Upprop angående kortnosar

Vissa människor dras till det som ger pengar. Så länge man tävlar i "skönhet" så kommer människor vilja vinna med "den skönaste" och du får en exponentiell utveckling i "skönhet" - där "lagom" och "tillräckligt" went out the window. Plattare och plattare näsor, schäfrar som släpar sig fram, hundar med så mycket päls att de inte kan fungera normalt osv osv osv.

Avelsvärdering? Fine. Tävla i utseende? Not fine.

Som sagt, för min del kan konkurrensbedömningen gärna tas bort.

Fast det är en stor skillnad på en bebisbild på en människa och att jämföra en hund som 6 månader och vuxen. Vi utvecklas rätt olika.

Men vi utvecklas, och det är det som är poängen med inlägget.

Antingen kan man kritisera företeelsen "BIR-vinnande hunden på utställningen X", och länka till en bild därifrån. Då blir kritiken mer riktad gentemot tävling och domslut i sig.

Eller så kan man ta en gammal bild på hunden och använda den som ett typexempel. Då blir kritiken mycket mer personligt riktad gentemot hunden/uppfödaren och man diskuterar plötsligt HUNDEN och inte TÄVLINGSFÖRFARANDET, om du förstår hur jag menar.
Varav det första känns onödigt men det andra nödvändigt, om du frågar mig.

Antingen kan man kritisera företeelsen "BIR-vinnande hunden på utställningen X", och länka till en bild därifrån. Då blir kritiken mer riktad gentemot tävling och domslut i sig.

Eller så kan man ta en gammal bild på hunden och använda den som ett typexempel. Då blir kritiken mycket mer personligt riktad gentemot hunden/uppfödaren och man diskuterar plötsligt HUNDEN och inte TÄVLINGSFÖRFARANDET, om du förstår hur jag menar.
Fast du menar att de knipta näsborrar som diskuterades har ändrats till mer öppna?

Vad jag hört av flera uppfödare/ägare av rasen är att näsborrarna om de ändras blir trängre med åldern. Inte öppnare. Känns väldigt aktuellt då att kolla en bild på hunden som yngre.

Tycker också det känns lustigt att säga att utställningsmeriter är inget som folk använder sig av när de avlar.

@Regn vad tror du att den utseendemässiga extremaveln i flera raser beror på om inte att folk jagar utställningsmeriter och tävlat i utseende?

Men snälla... Jag har inte sagt detta. Vissa gör det, helt klart. Men inte alla. Således behöver man inte kritisera alla, eller ett helt system (som förvisso har brister och kan göras om rejält om du frågar mig).

Fast du menar att de knipta näsborrar som diskuterades har ändrata till mer öppna?

Vad jag hört av flera uppfödare/ägare av rasen är att näsborrarna om de ändras blir trängre med åldern. Inte öppnare. Känns väldigt aktuellt då att kolla en bild på hunden som yngre.

Ja, om man vill racka ned på hunden ifråga och inte på tävlingsformen och domslutet så kan man ju racka ned på en gammal bild.

Och ja, ofta blir hundarna grövre med åldern.

Men snälla... Jag har inte sagt detta. Vissa gör det, helt klart. Men inte alla. Således behöver man inte kritisera alla, eller ett helt system (som förvisso har brister och kan göras om rejält om du frågar mig).

Nu har man väl inte kritiserat individer som inte avlar extremer?
Men i vissa raser är det ju riktigt svårt att inte hitta dessa extremer.

Ja, om man vill racka ned på hunden ifråga och inte på tävlingsformen och domslutet så kan man ju racka ned på en gammal bild.

Och ja, ofta blir hundarna grövre med åldern.

Man diskuterar väl en hund som blev BIR? Att den har knipta näsborrar och inte är varken sund eller egentligen följer rasstandarden. Om något rackar man väl ner på domaren som dömt hunden. Och ja, även aveln.

Det finns fler som jag. Vi bara syns inte lika mycket.

Men det handlar inte om vilka människor som syns och inte, det handlar om vilka avelsresultat som syns. Och för mig är det så självklart att den extrema aveln är ett direkt resultat av vad som vinner i ringarna att jag verkligen inte förstår vad du pratar om. På riktigt alltså, vad menar du?

För ja, självklart måste man inte avla på vad som vinner. Självklart måste man inte köpa från vinnande linjer. Självklart måste man inte tävla med en hund som har goda chanser att vinna. Men det är precis lika självklart att det är precis det som sker, i tillräckligt stor utsträckning för att det ska orsaka ett extremt och väldigt utbrett lidande. Jag skiter i det personliga ansvaret i den här diskussionen ärligt talat, för att påverka personligt ansvar måste man nå och påverka varje person. Ändrar man i systemet följer den stora massan individer med.

Men om bilden från tävlingen inte visar ansiktet, vad ska man göra då?

Vad jag tänker? Jag tänker i alla fall inte stå till svars för någon form av extremavel, för det ägnar jag mig inte åt. Fråga dem som gör det istället. Utställning eller ej, så tror jag att vissa människor dras till det extrema som hamnar i blickfånget. Och det är ju inte utställningars i sigs fel, även om det är en arena där hundar visas upp och görs reklam för.

Utställning är faktiskt både avelsutvärdering, kvalitetsbedömning och konkurrenstävling. Jag säger inte att det är det bästa alternativet att sköta saker på, men det är fakta. För min del så skulle konkurrensbedömningen kunna tas bort.

Självklart ska man vifta med det personliga ansvaret och djurskyddslagen, eftersom det är upp till den enskilde att följa den. Och det är det vi ser nu, att man börjar försöka tillämpa den och utröna vad den egentligen står för. Det är mycket bra!

Nej, en utställning är INTE en kvalitetsbedömning. Jag håller på med arabhästar och vi har hackat det här i många år. En utställning avgör vem domaren tycker är vackrast för dagen (ja, inom arabhästutställningar finns det domare som ändrar poängen så "rätt" häst vinner även om den har krokiga ben).

Det finns inget att "utröna" vad det gäller djurskyddslagen, man får inte avla på djur som lider och/eller kan antas föra lidandet vidare. Det är absolut, det finns inget att fundera över där. Att sedan lagen inte tillämpas fullt ut är en helt annan femma.

Visst, klart att det är upp till varje uppfödare att följa lagen men om rasföreningen inte stöttar både domare och uppfödare genom att se till att djur med problem inte premieras så anser jag att föreningen inte är ett dugg oskyldig i det hela.

Senast ändrad:
Vissa gör det, helt klart. Men inte alla. Således behöver man inte kritisera alla, eller ett helt system
Jo tyvärr måste man kritisera "alla" dvs hela systemet med att tävla i utseende - eftersom det är SÅ MÅNGA hundar som lider och inte kan andas, bla. Det handlar inte om en eller två. Det handlar om ett systemfel, en utbredd missriktning av aveln.

De uppfödare som INTE avlar plattnäsor, som sätter hälsan först etc behöver ju inte ta åt sig - däremot borde de vara högst engagerade i problemet.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 598
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 845
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka