Uppdateringstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens B. Nu när sadeln är såld börjar sadelletandet på riktigt allvar och det är banne mig inte lätt.

Visa bifogad fil 91481
Så fin :D och nej det är inte lätt.! Vi fyndade en Startrekk Espaniola begagnad på hästnät- super nöjd. Den verkar ligga bra på hästen och gillar hur justerbar den är. Så just nu är det inte lika panik för vår del med sadel eftersom vi nu har börjat rida uppsuttet. Blir väl att spana mer dressyr sadel efter sommaren tänker jag.
Matte håller på att banta sig, målet är -10 kilo till (redan gått ner 4). Det är tufft, men vill verkligen gå ner för ridningen och välmåendet. När jag ser ridfilmer från förre hästen (då jag vägde den lägre vikten) så är det bara så mycket lättare och finare.
 
Så fin :D och nej det är inte lätt.! Vi fyndade en Startrekk Espaniola begagnad på hästnät- super nöjd. Den verkar ligga bra på hästen och gillar hur justerbar den är. Så just nu är det inte lika panik för vår del med sadel eftersom vi nu har börjat rida uppsuttet. Blir väl att spana mer dressyr sadel efter sommaren tänker jag.
Matte håller på att banta sig, målet är -10 kilo till (redan gått ner 4). Det är tufft, men vill verkligen gå ner för ridningen och välmåendet. När jag ser ridfilmer från förre hästen (då jag vägde den lägre vikten) så är det bara så mycket lättare och finare.
Håller med om att dedär kg extra man lägger på sig verkligen påverkar ridningen negativt. 🤔 men att hålla sig i trim är inte heller enkelt. Skulle haft en matreducerare 😂😂
 
Håller med om att dedär kg extra man lägger på sig verkligen påverkar ridningen negativt. 🤔 men att hålla sig i trim är inte heller enkelt. Skulle haft en matreducerare 😂😂
Ja och tyvärr har jag dålig ämnesomsättning, testade mig och har nedsatt sköldkörtel funktion (testade för detta med blodprov), så håller nu på att försöka komplimentera med vitaminer, bra kost och dricka massor vatten.- sedan kör jag med intermittent fasting med - Verkar göra skillnad. :bump:

Har typ varit halv-bantande hela livet och känner igen mig mycket i det systrana elfstrand säger i deres video/podd och vi har lite lika kroppstyp och även fick jag höra som barn att jag skulle banta, fast när jag ser kort på mig själv då va jag verkligen smal och inte alls tjock, så helt sjukt med sån hets jag upplevde då (lite sidetrack, men såg videon om det här på deras kanal om dagen).

Men jag vill inte varken jag eller häst skall vara besvärad av "tjock" matte, så nu gör jag verkligen allt jag kan för att gå ner. Räknar steg, träning och kalorier med. Är typ det värsta jag kan tänka mig att se för stor ut på min häst eller om hon skulle känna sig besvärad på något sätt, min familj tyckte jag "överdriver" men det är faktiskt hur mycket enklare med ridningen med, när man inte har sidfläsk som flyger runt :)
 
Ja och tyvärr har jag dålig ämnesomsättning, testade mig och har nedsatt sköldkörtel funktion (testade för detta med blodprov), så håller nu på att försöka komplimentera med vitaminer, bra kost och dricka massor vatten.- sedan kör jag med intermittent fasting med - Verkar göra skillnad. :bump:

Har typ varit halv-bantande hela livet och känner igen mig mycket i det systrana elfstrand säger i deres video/podd och vi har lite lika kroppstyp och även fick jag höra som barn att jag skulle banta, fast när jag ser kort på mig själv då va jag verkligen smal och inte alls tjock, så helt sjukt med sån hets jag upplevde då (lite sidetrack, men såg videon om det här på deras kanal om dagen).

Men jag vill inte varken jag eller häst skall vara besvärad av "tjock" matte, så nu gör jag verkligen allt jag kan för att gå ner. Räknar steg, träning och kalorier med. Är typ det värsta jag kan tänka mig att se för stor ut på min häst eller om hon skulle känna sig besvärad på något sätt, min familj tyckte jag "överdriver" men det är faktiskt hur mycket enklare med ridningen med, när man inte har sidfläsk som flyger runt :)
Jag är 166cm lång och rider ju ponny på 145😂 får liksom inte gå upp i vikt pga den ekvationen.
 
Fullt förståeligt, jag hade också varit avundsjuk på mig :D

En sak som jag dock älskar typ lika mycket som variationen här där vi bor, är att folk rent generellt är så enormt mycket mer hänsynsfulla när man kommer med häst mot vad de var när vi bodde i Göteborg. Jag är liksom van vid att folk är superstressade, kör upp i baken på hästen, inte väjer något och dylikt. Här är de "mindre hänsynsfulla" förarna de som bara saktar ner lite, men fortfarande kör ut ordentligt så att de inte kör förbi en halv meter bort. Många är extremt noga och både saktar ner och väjer.

Första gången jag mötte en timmerlastbil på vägen höll jag på att få totalt hjärtsnörp för Gud vad stora de är, men efter att ha insett att typ alla som kör här har full koll så är jag numera typ lastbilssäker :D

(Hästen har aldrig brytt sig ... hon reagerar mer ifall hon ser ett badkar där hon inte tycker det borde vara ett än ifall det kommer trafik.)
Våra blir också vana vid alla traktorer, lastbilar, grävmaskiner och små barn så de reagerar inte när det kommer en långtradare förbi hagen 😅
 
Min häst har vilat några dagar (vi är mitt uppe i en stamrenoveringen av bostadshuset) och är därmed riktigt tråkig att hantera igen :meh: leder honom till och från betet och det är ingen söndagspromenad direkt.

Ibland blir jag redigt trött på honom (och gillar shettisarna lite mer :angel:)
 
Jeg har ridd på tur i skogen i dag. Litt nervøst å ri ut på en tur med masse oppoverbakker hvor jeg må stå i stigbøylene og bruke rygg muskulaturen.
Men det gikk bra!! Litt lemster etterpå, men vi både travet og galopperte. Tror jeg våger meg en tur på banen neste uke.
IMG_20220526_161656_893.webp
 
Nej det är Pippi Långstrumps häst du har snott du kan inte övertala mig om något annat 😁
Han var jo skimmel, og de malte prikker på ham... Nei, lille Divaen min er finere enn Pippi's hest. Selv om hun er gammel og skrøpelig nå.
Hun rørte seg ikke da jeg ramlet og skle inn mellom bena hennes for 8 uker siden, da jeg brakk ryggen. Lå og skrek, og hun sto helt stille.
 
Jagar ny hovslagare till B men det är banne mig inte lätt när man bara ska verka en häst. De flesta vill jobbmässigt ha minst en helskoning eller motsvarande för att det ska vara lönt att öht åka ut...
 
Jagar ny hovslagare till B men det är banne mig inte lätt när man bara ska verka en häst. De flesta vill jobbmässigt ha minst en helskoning eller motsvarande för att det ska vara lönt att öht åka ut...

Dåligt 😕
Jag blev som sagt glatt överraskad när vår hovis var så positiv till att ha häst barfota. Så det speglar lite vad jag har för erfarenhet innan.
 
Dåligt 😕
Jag blev som sagt glatt överraskad när vår hovis var så positiv till att ha häst barfota. Så det speglar lite vad jag har för erfarenhet innan.
Det var såklart inte tvång med skoning utan det handlade om att det är för dåligt betalt att bara komma ut och verka en häst för att det ska vara motiverat för hovslagaren att köra. För att det ska vara lönt att köra ut vill de flesta ha ett större jobb som genererar mer betalt än bara en verkning, exempelvis en helskoning eller verkning av flera hästar.
 
Min hovslagare, precis som @Nepenthe, var också positiv till att låta hästarna va barfota. 2åringen har stenhårda hovar och ömmar inte, ridhästen har successivt fått av sina skor så just nu testar vi helt barfota och får se hur hon sliter på hovarna. Gamlingen på 27år är halvskodd för hon har lite ont i tassarna 😅
Får hovslagaren som han ”vill” så vill han helst ha av de också 😂
Givetvis vill han också att hästarna ska kunna gå så behöver de skor så sätter han på de.
 
Jagar ny hovslagare till B men det är banne mig inte lätt när man bara ska verka en häst. De flesta vill jobbmässigt ha minst en helskoning eller motsvarande för att det ska vara lönt att öht åka ut...
Jag har två hästar som bara verkas, men använder samma hovslagare som stallet intill (ca 10-15 hästar) - dvs om han vill kan han få in mig samtidigt som han ska sko några hästar 300 meter bort, så blir det mer tidseffektivt. Dock är det inte alltid så, men han skor nog en del andra hästar i hyfsad närhet också. Och eftersom det tar så kort tid med mina två är det mer att jag kläms in bland de andra tiderna - jag säger till när det börjar bli dags, och sedan ger han ett förslag på tid när han kan - ibland tar det 2 dagar, ibland 2 veckor.
 
Det var såklart inte tvång med skoning utan det handlade om att det är för dåligt betalt att bara komma ut och verka en häst för att det ska vara motiverat för hovslagaren att köra. För att det ska vara lönt att köra ut vill de flesta ha ett större jobb som genererar mer betalt än bara en verkning, exempelvis en helskoning eller verkning av flera hästar.

Jaha, min tar milersättning med så då borde det kvitta kan man tycka
 
Alltså jag testade Ridely idag, för jag har aldrig fått det att funka bra med Equilab och när jag kommer ihåg det gillar jag ju att ha statistik på hur långt vi rider och så vidare. Först var jag mest bara nöjd med att kartan verkade passa med vad vi red, sedan insåg jag att jag nog får ta hastigheten med en nypa salt :angel:

283783524_2862072137429181_124399307368335762_n.webp


Härlig tur i alla fall! Pigg och glad häst, med fokus på övergångar som efter ett tag satt som smör. :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 247
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 264
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 526
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp