växer inte det bort eller hur?

Man kan ofta se var en valp är på väg, men inte alltid. Ja, oftast blir de mer extrema som äldre.

Men, som jag skrev, är det inte bättre att diskutera bilden som speglar den enskilda händelsen oavsett eftersom det är ett faktum att hundar utvecklas, må det vara till det bättre eller sämre? Det blir liksom inte rättvisande annars.

Det tycker inte jag. Man ska skylla på människor som tar avelsbesluten och deras urvalskriterier. Om människor går för mycket på utställningsresultat så är det rent ut sagt korkat, men det är fortfarande inte tävlingsformen i sig som är osund utan tillämpningen utav den.

Man måste inte hålla med om vad domare säger, man kan läsa på om anatomi. Man kan använda hundar i avel som inte är champions et.c.

Man kan ta kvalitetsbedömningen för vad den är - ett avelsresultat såsom en enskild hund såg ut den dagen enligt den personen som dömde. Det säger ingenting om avelsduglighet i en ev. framtid.
Det här är väldigt naivt resonemang som tyvärr inte alls är förankrat till verkligheten och hur det funkar inom samtliga led: SKK, Utställningar, köpare
Det är i slutändan köparen som styr vad de vill köpa och därmed styr marknaden. Det köparna oftast vill ha det som anses vara snyggt och korrekt. Och det är utställningsdomarna som sätter den normen.
Om det du sa stämde skulle inte i princip samtliga bruks och arbetsraser i dag ha en exteriörlinje som i princip är värdelös på att utföra sin arbetsuppgift och en brukslinje som är chanslös på utställning.

De som värnar om hundarnas grundegenskaper och vill ha den till sin ursprungsuppgift väljer oftast bort exteriörlinjer.

Jag har inte nämnt någonting om information om enskilda hundar utan svarade på det du skrev om extremer och att folk kallas djurplågare.

Det vet jag, det var det en annan som gjorde i tråden och det är det som är anledningen till att jag är här och diskuterar.

Jag är liksom på er sida i trubbnosdebatten, men jag vill inte att folk blir skitsnackade om utan kritiken ska vara legitim och saklig.

Man kan ofta se var en valp är på väg, men inte alltid. Ja, oftast blir de mer extrema som äldre.

Men, som jag skrev, är det inte bättre att diskutera bilden som speglar den enskilda händelsen oavsett eftersom det är ett faktum att hundar utvecklas, må det vara till det bättre eller sämre? Det blir liksom inte rättvisande annars.
Men om det varit enbart positiv kritik och man hade öst beröm över hunden och dennes typ, mer beröm än den förtjänade...hade reaktionen varit lika dan då från dig?
Ingen sitter ju här för att svartmåla enskilda personer. Vi för alla diskussioner utefter det vi kan se och läsa oss till. Gott som ont.
De sakfel som du tyckte uppstod har du fått en ursäkt för. Ingen av oss uppfödare får fram enbart perfekta hundar. Vi måste våga diskutera även våra sämre individer. Annars blir det rent hyckleri.

Det vet jag, det var det en annan som gjorde i tråden och det är det som är anledningen till att jag är här och diskuterar.

Jag är liksom på er sida i trubbnosdebatten, men jag vill inte att folk blir skitsnackade om utan kritiken ska vara legitim och saklig.

Det är tråkigt men skitsnack, det håller jag med om. Med att kalla avel på hundar som inte kan andas för djurplågeri tycker jag ändå någonstans känns rimligt. Man utsätter hundarna för extremt lidande för att man tycker det är roligt och de är söta, typ. Långt ifrån okej och eftersom att alla borde förstå att andning liksom är A och O här i livet så blir det ju ett medvetet val - att ta fram hundar med en viss exteriör för någon annans skull än hunden.

Visst är det så att de oftast blir extremare med åldern. Men fortfarande... Ska man diskutera en enskild händelse (vinst på utställning) och förfasa sig över det så kan man ju i alla fall länka till den aktuella bilden. Varför man lägger ut bilder på hunden i olika åldrar. Tja, för att det är kul att påvisa en hunds utveckling kanske vad vet jag?

Det är en sak att bli granskad och en annan att bli baktalad och nedgjord på ett forum där man inte ens är aktiv och kan försvara sig.

Jag håller med om att det finns ett problem i vad domare dömer fram i vissa fall, men det är fortfarande den enskilde uppfödaren som tar avelsbesluten och får stå till svars för sin egen avel. Man kan ju liksom inte skylla på andra eller på opinionen.

Men om man förfasar sig över hur nosen ser ut på hunden, och man inte ser nosen på bilden, så tycker jag nog inte att det är så konstigt att länka till en bild som ligger ute publikt på uppfödarens hemsida? Det står ju inte åldern under bilden på hemsidan heller..

Eftersom personen inte har blivit omnämnd med vare sig kennelnamn eller ens hundens namn, så tycker jag faktiskt inte att hen blir baktalad. Det är visserligen enkelt att ta reda på i om att det skrivs ut på skks sida, men det är ju inte något som kommer dyka upp om du googlar på uppfödaren t ex.
I mitt tycke på samma nivå som att förfasa sig över vissa blandrasannonser eller parningar i "Oseriös avel"-tråden, och den är ju inne på omgång 2 nu.

Visst är det så, men när utställning är i princip det enda sättet att meritera vissa hundraser på, så blir det ju naturligtvis så att resultaten väger tungt.
Att trubbnosrasklubbarna inte har agerat något särskilt på att deras raser knappt kan andas eller att domare dömer fram hundar med minsta möjliga nos och nosöppningar tycker jag säger en hel del om det generella avelsarbetet..

Det här är väldigt naivt resonemang som tyvärr inte alls är förankrat till verkligheten och hur det funkar inom samtliga led: SKK, Utställningar, köpare
Det är i slutändan köparen som styr vad de vill köpa och därmed styr marknaden. Det köparna oftast vill ha det som anses vara snyggt och korrekt. Och det är utställningsdomarna som sätter den normen.
Om det du sa stämde skulle inte i princip samtliga bruks och arbetsraser i dag ha en exteriörlinje som i princip är värdelös på att utföra sin arbetsuppgift och en brukslinje som är chanslös på utställning.

De som värnar om hundarnas grundegenskaper och vill ha den till sin ursprungsuppgift väljer oftast bort exteriörlinjer.

Nej du, så enkelt är det inte. Marknaden tillhandahåller djuren som konsumenterna införskaffar. Det är ett samspel.

Jag tycker fortfarande att man som människa har ett personligt ansvar till hur mycket man vill följa normer.

Det finns ju inom vissa raser individer som duger till båda sakerna (och då menar jag inte att hundarna måste ligga i topp i sina grenar, för det är ju få förunnat). Extremavel åt något håll är sällan bra, må det vara exteriört eller arbetsmässigt. Men det är min åsikt.

Det är tråkigt men skitsnack, det håller jag med om. Med att kalla avel på hundar som inte kan andas för djurplågeri tycker jag ändå någonstans känns rimligt. Man utsätter hundarna för extremt lidande för att man tycker det är roligt och de är söta, typ. Långt ifrån okej och eftersom att alla borde förstå att andning liksom är A och O här i livet så blir det ju ett medvetet val - att ta fram hundar med en viss exteriör för någon annans skull än hunden.

Det kan man helt klart tycka, och det tycker jag också. Uppfödarna av dessa raser får ta tillvara på de funktionella individerna och arbeta utifrån dessa.

Jag tycker inte att man kan skylla problemet på utställningarna egentligen, det är trots allt enskilda människor som tar avelsbesluten och dessa behöver ju inte rimligtvis vara influerade av utställningsresultat. Ska man klaga på någonting så är det väl i sådant fall att enskilda uppfödare inte har en tydlig vision om vad de vill föda upp och låter andra diktera vad som är en bra hund, men det är ju i sådant fall inte tävlingsformens fel. Det är upp till var och en som väljer att börja med avel att stå för sina beslut. Utställning kan vara bra och roligt om tillämpat på rätt sätt.
Fast utställningsresultaten verkar betyda massor i de flesta uppfödares ögon.
Det är alldeles för många raser där domarens eget tycke verkar går före en rasstandard och uppfödare verkar nöjda om det går bra för deras hundar, oavsett vad rasstandarden säger.

Men om man förfasar sig över hur nosen ser ut på hunden, och man inte ser nosen på bilden, så tycker jag nog inte att det är så konstigt att länka till en bild som ligger ute publikt på uppfödarens hemsida? Det står ju inte åldern under bilden på hemsidan heller..

Eftersom personen inte har blivit omnämnd med vare sig kennelnamn eller ens hundens namn, så tycker jag faktiskt inte att hen blir baktalad. Det är visserligen enkelt att ta reda på i om att det skrivs ut på skks sida, men det är ju inte något som kommer dyka upp om du googlar på uppfödaren t ex.
I mitt tycke på samma nivå som att förfasa sig över vissa blandrasannonser eller parningar i "Oseriös avel"-tråden, och den är ju inne på omgång 2 nu.

Visst är det så, men när utställning är i princip det enda sättet att meritera vissa hundraser på, så blir det ju naturligtvis så att resultaten väger tungt.
Att trubbnosrasklubbarna inte har agerat något särskilt på att deras raser knappt kan andas eller att domare dömer fram hundar med minsta möjliga nos och nosöppningar tycker jag säger en hel del om det generella avelsarbetet..

Tycker du då att det är ok att skriva saker som inte stämmer som kan kopplas till personen, är det schyst?

Det finns oerhört många sätt att meritera en hund på, varje uppfödare får ta ansvar för sin avel och välja hur den vill meritera sina djur. Vi har mycket roliga hundsporter t.ex.

Och jag håller med dig om att avelsarbetet i många fall lämnar en hel del övrigt att önska, både ifrån uppfödares håll och högre upp i kedjan såsom rasklubbar et.c.

Nej du, så enkelt är det inte. Marknaden tillhandahåller djuren som konsumenterna införskaffar. Det är ett samspel.

Jag tycker fortfarande att man som människa har ett personligt ansvar till hur mycket man vill följa normer.

Det finns ju inom vissa raser individer som duger till båda sakerna (och då menar jag inte att hundarna måste ligga i topp i sina grenar, för det är ju få förunnat). Extremavel åt något håll är sällan bra, må det vara exteriört eller arbetsmässigt. Men det är min åsikt.
En hund som inte har kapaciteten till att nå de högre klasserna inom sitt område är ett dåligt exemplar och det är dessa individer som förstör aveln och hålkar ut ras efter ras och gör dem till mellanmjölk. De har inget i avel att göra.

Kan inte komma på speciellt många raser som lyckas kombinera arbete med utseende. Nämn gärna några.

Fast utställningsresultaten verkar betyda massor i de flesta uppfödares ögon.
Det är alldeles för många raser där domarens eget tycke verkar går före en rasstandard och uppfödare verkar nöjda om det går bra för deras hundar, oavsett vad rasstandarden säger.

De flesta uppfödare... Ett väldigt generellt och farligt uttalande om du frågar mig. Men ja, det du beskriver existerar, men att anklaga merparten av hunduppfödarsverige för det är lite väl magstarkt tycker jag.

Tycker du då att det är ok att skriva saker som inte stämmer som kan kopplas till personen, är det schyst?

Det finns oerhört många sätt att meritera en hund på, varje uppfödare får ta ansvar för sin avel och välja hur den vill meritera sina djur. Vi har mycket roliga hundsporter t.ex.

Och jag håller med dig om att avelsarbetet i många fall lämnar en hel del övrigt att önska, både ifrån uppfödares håll och högre upp i kedjan såsom rasklubbar et.c.

Nej, det är inte schysst - som jag skrev tidigare så är det inte ok att sprida rykten.
Men det är ju inget rykte att hunden inte har några näsborrar, det syns ju tydligt.
Att hundens mamma togs ur avel av den eller den orsaken tycker jag är irrelevant för den här diskussionen och ryktesspridning, ja.

Absolut är det så! Problemet är att många uppfödare ur grupp 9 inte gör något mer än ställer ut, och då blir det kvittot på hur "bra" deras hundar är - särskilt för de som inte är så insatta i rasen t ex.

En hund som inte har kapaciteten till att nå de högre klasserna inom sitt område är ett dåligt exemplar och det är dessa individer som förstör aveln och hålkar ut ras efter ras och gör dem till mellanmjölk. De har inget i avel att göra.

Kan inte komma på speciellt många raser som lyckas kombinera arbete med utseende. Nämn gärna några.

Det tycker inte jag nödvändigtvis. Inom en population finns det alltid extremt bra individer, medelmåttor och de som är sämre. Det kallas normalvariation och det kommer man inte ifrån. Sedan finns det andra faktorer att ta hänsyn till såsom hur hund och förare passar ihop arbetsmässigt et.c. M.a.o. uteblivna resultat är ju inte nödvändigtvis lika med en sämre hund.

Som svar på din fråga säger jag vinthundar som ett exempel.

Nej, det är inte schysst - som jag skrev tidigare så är det inte ok att sprida rykten.
Men det är ju inget rykte att hunden inte har några näsborrar, det syns ju tydligt.
Att hundens mamma togs ur avel av den eller den orsaken tycker jag är irrelevant för den här diskussionen och ryktesspridning, ja.

Absolut är det så! Problemet är att många uppfödare ur grupp 9 inte gör något mer än ställer ut, och då blir det kvittot på hur "bra" deras hundar är - särskilt för de som inte är så insatta i rasen t ex.

Det håller jag med dig om, det kan man diskutera utifrån vinnarbilden och det får man tycka.

Jag håller med dig om sista stycket, och det får stå för dessa människor. Vi är dock alla ansvariga att göra vår hemläxa innan ett hundköp.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 598
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 845
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka