Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Idag har B fått första genomgången av ET. Hon var betydligt fräschare än jag hade räknat med, trodde det skulle dyka upp alla möjliga låsningar men nej. Stel i ländryggen och i korset, troligen ett resultat av att ha gått med en dåligt tillpassad sadel och därtill inte jobbat korrekt. Vi ska ta iaf en behandling till men redan efter denna behandlingen blev det oerhörd skillnad, mycket mer än jag hade förväntat mig.
Stallägaren är ET så det känns rätt lyxigt att kunna få hästen knådad lite när det passar, får dessutom lite "rabatt" iom att hon slipper köra. B var väldigt spänd när hon kom och hon har gradvis blivit bättre de två månaderna hon varit här nu men det känns bra att hon får en extra skjuts och att jag får ett kvitto på att jag tänker rätt med henne. Även jag som är amatör på det här med muskler och leder har sett att hon är stel. Hon vrider bakbenen en del när hon skrittar och hon har en påtagligt avvikande benställning bak när hon står still. Bara på en behandling är hon i det närmaste 60% bättre från att ha stått såhär tidigare så jag har förhoppningen att det ska bli ännu bättre när vi behandlar igen om en månad.Va roligt!
Ska helt klart ta ut ET till Goldie med för hon måste kollas upp nu när jag ridit känner jag
Stallägaren är ET så det känns rätt lyxigt att kunna få hästen knådad lite när det passar, får dessutom lite "rabatt" iom att hon slipper köra. B var väldigt spänd när hon kom och hon har gradvis blivit bättre de två månaderna hon varit här nu men det känns bra att hon får en extra skjuts och att jag får ett kvitto på att jag tänker rätt med henne. Även jag som är amatör på det här med muskler och leder har sett att hon är stel. Hon vrider bakbenen en del när hon skrittar och hon har en påtagligt avvikande benställning bak när hon står still. Bara på en behandling är hon i det närmaste 60% bättre från att ha stått såhär tidigare så jag har förhoppningen att det ska bli ännu bättre när vi behandlar igen om en månad.
Visa bifogad fil 89983
Ja jag tänker att när hon är "färdigbehandlad" sas så ska jag nog få henne genomgången iaf en gång om året som en ren grundrutin och sen utöver det efter behov helt enkelt. ETn tyckte att hon hade väldigt bra rörlighet i övrigt så det är just ländryggen och höfterna vi behöver jobba vidare med. Hon var som cement i ländryggen tyckte ETn så där finns att jobba med även om det var en bra start vi gjorde.Intressant och smidigt med ET i samma stall
Min tant vrider bak lite med när hon går.
Jag masserar endel själv för att hålla koll så hon inte ömmar pga sadel o för att känna igenom henne iaf en gång per vecka men behöver ju gås igenom av en utbildad person med såklart
Jag är bara orolig för att det är så himla torrt här!Rufsig, tjock och nöjd. Idag kunde vi öppna till en av gräshagarna inte så mycket gräs än men det kommer väl explodera med lite värme. Så de får börja dra lite i de första stråna nu
Visa bifogad fil 90069
Tänk så olika det kan säkert vara fläckvis torrt här men i våra hagar är det fortfarande blött i gräset och blir märken efter hovarna. Men det torkar upp snabbt bara det blir lite värme nu. Men inget regn än på några veckor tack körde nästan fast med lastmaskinen för en vecka sen, det är ingen lera i hagen men den bara sjönk genom gräset, säkert 40cmJag är bara orolig för att det är så himla torrt här!
Går och önskar mig lite regn varje dag
Intressant dilemma!Ett oväntat dilemma för min personliga del är att jag faktiskt inte vet vilken jäkla "disciplin" jag egentligen vill rida. Eller ja, jag vet att hoppning inte är min grej, och inte hästens grej heller tror jag. Men nu när jag står inför ett sadelbyte så klickade det att jag egentligen inte vet vilken sorts sadel jag egentligen borde ha. Jag har halkat in på westernspåret eftersom det var min gamla westernsadel vi började med, men när jag fick inse att den inte ligger helt optimalt så är det inte lika självklart längre att det nödvändigtvis måste bli en ny westernsadel. Jag rider ju mest "dressyr" och skogsmullar och det går ju liksom att göra i vilken sadel (eller utan sadel) som helst om man ska vara krass. Hade jag varit hoppintresserad hade ju valet varit rätt enkelt liksom men inte nu... om jag rider i westernsadel, dressyrsadel, akademisk sadel, med eller utan bom, det är liksom lite skit samma.
Ett oväntat dilemma för min personliga del är att jag faktiskt inte vet vilken jäkla "disciplin" jag egentligen vill rida. Eller ja, jag vet att hoppning inte är min grej, och inte hästens grej heller tror jag. Men nu när jag står inför ett sadelbyte så klickade det att jag egentligen inte vet vilken sorts sadel jag egentligen borde ha. Jag har halkat in på westernspåret eftersom det var min gamla westernsadel vi började med, men när jag fick inse att den inte ligger helt optimalt så är det inte lika självklart längre att det nödvändigtvis måste bli en ny westernsadel. Jag rider ju mest "dressyr" och skogsmullar och det går ju liksom att göra i vilken sadel (eller utan sadel) som helst om man ska vara krass. Hade jag varit hoppintresserad hade ju valet varit rätt enkelt liksom men inte nu... om jag rider i westernsadel, dressyrsadel, akademisk sadel, med eller utan bom, det är liksom lite skit samma.
Ja alltså hade jag kunnat ha 2-3 olika sadlar hade jag haft en dressyr för lite mer fokuserat paddockarbete, en western för långa uteritter och en barbackapad för lull i skogen. Tyvärr finns det bara plats till en sadel i stallet och jag orkar faktiskt inte ha en massa sadlar hängande hemma som man ska släpa med sig så jag får vackert välja känner jag. Fördelen med westernsadlar (och i viss mån även akademiska/spanska) är att man sitter rätt stabilt i dem vilket känns tryggt när man är ute och rider och hästen är lite hoppig. Visst är de tunga men har man tekniken så är det inga större problem att sadla även en stor häst. Fördelen med en dressyrsadel är ju såklart stödet, lättare att lyfta och bära, större möjligheter att matcha olika schabrak osv, tycker ofta engelska träns är snyggare än de flesta westerntränsen faktiskt så det är ju också en fördel med att rida engelskt, även om min häst är rätt långt ifrån idealbilden av en högbent ädel SWB med sin korta grisnackeIntressant dilemma!
Jag har två sadlar till min dam, en dressyr och en lite mer hopp (men snarare allround/hopp). Brukar ha hoppsadeln om jag planerar att rida ut och klättra mycket/galoppera intervaller för att jag tycker att det är lättare att stå i den, men annars är det mest vad jag känner för. Hyser dock en liten vilja att någon dag dels ha en westernsadel (inte för att vi rider western men ändå ...) plus en sådan där go mjuk barbackasadel. Hästen har också en rund och go rygg så hon är bekväm att rida barbacka på, men tja ... det är gött att variera sig?