Uppdateringstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Två morgonpromenader avverkade med ungdomarna, en lika cool och nöjd som alltid och fick utöka rundan lite till och se ännu mer av världen, en lite mer spänd med inslag av drakblås men duktig ändå.

Onödigt spännande att nordsvensken (=den spände) kliade sig så grimskaftet lossnade när vi var längst hemifrån. 😱 Lyckligtvis fick jag honom att snabbt fokusera på mig med universaltricket godis så han hann inte riktigt märka att han var lös.

DDE7F949-F550-4BDB-B972-29FF54E6C24A.jpeg

Idag hade vi sällskap på galoppslingan, hyresgästernas halvblod har ett uppstarts/rehabprogram så vi tänkte att det orkar ju Elsa utan problem. Men det var tuffare än vi trott med all vinterpäls, dock tuffade hon på bra och på sista intervallen fick vi gå först och då visade pärlan att nu blir det riktig galopp 😂 Hon fick även visa sällskapet att alla avverkade träd som staplats inte kommer hoppa upp och äta hästar.

20231111_132315.webp

Tröttisen fick även svettpyjamas på sig en stund ute så att det torkar lite kvickare

Det går opp og ned med unghest. I dag gikk det fram, rundt i ring, sidelengs og inn i trærne... hun var "litt" sprek... hun roet seg heldigvis, men i begynnelsen trodde jeg at jeg skulle miste kontrollen. Satser på en bedre dag i morgen..

Tog en rätt chill längre tur uppe på åsen idag. Loggade 15.72km på 2:48. Först blev det väldigt sansat för det var dimmigt som tusan och jag föredrog att inte öka på när vi red grusväg där det kan komma bilar, men när dimman lättade lite kunde vi bränna på!

1699788985160.webp

Stor guldstjärna till min lilla piggelin idag, för när reflexländtäcket plötsligt lossade på ena sidan i en galopp var hon vänlig nog att ta förhållning och stå still tills husse kunde komma fram och rädda oss :D

Res till terrängbanan idag, ingen träning så vi red ut på stora fältet.
Ärtans reaktion 😱😱😱
Jag kan förstå henne, vem vet vad som kan ligga och lura bakom alla konstiga stockar och lådor som står precis överallt 😒
Skrittade runt först för att sen trava runt tills hon slappnade av.
Blir perfekt att rida där en dag i veckan och avdramatisera. Hoppa kommer vi inte göra förrän till våren när träningarna drar igång igen.
När hon kunde chilla red vi upp till andra fältet som är tomt på hinder och galopperade 😁
Det var mycket roligare!
20231112_113717(0).jpg

Har fått beskjed at jeg har en prolaps i nakken, som mest sansynlig må oppereres... og da kan jeg ikke være i stallen på 6 uker... jeg håper (holder tummerna) at jeg ikke trenger operasjon... men hva skal jeg gjøre med ponnien om jeg må opperere...
Føler jeg må ha en plan klar, i tilfelle noe skjer med meg som gjør at jeg må oppereres fort, men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med henne. Ingen på stallen som jeg stoler på, eller jeg føler har tid til henne. Det er en som sa hun kunne ta henne, men hun kaller også ponnien "dritt hest" når hun snakker om henne til meg, så ikke tale om at hun får passe henne.
Enn så lenge så holder jeg på som normalt, prøver å utdanne henne... ikke falle av...
Ikke et spørsmål om løsninger, mer en oppdatering og lite hjertesukk.
20231105_160053.webp

Idag blir det att ringa veterinären och boka tid för gastroskopi och (förhoppningsvis) få Gastrogard utskrivet i väntan på 😔

Det jag först misstänkte var brunst är nog mest troligt magsår. Uppblåst, dricker mycket mindre än vanligt, haft milda koliksymtom två ggr sen början av oktober, hemskt aggressiv mot sina boxgrannar och vaktar höet, slukar hö som om hon aldrig fått mat förut, aggressiv vid borstning och sadelpåläggning och konstig i ridningen. Kan inte fatta att jag inte la ihop 2+2 tidigare då jag ju haft en häst med magsår innan 😔 Hade några sprutor kvar hemma så började ge i helgen och vet inte om det är inbillning men imorse när jag kom och skulle ge så var hon mycket gladare- brummade åt mig när jag kom in i stallet och var kontaktsökande i boxen (från att ha varit arg) och hade inte öronen bakåt en enda gång samt att mycket mer hö var kvar sen natten än tidigare så har slutat proppa i sig non stop.

20231113_125029.webp

Åh vad jag älskar denna lilla björnen! Eamon-träning idag där vi började med tömkörning i tempoväxlingar. Skritt, halt, trav, skritt halt, ryggning osv. Fick nöta på ytterns förhållning, andning plus hållning och efter lite trial and error för att hitta "lagom" så trummade hon på jättemjukt.

Jag är så himla imponerad av hur cool hon är när vi är iväg, vi delar ju träning med ett annat ekipage och kunde utan problem tömköra förbi longeringen på mitten och de kunde susa förbi bakom henne när vi väntade i mitten. När vi sedan satte upp och red kunde vi rida förbi eller stå helt still när de hade problemlösning kring spark/bock/stegring. Och som hon var framme för skänklen! Vi skulle avsluta med lite galopp och jag tänkte att hon kanske skulle vara lite slut i rutan men nejdå, hon tog den på exakta ställen i båda varven och gasade på 🥰

Red ett så himla bra pass i ridhuset igår 😍
Hon är verkligen så himla, himla fin!
Kunde rulla på flera varv i galoppen också 😁
Hade tänkt rida i ridhuset idag med men eftersom hon var så fin igår så får hon vila istället.
Väldigt skönt med en äldre och världen häst, busgaloppera på terrängbanan ena dagen, superfin dressyrhäst nästa dag. Behöver inte nöta och trimma en massa, hon kan sina grejer.

Nu har jag beställt 1kg munkpeppar för 199:- väldigt mycket mer prisvärt!

Red ett så himla bra pass i ridhuset igår 😍
Hon är verkligen så himla, himla fin!
Kunde rulla på flera varv i galoppen också 😁
Hade tänkt rida i ridhuset idag med men eftersom hon var så fin igår så får hon vila istället.
Väldigt skönt med en äldre och världen häst, busgaloppera på terrängbanan ena dagen, superfin dressyrhäst nästa dag. Behöver inte nöta och trimma en massa, hon kan sina grejer.

Nu har jag beställt 1kg munkpeppar för 199:- väldigt mycket mer prisvärt!
Hur gammal är hon? Ser trevlig och bussig ut, sådär som min häst, en kompis man kan ha kul med! <3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 056
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 829
Senast: TantAgda
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
640
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar