Uppdateringstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Två morgonpromenader avverkade med ungdomarna, en lika cool och nöjd som alltid och fick utöka rundan lite till och se ännu mer av världen, en lite mer spänd med inslag av drakblås men duktig ändå.

Onödigt spännande att nordsvensken (=den spände) kliade sig så grimskaftet lossnade när vi var längst hemifrån. 😱 Lyckligtvis fick jag honom att snabbt fokusera på mig med universaltricket godis så han hann inte riktigt märka att han var lös.

Visa bifogad fil 131723
Såklart att det är KALLblodet som står för det heta. :cool: :D

Jag har ridit lektion för westerntränare på vår heta ponny och det gick så bra!
Nu är målet att vända och lösgöra, vända och lösgöra och få ponnyn att tänka långsamt ihop med mig och spontant sakta ner.

Det går framåt, och jag som är skolad i engelsk ridning fick fundera i nya banor kring tryck och eftergift.

20231112_131235.webp

Jag brukar köpa 5 kg för 900 kr 😁
Skönt att inte behöva beställa så ofta också👍

Jag såg att det fanns jättepack också 😁
Tidigare har hon bara fått i korta perioder när hon varit som värst så förhoppningsvis behöver jag inte ge så mycket här heller. Hon tycker inte det är så mumsigt 😆

Jag såg att det fanns jättepack också 😁
Tidigare har hon bara fått i korta perioder när hon varit som värst så förhoppningsvis behöver jag inte ge så mycket här heller. Hon tycker inte det är så mumsigt 😆
Ah! Fattar! Nelly har inga åsikter om smaken, hon är inte så kinkig. Provar ju att trappa ner nu för att se om det går eller om hon kommer bli ett brunstmonster igen😅

Tog en längre promenad med Lilleman i söndag. Han skötte sig riktigt bra. Jag vände före vi kom till kossorna.
Skönt med en häst som inte reagerar på så mycket runt omkring sig.
Sen hände det en olycka med mig så han får ta det lugnt i xx antal veckor om inte sambon kan promenera lite med han men han får även ta hela stallet med allt som hör till så det blir nog bara gå i hagen för hästarna ett tag.
IMG_1782.webp

Tog en längre promenad med Lilleman i söndag. Han skötte sig riktigt bra. Jag vände före vi kom till kossorna.
Skönt med en häst som inte reagerar på så mycket runt omkring sig.
Sen hände det en olycka med mig så han får ta det lugnt i xx antal veckor om inte sambon kan promenera lite med han men han får även ta hela stallet med allt som hör till så det blir nog bara gå i hagen för hästarna ett tag.
Krya på dig ❤️

Idag är jag så himla tacksam att jag är omgiven av fina stallkompisar. En av dem har haft en häst med magsår nyligen och hade en extra förpackning Gastrogard i stallet och när hon hörde att jag hade starka misstankar om magsår hos K erbjöd hon mig att jag kunde ta av dem tills jag fått tag i veterinären och fått recept och tid för gastroskopi. Idag är således dag tre sedan påbörjad behandling och ikväll fick jag ta K på magen utan att hon reagerade som hon gjort tidigare , så sannolikt är det magsår vi har att göra med❤️

Gastroskopi bokad till 29e nov 😬

Igår snöade det när jag kom hem från jobbet, jag kände att där gick min gräns så jag faktiskt bilen till stallet, jag är för gammal för att cykla i snö 😆

Men jag red ut, det är inte samma sak 😁
Var skymning när vi red iväg och mörkt innan vi var tillbaka, inga problem alls för Ärtan. Hon fnorkar alltid lite när vi rider iväg men när vi börjar trava släpper det, hon slappnar av och blir väldigt pigg. Märks att hon verkligen gillar att komma ut och röra på sig. Jag som var så tveksam om hon verkligen hade tillräckligt mycket driv eller om jag skulle ledsna. Det får jag ta tillbaka nu, hon är superpigg, skrittar i raketfart och ligger på ordentligt i traven och galoppen, så himla kul!

Red samma väg som sambon cyklat med mig ett par gånger men byggde på så det blev en runda istället för att vända. Inga konstigheter alls med nya vägen trots att det började bli mörkt, rider över en bro, förbi några hus och sen gräs och grusväg hem.
Så himla glad för min lilla häst 🩷
20231115_165122.webp

Igår red vi ut tillsammans med halvbloden på galoppslingan, 178+ storlekar är inte lätt för lilla Elsa att hänga med i men hon tuffade på gott! Vi alternerade i ordningen så att alla fick vara först/sist, jättebra träning då alla hade olika grundtempo. Efter sista galoppen hoppade jag av och gick bredvid hela vägen hem medan de andra tog några varv på ridbanan, så skönt att Elsa inte har några problem att lämna sällskapen.

Jag red förresten i nya boots, renegade classic och de var perfekta! Satt utan att trycka någonstans och klarade det vildaste galopptempot utan problem. Dessutom så himla enkla att ta på.

Red ut i torsdags, typiskt vinterdag här, någon minusgrad och blåst 🥶
Ärtan var lika duktig som vanligt, travade i så himla fin form. Ni vet när de verkligen trycker på bakifrån, kommer upp med ryggen och suger tag i bettet framåt med välvd hals 😍

Vila igår och trim på banan idag. Är öppen bana och mycket bokat i ridhuset den här helgen men det gick bra ändå. Lite fruset på ytan men bra svikt under. Red mycket övergångar och travade bara korta sträckor.
Gjorde ett par jättefina galoppfattningar där hon fortsatte i rund och bärig galopp några språng innan vi gjorde övergång till skritt.
Är väl inga konstigheter för en häst på LA nivå kan man tänka.
Såklart inte, men piloten har inte varit på den nivån på några år nu 😆

I morgon rider vi till terrängbanan och klättrar. Tur det finns mycket att göra även när underlaget är tråkigt 😊

20231118_105730.jpg

Senast ändrad:
Nu har jag haft min lilla Ärta i tre veckor 💕
Känns väldigt okomplicerat allting, nästan lite så man väntar på att något ska hända 😄
Idag red vi ut själva till terrängbanan. Även om hon är vaken så känns hon väldigt klok i huvudet och mån om sin ryttare. Hon kan titta men det händer inte så mycket, vända och dra åt andra hållet (Molnet 🙄😁) känns väldigt avlägset.

Red förbi en grävmaskin in action, inga konstigheter, mötte en traktor på vägen hem, helt chill med det också.

Idag brydde hon sig inte alls om hindren ute på fältet, hon var mest intresserad av att gå till andra fältet där vi galopperade snabbt förra helgen 😁
Eftersom det var lite fruset galopperade vi lugnt och städat idag, det gick bra men hon var väldigt taggad på att få galoppera på. Märks att det finns en del fullblod i henne, galoppera är livet!

20231119_112220.webp

Vi har ordnat lite i stallet under helgen också 😊
Sambon är elektriker och har satt upp ett till eluttag samt dragit om lite, satt en dosa och en brytare så vi kan stänga av och sätta på elen inne i stallet, sjukt smidigt! Efter min olycka är jag väldigt noga med att alltid stänga av strömmen innan jag tar in eller ut min häst.
Ingen behöver oroa sig för svartjobb, det var ett snälljobb 😄
Drömmen för stallägarna att ha en elektriker som inackordering.

Har bytt till dubbdäck på transporten och ställt den på en presenning så den inte står på gräset. Fick tips om att sätta fast presenningen med tältpinnar så det har jag beställt.

Är så himla sugen på att åka till min dressyrtränare och träna. Har dock aldrig lastat henne så jag behöver ta en dag och provlasta 😁

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 054
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 820
Senast: TantAgda
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
639
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar