Uppdateringstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haflingern hopptränare med mig igår 😂 hon kan redan allt, så hon får träna matte. Hon tycker jag bromsar alldeles för mycket och att hindren är alldeles för låga. 😎
Det var iallafall jättekul och svårt med hela ridhuset 20x40 fullt i serier och linjer! Jag litar blint på henne och hon är en klippa! ❤️

Bild från soligare dagar med en av dem som gett henne en utmärkt grundutbildning i hoppning 🤩

IMG_8399.webp

Igår red vi i ridhuset, var en del titthinder framme som hon tyckte var lite läskiga. Men precis som med terrängbanan tycker jag bara det är jättebra träning att rida runt för att avdramatisera. Fick lite bekymmer med galoppen när hon var lite spänd, blev väldigt mycket uppåt men det lossnade till slut 😊

Idag fick hon vila och jag hade mysdag i stallet. Drack oboy, lyssnade på poddradio och putsade allt läder. Älskar såna dagar 😍

Imorgon hade jag tänkt dressyra igen men fick åka hem från jobbet pga ont i halsen och matt i kroppen 🤒😔
Så typiskt!

Synen av nyputsade träns 🤩
20231121_114538.webp

Alla hästar fick promenera bommar i hagen idag. Jag och maken turades om att leda shettisen respektive en av de stora (så den andra stora fick delta på valfritt sätt), och så bytte vi storhäst efter hälften. Skoj! :)

Blir en sammanfattande uppdatering då jag inte orkat skriva varje dag.

Men i måndags var det Eamon-träning på nytt och då var vi utan sällskap så det var lastning, körning och påklädning med häst i hand. Hon skötte sig exemplariskt, tänk att vi började denna träningsresan hos honom med en Elsa som absolut inte skulle åka transport. Vi har kommit långt!

Under träningen var det mycket för hand och jag hade en sådan dag där man typ trasslar ihop grimskaft, spö och fötter. Men det ordnade sig även för mig efter ett tag. Uppsuttet var det övergångar, övergångar, övergångar. Kortare än förr gången med två-tre travsteg sedan skritt, sedan trav osv. Energin i skritten var fantastisk och hennes känsla för skänkeln var super, hon lär sig verkligen jättesnabbt. All in all, supernöjd!

Igår gick vi en liten promenad på andra sidan vägen bara för att röra lite på oss i solskenet och Elsa måste tro att det är något jäkla dårhus åt det hållet för precis alla hästar längs med promenaden skulle köra full galopp och luftburna dansmoves mot henne. Sista hagen vi gick förbi var det precis som att hon tittade på mig och bara "Kom matte, vi går ifrån dessa galningar" 😂

Idag ska vi till tandläkaren och tänkte vi vaccinerar henne samtidigt så har vi det gjort när vi ändå är på plats.

Kände mig tillräckligt pigg för att ta en promenad till stallet, Harry måste ju trots allt rastas.
Blåser riktigt kallt här idag 🥶
Temperaturen i sig är sällan några problem, det är vinden som gör att man fryser röven av sig 😅
På sommaren är det positivt, allt kryp blåser bort och jag har aldrig behövt använda flugtäcke men vintern kan vara hemsk.

Såg att Ärtan frös så hon fick komma in, bli ryktad och äta hösilge tills hon fått upp lite värme. På med ett tjockare täcke och ut till kompisarna och äta mer mat 😊

Jag är så glad för att vi har halm och för att skörden blev så bra här.
Det är så mysigt med gyllengul halm och trevligt för hästarna.
20231118_114002.webp

Nu ska jag sova i soffan resten av dagen 🤧

Her er det meldt storm i dag, men det var ikke så ille når jeg kom i stallen, så ponnien fikk seg en ridetur på 30 min. Måtte hoppe av henne når vi kom opp på jordet som ligger på en åskam, for der blåste det rejelt og lendedekkenet begynte å løfte seg av ryggen i blåsten. Vi endte opp med å måtte snu, for de drev med gravearbeider på stien ned mot veien... så ble ikke så langt som planlagt. Fredag får hun nye sko, som er bra for broddene er nesten nedslitte.
Og i går fikk vi en ganske fin økt på banen, hun begynner å gå bedre frem for sjenkel, selv om det av og til låser seg helt og hun bare vil stå å stirre på spøken, og det da kan være vanskelig å gå igjen... og så er det mye morsommere å stoppe litt ved porten og se om jeg tror hun skal på do, så hun kan prøve snike seg ut.

Bokat hovslagartid, ska bli kul att träffa henne igen eftersom vi är gamla kompisar som tränat och tävlat mycket tillsammans 😊
Nu har Ärtan snösulor och jag hatar det 😅
Det är säkert kanon i Norrland där det är snö en hel skoperiod och jättebra här när det faktiskt är snö. Men all tid utan snö blir bara kaos, de går sönder, skorna sitter dåligt, blir fullt av lera osv, blä 😑
Ska stanna hos den lokala ridsportsbutiken idag och köpa polarpads istället, perfekt när det har 20% på allt.

Bokat hovslagartid, ska bli kul att träffa henne igen eftersom vi är gamla kompisar som tränat och tävlat mycket tillsammans 😊
Nu har Ärtan snösulor och jag hatar det 😅
Det är säkert kanon i Norrland där det är snö en hel skoperiod och jättebra här när det faktiskt är snö. Men all tid utan snö blir bara kaos, de går sönder, skorna sitter dåligt, blir fullt av lera osv, blä 😑
Ska stanna hos den lokala ridsportsbutiken idag och köpa polarpads istället, perfekt när det har 20% på allt.

För min häst som packar styltor av en flinga är snösulor verkligen behövligt men polarpads är inte heller en dålig uppfinning :)

Ja, när det är snö är det ju toppen.
Men är det snö en vecka av sju är det 💩😅
Håller med! Bor ändå i Dalarna med en hel del snö emellanåt, men har gått ner från typ 3 skoperioder med snösulor till 1! Kör på polarpads däremellan.
Enda tråkiga är att det går åt mycket tåbrodd och ett helsike om man väntat en dag för länge med att byta en sliten 😂

Jag har ju samma klimat som @Bison men tycker snösulor är guld trots varierande snömängder🤪
Framförallt efter att Nelly skadade gaffelbandet förrförra vintern när hon halkade i hagen med styltor😫
Såg att det ska snöa här i veckan och vi kommer inte få på snösulor förrän vid nästa skoning precis innan jul.. Hoppas isf att det inte kommer vara så mkt kramsnö..

Jag har ju samma klimat som @Bison men tycker snösulor är guld trots varierande snömängder🤪
Framförallt efter att Nelly skadade gaffelbandet förrförra vintern när hon halkade i hagen med styltor😫
Såg att det ska snöa här i veckan och vi kommer inte få på snösulor förrän vid nästa skoning precis innan jul.. Hoppas isf att det inte kommer vara så mkt kramsnö..

Polarpads 😁
Ärtan har snösulor nu och jag håller på att bli galen, de har vridit sig och jag har fått klippa av en massa, de springer en del i hagen.
Sen är jag rädd för att hovbölder när det samlas massa grus och skit under 😅

Polarpads 😁
Ärtan har snösulor nu och jag håller på att bli galen, de har vridit sig och jag har fått klippa av en massa, de springer en del i hagen.
Sen är jag rädd för att hovbölder när det samlas massa grus och skit under 😅
Jag har aldrig tåbrodd! Nelly skulle nog ha ihjäl sig själv om hon hade fler brodd än i trakten. Hon är expert på broddtramp, har till och med lyckats orsaka broddtramp när hon står still i stallgången😅

Jag kanske har haft tur men har aldrig varit med om hovböld pga snösulor. De kan kanske glida lite, särskilt när man använder de flera perioder och de liksom blir lite sladdriga men aldrig så jag behövt göra ngt åt det 😊

Jag har aldrig tåbrodd! Nelly skulle nog ha ihjäl sig själv om hon hade fler brodd än i trakten. Hon är expert på broddtramp, har till och med lyckats orsaka broddtramp när hon står still i stallgången😅

Jag kanske har haft tur men har aldrig varit med om hovböld pga snösulor. De kan kanske glida lite, särskilt när man använder de flera perioder och de liksom blir lite sladdriga men aldrig så jag behövt göra ngt åt det 😊

Har aldrig haft beoddtramp, däremot en häst som var väldigt känslig för hovbölder så är väl skadad på det sättet istället 😅

Idag tog jag och Pälsa (Elsas vinterbjörn alter ego) en tur med hyresgästen. Det var halt här och var lämgs med asfalten så vi skrittade mest, men slingan var ok för lite övergångar. Vi gjorde lite offroad-utforskning också på en ny stig där Pälsan var i sitt esse, fyrhjulsdrift över stock och sten 🥰
Screenshot_20231125_140837_Equilab.webp

Ska vara minusgrader i minst två veckor, känns som jag ska dö redan nu efter två dagar 🥶😭
Spelar ingen roll vad jag har på mig, är ändå äckligt, vidrigt och hemskt. Ibland måste man ju ta av sig handskarna och då är det kul om fingrarna inte hinner ramla av under den tiden 😒

Men men, jag tänker ändå våga, vägra bli ridhusråtta 😁
Kommer rida ut som vanligt och anpassa efter underlaget. Går ju att jobba en hel del i skritt, rida korta övergångar mellan skritt och trav, klättra osv.
Idag har vi skrittat ut i 45 minuter, Ärtan var superpigg så det var powerwalk hela rundan 😄

Igår red vi dock i ridhuset, travade över bommar och hoppade små hinder, sockerbitar, lagom att börja med.
Hon var så himla fin och glad 🥳
På torsdag ska vi åka på bomträning om det inte blir en massa snö, då törs jag inte köra 😅
Planen är att sambons golfkombi ska vara dragbil ett tag framöver, han vill byta till en passat men blir inte förrän tidigast i höst när han går upp ordentligt i lön.
Golfen är en turbodiesel och helt okej att dra med, men den är lätt och framhjulsdriven, inte optimalt på vår grusväg som driver igen väldigt snabbt.
Bor så pass bra att vi egentligen aldrig behöver köra längre sträckor, har 8 km platt väg till tränaren. Vill jag åka på långtur och vill köra något mer rejält kan jag låna bättre bil av min morbror.

20231125_141018.webp

Äntligen har jag en sadel som passar så nu hoppas jag att jag ska komma igång med ridningen lite igen.
Har inte gjort mycket alls med honom i höst då jag varit dåligt, det tog tid innan vi fick vinterskor osv. Men nu är underlaget bra, vinterskorna på och sadeln verkar passa perfekt.
Har longerat och tömkört honom några gånger senaste två veckorna och i dag fick dottern sitta upp. Hon har bättre balans och är mer sadelfast än vad jag är nu för tiden 😅
Han skötte sig hyfsat, lite bus blev det och han tycker det är väldigt onödigt att trava lugnt och ordentligt när man kan springa full fart i stället 🙄
Roligt att se är att hans högergalopp har blivit riktigt fin under den här vilan. Vi jobbade en del med den i somras och det har nog gjort sitt till också att han har galopperat och rört sig en hel del i snön i hagen, de har stor hage. Tacksamt att inte behöva börja om från noll igen 💕
Jag hoppas dottern kan hjälpa mig lite med konditionsträningen så vi får bort den lite väl runda hömagen 🙈

D1EFDE43-C11C-401B-85AA-24A39D271F1A.webp

Idag var planen att testa att lasta och sen rida till terrängbanan.
Den planen sket sig lite eftersom Ärtan inte alls var intresserad av att gå på någon transport 😅
Jag har ju aldrig varit med och lastat henne men eftersom jon trots allt tävlat en del tänkte jag att det borde inte vara några större problem.
Men med lite tid och tålamod kom hon på och fick stå där ett tag, äta hö och chilla.
Gick ut och sen på igen, inga konstigheter.
Sambon fick stötta med lina så vi har lite jobb innan vi kan åka själva.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 054
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 820
Senast: TantAgda
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
639
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar