Uppdateringstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är skit svårt. Donna har ju varit öm, men det blev så mycket bättre med behandlingar, sen har hon ju varit super trevlig på alla sätt. Sen hoppade han på henne och han är en rejäl stor halvblod - efter det har hon varit jätte öm. Hade ute tränare som kollade henne (vi skulle rida för henne) och hon tyckte att läget inte va bra, jag har ju märkt att hon va öm, men tänkte att det skulle gå över med lugnt jobb från marken. Dock tyckte tränaren att hon blev bättre när jag satt upp (då hade det hänt en vecka innan). Men hennes rygg ser ut som den typ "hamnat fel" på ett ställe, så nu vill jag ha svar på om det är skelett eller muskel, så vi vet hur vi skall ta det härifrån. Så klinik på måndag, skall testa nu i veckan hur hon vill gå på släp, då hon inte åkt sedan hon kom hit.
Jag är nervös, håller alla tummar och tår för det bara är musklerna, så vi kan få reda på det snabbt.

Hon har gått som en klocka på skritt ute och är bara världens finaste häst. Efter incidenten med klättring så ville hon inte fångas i hagen, nu fattar jag ju varför :sorry: visste ju då att det va något (hon kommer alltid fram i hagen) men skall göra mitt bästa på att lyssna på hennes signaler. Vi kommer hålla henne igång från marken tills klinikbesöket.

Men usch va tråkigt 🙁 låter ju inte alls bra.
Håller tummarna att de bara är mjukdelar.

Här ser man Goldies knöl
Syns knappt nu
5061292C-6FF4-45F0-AC38-B81022BDB0FF.webp
 
ecf207d9d6394a0a15d3e09e5f3902ed.jpg


Ah, där Donna ser konstig ut är liknande som Goldie här, vart jag markerad med pilen och vart hon är mest öm är det jag cirklat in. Men det som jag är orolig för är den vid pilen, men är samma som syns på din goldie och är det som tränaren (som är utbildat equiopat med) noterade mest
 
Är skit svårt. Donna har ju varit öm, men det blev så mycket bättre med behandlingar, sen har hon ju varit super trevlig på alla sätt. Sen hoppade han på henne och han är en rejäl stor halvblod - efter det har hon varit jätte öm. Hade ute tränare som kollade henne (vi skulle rida för henne) och hon tyckte att läget inte va bra, jag har ju märkt att hon va öm, men tänkte att det skulle gå över med lugnt jobb från marken. Dock tyckte tränaren att hon blev bättre när jag satt upp (då hade det hänt en vecka innan). Men hennes rygg ser ut som den typ "hamnat fel" på ett ställe, så nu vill jag ha svar på om det är skelett eller muskel, så vi vet hur vi skall ta det härifrån. Så klinik på måndag, skall testa nu i veckan hur hon vill gå på släp, då hon inte åkt sedan hon kom hit.
Jag är nervös, håller alla tummar och tår för det bara är musklerna, så vi kan få reda på det snabbt.

Hon har gått som en klocka på skritt ute och är bara världens finaste häst. Efter incidenten med klättring så ville hon inte fångas i hagen, nu fattar jag ju varför :sorry: visste ju då att det va något (hon kommer alltid fram i hagen) men skall göra mitt bästa på att lyssna på hennes signaler. Vi kommer hålla henne igång från marken tills klinikbesöket.
Har du fått byta hage eller bli av med valacken? Har varit med om otäcka sårskador på bakbenen efter klättrande valacker, han kan ju också infektera henne så du får problem om du vill betäcka i framtiden. 😞

Hoppas ni blir av med de kroppsliga problemen.
 
Har du fått byta hage eller bli av med valacken? Har varit med om otäcka sårskador på bakbenen efter klättrande valacker, han kan ju också infektera henne så du får problem om du vill betäcka i framtiden. 😞

Hoppas ni blir av med de kroppsliga problemen.
Han åkte ut direkt det upptäcktes, det va nykomling i stallet, så nu är det två flockar, sto flocken som min går i och då har alla killarna en egen flock. Dom hade ett önska om att testa så man kunna ha en stor hästflock, men nu kommer det inte hända så det problemet är löst. Hade aldrig gått med på att dom skulle fortsätta gå ihop. På många lösdrifter verkar dom gå ihop i blandflock, jag har alltid haft i uppdelade hagar innan, men tänkte inte det skulle vara så vanligt med valack som klättrar, men tydligen är det något som händer ofta?
 
ecf207d9d6394a0a15d3e09e5f3902ed.jpg


Ah, där Donna ser konstig ut är liknande som Goldie här, vart jag markerad med pilen och vart hon är mest öm är det jag cirklat in. Men det som jag är orolig för är den vid pilen, men är samma som syns på din goldie och är det som tränaren (som är utbildat equiopat med) noterade mest

Jag har ridit Goldie utan problem och hon hade den där knölen när jag köpte henne så jag vet inte riktigt hur mycket de påverkar henne. Och tänderna kan ju också vara, obekvämt även om jag bara rider i grimma 🤔
Men vi börjar fysiskt så får vi se sen.

Pannben har hon ju som en elefant ungefär 🙈
 
Han åkte ut direkt det upptäcktes, det va nykomling i stallet, så nu är det två flockar, sto flocken som min går i och då har alla killarna en egen flock. Dom hade ett önska om att testa så man kunna ha en stor hästflock, men nu kommer det inte hända så det problemet är löst. Hade aldrig gått med på att dom skulle fortsätta gå ihop. På många lösdrifter verkar dom gå ihop i blandflock, jag har alltid haft i uppdelade hagar innan, men tänkte inte det skulle vara så vanligt med valack som klättrar, men tydligen är det något som händer ofta?
Det går bra ibland och ibland inte. Och ibland går det bra tills det inte går bra längre 🙄😩
min går normalt med en fjordvalack men hon hade ju nått knepigt med brunsterna och visade aldrig brunst heller. Är väldigt försiktig att blanda. Skönt att de är isär men tråkigt att din häst redan tagit skada. Hoppas det blir bra snabbt!
 
Tog en lugn tur ute, 2h och cirka 8km. Träffade får och en sorts hönor vi inte träffat tidigare. Hönorna var okej, fåren gjorde fröken till en drake :angel:

Fokus på rakriktning och övergångar. På vägen hem visade fröken att hon numera kan galoppera på stället (för hon ansåg att vi skulle galoppera på den roliga galoppvägen, medan jag ansåg att vi inte skulle göra det). Galoppera på stället var tydligen hennes kompromiss :p
 
Lite jag-suger-som-hästmänniska-tankar som omväxling till alla positiva allt-är-awesome-på-social media-grejer 😅
Hästen är en liten drake som sliter grimmor och vevar ben när jag vill lyfta och jag behöver verkligen intala mig att tvååringen bara varit här några dagar och att mycket är nytt. Men i stunden känner man sig så himla misslyckad och frustrerad när det inte alltid är rosa moln och sedan en bit skam över att man inte känner sig lyckad. Men jag vet ju djupt nere att det kommer bli bra, bara vi tränar metodiskt och ger det tid framförallt. Men vissa dagar är bara blä och jag blir lite rädd då över vad fan jag gör med livet generellt och helt plötsligt har världen imploderat i framtiden bara för att jag inte kan lyfta hästjäkelns fötter 😂 behövde kräka ur mig detta lite så jag inte ältar det, förlåt bukepeuter.

Valde att sätta henne själv i hagen nu tills hon kan släppas ihop med bossen igen efter lite landande. Hon och gamla valacken blev alldeles för tighta och det blev oroligt överlag när det skulle skuttas runt och ropas efter när någon skulle in till stallet och bossen var avskiljd. Så vi ser hur detta faller ut, hon och bossen fick handbetas tillsammans och snosa lite mellan boxar innan de gick ut och skiljdes.
 
Lite jag-suger-som-hästmänniska-tankar som omväxling till alla positiva allt-är-awesome-på-social media-grejer 😅
Hästen är en liten drake som sliter grimmor och vevar ben när jag vill lyfta och jag behöver verkligen intala mig att tvååringen bara varit här några dagar och att mycket är nytt. Men i stunden känner man sig så himla misslyckad och frustrerad när det inte alltid är rosa moln och sedan en bit skam över att man inte känner sig lyckad. Men jag vet ju djupt nere att det kommer bli bra, bara vi tränar metodiskt och ger det tid framförallt. Men vissa dagar är bara blä och jag blir lite rädd då över vad fan jag gör med livet generellt och helt plötsligt har världen imploderat i framtiden bara för att jag inte kan lyfta hästjäkelns fötter 😂 behövde kräka ur mig detta lite så jag inte ältar det, förlåt bukepeuter.

Valde att sätta henne själv i hagen nu tills hon kan släppas ihop med bossen igen efter lite landande. Hon och gamla valacken blev alldeles för tighta och det blev oroligt överlag när det skulle skuttas runt och ropas efter när någon skulle in till stallet och bossen var avskiljd. Så vi ser hur detta faller ut, hon och bossen fick handbetas tillsammans och snosa lite mellan boxar innan de gick ut och skiljdes.

Förstår precis! Har också sånna tankar för ”små” problem men det kommer bli bättre 🙂
 
Ja jag har tänkt på det men vill inte ha någon som är för skarp i sitt sätt eller tycker att hästen ska lyda t.ex.
Goldie är ju inte inriden och är 11 år. Hon har ju levt ganska länge med att bara gå i hagen 🙂
Sen rider jag i grimma och kan vara svårt att hitta nån som vill rida en ganska rejäl quarter på 11 år som inte är inriden utan bett 😅
Hei, jeg mente ikke at noen skulle ri henne bortsett fra deg. Jeg tenkte kanskje du kunne leie henne ut på tur og sette deg på når du rir hjem.

Også snakket du om at det ikke var så trivelig på stallen og ingen ville være med på ridetur, så jeg sa at hos oss er det motsatt. Om man er ny og spennende vil alle ri med deg, men etter en stund så er det vanskeligere å få selskap. 🙃
 
Lite jag-suger-som-hästmänniska-tankar som omväxling till alla positiva allt-är-awesome-på-social media-grejer 😅
Hästen är en liten drake som sliter grimmor och vevar ben när jag vill lyfta och jag behöver verkligen intala mig att tvååringen bara varit här några dagar och att mycket är nytt. Men i stunden känner man sig så himla misslyckad och frustrerad när det inte alltid är rosa moln och sedan en bit skam över att man inte känner sig lyckad. Men jag vet ju djupt nere att det kommer bli bra, bara vi tränar metodiskt och ger det tid framförallt. Men vissa dagar är bara blä och jag blir lite rädd då över vad fan jag gör med livet generellt och helt plötsligt har världen imploderat i framtiden bara för att jag inte kan lyfta hästjäkelns fötter 😂 behövde kräka ur mig detta lite så jag inte ältar det, förlåt bukepeuter.

Valde att sätta henne själv i hagen nu tills hon kan släppas ihop med bossen igen efter lite landande. Hon och gamla valacken blev alldeles för tighta och det blev oroligt överlag när det skulle skuttas runt och ropas efter när någon skulle in till stallet och bossen var avskiljd. Så vi ser hur detta faller ut, hon och bossen fick handbetas tillsammans och snosa lite mellan boxar innan de gick ut och skiljdes.
Det är ju så det är oavsett vilken hobby man håller på med, det är inte superkul jämnt och jag tycker du gör helt rätt som delar dina tankar. Det är lätt att det bara blir rosa lullull på sociala medier.

B har avverkat ett par grimskaft här sen hon kom, senast drog hon av haken i ett grimskaft för att hon inte ville få benen tvättade med grönsåpa.
 
Hei, jeg mente ikke at noen skulle ri henne bortsett fra deg. Jeg tenkte kanskje du kunne leie henne ut på tur og sette deg på når du rir hjem.

Også snakket du om at det ikke var så trivelig på stallen og ingen ville være med på ridetur, så jeg sa at hos oss er det motsatt. Om man er ny og spennende vil alle ri med deg, men etter en stund så er det vanskeligere å få selskap. 🙃

Jaha men så gör jag alltid 🙂
Leder henne och hoppar upp i skogen någonstans. Men hon är omotiverad att gå med också i lbland. Stannar ofta och jag låter henne alltid göra de o titta.

Jasså va konstigt 🙃 de flesta stall har de flesta velat ha sällskap vid uteritter.
 
Premiärturen avklarad 🌟
Vegas var väldigt duktig och tyckte det var superspännande och gå bort till anläggningen, så himla många hästar överallt 👀
Skötte sig utmärkt, typisk unghäst som är superpigg i början och sen tar bensinen slut snabbt 😅
Travade runt lite bland alla hinder och avslutade med några varv i galopp.
Ville smita ut genom grinden en gång när en häst gnäggande åt honom men jag hade mitt vapen i handen och la det på bogen så ändrade han sig snabbt 😁
Han är väldigt häftig att rida, väldigt häst framför sig trots att han är så liten, rör sig stort för sin storlek och blir väldigt maffig när han kommer till ro och börjar jobba.
IMG_20220608_093431.webp
 
Förstår precis! Har också sånna tankar för ”små” problem men det kommer bli bättre 🙂
Det är ju så det är oavsett vilken hobby man håller på med, det är inte superkul jämnt och jag tycker du gör helt rätt som delar dina tankar. Det är lätt att det bara blir rosa lullull på sociala medier.

B har avverkat ett par grimskaft här sen hon kom, senast drog hon av haken i ett grimskaft för att hon inte ville få benen tvättade med grönsåpa.

Tack för förståelsen ❤️

Idag fick lilla draken komma in och hon började direkt trilskas med benlyften och flytta runt.Jag sätter ju inte fast henne då hon flyttar/backar och drar sönder, så istället fick hon stå i repgrimma och låmgt grimskaft som jag lagt runt uppbindningen istället, så kan jag korta och länga när hon håller på. Blev ju en del att hålla koll på men när hon vevade, flyttade runt och la sig neråt med tyngd så tänkte jag mest "Nej, lilla hästen, jag tänker inte släppa förrän du beter dig" och efter en armworkout som hette duga så verkade poletten trilla ner för henne att matte blir en glad morotsdispenser när man bara står rakt upp och ned och inte trilskas 😂 Massa beröm, ben ner, träning klar. Ett steg åt rätt riktning iallafall 👍
 
Knölen på Goldies rygg är pga att hon är sne i bäckenet. Har antagligen blivit det vid fölning.
Så därav ojämn bak, framtung och diverse andra spänningar.
Men allt går att lösa ♥️
Detta var en ambulerande veterinär/kiropraktor som annars jobbar på Kalmar travet så hade tur att just han kom och kikade på henne.
Fick en ny tid och vet. är väldigt positiv till hur bra hon kommer bli efteråt!

Han tog upp en massa saker som jag kände ”ja precis! Ja så har hon alltid varit.” Och visade även på sneheten. Att hon ofta avlastar ena bak mm

Ja jag är så jäkla glad för prognosen! Att hon kommer bli helt bra efter några behandlingar och då kommer hon såklart bli mer positiv till arbete/ridning 🤩
 
So far so good 😁
Vegas uppför sig exemplariskt! Helcool själv inne i stallet, kommer i hagen när jag ropar, älskar att bli borstad och ompysslad 😍
Idag tog vi en timmes promenad och kikade på omgivningen. Han är så fascinerad över hur mycket hästar det är överallt 😁
IMG_20220609_094033.webp
 
I dag har vi ridd til stedet i skogen der jeg falt og brakk ryggen. Det var rart å se det igjen, ute is og snø.
Først red vi en runde i skogen med litt hopp og sprett, Diva'en var sprek i dag og gjorde 3 bukkesprang i galopp fatningen....
20220609_150512.webp
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 247
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 264
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 526
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp