Uppdateringstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
För hästens del, eller för grejen totalt?
Vad är det för längd?
Sista gången Mälardalens distansryttarförening kommer arrangera.

Utmaningen är att rida 16 mil totalt under 8 v. Varje pass ska vara minst 1 mil, man får rida med någon träningsapp och logga själv, så man rider hemma eller vad man ska säga :)
 
Idag var det betessläpp och tillika ihopsläpp mellan B och stallägarens 3 hästar. Vi har avvaktat ihopsläppet med flit tills betet för att gräset ska hjälpa till att distrahera lite då den ena hästen kan vara rätt ilsken mot nya hästar, men det gick över förväntan. B är ranglåg och generellt väldigt obrydd av andra hästar. Tom stallets surgubbe som brukar jaga skiten ur nya hästar i flera dagar tyckte det räckte med lite spring första 20 minuterna. Nu betar alla sida vid sida.

IMG_47131.webp
 
I fredags red jag och fröken upp till fina spring-vägen. Det inleddes lite lätt dramatiskt när hon blev upprörd över vår omkullblåsta soptunna och skulle ta några snabba steg bakåt för att undvika den. Bara det att hon backade rakt in i hagtråden, vilket givetvis inte alls var kul och föranledde en raketstart :meh:

Nåja, turligt nog har vi en hyfsat stor gårdsplan så jag fick stopp flera meter innan vägen, så det var en success och alla inblandade överlevde utan större men än momentär förskräckelse :D Efter att ha fått andas i fyrkant en stund lugnade fröken ner sig så att vi kunde gå iväg. På vägen upp höll grannen på att fälla träd, men det gick bra. Och sedan fick vi komma ut och springa :love:

Igår körde vi lite transportträning. Blev bara några minuter, för kände inte att mer behövdes. Vi har kommit så pass att jag skickar in henne och stänger bommen, väntar lite och sedan öppnar efter att ha bett henne att vänta så att hon inte går förrän det är helt öppet. Snart dags att stänga helt!

Idag hade jag egentligen planerat att rida i paddocken. Meen solen sken och vi kände att vi tog en ute-dressyr istället. Hade ändå tänkt jobba på galoppen och vad är bättre än att jobba på galoppen ute? Himla nöjd - vi fick till några superfina fattningar, och jag lyckades till och med få till en riktigt snajsig sits. Jag har en tendens att vara lite lat, så ibland kommer jag på mig själv med att liksom sluta rida och bara åka :o Men inte idag! Idag var både jag och fröken spot on :D
 
Dagens hovslagarbesök lämnar en bitter eftersmak måste jag säga. B är fortfarande vevig med benen, vi jobbar på det och jag är fullt medveten om att det är jobbigt att verka såna hästar, men när hovslagaren slår till hästen så det ekar i stallet och skriker åt den att stå still så kan jag inte låta bli att få en klump i magen ändå. Jag förstår att man kan behöva säga ifrån, ibland ganska bryskt, men jag blir ändå lite illa till mods... Jag var inte med förra gången hovis var ute utan fick bara besked från stallägaren om att det hade gått bra då. Överväger att byta hovslagare faktiskt om det är såhär det brukar gå till med denna hovslagaren så fort hästen inte är 110% samarbetsvillig...
 
Dagens hovslagarbesök lämnar en bitter eftersmak måste jag säga. B är fortfarande vevig med benen, vi jobbar på det och jag är fullt medveten om att det är jobbigt att verka såna hästar, men när hovslagaren slår till hästen så det ekar i stallet och skriker åt den att stå still så kan jag inte låta bli att få en klump i magen ändå. Jag förstår att man kan behöva säga ifrån, ibland ganska bryskt, men jag blir ändå lite illa till mods... Jag var inte med förra gången hovis var ute utan fick bara besked från stallägaren om att det hade gått bra då. Överväger att byta hovslagare faktiskt om det är såhär det brukar gå till med denna hovslagaren så fort hästen inte är 110% samarbetsvillig...
Jag hade bytt av den simpla anledningen att du inte är bekväm med hur hen hanterar din häst. Du är den som ser helhetsbilden och du verkar inte känna att personens sätt passar ihop med hur du vill att helhetsbilden ska se ut.
 
Dagens hovslagarbesök lämnar en bitter eftersmak måste jag säga. B är fortfarande vevig med benen, vi jobbar på det och jag är fullt medveten om att det är jobbigt att verka såna hästar, men när hovslagaren slår till hästen så det ekar i stallet och skriker åt den att stå still så kan jag inte låta bli att få en klump i magen ändå. Jag förstår att man kan behöva säga ifrån, ibland ganska bryskt, men jag blir ändå lite illa till mods... Jag var inte med förra gången hovis var ute utan fick bara besked från stallägaren om att det hade gått bra då. Överväger att byta hovslagare faktiskt om det är såhär det brukar gå till med denna hovslagaren så fort hästen inte är 110% samarbetsvillig...
Jag hade aldrig accepterat en hovis som slår, då blir ju hästen rädd för den istället och kan bli än värre. Hur ofta tränar ni med att lyfta hovar, prova raspa lite med mer.
 
Jag hade aldrig accepterat en hovis som slår, då blir ju hästen rädd för den istället och kan bli än värre. Hur ofta tränar ni med att lyfta hovar, prova raspa lite med mer.
Jag lyfter hennes ben varje dag. Hon är bättre nu än när hon kom för 2 månader sedan men kan fortfarande veva lite när hon tycker det tar för lång tid så vi jobbar på det hela tiden. Hon är inte rädd eller obekväm med verken tång eller rasp utan det är bara tålamodet som tryter.
 
Dagens hovslagarbesök lämnar en bitter eftersmak måste jag säga. B är fortfarande vevig med benen, vi jobbar på det och jag är fullt medveten om att det är jobbigt att verka såna hästar, men när hovslagaren slår till hästen så det ekar i stallet och skriker åt den att stå still så kan jag inte låta bli att få en klump i magen ändå. Jag förstår att man kan behöva säga ifrån, ibland ganska bryskt, men jag blir ändå lite illa till mods... Jag var inte med förra gången hovis var ute utan fick bara besked från stallägaren om att det hade gått bra då. Överväger att byta hovslagare faktiskt om det är såhär det brukar gå till med denna hovslagaren så fort hästen inte är 110% samarbetsvillig...

Lita på magkänslan och byt hovis asap samt fortsätt jobba på hanteringen. Jag är säker på att uthålligheten går att utöka eftersom. Själv skulle jag prova med att erbjuda något som hästen kan pyssla med under tiden för att distrahera från det tråkiga, slicksten eller dylikt. Men så är jag också typen som kör stenhårt med mutor oavsett djurart. :angel:

Trist att det fortfarande finns hovslagare som beter sig på det där viset. Om en häst tycker att en situation inte är så rolig så lär den absolut inte bli bättre av att bli slagen och gormad på. Att vara bestämd är en sak, att ta till våld för att man själv blir frustrerad är en helt annan. Då ska man ärligt talat låta bli att jobba med djur alls, tycker jag...
 
Dagens hovslagarbesök lämnar en bitter eftersmak måste jag säga. B är fortfarande vevig med benen, vi jobbar på det och jag är fullt medveten om att det är jobbigt att verka såna hästar, men när hovslagaren slår till hästen så det ekar i stallet och skriker åt den att stå still så kan jag inte låta bli att få en klump i magen ändå. Jag förstår att man kan behöva säga ifrån, ibland ganska bryskt, men jag blir ändå lite illa till mods... Jag var inte med förra gången hovis var ute utan fick bara besked från stallägaren om att det hade gått bra då. Överväger att byta hovslagare faktiskt om det är såhär det brukar gå till med denna hovslagaren så fort hästen inte är 110% samarbetsvillig...
Vad tråkigt. Jag var med om samma, en hovslagare hade jätteproblem med min nya 4 åriga häst och var ordentligt hård mot henne, slog och härjade. Det blev ju inte ett dugg bättre. Fick bremsa henne och ta fram o bakhovarna vid olika tillfällen.

Bytte hovslagare och varnade honom att hon inte va snäll att sko. Men han var lugn, metodisk, tydlig och schysst. Det tog typ 2-3 gånger sen var det inga problem alls.
Det är ibland en hårfin gräns, när hovis ska markera att det inte är ok att göra som man vill, jämfört med att bli frustrerad och ge hästen en dålig upplevelse.

Tycker du inte att det känns bra så är det förmodligen inte det ❤️
 
Jag lyfter hennes ben varje dag. Hon är bättre nu än när hon kom för 2 månader sedan men kan fortfarande veva lite när hon tycker det tar för lång tid så vi jobbar på det hela tiden. Hon är inte rädd eller obekväm med verken tång eller rasp utan det är bara tålamodet som tryter.
Som @Invicta skrev skulle jag testa en slicksten (inte nödvändigtvis med den hovslagaren du hade...). Jag tycker det fungerar kanonbra på de två jag haft nu senast som varit lite unga, oerfarna och gärna vill veva lite efter en stund när det börjar bli jobbigt/tråkigt. Har de fått slicksten har de stått blickstilla och bara fokuserat på den, och det har aldrig varit något krångel med hovslagaren.
 
Att slå en häst så det ekar i hela stallet är aldrig okay enligt mig. Någonsin. Jag försöker mest möjligt göra det så positivt som möjligt men fick säga till Donna på skarpen en gång då hon drog ena framhoven så hon faktiskt kunna göra sig illa. Sen när hon stod fint efteråt så fick hon massor beröm och godis och står som en klocka men numera fixar jag med hovarna själv. Men fick säga till på skarpen vilket jag inte alltid tycker är kul men det funkade väldigt bra i den situationen och med godis och beröm efteråt när dom då gör rätt. Dock är min att säga till inte att man slår hästen hårt eller så som du beskriver för det gör man bara inte i min värld.
 
Kavlade upp ärmarna och mockade ur Bs bädd idag. Det är nästan så att jag överväger att strunta i bädd helt nästa vinter och acceptera en högre hyra pga högre ströåtgång och tätare containertömningar. Det var många år sedan jag skottade ur en djupströbädd för hand och det var precis lika jävligt som jag minns det...
 
Jag var borta i paddocken för att rida. Flygfäna gjorde dock fröken ganska irriterad, så efter en stund bestämde jag mig för att vi fick ta en runda ut runt åkrarna istället. Det tyckte fröken var bra, för då kunde vi springa iväg från flygfäna när de var för jobbiga :D

Får väl snart ta och börja klä henne i ridtäcket när det är så här, för hon har svårt med just insekterna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 247
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 262
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 526
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp