Uppdateringstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag äääälskar min Fautras. Det var så värt att köra i snöstorm 130 mil över 22 timmar för att hämta det och sen lägga en slant på verkstaden. Kundmottagaren på verkstaden sa att hon aldrig sett en Oblic i detta utförandet tidigare. Tveksamt om jag kommer klara att äga något annat i framtiden :rofl:
Jag har ett Ifor Williams, och tänker det är lite samma? (eller kanske jag har fel) ;) Det ligger så bra bakom bilen och mitt har båda stepup och ramp så man kan välja själv, men också frontutlastning vilket jag tror kommer göra stor skillnad då min häst hatar att backa ur släp.

Jag har ett Ifor Williams, och tänker det är lite samma? (eller kanske jag har fel) ;) Det ligger så bra bakom bilen och mitt har båda stepup och ramp så man kan välja själv, men också frontutlastning vilket jag tror kommer göra stor skillnad då min häst hatar att backa ur släp.

Jag har aldrig riktigt gillat ifor sen de hade alla sprintar och skit 😅
Tycker de känns så tunga och klumpiga jämfört med Fautras. Men det är säkert en vanesak.
Sadelskåp är ett måste. Fronturlastning går bort eftersom det ofta är så trångt på tävling = går inte att använda den.
På Fautras kan man dock gå ut genom dörren fram om man vill 😁

Alltså jag fattar inte varför jag googlade 🤣
Det enda man får se är massa bilder på enorma hål i hovar.
Akta dig för broddtramp!!!
Haha, hopplöst att googla... 🙈:rofl: Min har haft rejält fula broddtramp och än sitter alla hovar kvar. 😅 Tycker broddtramp brukar läka väldigt snabbt faktiskt!

Haha, hopplöst att googla... 🙈:rofl: Min har haft rejält fula broddtramp och än sitter alla hovar kvar. 😅 Tycker broddtramp brukar läka väldigt snabbt faktiskt!

Jag gjorde ju inte det först.
Det där ser fint ut, bara tvätta rent.
Så idag hade jag lite tid innan jag skulle ge hästarna lunch och då googlade jag 🤯
Så gick jag in och beställde ännu fler wetwraps, konpresser och salva 🤣

Jag gjorde ju inte det först.
Det där ser fint ut, bara tvätta rent.
Så idag hade jag lite tid innan jag skulle ge hästarna lunch och då googlade jag 🤯
Så gick jag in och beställde ännu fler wetwraps, konpresser och salva 🤣
Hahaha, så där gör jag också. Tänker att jag inte ska googla, men till slut sitter jag där ändå och läser om död och elände... :grin:

I dag så fikk vi for første gang skritte rundt til andre siden av stallen uten at ponnien stoppet flere ganger! Det var så deilig, små gleder😃
Litt krangel når vi skulle ri ned til jordet, hun vil veldig gjerne dra til høyre eller venste, og blir sterk, og stopper om hun ikke får det til. Men når vi først kom ned på jordet gikk hun så pent 🥰 har hatt flere uker med stort sett 98% tripping når vi skal skritte. I dag var det skritt nesten hele veien, passet på å belønne med klikker og godis flere ganger. Vi fikk travet 4 ganger og, og synes hun la seg mindre på tøylen etterhvert også. Vi møtte også en annen hest som kom motsatt vei, og hun gikk pent forbi og selv om hun lurte på om vi ikke skulle slå følge med den hesten, så var det helt greit å fortsette hjemover. 5* ponni i dag. Trengte virkelig det. Jeg har vært så dårlig av min kroniske sykdom i det siste. I morgen kommer en potensiell medrytter, og har 2 til som skal prøve, så håper det kan bli noe av så jeg får litt hjelp og kan pleie meg selv litt.

Vilodag och jag har lagt ett galoppbandage och släppt henne I lilla hagen.
Ågren för det också, tänk om jag lindat för hårt så hoven ändå kommer ramla av 😱
1000015403.webp

Haft en rejäl dipp gällande hästägande och ridning sen november nångång. Varit så mycket med grinig häst (var ej magsår, "bara" ett sto med integritet och känslig vinterpäls) och mycket tankar och rannsakning av vad jag vill med mitt hästande efter Helgstranddokumentären och jag har tillochmed varit inne på att sälja henne då jag inte känt att det varit roligt längre.

Igår tog jag dock semester en dag mitt i veckan bara sådär och umgicks med min häst lite extra. Satt också upp och red första gången sen flera veckor tillbaka, i den billiga syntet- allroundsadeln som hon föredrar alla dagar i veckan framför sin dyra, fancy dressyrsadel och då jag fortfarande är lite äcklad av allt som har med dressyr att göra. Vi hade så himla kul!! 🥺☺️ (Förutom att jag visst inte längre kommer ihåg hur man rider i allround/hoppsadlar och kände mig som en nybörjare 😛)

Bifogade filer

• Screenshot_2023-12-21-08-18-37-848_com.miui.gallery.webp
    Screenshot_2023-12-21-08-18-37-848_com.miui.gallery.webp
    91,8 KB · Visningar: 71
Jag har fortfarande ågren över trampet, tycker inte om hur det ser ut när det är blött, ser mycket bättre ut efter ridning när det fått torka ihop lite.
Helst vill jag ringa kliniken och åka dit akut 😅
Men nu ska jag ha is i magen. Skillnad om hon varit svullen/öm/halt.
Jag skulle kunna ha henne på box några dagar men då behöver de andra två också stå inne sant kolikrisken. Nu har jag tagit beslutet att hon får gå i hagen och då får det vara så. Man vet ju inte förrän i efterhand om det är rätt eller fel beslut.

Red i ridhuset idag och hon var en liten glad dröm. Så avslappnad, mjuk och rund.
Var en annan tjej som red samtidigt och hennes mamma satt och tittade på oss, kon fram när jag hoppat av och sa att Ärtan är väldigt söt och ser så fin ut 💞

Började snöa rejält när vi gick hem, ska komma runt 2 dm idag och imorgon, då hoppas jag läkningen kommer igång ordentligt.
Hennes mugg ser dock jättefin ut trots några dagar med extrem lera.
Stallägaren sa att det varit extremt iår. Har regnat massor under hösten, sen frös det på, kom massa snö som smälte på två dagar och ännu mer regn på det. Kaos!
Skönt iaf att hästarna kan gå i den högre delen av hagen där det är helt fritt från lera och blöta.

Zoomar ni in ser nu dödsåret på bakbenet.
1000015434.webp

Jag har fortfarande ågren över trampet, tycker inte om hur det ser ut när det är blött, ser mycket bättre ut efter ridning när det fått torka ihop lite.
Helst vill jag ringa kliniken och åka dit akut 😅
Men nu ska jag ha is i magen. Skillnad om hon varit svullen/öm/halt.
Jag skulle kunna ha henne på box några dagar men då behöver de andra två också stå inne sant kolikrisken. Nu har jag tagit beslutet att hon får gå i hagen och då får det vara så. Man vet ju inte förrän i efterhand om det är rätt eller fel beslut.

Red i ridhuset idag och hon var en liten glad dröm. Så avslappnad, mjuk och rund.
Var en annan tjej som red samtidigt och hennes mamma satt och tittade på oss, kon fram när jag hoppat av och sa att Ärtan är väldigt söt och ser så fin ut 💞

Började snöa rejält när vi gick hem, ska komma runt 2 dm idag och imorgon, då hoppas jag läkningen kommer igång ordentligt.
Hennes mugg ser dock jättefin ut trots några dagar med extrem lera.
Stallägaren sa att det varit extremt iår. Har regnat massor under hösten, sen frös det på, kom massa snö som smälte på två dagar och ännu mer regn på det. Kaos!
Skönt iaf att hästarna kan gå i den högre delen av hagen där det är helt fritt från lera och blöta.

Zoomar ni in ser nu dödsåret på bakbenet.Visa bifogad fil 134864
Jag fattar nojan, men det är nog helt lugnt med såret. Hade också låtit gå i vanlig hage, bara tvättat rent ordentligt varje dag 😊

Jag fattar nojan, men det är nog helt lugnt med såret. Hade också låtit gå i vanlig hage, bara tvättat rent ordentligt varje dag 😊

Jag skickade bild till en kompis som jobbat i försäljningsstall och haft massa hästar med broddtramp.
"Åk ingenstans, större risk att du välter med släpet än att hoven ramlar av"
Det kommer se ut sådär ett tag till, sen läker det ihop.

Hon la även till att hennes fälttävlanshäst ser ut sådär efter varje start trots boots 😅
Han gillar att springa på tvären när han är taggad och vill iväg.

Hon la även till att hennes fälttävlanshäst ser ut sådär efter varje start trots boots 😅
Han gillar att springa på tvären när han är taggad och vill iväg.
Haha! 🤣
Nelly har också fått hur många broddtramp som helst. Hon har till och med lyckats när hon stått uppbunden i stallgången. Liksom bara klivit på sig själv😅

Hade tänkt tvinga mig ut på en ridtur i snöblåsten men eftersom jag har huvudvärk och Elsa verkade extra störig idag så kastade jag in handduken och de får lite extra julledigt.

Bokade däremot in en vetcheck på henne för att lite en gång för alla kolla ifall hennes vilande av bakbenen är vana, pga omusklad eller om det faktiskt är något som stör henne. Hon har ju alltid gjort så, bilden i passet på föl-Elsa står på exakt samma sätt som hon alltid gjort 😅 Mailade kliniken vi kollade hennes upphakningar på eftersom jag tänkte att det säkert är julstängt och det är ju inget akut alls. Vips så erbjöd dem tid 29e dec så lika bra att ta det då.

99 procent anledning till checken är för att jag som person har väldigt lätt för ångest och att fastna i katastroftankar. Tänker jag tanken att jag kan ha glömt grinden/låset/vatten/lyset/etc så kan jag inte slappna av förrän jag kollat upp det. Är det riktigt illa så kan jag direkt efter tänka tanken "Hmm, men tänk så kollade du fel" och så är det igång igen. Hänt många gånger när man vaknat klockan 3 på natten och "bara ska kolla en sak". Så jag är helt förstående @Bison till hur hoven trillat av X gånger medan du inte är i stallet 😅

Har kommit nästan 2 dm snö här nu, blåser fortfarande en hel del och snöar lite lätt.
Perfekt dag att rida ut och dessutom en ny väg förbi en massa tittiga grejer 😆
Ärtan var dock superduktig och tuffade på förbi alla otäckheter. Galopperade ett par kilometer i skogen, så himla roligt 😍
När jag ledde henne hem sista biten var det rejäl motvind och snön stack ordentligt I ansiktet. Ärtan gick bakom mig med pannan mot min rygg, fint att agera sköld åt sin häst 😁

När jag skrittade i blåsten samtidigt som det snöade på tvären tänkte jag att jag trots allt inte är så feg som ryttare. Min osäkerhet handlar mer om att rida nya hästar som jag inte vet hur de kommer reagera i olika situationer.

När jag väl känner hästen är jag ganska tuff och kan överföra min trygghet till hästen så vi blir modiga tillsammans.
Det känns väldigt fint. Att kunna rida ut i skitväder på en känslig dressyravlad holländare och ändå känna sig helt trygg och känna att hästen är trygg med dig, om du säger att det är okej så är det okej.

Avslutar med ett tips. Beställde dessa från Apotea och det är verkligen super. Går att använda som kompress eller för att tvätta sår, lämnar inga fibrer.
Ska köpa en till att ha hemma 😁

1000015481.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 052
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 819
Senast: TantAgda
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
639
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar