Uppdateringstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag bytte vi hage efter att ha gått hemma o dragit i gräset som kommer upp, växt lite dåligt pga torrt och dålig vall.
Så Haflingern går på bete för första gången på minst 6 år som vi haft henne 😂 innan har hon gått i vinterhagen med de gräs som kommit upp, fullt tillräckligt. Här ska hon gå i 2v är tanken innan hon stallas in nattetid inför fölning!
Jag skrittade lite barbacka också❤️


3A3A1E94-EB9F-44D5-AC93-34F27F690C55.webp
 
Ja man oroar sig alltid. 😄 men märker verkligen hur viktigt det är för dom. Vi har stora hagar och där har varit noll spark eller annat. Dom fixar till i flocken själva och njuter av sällskapet. Donna är super bra på att vara själv och bryr sig inte ett dugg om dom andra går in, men hon gillar inte at gå I en hage själv hela dygnet, då sprang hon massor och vore orolig.

Ja det blev ju såhär pga ett ihoppsläpp som inte gick bra.
Hon gick med ett sto en månad o det gick jättebra, sen skulle ett tredje sto in och då blev Goldie söndersparkad på bakbenen..
Hennes kompis fick skrapsår men den ägaren ville inte släppa ihop igen efter Goldie stått på sjukhage 1,5 månad..

Goldie har endast gått på lösdrift i flock hela sitt 10 åriga liv så har försökt hitta de när vi bytte stad
 
Igår kväll gick vi bort till paddocken och kände lite på dressyr. Superfin känsla :love:
Jag har mest ridit på vanligt tredelat på det senaste (med occasional avbrott för hackamore när vi är ute), men hittade novabettet i en låda och passade på att testa det igen. Och det kändes super!

Får ärligt säga att jag väldigt basic när det kommer till bett. Min häst har ett novabett, ett tredelat rostfritt och ett hackamore. Shettisen har ett rakt happy mouth och rids ibland bara i grimman (det gör fröken cob också). När förtidspensionären fortfarande reds hade hon antingen ett tredelat med koppar eller ett rakt i rostfritt.

Vad kör ni andra på?

280626140_401064295233638_5282479241797777405_n.webp


Liten trav: https://www.instagram.com/p/Cd1ElpZqrI0/
 
Igår kväll gick vi bort till paddocken och kände lite på dressyr. Superfin känsla :love:
Jag har mest ridit på vanligt tredelat på det senaste (med occasional avbrott för hackamore när vi är ute), men hittade novabettet i en låda och passade på att testa det igen. Och det kändes super!

Får ärligt säga att jag väldigt basic när det kommer till bett. Min häst har ett novabett, ett tredelat rostfritt och ett hackamore. Shettisen har ett rakt happy mouth och rids ibland bara i grimman (det gör fröken cob också). När förtidspensionären fortfarande reds hade hon antingen ett tredelat med koppar eller ett rakt i rostfritt.

Vad kör ni andra på?

Visa bifogad fil 91337

Liten trav: https://www.instagram.com/p/Cd1ElpZqrI0/
Vi har inte hunnit nörda ned i bettdjungeln speciellt mycket eftersom jag knappt ridit pga avsaknad av passande sadel men jag har ett vanligt tredelat med lösa ringar, ett odelat halfcheek liverpool med liten tungfrihet och mullen mouth samt ett tredelat med mullen barrel. När hästen kom hit kom hon med ett tvådelat tränsbett som var 2 storlekar för stort och var lite halvbråkig när hon skulle tränsas så jag har helt enkelt bara börjat med bett som jag av egen erfarenhet märkt brukar funka ganska bra på många hästar, sen får vi se hur det går när vi kommer igång på allvar. Jag är lite sugen på att testa novabett så småningom.
 
Igår kväll gick vi bort till paddocken och kände lite på dressyr. Superfin känsla :love:
Jag har mest ridit på vanligt tredelat på det senaste (med occasional avbrott för hackamore när vi är ute), men hittade novabettet i en låda och passade på att testa det igen. Och det kändes super!

Får ärligt säga att jag väldigt basic när det kommer till bett. Min häst har ett novabett, ett tredelat rostfritt och ett hackamore. Shettisen har ett rakt happy mouth och rids ibland bara i grimman (det gör fröken cob också). När förtidspensionären fortfarande reds hade hon antingen ett tredelat med koppar eller ett rakt i rostfritt.

Vad kör ni andra på?

Visa bifogad fil 91337

Liten trav: https://www.instagram.com/p/Cd1ElpZqrI0/
Härligt med bra känsla!

Jag använder tredelad fullcheek, tvådelat D-ringsbett med kopparrullar och ett tvådelat lock up. Har något vanligt tredelat också.

Min häst är fin i munnen, och verkar inte gilla raka bett eller bettlöst.
 
Vi har inte hunnit nörda ned i bettdjungeln speciellt mycket eftersom jag knappt ridit pga avsaknad av passande sadel men jag har ett vanligt tredelat med lösa ringar, ett odelat halfcheek liverpool med liten tungfrihet och mullen mouth samt ett tredelat med mullen barrel. När hästen kom hit kom hon med ett tvådelat tränsbett som var 2 storlekar för stort och var lite halvbråkig när hon skulle tränsas så jag har helt enkelt bara börjat med bett som jag av egen erfarenhet märkt brukar funka ganska bra på många hästar, sen får vi se hur det går när vi kommer igång på allvar. Jag är lite sugen på att testa novabett så småningom.
Mullen mouth - är det de där betten som är lite "rundade" i formen? Liksom som en subtilare variant av betten med tungfrihet?
 
Har testat många bett men min har funkat bäst på smala tvådelade tränsbett, typ bridonger. Ger stabil mjuk känsla i handen utan att hon blir lite stum som varit ett problem. Sen blir det bättre ju starkare hon blir också, såklart 😋
 
Igår kväll gick vi bort till paddocken och kände lite på dressyr. Superfin känsla :love:
Jag har mest ridit på vanligt tredelat på det senaste (med occasional avbrott för hackamore när vi är ute), men hittade novabettet i en låda och passade på att testa det igen. Och det kändes super!

Får ärligt säga att jag väldigt basic när det kommer till bett. Min häst har ett novabett, ett tredelat rostfritt och ett hackamore. Shettisen har ett rakt happy mouth och rids ibland bara i grimman (det gör fröken cob också). När förtidspensionären fortfarande reds hade hon antingen ett tredelat med koppar eller ett rakt i rostfritt.

Vad kör ni andra på?

Visa bifogad fil 91337

Liten trav: https://www.instagram.com/p/Cd1ElpZqrI0/

Rider i vanlig grimma 🙂 så inget bett alls
 
Igår kväll gick vi bort till paddocken och kände lite på dressyr. Superfin känsla :love:
Jag har mest ridit på vanligt tredelat på det senaste (med occasional avbrott för hackamore när vi är ute), men hittade novabettet i en låda och passade på att testa det igen. Och det kändes super!

Får ärligt säga att jag väldigt basic när det kommer till bett. Min häst har ett novabett, ett tredelat rostfritt och ett hackamore. Shettisen har ett rakt happy mouth och rids ibland bara i grimman (det gör fröken cob också). När förtidspensionären fortfarande reds hade hon antingen ett tredelat med koppar eller ett rakt i rostfritt.

Vad kör ni andra på?

Visa bifogad fil 91337

Liten trav: https://www.instagram.com/p/Cd1ElpZqrI0/


Barnens ponny rids på ett "Beris Extra Soft". Rids även ut på repgrimma eller vanligt sidepull.
 

Bifogade filer

  • received_653526012409320.webp
    received_653526012409320.webp
    226,6 KB · Visningar: 44
Min häst har nu fattat galopp på ridbanan två gånger utan rodeo. Han har även typ fattat rätt galopp i rätt tid. Eftersom det gick så bra la vi ner dressyrandet och gick ut och galopperade på gärdena istället :rofl: fick en mindre härdsmälta ute men redde ut det.

Överväger starkt att anmäla till en onlinetävling om två veckor, vad kan gå fel? 🤷🏻‍♀️🙈
 
Jag köpte ett bombers barrel och känner mig nöjd än så länge. Hade ett HS WH ULTRA från min förre, som funkade super på henne, men detta verkar vara för rörligt för Donna's tycke, kanske testar det igen senare. Sen har vi ett sidepull med.
 
Dagens hovslagarbesök lämnar en bitter eftersmak måste jag säga. B är fortfarande vevig med benen, vi jobbar på det och jag är fullt medveten om att det är jobbigt att verka såna hästar, men när hovslagaren slår till hästen så det ekar i stallet och skriker åt den att stå still så kan jag inte låta bli att få en klump i magen ändå. Jag förstår att man kan behöva säga ifrån, ibland ganska bryskt, men jag blir ändå lite illa till mods... Jag var inte med förra gången hovis var ute utan fick bara besked från stallägaren om att det hade gått bra då. Överväger att byta hovslagare faktiskt om det är såhär det brukar gå till med denna hovslagaren så fort hästen inte är 110% samarbetsvillig...
Det ska ju kännas bra med hovslagaren! Du kan ju prova att prata med hen om det, eller byta direkt.

Distraherar du hästen något under tiden? Slicksten, äta hö, få kli på bästa ställena osv?
Jag testade slicksten för några år sen med det funkade inte så bra för min häst, hon skulle bara bita i den hela tiden så blev mest stökigt. Nu förtiden brukar jag stå och klia henne hela tiden för att hålla henne nöjd under tiden hovslagaren håller på. Hon gillar att bli kliad hårt med en piggborste så det står jag och gör. Använder även piggborsten som någon slags tuggleksak, det är uppskattat ;)
Min häst är 6 år nu och börjar sakta bli mer och mer skötsam vid skoningarna. Men jag behöver fortfarande vara med och underhålla henne hela tiden, annars tycker hon det är tråkigt..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 247
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 264
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 526
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp