Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kön har jag full förståelse över att man kan ha som krav. Det kan vara att man ej vill ha löp i vägen för träning och tävling, att man klickar bättre med ett visst kön, avelsplaner, övriga hundar i hemmet mm.
I min ras ser man generellt vissa "typiska" skillnader för de olika könen och hittills har nog samtliga av de som kontaktakt oss varit helt på det klara med om de söker hane el tik.
Jag förstår helt och hållet att det verkar oseriöst att vara ute efter en speciell färg. Men inom vissa raser är det helt naturligt. När jag skulle köpa min dalmatiner och kollade på valpar var en av de första frågorna jag fick: vilken färg vill du ha? Jag blev lite chockad, för mig spelar inte färgen någon roll.. Men även inom rasen jag är uppvuxen med, flat, är det inga konstigheter att bestämma sig för en viss färg. Lite roligt det där.. När jag kikade på aussie blev man typ dödad om man ville ha en merle.. Men jag tror det beror på att aussie har blivit så populära för att merle är så vackra, att folk inte förstår att det är arbetande hundar. En svart eller brun flat/dalmatiner är inte så stor skillnad på, ingen färgerna är "häftigare" än den andra.
Förra året registrerades ca 200 st, en ökning med 25% från 2013. Sen räknas ju importer med där också, men dom är få. I år är det nog något färre valpar reggad om jag får gissa.Hur många dalmatiner föds det per år ungefär? Och är det lika många bruna som svarta? Kan de vara i fler färger än brunt och svart? Blev nyfiken
Vet inte om de är 100% renrasiga men... Har sett brindle och tan dalmatiners på bildHur många dalmatiner föds det per år ungefär? Och är det lika många bruna som svarta? Kan de vara i fler färger än brunt och svart? Blev nyfiken
Personer som är för unga, för gamla/sjuka/stillasittande.
Här blev jag nyfiken. Sjuka. Vad tänker du för sjukdomar då? Alla sjuka eller bara en viss typ av sjukdom?
Jag antar att du menar på prickarna, inte helt färgade? Det finns brindle. Och tan, men det kallas mosaik eller tricolor.Vet inte om de är 100% renrasiga men... Har sett brindle och tan dalmatiners på bild
@Jadzia skrev precis det jag syftade på. Finns ju även de som har sjukdomar som ger ledvärk m.m. då är en stark, explosiv jakthund kanske inte rätt typ av hund.Här blev jag nyfiken. Sjuka. Vad tänker du för sjukdomar då? Alla sjuka eller bara en viss typ av sjukdom?
För vissa raser är definitivt sjukdom en aspekt som måste tas med i beräkningen. En arbetande ras kräver en aktiv människa och har du då en sjukdom som däckar dig med jämna tillfällen eller har nedsatt ork överlag kan det bli svårt att ge hunden vad den behöver. Det varierar otroligt från person till person och från sjukdom till sjukdom hur aktiv man orkar vara så en bedömning från fall till fall är nödvändig. För min egen ras ser jag det som att orken måste räcka till 1h fyspass 5-6 dagar i veckan och 3-4 mentala arbetspass på det (och då räcker inte lite godissök).
@Jadzia skrev precis det jag syftade på. Finns ju även de som har sjukdomar som ger ledvärk m.m. då är en stark, explosiv jakthund kanske inte rätt typ av hund.
Av ren nyfikenhet undrar jag hur ni uppfödare tänker när ni väljer eller avvisar potentiella valpköpare? Vad ser ni som positiva och negativa tecken? Berätta gärna även vilken ras ni föder upp, och eventuella inriktningar
@Jadzia skrev precis det jag syftade på. Finns ju även de som har sjukdomar som ger ledvärk m.m. då är en stark, explosiv jakthund kanske inte rätt typ av hund.