Upprop angående kortnosar

Vi har också uppfödning. Om bilder från våran hemsida länkas till olika ställen på nätet och hundarna diskuteras i sakfråga så är det helt ok. Bilderna är offentliga likaså allt som står på vår hemsida och i SKKs olika register mm.
Det samma gäller ju alla utställningsresultat, tävlingsresultat och annat. Har man problem som uppfödare med att offentliga bilder och resultat diskuteras hundmänniskor emellan bör man sluta figurera i offentliga hundvärden.

Det enda jag skulle ha problem med är om någon skrev ut kennelnamnet här och sa "Detta är voffs uppfödning" och därmed röjer mitt nick.

Flera här har dock listat ut vem jag/kenneln är och det har jag inga problem med alls

Problemet är inte att det diskuteras, problemet för min kusin är att det diskuteras utifrån felaktig information och jag förstår om det gör henne ledsen. Det är så jag menar.

Visst är det så att de oftast blir extremare med åldern. Men fortfarande... Ska man diskutera en enskild händelse (vinst på utställning) och förfasa sig över det så kan man ju i alla fall länka till den aktuella bilden. Varför man lägger ut bilder på hunden i olika åldrar. Tja, för att det är kul att påvisa en hunds utveckling kanske vad vet jag?

Det är en sak att bli granskad och en annan att bli baktalad och nedgjord på ett forum där man inte ens är aktiv och kan försvara sig.

Jag håller med om att det finns ett problem i vad domare dömer fram i vissa fall, men det är fortfarande den enskilde uppfödaren som tar avelsbesluten och får stå till svars för sin egen avel. Man kan ju liksom inte skylla på andra eller på opinionen.
Du har hängt upp dig på att en person har hängts ut och baktalats.
Ingen stans nämns uppfödarens namn, kennelnamn, hundens namn. Det har inte pågått någon granskning där fakta om hunden eller ägaren har grävts fram och presenterats i något speciellt syfte.

Man måste väl få diskutera bilder och resultat man hittar offentligt på nätet i ett diskussionsforum?
Oavsett vilket ämne man än väljer kommer det alltid att gå att spåra till människor lägre bak i kedjan isf skulle samtliga ämnen och diskussionforum som fenomen dö ut.

Om vi disskuterar IKEA så är det företaget/produkten vi diskuterar, inte Ingvar Kamprad som person.

Lite ot men vad gör dalmatinen i ras grupp 6, hittat inget om rasen som antyder att det är/har varit en drivande eller spår hund.

Den har tillhört sällskapshundsgruppen (grupp 9) i det förflutna men passar inte riktigt in där...

Den är ju tämligen unik i användningsområde och utseende tillsammans. :)

Problemet är inte att det diskuteras, problemet för min kusin är att det diskuteras utifrån felaktig information och jag förstår om det gör henne ledsen. Det är så jag menar.
Men den felaktiga informationen har ju retts ut och ursäkt har framgått i tråden offentligt?
Då kan väl diskussionen om resten få fortsätta?

Du har hängt upp dig på att en person har hängts ut och baktalats.
Ingen stans nämns uppfödarens namn, kennelnamn, hundens namn. Det har inte pågått någon granskning där fakta om hunden eller ägaren har grävts fram och presenterats i något speciellt syfte.

Man måste väl få diskutera bilder och resultat man hittar offentligt på nätet i ett diskussionsforum?
Oavsett vilket ämne man än väljer kommer det alltid att gå att spåra till människor lägre bak i kedjan isf skulle samtliga ämnen och diskussionforum som fenomen dö ut.

Om vi disskuterar IKEA så är det företaget/produkten vi diskuterar, inte Ingvar Kamprad som person.

Du missförstår mig, och jag som tycker att jag varit så tydlig. Jag försöker igen! :)

Det är helt ok att diskutera, jag anser bara att man ska göra det på ett schyst sätt utifrån information som faktiskt stämmer.

Som uppfödare av både fralla o mops så kan jag tala om att är näsborrarna knipta som 6mån så är det samma eller värre när dom blir äldre.
Så jag tycker vi lämnar din kusin utanför debatten o håller oss till det vi ser på bilden och det är inte en sund hund.

Precis, det personen ifråga borde ha gjort ifrån början.

Men så funkar det inte. Utställningsdomares bedömningar ses som ett kvitto på att man är rätt ute med sin avel. Alla som vill vinna i ringen vill avla på vinnare. Det är en ond cirkel; på bekostnad av hundars hälsa.

Detta tycker jag är väl cyniskt, och jag vet att det inte stämmer för alla uppfödare. Men de jag åsyftar kan helt klart vara i minoritet, men de finns.

Det tycker inte jag nödvändigtvis. Inom en population finns det alltid extremt bra individer, medelmåttor och de som är sämre. Det kallas normalvariation och det kommer man inte ifrån. Sedan finns det andra faktorer att ta hänsyn till såsom hur hund och förare passar ihop arbetsmässigt et.c. M.a.o. uteblivna resultat är ju inte nödvändigtvis lika med en sämre hund.

Som svar på din fråga säger jag vinthundar som ett exempel.
En rasgrupp blir knappast representativ för samtliga arbetshundar. Sen har jag ingen aning om hur vanligt det är att vinthundar både arbetar och ställs ut med framgång men det kanske @Red_Chili kan svara på.

Du missförstår mig, och jag som tycker att jag varit så tydlig. Jag försöker igen! :)

Det är helt ok att diskutera, jag anser bara att man ska göra det på ett schyst sätt utifrån information som faktiskt stämmer.
Men gör inte alla det då bortsett från EN händelse i början som nu är utredd?

Men om det varit enbart positiv kritik och man hade öst beröm över hunden och dennes typ, mer beröm än den förtjänade...hade reaktionen varit lika dan då från dig?
Ingen sitter ju här för att svartmåla enskilda personer. Vi för alla diskussioner utefter det vi kan se och läsa oss till. Gott som ont.
De sakfel som du tyckte uppstod har du fått en ursäkt för. Ingen av oss uppfödare får fram enbart perfekta hundar. Vi måste våga diskutera även våra sämre individer. Annars blir det rent hyckleri.

Nu börjar jag ledsna, för det känns som om du vill missförstå mig.

Alltså. Ja, det hade jag motsatt mig. Jag är inte förtjust i mopsavel överlag bara för att min kusin föder upp mops. Det är inte en hundras för mig, den är för extrem. Min kusin har inga problem att diskutera sina sämre individer, tvärtom.

Det blev ett svartmålande oavsett vad syftet var bakom uttalandet, men debatt i sig är bra. Förstår du mig bättre nu?

@Regn

Tittar man på hennes hemsida så ser man ju dock att hunden fortfarande är väldigt trång i näsborrarna. Just näsborrarna brukar ju bli trängre med åren, och är hunden bara 6 månader på bilden som lades ut i tråden lär den ju inte se mer sund ut idag (vilket den inte heller gör på de andra bilderna på hennes hemsida). Varför lägger man ut bilder på sin sida om man inte tycker att de representerar hur hunden ser ut?
Sedan är det inte ok att sprida rykten eller hänga ut någon, men som uppfödare av en extremras får man nog tåla viss granskning.

Det är ju just det här som gör utställningarna till en stor del av diskussionen om trubbnosar.
Domarna dömer fram hundar som inte är hälsosamma, och ibland inte ens enligt rasstandarden - te x som med den vinnande mopsen på stora stockholm. Det står uttryckligen "Nostryffeln skall vara svart med väl öppna näsborrar. Knipta näsborrar och tungt överhängande nosrynka är oacceptabelt och skall kraftigt fördömas."
När utställningsdomare då dömer fram hundar som man knappt får in ett pappersark i nostryffeln på så är det något som inte gynnar rasen och dess andning.

och srskilt med tanke p attt inblandade anser att mycket gjorts redan tidigare fot att forbattra iom domaranvisningarna.

vad som premieras AR en del av problemet aven om uppfodare bor ta vettiga beslut oavsett. att diskutera bir vinnare oxh deras utseende kanns valdigt relevant. inte samma sak som skitsnack och felaktigheter

Nu har citatfunktionen hakat upp sig för mig, plus att vi skriver om varandra, så nu har jag lite svårt att hänga med.

Avslutar här och ska äta en sushilunch.

Diskutera gärna hundar och avel vidare, det är viktigt. Ha det så gott.

Ja, det kan jag i och för sig hålla med om om man syftar till utställningsbiten. Men ska man vara riktigt strikt angående trådinnehåll så är det ju det veterinära uppropet som ska diskuteras i tråden och inte utställningsverksamhet per se.

När man tar en bild från någons hemsida för att publicera här, en bild på hunden ifråga som 6 månader gammal och inte dagsaktuell, diskuterar utifrån den och dessutom kommer med felaktiga uppgifter om någons djur så har det gått för långt tycker jag.

Jag fick ta hand om en upprörd och ledsen kusin i telefonen och det var inte kul. Hon cykelmotionerar sina mopsar, och har tagit de individer som jag har nämnt i tråden ur avel p.g.a. att hon bryr sig om hälsan på det som hon föder upp. Således har hon inte heller många kullar bakom sig som uppfödare.

Har den plötsligt fått näsborrar efterhand som den blev äldre? :o

Nu börjar jag ledsna, för det känns som om du vill missförstå mig.

Alltså. Ja, det hade jag motsatt mig. Jag är inte förtjust i mopsavel överlag bara för att min kusin föder upp mops. Det är inte en hundras för mig, den är för extrem. Min kusin har inga problem att diskutera sina sämre individer, tvärtom.

Det blev ett svartmålande oavsett vad syftet var bakom uttalandet, men debatt i sig är bra. Förstår du mig bättre nu?
Nej faktiskt inte. Disskusionen har hela tiden hållit sig till forumsreglerna och ingenting i den är unikt för just detta fall.

En rasgrupp blir knappast representativ för samtliga arbetshundar. Sen har jag ingen aning om hur vanligt det är att vinthundar både arbetar och ställs ut med framgång men det kanske @Red_Chili kan svara på.
Tack för taggen ;)

@Regn, vinthundar är väldigt uppdelade. Några undantag finns, för att de är väldigt små numerärt.
Inom greyhound är uppdelningen så stor att de inte ens kan få till en rasmonter på mässan, för folket som har utställningsgrey kan inte samarbeta med de som har kapplöpningsgrey. De olika varianterna är lika olika som bruks- och utställningsschäfer. Inom whippet och till viss del även italienare finns samma indelning. Saluki är inte "officiellt" delad, men saluki ska(!) variera i typ och i dagsläget är det för det mesta bara en typ av saluki som vinner, den mest extrema såklart. Afghaner är uppdelade, i alla fall för den som tittar på Europa och inte bara Sverige.

Tack för taggen ;)

@Regn, vinthundar är väldigt uppdelade. Några undantag finns, för att de är väldigt små numerärt.
Inom greyhound är uppdelningen så stor att de inte ens kan få till en rasmonter på mässan, för folket som har utställningsgrey kan inte samarbeta med de som har kapplöpningsgrey. De olika varianterna är lika olika som bruks- och utställningsschäfer. Inom whippet och till viss del även italienare finns samma indelning. Saluki är inte "officiellt" delad, men saluki ska(!) variera i typ och i dagsläget är det för det mesta bara en typ av saluki som vinner, den mest extrema såklart. Afghaner är uppdelade, i alla fall för den som tittar på Europa och inte bara Sverige.
Hade för mig att du och jag pratade om just detta vid ett annat tillfälle så det satt i bakhuvudet att iaf vissa av vinthundarna också börjat hamna i "skönhetsavel".:crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 598
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 845
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka