Uppdateringstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, men jag känner inte att det är värt att ha den för de turer jag rider.
Skulle behöva skicka till minst tre olika och det blir lite meckigt
Jag gjorde som du gör innan, jag hade ju en allvarlig olycka där ingen hittade mig och min hjärna inte funkade som den skulle så det känns viktigt att någon vet vart jag är ungefär ifall något skulle hända. Jag kan varmt rekommendera smart watch med fall-detektion som jag använder numera, den meddelar min sambo och hyresgäst med GPS-koordinater ifall jag skulle trilla någonstans. 👍

Jag gjorde som du gör innan, jag hade ju en allvarlig olycka där ingen hittade mig och min hjärna inte funkade som den skulle så det känns viktigt att någon vet vart jag är ungefär ifall något skulle hända. Jag kan varmt rekommendera smart watch med fall-detektion som jag använder numera, den meddelar min sambo och hyresgäst med GPS-koordinater ifall jag skulle trilla någonstans. 👍

Jag provade klocka, hatade den 😅
Däremot har jag funderat på Yelm och lägga till den där fallgrejen, verkar himla smart!

Jag provade klocka, hatade den 😅
Däremot har jag funderat på Yelm och lägga till den där fallgrejen, verkar himla smart!
Den växte på mig, och då tåler jag inte ens ringar på mina fingrar 😅 Yelm och uvex tocsen-sensor kollade jag också på, men jag landade i klockan då den kan larma ifall jag skulle skadas under hantering/fodring också.

I går red jeg og ponnien ut alene. Jeg ble lei av å vente på å få selskap og vi har ridd den veien en gang før med pappa som gikk ved siden av. Hun var veldig flink. Litt stopping og titting etter farer, litt småskremt for gården vi kommer ut ved (den er veldig farlig). Travet faktisk litt bortover grusveien. Gikk fint forbi shettis gården. Veldig spent for det lille huset som ligger rett før vi svinger av veien... aner ikke hvorfor. Svingte av og skulle opp bakken, hun fikk øye på snøen på toppen og bråstoppet. Fikk henne ikke framover og hun ville bare rygge så etter å ha gitt henne litt tid uten at det ble noe bedre, så hoppet jeg av og leide opp. Fant et trappetrinn ved et av husene så jeg kom meg på igjen, og så skrittet vi hjem over jordene.

I dag fikk vi selskap av stall eier og red en utfordrene tur bla krysset trafikkert vei, red under broen hvor E6 går (hun syntes det var litt skummelt), forbi butikk vinduer så hun så seg selv:D, en runde på grusveier før vi tok samme veien hjem igjen. Fortsatt skummelt under brua, men hun var så utrolig flink. Gikk fram hele tiden, skvatt nesten ikke. Lot seg ikke påvirke av at ponnien stall eier red hoppet og spratt. Utrolig stolt av unghesten min.

oj det låter väldigt smart. Vi red vilse för en vecka sen och fick totalt panik, som tur är kunna stallägaren rädda oss med GPS på telefonen, men jäkligt otäckt va det

Vilken klocka har du? :)

Drrssyrade i ridhuset idag. Superduktig häst ❤️
Jag hittade galoppen mycket bättre idag, håller man kvar i tygeln, inte låter den bli lång och släpper skänkeln så hästen dyker och sen försöker lösa det genom att dra i tygeln så gick det mycket bättre. Så konstigt 🙄
Tur hästen är snäll när ryttaren har glömt hur man rider 😅
Ska försöka få till lite träningshjälp snart.
Hon är luddig som en liten björn, ska klippa i morgon om det inte regnar hela dagen.
20231109_101537.webp

Miss Grumpelstiltskin 🙄

Hon har blivit som förbytt de senaste två veckorna! 🥲 Man får inte röra eller borsta, då hugger hon som en liten huggorm eller vevar med bakbenen och svansen om man är för långt borta från huvudet. Misstänker att det är hennes vinterpäls som spökar då jag får samma reaktion vart jag än rör henne. Planen är att pälsen ryker i helgen. Hoppas få en trevligare häst då för just nu är hon fan inte kul alltså 😬
IMG_20231109_160441.webp

Äetan brunstar och jag kom snabbt på varför jag haft valacker och inte ston 🙃
Hon har fattat tycke för det andra stoet och valacken är missnöjd och försöker gå emellan. Var lite kaos när jag skulle ta in och alla sprang runt som vildar 😆
Väl inne var hon lite stissig men efter några morötter hade hon lugnat ner sig.
Har klippt henne idag och det var inga problem alls 🌟
20231110_155238.webp

Miss Grumpelstiltskin 🙄

Hon har blivit som förbytt de senaste två veckorna! 🥲 Man får inte röra eller borsta, då hugger hon som en liten huggorm eller vevar med bakbenen och svansen om man är för långt borta från huvudet. Misstänker att det är hennes vinterpäls som spökar då jag får samma reaktion vart jag än rör henne. Planen är att pälsen ryker i helgen. Hoppas få en trevligare häst då för just nu är hon fan inte kul alltså 😬

Har en sån just nu också. Blir biten/nafsad titt som tätt. Hon är också rejält lurvig, men jag drar mig verkligen för att raka henne. Dels för att hon hatar det och dels för att hon kan bli så jäkla pigg om det blir ordentlig vinter i januari/februari när hon är rakad.

Min häst är något mindre uttråkad och lite mera hanterbar nu när han kan gå i sin vanliga hage igen. Skönt det för höll på att bryta ihop där ett tag :bag:
Ingen som känner den hästen tycker det är konstigt att jag kommer avliva för allt som kräver mer än 1-2 veckors boxvila/sjukhage.

Har en sån just nu också. Blir biten/nafsad titt som tätt. Hon är också rejält lurvig, men jag drar mig verkligen för att raka henne. Dels för att hon hatar det och dels för att hon kan bli så jäkla pigg om det blir ordentlig vinter i januari/februari när hon är rakad.

Mm, jag vet inte ens om min GÅR att raka. Tänkte iaf bada henne imorrn och så får vi se om jag provar klippa på söndag eller inte. Har även köpt in Oestress ifall det är lite brunst som spökar. Några andra hästar (dock båda valacker) i stallet blir visst också lite knepiga/griniga med vinterpäls så känns lite tryggt. Var beredd annars på att åka iväg med henne till veterinären då hon verkligen fått sig en personality transplant på sistone 😳

Mm, jag vet inte ens om min GÅR att raka. Tänkte iaf bada henne imorrn och så får vi se om jag provar klippa på söndag eller inte. Har även köpt in Oestress ifall det är lite brunst som spökar. Några andra hästar (dock båda valacker) i stallet blir visst också lite knepiga/griniga med vinterpäls så känns lite tryggt. Var beredd annars på att åka iväg med henne till veterinären då hon verkligen fått sig en personality transplant på sistone 😳

Jag har också Oestress på lager och tänkte börja med det på måndag. Eller snällpulver som jag också kallar det. ;)

Ärtan har fått munkpeppar vid brunst hos tidigare ägare och svarat väldigt bra på det. Fick med en burk och har börjat ge idag 😊

Ärtan har fått munkpeppar vid brunst hos tidigare ägare och svarat väldigt bra på det. Fick med en burk och har börjat ge idag 😊
Munkpeppar har typ varit min räddning med Nelly😅
Hon har fått dagligen i typ 2 år, ska testa att sluta med det nu i vinter. Har trappat ner dosen långsamt för säkerhets skull🤪

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 056
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 829
Senast: TantAgda
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
640
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar