Uppdateringstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
I dag red jeg andre gangen på banen etter skaden. Første gangen gikk ikke så bra, hesten var ikke seg selv lik og ville ikke gå framover for sjenkel.
Heldigvis gikk det bedre i dag. Ikke så lett å få gjennomridd, men nå har jeg ikke ridd på banen siden mars, så tenker at det får gå. Fikk galopp fatningene til å sitte bedre i dag, ikke den stoppe opp og kaste seg inn i galoppen som sist gang. Fikk henne til å jobbe i balanse og på tøylen i begge galoppene også, så veldig fornøyd med henne. Bare en kort økt i dag for hun hadde gått galopp tur i går... 🙊
Nå er det en dag igjen med ridning før hun reiser på beite... kjenner at jeg er veldig sugen på min egen hest nå.
 
Idag körde vi en fröken-cob-får-bestämma-dag. :D
Hon valde hackamore över bett, och fick bestämma hur vi skulle gå ut. Mycket nöjd häst över detta.
Avslutade med att promenera på transporten några gånger. Husse börjar också fatta hur fröken cob vill ha det nu.
 
Rotade fram en gammal pallbock ur förrådet och tog med till stallet som ett DIY hovstöd. Fungerade sådär, stödbasen är lite för liten så det har en tendens att vilja tippa lite för lätt om vikten kommer lite snett, ska se om jag kan skruva på en plyfaskriva undertill som hjälper till med stabiliteten. I övrigt accepterade hon den riktigt bra. Det blir lättare för henne om man inte har stödet så himla högt märkte jag, också en grej att påpeka till hovslagaren sen. Raspade runt om en vända till. Planen framöver är att försöka raspa iaf en gång i veckan, dels för rutinen, dels för att minska risken för flisor och sprickor och dels för att det ska bli mindre för hovslagaren att ta när h*n väl kommer ut = verkningen går snabbare.
 
Red på banan idag samtidigt som en tjej red dressyr och en annan linade en häst.
Vegas är inte van att ridas med okända hästar och blev lite spänd och kort i halsen. Var väl inte bästa passet men väldigt nyttigt för honom, blir svårt att tävla annars 😁
Han kämpade ändå på bra och var duktig 🌟
Svettig matte och godissugen ponny 💕

IMG_20220612_153517.webp
 
Väldigt bra besked hos veterinären! Super fina röntgen plåtar på ryggen (kunnat knappt varit bättre!) och samma på Ultraljud. Så himla glad i min häst, allt som uppfödaren/säljare har sagt stämmer till 100%. Hon va en stjärna på kliniken, gick rakt på släp ditt och hem, betedde sig så otroligt bra, gick med överallt och tvekade knappt till någonting :love: Hon har en väldigt spänning/ömhet i muskeln längst bak som vi skall komma till rätta med (gick omkull i hagen och en valack som klättrat har nog bidragit oerhört till detta), dom behandlade denna och sen skall hon få metacam. Vi har remiss till svensk rehab så skall åka ditt för behandling och sen skall min vanliga behandlare så kolla på henne om ett tag. Men så glad- nästa projekt, få hem sadel. Men vi har grönt ljus för igångsättningen och kan börja rida igen om 1 vecka.:banana:

Och super nöjd med veterinären, så noggrann, duktig och trevlig, dom förtjänar verkligen 10 guldstjärnor på den kliniken, har varit mycket på klinik med min förre, men aldrig haft ett så otroligt bemötande som på detta stället. Sen såg hela stället ju ut som ett lyx hotell för hästar med :rofl: super fint!
 
Vi jobbade lite på volten idag. Eller ja, jobbade och jobbade, slipade lite på kommunikationen snarare. Mycket övergångar, lyssna på röstkommandon, röra sig med lite energi och framåtbjudning istället för att halvsova och släpa benen efter sig. Hon har knappt gjort något på ett par veckor så attityden till jobb är lite försoffad plus att det är varmt. Det glädjer mig däremot att hon nu har lika långa steg på höger och vänster bak i skritt, ett fint kvitto på att det går åt rätt håll och att vi inte tänkt helt galet.

20220614_175032.webp
 
Svängde inom H**ks på väg hem från jobb då jag skulle ha en skitgrimma för att träna på att sitta fast, har inte råd att köpa nya lädergrimmor tills hon lärt sig 😂 34 kr på rea, som taget! Ställde upp henne och hade mina egna grimskaft med säkerhetsknutar att kunna lossa i worst case. Hon stod som en ängel idag! Hängde sig ytterst lite och då stod jag framför och höll tillbaka så att hon förstod att det var fram som gäller vid tryck och då steg hon fram istället.

Fick lyfta alla hovar runt, lite enstaka vift bak men sen fick jag lägga upp på mitt ben och smeta in kopparfett vid strålen. Ska få tag i en rasp så att jag kan underhålla mer själv, ju mer vi hinner träna innan hovis kommer på första besök desto bättre. Hon har ju varit bortskämd med att ha hovslagare hemma som kan ta lite då och då tidigare så tålamod och balans behövs trimmas på.

IMG20220614172503.jpg

Kolla så trött man är efter 15 min pyssel, inte lätt att vara hormonell tonåring...
 
Red milen igen i morse, värmde upp med 4 km uteritt, sen jobbade jag i galopp på ridbanan - han börjar definitivt bli starkare, så himla kul. Avslutade med att släppa lös honom på fältet hemma och jösses vad han sprang!
Så kul det är att rida ibland :love:
Så härligt 🥰

Är så ridsugen nu o 20de känns långt bort 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 247
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 264
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 526
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp