Uppdateringstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag lastade jag Elsa själv och åkte till stranden. Kom massa hästar när vi lastade ur men hon stod snällt och väntade på att bli sadlad vid bilen. Hon har ju aldrig sett strand eller hav innan så det var mycket att ta in med hästar, hundar, tånghögar och annat men hon var kanon med tanke på att hon aldrig varit där. Vassen kunde ju också innehålla lejon och vi väntar med bad tills vi har sällskap eftersom vågorna var läskiga. Inga konstigheter att möta andra hästar, även om handbromsen var i när vi skulle motsatt håll. Men vilken pärla hon är, nyfiken även när hon är spänd 🥰

Nu har jag funderat lite och vi hoppar att åka och träna denna vecka.
Bättre att lastträna mer hemma i lugn och ro så den biten fungerar. En sak i taget.
Fick lite tips av förra ägaren också så det kommer lösa sig.
Får trösta mig med att min grå som även han var 14 när jag köpte honom och tävlat massor lastades med hjälp av tre personer, en fram och två med korsade linor bakom.
Honom kunde jag skicka in ett efter tag och åka både på träningar och tävlingar själv.

Däremot blev jag mentalt helt slut av detta, trots att det inte var mer dramatiskt än att hon stod stilla eller klev på sidan.
Jag har lite svårt att acceptera att min hjärna inte riktigt vill samarbeta och att jag blir så trött.
Kommer jag ens orka åka iväg på träningar med allt som det innebär?
Just nu känns det som det kommer bli lite väl tufft.
Jag måste nog sänka kraven på mig själv och sänka mina förväntningar på vad som är rimligt att klara av.
Kanske blir det lättare när det blir ljusare ute?

Bättre att lastträna mer hemma i lugn och ro så den biten fungerar. En sak i taget.
Får trösta mig med att min grå som även han var 14 när jag köpte honom och tävlat massor lastades med hjälp av tre personer, en fram och två med korsade linor bakom.
Honom kunde jag skicka in ett efter tag och åka både på träningar och tävlingar själv.

Däremot blev jag mentalt helt slut av detta, trots att det inte var mer dramatiskt än att hon stod stilla eller klev på sidan.
Jag har lite svårt att acceptera att min hjärna inte riktigt vill samarbeta och att jag blir så trött.
Jag måste nog sänka kraven på mig själv och sänka mina förväntningar på vad som är rimligt att klara av.
Tycker du är alldeles för hård mot dig själv! Ni kommer lösa detta, lite tid och tålamod bara 👍

Listningen är jag inte orolig för 😊
Det är min egen energinivå som oroar mig. Eller kanske inte oroar men gör mig lite uppgiven, att jag blir så trött av så liten mental påfrestning.
Förstår helt, man blir lite slut i rutan över intryck när man skadat huvudet. Speciellt om man lägger stress på det, då kommer jag inte ihåg vad någon bett mig att handla, vad jag sagt till vem osv. 😅 Men det blir sakta men säkert bättre och hanterbart med lite tekniker. Men förstår uppgivenheten kring det.

Jag har det ju också tufft med ork och hjärna. Har fått lägga upp stalltid och ridning lite annorlunda än förr, framförallt så behöver jag fler vilodagar. Nu har det blivit bättre för mig sedan jag började medicinera huvudvärken, men jag behöver fortfarande tänka lite extra kring vad jag gör på vilken dag. Nuförtiden försöker jag inte ens rida på dagar när jag tex haft det intensivt på jobbet, även om det går så brukar jag få betala för det i efterhand..

Du kommer säkert också hitta en rutin som funkar! Är ju mkt förändring nu med häst i livet igen, men klart du kommer orka åka på träning! Kanske bara behöver planera lite extra så du är tankat batterierna ordentligt innan❤️

Jag har det ju också tufft med ork och hjärna. Har fått lägga upp stalltid och ridning lite annorlunda än förr, framförallt så behöver jag fler vilodagar. Nu har det blivit bättre för mig sedan jag började medicinera huvudvärken, men jag behöver fortfarande tänka lite extra kring vad jag gör på vilken dag. Nuförtiden försöker jag inte ens rida på dagar när jag tex haft det intensivt på jobbet, även om det går så brukar jag få betala för det i efterhand..

Du kommer säkert också hitta en rutin som funkar! Är ju mkt förändring nu med häst i livet igen, men klart du kommer orka åka på träning! Kanske bara behöver planera lite extra så du är tankat batterierna ordentligt innan❤️

Jag får ingen huvudvärk, vet inte om det är bra eller dåligt 😅
Istället känner jag mig bakfull, slö, hjärnan hänger inte med, jag blir retlig och vill inte göra något mer än lägga mig i sängen och sova tre dagar i sträck typ.
Så blir jag jättebesviken för att jag inte orkar, vill sälja hästen och skita i allt 😒

Men jag får försöka ge det mer tid och hitta en strategi son fungerar.

Jag får ingen huvudvärk, vet inte om det är bra eller dåligt 😅
Istället känner jag mig bakfull, slö, hjärnan hänger inte med, jag blir retlig och vill inte göra något mer än lägga mig i sängen och sova tre dagar i sträck typ.
Så blir jag jättebesviken för att jag inte orkar, vill sälja hästen och skita i allt 😒

Men jag får försöka ge det mer tid och hitta en strategi son fungerar.
Ja så blir det för mig också, plus huvudvärken då. Framförallt om jag ”bara kör på”, då får jag symtom som hänger i i flera dagar. Har varit extremt frustrerad över detta, men börjar hitta någon slags acceptans nu. 😊

Jag bor numera nära stallet och skulle dit imorse för att byta täcke. Kollade inte ut genom fönstret innan och blev lite överrumplad när jag klev ut och det var snö överallt😅
Hade bara 5-10 minuter på mig innan utsläpp men hann få på brodd fram iaf, bak får vänta tills ikväll. För krångligt att stå och gänga hålen när hon ser att kompisarna går ut till hagen..

Min stackars häst har blivit sulöm efter detta skit vädret. Det har varit helt extremt lerigt, sen fryst, sen lerhelvete igen och nu har det fryst ordentligt och skall hålla i sig ett bra tag framöver. Så jag åker till stallet på morgonen och sätter på hennes boots och sen på kvällen, fixar och tar av dom. Har inte alls varit så förre året, men hagen är väldigt knölig vid ingången. Som tur är verkar boots lösa problemet. Jag blir så extrem nojjig och ledsen när det är minsta lilla, vill ju inte hon skall ha ont. Det har verkligen inte varit något roligt väder i år. 😓

Min stackars häst har blivit sulöm efter detta skit vädret. Det har varit helt extremt lerigt, sen fryst, sen lerhelvete igen och nu har det fryst ordentligt och skall hålla i sig ett bra tag framöver. Så jag åker till stallet på morgonen och sätter på hennes boots och sen på kvällen, fixar och tar av dom. Har inte alls varit så förre året, men hagen är väldigt knölig vid ingången. Som tur är verkar boots lösa problemet. Jag blir så extrem nojjig och ledsen när det är minsta lilla, vill ju inte hon skall ha ont. Det har verkligen inte varit något roligt väder i år. 😓
Har haft samma besvär med en av mina och håller med, vilket ovanligt skitår ffa för hovarna.

Idag selade vi på med lokselen och tömkörde en lång skrittrunda med sällskap. Släppte ut flätan från manen så att Elsa verkligen fick leva ut sitt brukshäst-rollspel och hon tuffade på så himla bra som ledhäst. LED-slingan fick även hängas på runt halsen, nästan så att man fick julkänsla av det hela. 🎅

Jag som var så mallig över att jag minsann inte tänker vara någon ridhusråtta har ridit i ridhuset två dagar i rad 😆
Igår för att det var planen, idag för att det var så himla kallt och snöigt.
Ibland undrar man vad man håller på med som har häst i Sverige 😅

Men då kommer man inte i ridhuset som är rena ljusterapin, får rida sina glada, mjuka och lydiga häst och då är det värt allt slit, allt frysande och det obefintliga sparkontot 🙄

Igår var hon väldigt laddad men ändå fin, idag var hon mer sansad och så himla trevlig och rolig att rida. Galoppen var 🤩
och jag kunde knappt sluta berömma henne.

Blir vilodag imorgon, har massor på jobbet men på torsdag rider vi ut, snö eller inte 😄

20231128_161819.webp

I går var sadelmakeren hdr og anbefalte en dyr mattes pad, sukk. Ponnien nektet også å gå etter de første rundene, følte meg så håpløs som heste eier. :banghead:
I dag vsr vi helt alene, og vi tok en tur på banen for å få en bedre følelse. Hun prøvde seg litt på å stoppe, men kom henne i forkjøpet og vi hadde en fin liten økt med overganger i skritt og trav. Så avsluttet vi med å skritte av rundt jordet. Så glad for at det gikk bedre i dag.:up:

När jag åkte till stallet strax innan 16 var det -9, en timme senare när jag åkte hem var det -14 🥶🥶🥶
Det är faktiskt inte okej, känns som det kommer bli världens längsta vinter 😭

Bra dag för vila iaf. Ska vara mildare i morgon så då kan vi ta en tur.
Ser ut att bli äckelkallt även i helgen så får väl se vad vi kan hitta på. Jag får ont i lungorna när det är såhär kallt. Hade dött i Norrland och nej, jag köper inte att det inte känns lika kallt där 😄
Har spenderat tillräckligt mycket tid i Västerbotten för att veta att det är fake news och något de intalar sig själva för att stå ut 😆

Ärtan verkar dock inte klaga. Fick klappar, kli och godis.
Eftermiddagsmat 😋
Inte fotat med blixt, vi har bara väldigt effektiv ytterbelysning.
20231129_163219.webp

Idag hoppade jag för första gången upp på Elsa barbacka för en skrittrunda (+lite trav). Körde även sidepull då jag inte ville dra henne i munnen ifall jag skulle åka av 😂 Hårt i backen och det snöade när vi började så hon fick broddade boots fram vilket kändes onödigt en bit in då det bara var hårt i marken och det slutade snöa typ direkt. Men men, better safe than sorry!

Pälsbjörnen var en stjärna, här kommer följande dagsfilm med en låt jag brukar sjunga själv högt för henne i skogen. Det slipper ni dock lyssna på i klippet 😁

När jag åkte till stallet strax innan 16 var det -9, en timme senare när jag åkte hem var det -14 🥶🥶🥶
Det är faktiskt inte okej, känns som det kommer bli världens längsta vinter 😭

Bra dag för vila iaf. Ska vara mildare i morgon så då kan vi ta en tur.
Ser ut att bli äckelkallt även i helgen så får väl se vad vi kan hitta på. Jag får ont i lungorna när det är såhär kallt. Hade dött i Norrland och nej, jag köper inte att det inte känns lika kallt där 😄
Har spenderat tillräckligt mycket tid i Västerbotten för att veta att det är fake news och något de intalar sig själva för att stå ut 😆

Ärtan verkar dock inte klaga. Fick klappar, kli och godis.
Eftermiddagsmat 😋
Inte fotat med blixt, vi har bara väldigt effektiv ytterbelysning.
Visa bifogad fil 133031
Vad hela vintern i Dalarna går ut på 😂 planering efter temperatur. 🙈🙈🙈

Vad hela vintern i Dalarna går ut på 😂 planering efter temperatur. 🙈🙈🙈

Blä 😂
Även om jag inte vill rida i ridhuset för mycket så är jag ändå väldigt tacksam för att det finns.
Om jag vill hinner jag rida där innan träningarna börjar även när jag jobbar dagtid. Det är tacksamt de dagar som vädret visar sig från sin sämsta sida.

Igår var det bara -1 så då red vi ut, var typ snöstorm istället men det gick bra ändå 😁
Hon hade dock bråttom på vägen hem och jag förstår henne, så himla kul var det faktiskt inte 🤣

Min guldZinnia. :love: 💛
IMG_20231201_185242913_MF_PORTRAIT.webp

Näst sista ridpasset för i år. Hon börjar lära sig att skänklarna kan betyda mer än bara gå fram och jag kunde styra lite med benen idag. På tisdag ska vi vara med på en hoppträning, men det blir mest som miljöträning och kanske ett par miniskutt. Sen blir det ett långt vinterlov och så sätter vi igång om ett par månader igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 052
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 820
Senast: TantAgda
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
639
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar