Uppdateringstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Red siste turen i skogen før sommerbeite i dag. Merker at skoene sitter litt dårlig, for hun blir veldig var på underlaget, men de skal av på fredag, så ingen vits med nye. Vi koste oss, og hun var i godt humør og ville kose når vi leide hjemover.
Ellers en vemodig dag fordi gamlemann ble avlivet.
20220614_165532.webp
 
Blev ett dressyrpass till lunch idag. Helt ok känsla, även om både jag och häst var rätt varma (efter vintern ska jag väl inte klaga på det :D ).

Film på en galopp:
https://www.instagram.com/p/Ce3Xi1bqzwq/

I övrigt står hästarna och hänger inne i lösdriften större delen av dagen, för att komma ut när de tycker det är lagom varmt igen. Storfröken plockar av sig sin huva typ fem gånger om dagen (för att sedan bli missbelåten med att hon inte har den på sig). Sommaren är på riktigt! :D

IMG_20220615_114930.webp


Gänget i sin helhet - en av stunderna när storfröken bestämt sig för att inte plocka av huvan. Härinne är det svalt, gött och inte så många insekter så jag förstår att de gillar det!
 
Idag skulle vi prova släppa ihop igen, men efter dålig känsla vid betandet tillsammans bestämde vi att det inte kommer funka, de triggar igång varandra för mycket och båda vill vakta gammelvalacken. Vi tänkte att det äldre no nonsense-stoet kanske kunde funka med stora jägaren eftersom hon inte låter sig jagas och det gick prima! Elsa får istället gå med båda gammelvalackerna istället och även om hon är lite för fäst och styrande mot den äldsta så är det guld att hon får gå i en liten flock äntligen. 😍
 
Idag gick vi ut på promenad i lilla skogsslingan helt själva och damen var superduktig. Eftersom det är lite oroligt i hagen med brunst, vallande och hästar som ska gå kloss så tänkte jag första att det skulle bli svårt att lämna men hon verkar lita på att det inte är så jobbigt att gå iväg med matte.
 
Goldie har blivit en stallhäst! Hon vill inte tillbaka till hagen 🙃 jag har ändå köpt flugtäcke, alltid flughuva och så smörjer jag och sprayar varje dag.

Tur de fortfarande går in på nätterna.
Nu har en ponny fått fång så de kommer fortsätta gå in på nätterna. Så hon äter 2kg hö per natt.

Är era på bete nu dygnet runt?
Badar ni era hästar den här årstiden och varför?

Jag tänker att smuts/fett i pälsen hjälper mot flugorna? Så jag brukar nästan aldrig bada mina hästar 🤔
 
Goldie har blivit en stallhäst! Hon vill inte tillbaka till hagen 🙃 jag har ändå köpt flugtäcke, alltid flughuva och så smörjer jag och sprayar varje dag.

Tur de fortfarande går in på nätterna.
Nu har en ponny fått fång så de kommer fortsätta gå in på nätterna. Så hon äter 2kg hö per natt.

Är era på bete nu dygnet runt?
Badar ni era hästar den här årstiden och varför?

Jag tänker att smuts/fett i pälsen hjälper mot flugorna? Så jag brukar nästan aldrig bada mina hästar 🤔
Våra går ute 24/7 året om :) Har dock flera ligghallar på vintern, så hästarna inte skall bråka ;)
Jag tvättar ibland, men mest varit hennes man, då hon har lång och den blir väldigt flötig och typ får dreadlocks under. Annars tvättar jag bara av kroppen om dom svettas.
 
Goldie har blivit en stallhäst! Hon vill inte tillbaka till hagen 🙃 jag har ändå köpt flugtäcke, alltid flughuva och så smörjer jag och sprayar varje dag.

Tur de fortfarande går in på nätterna.
Nu har en ponny fått fång så de kommer fortsätta gå in på nätterna. Så hon äter 2kg hö per natt.

Är era på bete nu dygnet runt?
Badar ni era hästar den här årstiden och varför?

Jag tänker att smuts/fett i pälsen hjälper mot flugorna? Så jag brukar nästan aldrig bada mina hästar 🤔
Jag tänker tvärt om, framförallt svettrester drar åt sig flugor så jag är jättenoga med att spola varje gång hon blivit minsta svettig. Brukar dock inte använda schampo till vardags.

Nelly kommer inte gå på bete i år, hon går i en lite roligare hage och går ute längre än vanligt men annars samma rutiner som övriga året. Gjorde på samma sätt förra året. Det är väl mest eftersom hon stått skadad hela vintern, jag vågar inte riskera ihopsläpp med nya hästar och så vill jag träna för fullt nu när hon väl är på väg igång. Tycker dock det är rätt skönt med vanliga rutiner även sommartid, slippa ligga och oroa sig på nätterna om det åskar eller regnar osv😆
 
Jag tänker tvärt om, framförallt svettrester drar åt sig flugor så jag är jättenoga med att spola varje gång hon blivit minsta svettig. Brukar dock inte använda schampo till vardags.

Nelly kommer inte gå på bete i år, hon går i en lite roligare hage och går ute längre än vanligt men annars samma rutiner som övriga året. Gjorde på samma sätt förra året. Det är väl mest eftersom hon stått skadad hela vintern, jag vågar inte riskera ihopsläpp med nya hästar och så vill jag träna för fullt nu när hon väl är på väg igång. Tycker dock det är rätt skönt med vanliga rutiner även sommartid, slippa ligga och oroa sig på nätterna om det åskar eller regnar osv😆

Ja min rids inte så blir inte svettig på det sättet nu.. men hon blir kanske svettig generellt när de är varmt

Ja jag tycker de är rätt skönt med förutom kostnaden (men de är trivialt) Goldie vill komma in just nu och då känns de faktiskt väldigt bra att de gör de. För magen med då de får i sig hö 🙂
 
Våra går ute 24/7 året om :) Har dock flera ligghallar på vintern, så hästarna inte skall bråka ;)
Jag tvättar ibland, men mest varit hennes man, då hon har lång och den blir väldigt flötig och typ får dreadlocks under. Annars tvättar jag bara av kroppen om dom svettas.

Vore drömmen med flera ligghallar och speciellt på sommaren ♥️ Tror de har mer glädje av dem då
 
Ja min rids inte så blir inte svettig på det sättet nu.. men hon blir kanske svettig generellt när de är varmt

Ja jag tycker de är rätt skönt med förutom kostnaden (men de är trivialt) Goldie vill komma in just nu och då känns de faktiskt väldigt bra att de gör de. För magen med då de får i sig hö 🙂
Tycker min blir svettig bara av att ha sadeln på sig nu😆😁

Nelly gillar också att komma in på nätterna. Förr när hon gått på bete har hon gillat det i början av sommaren, sen plötsligt en dag ställer hon sig vid grinden och VILL GÅ IN OCH SOVA!😁
 
Våra går ute dygnet runt 😊
Vi har massa mark men stängslat av så de går på ca 1.5 hektar, de är lättfödda allihop och vi vill inte ha fång.
Öppnar upp sen framåt hösten när tillväxten lugnat ner sig.
Har vindskydd med dubbla ingångar.

Trimmat på banan idag igen och Vegas var en liten stjärna 🌟
Så glad över min lilla guldponny.
IMG_20220618_102744.webp
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 247
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 264
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 526
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp