Uppdateringstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja definitivt. Tycker dock inte priset på wetwrap verkar så saftigt så det är värt att prova om det blir skit med torra hovar tänker jag 😄

Även hovslagaren i stallet menade man skall ställa hovarna i vatten. Men på vissa hästar är det ju svårt. Donna står alldeles utmärkt i en vatten hink och jag märker att hoven går att verka efter den har varit i vatten stund medans innan så är den sten hård. Så någon effekt har det ju tänker jag 😄
Hur lindar man hoven med wetwrap? Lindar du hela hoven dvs även undersidan eller bara runt om? Ska det blötas eller kör man wetwrapen torr?

Att få henne att stå i vattenbad lär kräva en del träning först tror jag
 
Hämtade hem lilla Elsa igår, ihopsläppet vid ankomst blev en pärs då hon kaxade mer än vad hon kunde backa upp nu när hon inte hade mamma med sig, så hon tryckte ut sig genom staketet och på 80-vägen när hon skulle få samma medicin tillbaka från bossen... Hann tänka "varför har jag häst" där 😅 hon var enkel att fånga och sen fick hon gå med endast gammelvalacken för att landa några dagar bestämde vi efter det.

När jag åkte hem igårkväll var hon i andra änden låååångt borta från de stora stygga hästarna och jag tänkte "kommer hon ens våga sig ner för att dricka?". Men så när jag kom dit nu på förmiddagen så stod hon vid stallet med sin nya vän 😍 tror hon behöver några dagar med att lista ut vem hon är utan björnmamman bredvid sig mest.

IMG20220604190926__01.webp
 
De där såg ju rätt smarta ut faktiskt.

Frågan är om man skulle kunna göra någon hemmalösning med stora boots och sen klippa till en gammal handduk som en slags liner inne i bootsen?
Tror definitivt det går att lösa 😄 såg nu man får 2 styck för 199 kr inkl frakt. Jag är lat av mig så köper såna istället 🤣
 
Vi körde pass med fokus på fattningar igår. Hon fick gå över en bom ett par gånger (fröken har en skräckblandad förtjusning när det gäller bommar), så efter det ville hon helst göra allt i fullt ös, medvetslöst. :p

Numera har hästarna kommit på igen att de har en lösdrift, och att den ju faktiskt är väldigt nice att vara inne i när det är varmt och mycket flygfän. Tänka sig liksom, vilken grej! Ett tag skulle de minsann inte alls gå in någonsin, medan nu tillbringas det många nöjda timmar därinne.
 
Försöker klura ut hur vi ska göra med hagsituationen. Började ju inte optimalt med att Elsa inte hann svänga undan och blev utträngd mot vägen så man är ju lite orolig. Nu går hon med den gamla valacken, men de börjar nästan bli nästan för fästa vid varandra när det bara är dem. Det blir liksom oroligt när en medryttare tar valacken eller om jag tar in stoet från valackens sida, vilket är högst oväntat då han inte kunde bry sig mindre om andra hästar innan detta 😅 Vill inte att hon ska stå kloss med "sin" valack när bossen kommer och tycker att det är ju hans. Funderar på att ställa Elsa själv i anslutning till de andra medan vi låter henne och bossen hälsa över box, beta för hand tillsammans etc. Men ja, vem vet vad som funkar bäst egentligen...
 
Urk.. tappat motivationen
Först när vi kommit igång att rida blev hon sparkad.
Sen nästa gång när jag kunnat rida lite i skogen så släppte de ut kor och vägen upp till skogen gick inte att ta.
Hittade nya vägar och kände att det inte var någon stor grej men det var då hon bockade av mig i skogen.

Det har varit FÖR mycket tjaffs och problem i stallet, det som skulle bli kul där jag kunde hitta nya vänner (flytt) har varit väldigt jobbigt, negativt och stressande.. I början pratade vi om att rida ut ihop, inte ridit med någon här en enda gång.... fast jag frågat flera gånger
Lösdriften ändrade vilkoren 3 gånger innan jag hunnit flytta dit så det gjorde att jag backade helt.


Goldie är ganska svårmotiverad men med lirkande/beröm har vi ändå haft ett par riktigt bra ridturer. Oftast går jag med henne , hoppar upp och rider en bit. När jag ville trappa upp ridningen från en dag i veckan till 2-3 har hon börjat stå emot (bockat) Annars promenerar vi.
Hon är mycket bättre musklad nu och torsdag kommer veterinären inte bara kolla tänderna utan hela hästen är tanken. För att utesluta smärta.
Hon är väldigt känslig för tryck och man får vänta ut henne. Det är när jag fortsatt ge tryck (de kan vara bara med min röst) hon bockar.
 
Urk.. tappat motivationen
Först när vi kommit igång att rida blev hon sparkad.
Sen nästa gång när jag kunnat rida lite i skogen så släppte de ut kor och vägen upp till skogen gick inte att ta.
Hittade nya vägar och kände att det inte var någon stor grej men det var då hon bockade av mig i skogen.

Det har varit FÖR mycket tjaffs och problem i stallet, det som skulle bli kul där jag kunde hitta nya vänner (flytt) har varit väldigt jobbigt, negativt och stressande.. I början pratade vi om att rida ut ihop, inte ridit med någon här en enda gång.... fast jag frågat flera gånger
Lösdriften ändrade vilkoren 3 gånger innan jag hunnit flytta dit så det gjorde att jag backade helt.


Goldie är ganska svårmotiverad men med lirkande/beröm har vi ändå haft ett par riktigt bra ridturer. Oftast går jag med henne , hoppar upp och rider en bit. När jag ville trappa upp ridningen från en dag i veckan till 2-3 har hon börjat stå emot (bockat) Annars promenerar vi.
Hon är mycket bättre musklad nu och torsdag kommer veterinären inte bara kolla tänderna utan hela hästen är tanken. För att utesluta smärta.
Hon är väldigt känslig för tryck och man får vänta ut henne. Det är när jag fortsatt ge tryck (de kan vara bara med min röst) hon bockar.
Høres ikke bra ut. Jeg håper det bedrer seg på sikt selv om det er vanskelig. Hos oss er det motsatt, mange er veldig flinke til å bli med på uteritt når man er ny, men så blir det verre.
Kanskje det hjelper å leie ut og ri hjemover?
 
Urk.. tappat motivationen
Först när vi kommit igång att rida blev hon sparkad.
Sen nästa gång när jag kunnat rida lite i skogen så släppte de ut kor och vägen upp till skogen gick inte att ta.
Hittade nya vägar och kände att det inte var någon stor grej men det var då hon bockade av mig i skogen.

Det har varit FÖR mycket tjaffs och problem i stallet, det som skulle bli kul där jag kunde hitta nya vänner (flytt) har varit väldigt jobbigt, negativt och stressande.. I början pratade vi om att rida ut ihop, inte ridit med någon här en enda gång.... fast jag frågat flera gånger
Lösdriften ändrade vilkoren 3 gånger innan jag hunnit flytta dit så det gjorde att jag backade helt.


Goldie är ganska svårmotiverad men med lirkande/beröm har vi ändå haft ett par riktigt bra ridturer. Oftast går jag med henne , hoppar upp och rider en bit. När jag ville trappa upp ridningen från en dag i veckan till 2-3 har hon börjat stå emot (bockat) Annars promenerar vi.
Hon är mycket bättre musklad nu och torsdag kommer veterinären inte bara kolla tänderna utan hela hästen är tanken. För att utesluta smärta.
Hon är väldigt känslig för tryck och man får vänta ut henne. Det är när jag fortsatt ge tryck (de kan vara bara med min röst) hon bockar.
Jag hade definitivt som du skriver kollat med veterinären, jag tror bockande kan vara smärt relaterad. Vi skall själva åka till veterinären på måndag nu och kolla läget med Donna en valack har klättrat på henne och hon är öm :(
 
Høres ikke bra ut. Jeg håper det bedrer seg på sikt selv om det er vanskelig. Hos oss er det motsatt, mange er veldig flinke til å bli med på uteritt når man er ny, men så blir det verre.
Kanskje det hjelper å leie ut og ri hjemover?

Ja jag har tänkt på det men vill inte ha någon som är för skarp i sitt sätt eller tycker att hästen ska lyda t.ex.
Goldie är ju inte inriden och är 11 år. Hon har ju levt ganska länge med att bara gå i hagen 🙂
Sen rider jag i grimma och kan vara svårt att hitta nån som vill rida en ganska rejäl quarter på 11 år som inte är inriden utan bett 😅
 
Jag har köpt häst, eller en ponny närmare bestämt 😁
Welsh cob valack född 2018, född i England men varit i Sverige i tre år.
Han är grundriden men inte utbildad, rör sig trevligr med stor galopp. Galoppen är vad vi behöver jobba med med, hitta styrkan och att han ska lära sig vinkla sina långa bakben och bli mer bärig. Inga brådska med det dock, målet är att vara tävlingsklar om ett år. Nu ska vi bara lära känna varandra och bli kompisar.

Hämtade honom i söndags, igår gjorde vi inte mer än att vi tog in och borstade honom på eftermiddagen. Många nya intryck för honom, fyra timmars resa hit, nytt stall, nya kompisar.
Perfekt stall för en folkskygg människa som jag 😁
En kompis som äger det, fyra boxar, ägaren har två hästar och så Vegas.
Många hektar hagmark, lång utevistelse året om, stora boxar utan galler.
Ljust, fräscht, välskött och bara 2 km hemifrån!
Massa ridvägar, tar inte ens 20 minuter att rida till terrängbanan 😁
10 minuters promenad ligger en anläggning där jag löst årskort med stoooor utebana och ridhus 20 * 60, väldigt bra tillgänglighet.
En stor fördel med att det finns så himla mycket anläggningar runtomkring där jag bor.
Denna har träningar två seneftermiddagar/kvällar varje vecka samt tävling någon helg då och då.

Idag har vi tömkört lite uppe i vår ekhage och imorgon ska vi gå bort till anläggningen och rida på utebanan.

IMG_20220607_090900.webp
 
Jag hade definitivt som du skriver kollat med veterinären, jag tror bockande kan vara smärt relaterad. Vi skall själva åka till veterinären på måndag nu och kolla läget med Donna en valack har klättrat på henne och hon är öm :(

Ja jag misstänker endel saker…
Fan då, Goldie har en knöl på ryggen som är efter en hingst enligt förra ägaren men de var ju planerad parning med en ”otrevlig” hingst 🙄
Hoppas de inte är nått större fel på Donna ♥️
 
Jag har köpt häst, eller en ponny närmare bestämt 😁
Welsh cob valack född 2018, född i England men varit i Sverige i tre år.
Han är grundriden men inte utbildad, rör sig trevligr med stor galopp. Galoppen är vad vi behöver jobba med med, hitta styrkan och att han ska lära sig vinkla sina långa bakben och bli mer bärig. Inga brådska med det dock, målet är att vara tävlingsklar om ett år. Nu ska vi bara lära känna varandra och bli kompisar.

Hämtade honom i söndags, igår gjorde vi inte mer än att vi tog in och borstade honom på eftermiddagen. Många nya intryck för honom, fyra timmars resa hit, nytt stall, nya kompisar.
Perfekt stall för en folkskygg människa som jag 😁
En kompis som äger det, fyra boxar, ägaren har två hästar och så Vegas.
Många hektar hagmark, lång utevistelse året om, stora boxar utan galler.
Ljust, fräscht, välskött och bara 2 km hemifrån!
Massa ridvägar, tar inte ens 20 minuter att rida till terrängbanan 😁
10 minuters promenad ligger en anläggning där jag löst årskort med stoooor utebana och ridhus 20 * 60, väldigt bra tillgänglighet.
En stor fördel med att det finns så himla mycket anläggningar runtomkring där jag bor.
Denna har träningar två seneftermiddagar/kvällar varje vecka samt tävling någon helg då och då.

Idag har vi tömkört lite uppe i vår ekhage och imorgon ska vi gå bort till anläggningen och rida på utebanan.

Visa bifogad fil 92458

Så fin 🥰
Massa cobbar i denna tråd nu 😁
 
Ja jag misstänker endel saker…
Fan då, Goldie har en knöl på ryggen som är efter en hingst enligt förra ägaren men de var ju planerad parning med en ”otrevlig” hingst 🙄
Hoppas de inte är nått större fel på Donna ♥️
Är skit svårt. Donna har ju varit öm, men det blev så mycket bättre med behandlingar, sen har hon ju varit super trevlig på alla sätt. Sen hoppade han på henne och han är en rejäl stor halvblod - efter det har hon varit jätte öm. Hade ute tränare som kollade henne (vi skulle rida för henne) och hon tyckte att läget inte va bra, jag har ju märkt att hon va öm, men tänkte att det skulle gå över med lugnt jobb från marken. Dock tyckte tränaren att hon blev bättre när jag satt upp (då hade det hänt en vecka innan). Men hennes rygg ser ut som den typ "hamnat fel" på ett ställe, så nu vill jag ha svar på om det är skelett eller muskel, så vi vet hur vi skall ta det härifrån. Så klinik på måndag, skall testa nu i veckan hur hon vill gå på släp, då hon inte åkt sedan hon kom hit.
Jag är nervös, håller alla tummar och tår för det bara är musklerna, så vi kan få reda på det snabbt.

Hon har gått som en klocka på skritt ute och är bara världens finaste häst. Efter incidenten med klättring så ville hon inte fångas i hagen, nu fattar jag ju varför :sorry: visste ju då att det va något (hon kommer alltid fram i hagen) men skall göra mitt bästa på att lyssna på hennes signaler. Vi kommer hålla henne igång från marken tills klinikbesöket.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 247
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 264
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 526
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp