Uppdateringstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag testade Ridely idag, för jag har aldrig fått det att funka bra med Equilab och när jag kommer ihåg det gillar jag ju att ha statistik på hur långt vi rider och så vidare. Först var jag mest bara nöjd med att kartan verkade passa med vad vi red, sedan insåg jag att jag nog får ta hastigheten med en nypa salt :angel:

Visa bifogad fil 91720

Härlig tur i alla fall! Pigg och glad häst, med fokus på övergångar som efter ett tag satt som smör. :love:
Jag håller också på att testa lite mellan Ridely och Equilab. Jag har kört Equilab nu ett tag, men den krånglar om jag rider på bana/i ridhus. Imorse sa Equilab att jag red en kilometer, och Ridely att jag red 7 km... Men har Ridely något sätt att dela ridturen med någon säkerhetskontakt?
 
Jag kör Caynax sports tracker, det är den som registrerar sträckor, tempo mm bäst för mig :) Använde Equilab första året vi red distans på distans men det diffade för mycket mellan det man såg innan man avslutade och efter. Sjukt frustrerande när man trott man ridit en mil (kravet för att få registrera ritten) och den helt plötsligt visade 9.3 eller något.
 
Jag håller också på att testa lite mellan Ridely och Equilab. Jag har kört Equilab nu ett tag, men den krånglar om jag rider på bana/i ridhus. Imorse sa Equilab att jag red en kilometer, och Ridely att jag red 7 km... Men har Ridely något sätt att dela ridturen med någon säkerhetskontakt?
Jag tror inte att de har någon direktkoppling som Equilab har. Det går ju att ha flera medlemmar i sitt team och dela själva passen i efterhand, men inte den där live-kontakten.
 
Vissa dagar är fröken extra dyr :love:

284052730_389121986568354_1767267032903565677_n.webp


I övrigt så är det synd om hästarna (tycker de). Vi har stängt av en bit av deras hage så att den kan få vila lite grann, vilket innebär att de stackarna numera inte kan gå dit de brukar gå. Nuvarande hage innebär att de kan stå på var sin sida om en klunga med träd och inte riktigt se varandra, och ibland när de bara är två i hagen så glömmer de bort att vi har öppnat staketet så att de kan komma runt den där klungan även utan att gå sin vanliga väg. Alltså kan man ju få för sig att man blivit lämnad helt ensam i hagen och kommer att döden dö, så man får stå där och ropa ömkligt. :cry: Ända till dess att någon av dem kommer ihåg att vänta, vi har fått en ny öppning så vi kan ju faktiskt gå där. :laugh:
 
Vi har kvar hästarna i vinterhagarna än för de finns så mycket gräs. Goldie få gå i en smatt o beta nån timma varje dag så får vi se när vi släpper på bete.
De är inga svårfödda hästar någon av dem och när vädret bjuder på regn, sol, regn, sol är jag glad att vi tar det lugnt fram.

Kompisens häst som aldrig reagerat innan hade fångkänningar för en vecka sen 😕
 
Här har dom varit på bete sen början på Maj. Dom är lite feta nu. Vi försöker dra upp motionen lite och sen ge mineral, men är inte lätt då fröken inte vill ha dom i så lite foder 🙄 hon tycker inte alls vitafor strong är smaskigt.
 
Här har dom varit på bete sen början på Maj. Dom är lite feta nu. Vi försöker dra upp motionen lite och sen ge mineral, men är inte lätt då fröken inte vill ha dom i så lite foder 🙄 hon tycker inte alls vitafor strong är smaskigt.

Får inte i min mineraler heller. Har ändå köpt mash till...
 
Vi kommer släppa på bete 19de Juni. De går fortfarande in en stund på natten och har hö vilket jag gillar så magen mår bra!

Men annars är det dags för tandkoll, lyckats hitta en veterinär som kommer ut. Där jag bodde förut fanns det flera men här verkar de flesta åka till kliniken.
Sen har hon röta i en hov 🙁 gick från att hovarna var stenhårda till detta på typ 2 dygn känns det som. Jag kollar ju varje dag..
 
Vi kommer släppa på bete 19de Juni. De går fortfarande in en stund på natten och har hö vilket jag gillar så magen mår bra!

Men annars är det dags för tandkoll, lyckats hitta en veterinär som kommer ut. Där jag bodde förut fanns det flera men här verkar de flesta åka till kliniken.
Sen har hon röta i en hov 🙁 gick från att hovarna var stenhårda till detta på typ 2 dygn känns det som. Jag kollar ju varje dag..
Usch. Vi har haft mycket regn har så strålen är mycket mjukare än innan, men kommer inte ut något gägg eller annat. För blev lite nojjig om det vore röta. Jag sprayer dock med silver trasol och sole cleanse, och haft tryckat in artimud/hoof stuff väldigt ofta, så verkar jätte konstig om hon skulle fått röta. Kände på några av dom andra hästarna i stallet och dom hade mycket mer mjuka strålar än Donna har. Vi hoppas på mindre skit-regn här snart. Är så less på regn nu.
 
Usch. Vi har haft mycket regn har så strålen är mycket mjukare än innan, men kommer inte ut något gägg eller annat. För blev lite nojjig om det vore röta. Jag sprayer dock med silver trasol och sole cleanse, och haft tryckat in artimud/hoof stuff väldigt ofta, så verkar jätte konstig om hon skulle fått röta. Kände på några av dom andra hästarna i stallet och dom hade mycket mer mjuka strålar än Donna har. Vi hoppas på mindre skit-regn här snart. Är så less på regn nu.

Ja detta kanske inte är röta? Strålen är hård men de var mjukt som hålväggar vid hovväggen som lossna när jag kratsade.
Tvättade o tog på NAF farrier igår

Men hagarna här har ju varit MYCKET blötare än de varit nu… o hennes hovar jättefina 🙃

Jaja, hovslagaren kommer o kikar nästa vecka o fick tag på veterinär med o kolla tänderna torsdag.
 
Ja da har jeg ridd på banen igjen...
Litt dårlig økt da jeg knapt fikk Diva'en til å gå fram i galopp, hun som pleier rase rundt med meg. Hun var også ekstremt vanskelig å fatte galopp på, så ille har hun ikke vært på 1 år! Så vår lette økt med litt bommer ble fryktelig slitsom for meg, men positivt er at jeg ikke har vondt i ryggen. Selv om Diva'en gjorde mye rare hopp inn i galopp og jeg faktisk satte meg ned i trav (hadde bare planlagt å ri lettridning).
Vi fikk til slutt til å galoppere over 2 bommer med 3 galoppsteg mellom, så stolt av oss som ikke gir oss.
20220602_161901.webp
 
Igår var jag ledig från jobbet, så då passade jag och fröken på att ta en tvåtimmarstur upp på åsen. Sol, vindstilla och bara vi :love:

Idag hade jag planerat in ett paddockpass. Lyckades givetvis planera så bra att det pissregnade under tiden som jag red :angel:
Nåja, lite regn har väl aldrig skadat någon.
 
Red ut och red milen. Tog ungefär en timme innan jag kunde göra något överhuvudtaget - innan dess exploderade han vid varje försök till skänkel eller tygeltag. Ändå nöjd att vi fick ihop det (rider ju Mälardalens distans på distans-utmaning så ska rida 160 km på 8 veckor, minst en mil per gång) och på slutet kunde vi både trava och galoppera :)
 
Ja detta kanske inte är röta? Strålen är hård men de var mjukt som hålväggar vid hovväggen som lossna när jag kratsade.
Tvättade o tog på NAF farrier igår

Men hagarna här har ju varit MYCKET blötare än de varit nu… o hennes hovar jättefina 🙃

Jaja, hovslagaren kommer o kikar nästa vecka o fick tag på veterinär med o kolla tänderna torsdag.
Ja alltså den ena hästen som är i full träningsform i stallet och skos hade MYCKET mjukare strålar än Donna, och då känner jag väl ändå hovslagaren borda sagt till om den hade strålröta (den blev skodd nu i veckan). Det verkar lite vara läget med regn att dom får mjukare strålor i den period då det regnar mycket?

Som jag fattar vid röta är det svart såhär;

1280


och då läcker svart väska med
 
Ja alltså den ena hästen som är i full träningsform i stallet och skos hade MYCKET mjukare strålar än Donna, och då känner jag väl ändå hovslagaren borda sagt till om den hade strålröta (den blev skodd nu i veckan). Det verkar lite vara läget med regn att dom får mjukare strålor i den period då det regnar mycket?

Som jag fattar vid röta är det svart såhär;

1280


och då läcker svart väska med
Ja jag har smsat bilder till hovis o han sa att det inte är röta 🙈 jag som överreagerade lite.
De har bara växt väldigt fort o blivit lite porösa så de blivit ett ”dike” i lamellraden
 

Bifogade filer

  • B8E59968-D078-4719-BF4F-3AB89FA7FD0D.webp
    B8E59968-D078-4719-BF4F-3AB89FA7FD0D.webp
    170,9 KB · Visningar: 41
Ja jag har smsat bilder till hovis o han sa att det inte är röta 🙈 jag som överreagerade lite.
De har bara växt väldigt fort o blivit lite porösa så de blivit ett ”dike” i lamellraden
Det man kan göra för att underhålla är att spraya med solecleanse från redhorse. Det är rätt prisvärt om man kör med den stora påfyllning dunken. Så kan man spraya en gång i veckan som underhåll eller varje dag när det är blött ute. Så kan man ju undvika att det blir bakterier som bildas i "hål" etc 😄
 
Det man kan göra för att underhålla är att spraya med solecleanse från redhorse. Det är rätt prisvärt om man kör med den stora påfyllning dunken. Så kan man spraya en gång i veckan som underhåll eller varje dag när det är blött ute. Så kan man ju undvika att det blir bakterier som bildas i "hål" etc 😄

Tack för tipset :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 247
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 264
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 526
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp