Uppdateringstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det börjar komma så smått här också🌸 snart är det sommar 😍

2AF837B1-D387-4E51-A631-80237DCE9F2F.webp
 
Jag får kapitulera och inse att min sadel inte ligger så bra som jag inbillade mig från början. Den är inte bara för bred utan har även fel vinkel i bommen vilket gör att det inte hjälper så mycket att padda upp den, trycket blir fel ändå. Lite surt då jag verkligen gillar sadeln men men, inte mycket att be för. Jag får helt enkelt rida barbacka tills en ny sadel är löst, men det ska nog gå bra, kan behöva öva upp balansen lite.

Vi fortsätter att jobba mestadels från marken och ska så smått börja jobba lite med sidoförflyttningar. Hon gör fina framdelsvändningar från ryggen men från marken är det mest frågetecken för tillfället.
 
I förrgår samlade jag upp traven lite och gjorde några skänkelvikningar på gräsvägen hem 🥰
Vi har lite att jobba på, främst att få bakbenen mer aktiva så hon blir bättre musklad bak och lägger mer vikt där även.
Har en stig i skogen där det är mycket sten och sen en bit rakt ut i skogen med grenar mm där vi rider oftast både bort och hem. De märks stor skillnad då hon kan vara lite snubblig först och även gå fram för fort.

Jag gillar ju tömkörning men det gör inte Goldie... sen tycker jag att vår paddock är för mjuk/djup så jag vill inte vara där nu när hon inte är musklad så bra. Hon vrider också bakbenen lite och det är inte optimalt i djup sand. Bättre på hårt underlag.
 
Hoppas att hagtråden har kommit in till närmaste butiken idag, vi är väldigt pepp på att bli klara med sommarhagen! Hästarna med, varje gång vi är där nere så ställer de sig vid grinden ner mot nedre området och vill att vi ska öppna :D

(Vi har alltså en vinterhage som ligger upp mot huset med lösdrift i en gammal lada. Sommarhagen ska ligga nedanför, med fortsatt tillgång till lösdriften via en bred korridor).

Jag var ute med fröken cob igår. Gick upp till vår favoritväg uppe på åsen :love:
Idag kommer fysioterapeuten och ger vår pensionär massage och nålar. Brukar vara riktigt populärt hos damen!
 
Idag har B fått första genomgången av ET. Hon var betydligt fräschare än jag hade räknat med, trodde det skulle dyka upp alla möjliga låsningar men nej. Stel i ländryggen och i korset, troligen ett resultat av att ha gått med en dåligt tillpassad sadel och därtill inte jobbat korrekt. Vi ska ta iaf en behandling till men redan efter denna behandlingen blev det oerhörd skillnad, mycket mer än jag hade förväntat mig.
 
Ja det blir avsmaskning för Goldie innan vi flyttar, 800epg visade kolla masken.
I höstas hade hon bara 100epg.
 
Idag har B fått första genomgången av ET. Hon var betydligt fräschare än jag hade räknat med, trodde det skulle dyka upp alla möjliga låsningar men nej. Stel i ländryggen och i korset, troligen ett resultat av att ha gått med en dåligt tillpassad sadel och därtill inte jobbat korrekt. Vi ska ta iaf en behandling till men redan efter denna behandlingen blev det oerhörd skillnad, mycket mer än jag hade förväntat mig.

Va roligt!
Ska helt klart ta ut ET till Goldie med för hon måste kollas upp nu när jag ridit känner jag 🙂
 
Va roligt!
Ska helt klart ta ut ET till Goldie med för hon måste kollas upp nu när jag ridit känner jag 🙂
Stallägaren är ET så det känns rätt lyxigt att kunna få hästen knådad lite när det passar, får dessutom lite "rabatt" iom att hon slipper köra. B var väldigt spänd när hon kom och hon har gradvis blivit bättre de två månaderna hon varit här nu men det känns bra att hon får en extra skjuts och att jag får ett kvitto på att jag tänker rätt med henne. Även jag som är amatör på det här med muskler och leder har sett att hon är stel. Hon vrider bakbenen en del när hon skrittar och hon har en påtagligt avvikande benställning bak när hon står still. Bara på en behandling är hon i det närmaste 60% bättre från att ha stått såhär tidigare så jag har förhoppningen att det ska bli ännu bättre när vi behandlar igen om en månad.

20220415_192551.webp
 
Stallägaren är ET så det känns rätt lyxigt att kunna få hästen knådad lite när det passar, får dessutom lite "rabatt" iom att hon slipper köra. B var väldigt spänd när hon kom och hon har gradvis blivit bättre de två månaderna hon varit här nu men det känns bra att hon får en extra skjuts och att jag får ett kvitto på att jag tänker rätt med henne. Även jag som är amatör på det här med muskler och leder har sett att hon är stel. Hon vrider bakbenen en del när hon skrittar och hon har en påtagligt avvikande benställning bak när hon står still. Bara på en behandling är hon i det närmaste 60% bättre från att ha stått såhär tidigare så jag har förhoppningen att det ska bli ännu bättre när vi behandlar igen om en månad.

Visa bifogad fil 89983

Intressant och smidigt med ET i samma stall 🙂

Min tant vrider bak lite med när hon går.
Jag masserar endel själv för att hålla koll så hon inte ömmar pga sadel o för att känna igenom henne iaf en gång per vecka men behöver ju gås igenom av en utbildad person med såklart 🙂
 
Intressant och smidigt med ET i samma stall 🙂

Min tant vrider bak lite med när hon går.
Jag masserar endel själv för att hålla koll så hon inte ömmar pga sadel o för att känna igenom henne iaf en gång per vecka men behöver ju gås igenom av en utbildad person med såklart 🙂
Ja jag tänker att när hon är "färdigbehandlad" sas så ska jag nog få henne genomgången iaf en gång om året som en ren grundrutin och sen utöver det efter behov helt enkelt. ETn tyckte att hon hade väldigt bra rörlighet i övrigt så det är just ländryggen och höfterna vi behöver jobba vidare med. Hon var som cement i ländryggen tyckte ETn så där finns att jobba med även om det var en bra start vi gjorde.
 
Jag är bara orolig för att det är så himla torrt här!
Går och önskar mig lite regn varje dag :idea:
Tänk så olika 😂 det kan säkert vara fläckvis torrt här men i våra hagar är det fortfarande blött i gräset och blir märken efter hovarna. Men det torkar upp snabbt bara det blir lite värme nu. Men inget regn än på några veckor tack 😆 körde nästan fast med lastmaskinen för en vecka sen, det är ingen lera i hagen men den bara sjönk genom gräset, säkert 40cm 🤪
 
Ett oväntat dilemma för min personliga del är att jag faktiskt inte vet vilken jäkla "disciplin" jag egentligen vill rida. Eller ja, jag vet att hoppning inte är min grej, och inte hästens grej heller tror jag. Men nu när jag står inför ett sadelbyte så klickade det att jag egentligen inte vet vilken sorts sadel jag egentligen borde ha. Jag har halkat in på westernspåret eftersom det var min gamla westernsadel vi började med, men när jag fick inse att den inte ligger helt optimalt så är det inte lika självklart längre att det nödvändigtvis måste bli en ny westernsadel. Jag rider ju mest "dressyr" och skogsmullar och det går ju liksom att göra i vilken sadel (eller utan sadel) som helst om man ska vara krass. Hade jag varit hoppintresserad hade ju valet varit rätt enkelt liksom men inte nu... om jag rider i westernsadel, dressyrsadel, akademisk sadel, med eller utan bom, det är liksom lite skit samma.
 
Ett oväntat dilemma för min personliga del är att jag faktiskt inte vet vilken jäkla "disciplin" jag egentligen vill rida. Eller ja, jag vet att hoppning inte är min grej, och inte hästens grej heller tror jag. Men nu när jag står inför ett sadelbyte så klickade det att jag egentligen inte vet vilken sorts sadel jag egentligen borde ha. Jag har halkat in på westernspåret eftersom det var min gamla westernsadel vi började med, men när jag fick inse att den inte ligger helt optimalt så är det inte lika självklart längre att det nödvändigtvis måste bli en ny westernsadel. Jag rider ju mest "dressyr" och skogsmullar och det går ju liksom att göra i vilken sadel (eller utan sadel) som helst om man ska vara krass. Hade jag varit hoppintresserad hade ju valet varit rätt enkelt liksom men inte nu... om jag rider i westernsadel, dressyrsadel, akademisk sadel, med eller utan bom, det är liksom lite skit samma.
Intressant dilemma!

Jag har två sadlar till min dam, en dressyr och en lite mer hopp (men snarare allround/hopp). Brukar ha hoppsadeln om jag planerar att rida ut och klättra mycket/galoppera intervaller för att jag tycker att det är lättare att stå i den, men annars är det mest vad jag känner för. Hyser dock en liten vilja att någon dag dels ha en westernsadel (inte för att vi rider western men ändå ...) plus en sådan där go mjuk barbackasadel. Hästen har också en rund och go rygg så hon är bekväm att rida barbacka på, men tja ... det är gött att variera sig? :idea:
 
Ett oväntat dilemma för min personliga del är att jag faktiskt inte vet vilken jäkla "disciplin" jag egentligen vill rida. Eller ja, jag vet att hoppning inte är min grej, och inte hästens grej heller tror jag. Men nu när jag står inför ett sadelbyte så klickade det att jag egentligen inte vet vilken sorts sadel jag egentligen borde ha. Jag har halkat in på westernspåret eftersom det var min gamla westernsadel vi började med, men när jag fick inse att den inte ligger helt optimalt så är det inte lika självklart längre att det nödvändigtvis måste bli en ny westernsadel. Jag rider ju mest "dressyr" och skogsmullar och det går ju liksom att göra i vilken sadel (eller utan sadel) som helst om man ska vara krass. Hade jag varit hoppintresserad hade ju valet varit rätt enkelt liksom men inte nu... om jag rider i westernsadel, dressyrsadel, akademisk sadel, med eller utan bom, det är liksom lite skit samma.

Haft samma! Red över ett år i westernsadlar och jag har ju köpt en quarter 😁
Men de är så otympliga.. så som du, jag är inte hoppintresserad och då blev det självklart med en dressyrsadel.
Rider till 90% ut i skogen o annars dressyr/akademisk/belöningsbaserat typ 😅
 
Intressant dilemma!

Jag har två sadlar till min dam, en dressyr och en lite mer hopp (men snarare allround/hopp). Brukar ha hoppsadeln om jag planerar att rida ut och klättra mycket/galoppera intervaller för att jag tycker att det är lättare att stå i den, men annars är det mest vad jag känner för. Hyser dock en liten vilja att någon dag dels ha en westernsadel (inte för att vi rider western men ändå ...) plus en sådan där go mjuk barbackasadel. Hästen har också en rund och go rygg så hon är bekväm att rida barbacka på, men tja ... det är gött att variera sig? :idea:
Ja alltså hade jag kunnat ha 2-3 olika sadlar hade jag haft en dressyr för lite mer fokuserat paddockarbete, en western för långa uteritter och en barbackapad för lull i skogen. Tyvärr finns det bara plats till en sadel i stallet och jag orkar faktiskt inte ha en massa sadlar hängande hemma som man ska släpa med sig så jag får vackert välja känner jag. Fördelen med westernsadlar (och i viss mån även akademiska/spanska) är att man sitter rätt stabilt i dem vilket känns tryggt när man är ute och rider och hästen är lite hoppig. Visst är de tunga men har man tekniken så är det inga större problem att sadla även en stor häst. Fördelen med en dressyrsadel är ju såklart stödet, lättare att lyfta och bära, större möjligheter att matcha olika schabrak osv, tycker ofta engelska träns är snyggare än de flesta westerntränsen faktiskt så det är ju också en fördel med att rida engelskt, även om min häst är rätt långt ifrån idealbilden av en högbent ädel SWB med sin korta grisnacke :cautious:
 
en period red jag bara dressyr eller ut i skogen och då hade jag bara en dressyrsadel som jag red med jämt! Det fungerade bra, var en vuxen stark häst. Hon hoppade med en kompis och då tog hon sin egen sadel.
Hade jag haft unghäst hade jag velat komma upp mer från ryggen med en hoppsadel då vi ridit ut. Lättare att hålla balansen om den bockar också.

Senaste åren har vi hoppat och ridit dressyr och har därför två sadlar. Dressyrsadeln är dessutom för dyr för att rida i skogen med 😅🙃
Nu är hon väldigt dräktig så köpte en billig barbackapadd från hööks för 500kr, hennes sadlar blev snabbt för smala när hon breddade sig i början av dräktigheten då hon fick fri tillgång på foder.
Den fungerar toppen! Inte alls halkigt så har ridit i skogen som vanligt med den sen november.
Ni skrittar vi bara så då kan vi vara utan 😆
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 247
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 262
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 526
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp