Uppdateringstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sambon var med till stallet idag, höll på att skotta snö utanför och Ärtan höll på att dö av skräck 😅
När han var inne, klättrade på stege, borrade och drog kabel brydde hon sig inte alls. Men smyga runt ute och dra en snökyffel var inte alls okej 😆
Hon lugnade sig iaf när vi gick till ridhuset. Sambon filmade lite och Ärtan ser så fin ut 🤩
Jag ser sådär ut, har fortfarande en bit kvar men jag kämpar på.
Någon skicklig dressyrryttare blir jag nog aldrig.
Men jag är väldigt glad för min lilla häst ❤️
20231202_103522.webp

Red till terrängbanan idag, prognosen lovade sol men den såg jag inte till 😅
Skönt ändå att komma ut och bunkra dagljus, det behövs verkligen såhär års.
Ärtan var lika glad som vanligt, extra glad när hon fick galoppera på stora fältet 😁
Har bott här i 5 veckor nu och det känns verkligen som hon landat och funnit sig väl tillrätta.
Har fortsatt att ge ett mått munkpeppar per dag, har ju inte så mycket att jämföra med men hon känns väldigt harmonisk och är snäll mot sina kompisar så jag kommer nog fortsätta med det och öka på vid behov.

Hopptränaren på anläggningen jag nyttjar skrev igår och frågade om jag vill vara med på träning den 29:e, bommar och bockar. Blev jätteglad att hon tänkte på mig och tackade ja 😊
Då behöver jag inte oroa mig för lastning och väglag samt att det är fredag så jag kan vila hela lördagen om det behövs.

20231204_105219.webp

Red till terrängbanan idag, prognosen lovade sol men den såg jag inte till 😅
Skönt ändå att komma ut och bunkra dagljus, det behövs verkligen såhär års.
Ärtan var lika glad som vanligt, extra glad när hon fick galoppera på stora fältet 😁
Har bott här i 5 veckor nu och det känns verkligen som hon landat och funnit sig väl tillrätta.
Har fortsatt att ge ett mått munkpeppar per dag, har ju inte så mycket att jämföra med men hon känns väldigt harmonisk och är snäll mot sina kompisar så jag kommer nog fortsätta med det och öka på vid behov.

Hopptränaren på anläggningen jag nyttjar skrev igår och frågade om jag vill vara med på träning den 29:e, bommar och bockar. Blev jätteglad att hon tänkte på mig och tackade ja 😊
Då behöver jag inte oroa mig för lastning och väglag samt att det är fredag så jag kan vila hela lördagen om det behövs.

Visa bifogad fil 133448
Så himla kul att du hittade en riktig pärla!😍

Nelly har fått börja med munkpeppar igen, hon får två mått per dag nu i början så minskar jag längre fram.

Det mesta är väl på Ängelholms RFs ridanläggning, och sedan är det lite hemma-hos runt om i bygden. Om du hade koll på var det stod en bil och brann för några månader sedan så är du nära träningsorganisatörerna (och mig) geografiskt. :)
Bra sätt att ge guidning till var man bor "där en bil brann för några månader sen :cool:"
Byns nya samlingspunkt; utbrända bilvraket :idea:
:rofl:

Bra sätt att ge guidning till var man bor "där en bil brann för några månader sen :cool:"
Byns nya samlingspunkt; utbrända bilvraket :idea:
:rofl:

Jag trodde själv inte när jag skrev om Byadramat med Den Brinnande Bilen att det var så lätt att lokalisera, men just @Hippocampus verkade pejla det kvickt! Vraket är borta från vägen men spåren syns i asfalten, om någon vill ha ytterligare en ledtråd för att vallfärda till platsen där Dramat utspelade sig. :D

Red ut idag också 😁
Lilla rundan runt byn, runt 4 km så lagom för skritt och lite trav. Rider genom samhället och på stora vägen, mötte en lastbil samt ett gäng andra bilar, helt oberörd ❤️
Alltid lika glad över att komma ut och se sig omkring 😁
Tisdagar är oftas tuffa dagar på jobbet så imorgon får hon vila så kan jag återhämta mig lite extra innan jobbat.
På torsdag kommer hovslagaren, det ser jag fram emot eftersom det är en gammal kompis och vi har massor att prata om.
Nu är hon bara skodd fram, har bra hovar och har inte halkat en enda gång men nu kommer hon skos runt om. Tycker hon blir lite tassig när grusvägarna och frusna utan snö samt att jag vill kunna brodda bak om vi ska rida terräng.

Spanar på kompisarna på framsidan 😁
20231205_112633.jpg

Hovslagare idag 😁
Ärtan var lite skeptisk först, hon är en väldigt känslig och vaken häst men sköter sig ändå.
Vi pratade om det och bägge två föredrar helt klart den typen av hästar som visar känslor och vad de tycker istället för att stänga av, verka coola och sen plötsligt explodera 😅
Hon är tydlig, lättläst och väldigt snäll.
Hade slickburken som var mycket uppskattad.
Var jättesnäll och sko bak, stod med hoven på ställningen så hovis slapp slita på ryggen.
Nu har jag bra förtroende för säljaren men man vet ju aldrig helt säkert varför de inte är skodda bak 🙃
Ska bli intressant om rörelsemönstret kommer ändra sig något nu.

När skorna var på gick vi till ridhuset. Eftersom hon vilade igår var det väldigt mycket energi idag. Blir lite överspänd i början, nytt hinder var läskigt, skottkärran läskig, ljuset under porten läskigt och inte minst hennes egen skugga på sargen 😱
Men det är bara låtsas som ingenting och fortsätta rida, det släpper ju mer hon får röra på sig och landa i en mer lagom energinivå 😁
Lite spänning ger åtminstone en väldigt trevlig galopp i mycket uppförsbacke.
Nu snöar det igen så imorgon rider vi ut och galopperar 🏇
20231207_104053.webp

Screenshot_20231205-195214~2.webp

Jag ber om ursäkt för dålig bild pga tagen från film i ett ridhus med taskig belysning. Hästen smälter in med underlaget.

Zinnia var så himla duktig på träningen! :love:
Vi travade lite bommar och tog några småskutt över minikryss. På slutet fick vi testa denna oxer. Första gången fattade hon inte riktigt att hon skulle hoppa längre, så vi tog oss bara över den främre bommen. Alla fick sig ett gott skratt iaf och nästa försök gick super! Hon behövde bara kolla läget och inse att man visst behövde ta i lite och inte vara lika nonchalant som över 30 cm kryssen. :D

Hon försökte bocka lite efter första hoppet, men hon kunde ju inte låta bli! Det var så himla roligt!
Dessutom var det ca -12°C, en rolig ponny, folk i mitten av ridhuset och folk på läktaren, så inte konstigt att hon blev ett litet popcorn. Snälla bockningar, tack och lov.
Tränaren tyckte om hennes inställning, gång och glada humör och frågade om jag ville sälja henne. Nä!
Min drömhäst! 💛

Red igår och det var så himla dimmigt, filmjölk som min hovslagare skrev 😅
Men det gick bra, underlaget var toppen och vi galopperade mycket, tror vi höll oss på vägen också, var lite svårt att se ibland 😆
Temperaturen låg på nollan så polarpadsen fick verkligen bekänna färg. De får högsta betyg! Fastnade ingen snö alls, inte ens när vi pulsade i skritt genom snön, betydligt bättre än snösulorna hon hade innan som byggde lite innan det släppte.

Idag blåste det och kom ner någon hemsk issnö som stack i ansiktet. Tack för ridhus 😅
Ärtan var mycket lugnare idag, gårdagens galopp gav helt klart önskat resultat.
Superfin hela passet och jag blir så himla glad av att rida henne 💞
Screenshot_20231209_192608_Gallery.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 052
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 820
Senast: TantAgda
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
639
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar