Uppdateringstråd

Is

Trådstartare
Liknande trådar finns på flera av de andra inriktningarna här på forumet och jag har saknat den här på hund länge.

En tråd där vi kan uppdatera om allt mellan himmel och jord som rör våra hundar.
Skötte hunden sig exemplariskt idag i en situvation som annars brukar vara helvetet själv? Är du nervös inför en kommande tävling? Har din hund gjort något utöver det vanliga som du bara vill att någon ska få veta? Eller är det så illa att du kom hem nyss bara för att finna att din hund har lyckats få ditt nyrenoverade hem att likna en stor soptipp och du har just nu svårt att få bort tanken om att hunden egentligen skulle kunna bli ett par riktigt snygga handskar :devil:

Näh men allvarligt ni förstår grejen. Skriv av er och spy ur Er allt som bara måste ut men som egentligen inte är värd att starta en helt egen tråd för.

Sv: Uppdateringstråd

Börjar lite själv :angel:

Smått galen på sambons gammtik. Hon är sjukt söt med alla sina egenheter men ibland, typ idag, blir det bara för mycket.

Denna hund anser att det är ett måste att rulla sig minst 5 gånger på en 10 minuters pinkrunda vilket gör att det där 10 minuterna blir minst 20. Nu när det dessutom är vinter så vill hon inte kliva upp från backen. Varje gång det sluttar nedåt (dvs jämt när vi nu bor i åre, det är alltid nedåt åt någon håll tycker hon) slänger slänger hon sig ned på rygg och provar kravla sig utför. Helst ska man också dra henne så hon kan kana på rygg extra långt :angel:
Hon älskar heltänkelt att åka utför på sin egen rygg och hon gör det utan förvarning bara slänger sig ned, helst mitt framför fötterna på en så att man själv styper.

Somsagt det är ju, hur jag än ser det, otroligt gulligt när denna 11 år gamla jämthundstik på 35 kg + ska åka kana jämt och ständigt men efter att jag själv stypt ett x antal gånger och morgonpromenaden alltid blir betydligt kortare än vad den skulle kunna vara pga att hon inte kan stå på benen såå ja man vet inte om man ska skratta, gråta eller vara arg.

Men just nu kan jag inte låta bli att le för jag ser ju själv vad sjukt det låter man kan ju som ha värre problem här i livet :angel: men oj så elak ja va där ett tag :D

Jag var arbetskraft på en vallhudnskurs idag, och kan konstatera att alla mina tre hundar faktiskt är riktigt duktiga, och den utbildningsplan som jag lagt upp för bröderna antagligen är väldigt bra för oss.

Och J*Vlar vad tränings- och tävlingssugen jag blev! Jäkla skit att det är så svårt att få plats på IK1: orna med fler än en hund (om ens det)...:(

Och jag har ont i hela hjärtat för att min gammelman med stor sannolikhet kommer få somna in i morgon,förstår inte hur jag ska klara det... :cry:

Usch så jobbigt. Jag fasar för den dagen jag måste släppa min tik. Vi har haft så mycket problem med henne nu att jag bara önskar att
1) Sensibiliseringen ska hjälpa och att sommaren inte ska orsaka en massa allergier igen
2) Spondylosen ska hålla sig i bakgrunden så att vi inte behöver börja med mediciner riktigt ännu
3) Alla hudinfektioner och svamp ska hålla sig borta
4) Epuliderna ska bromsa lite, för just nu klarar vi inte en antibiotikabehandling utan att komma in i svampspiralen igen. Vi får ta operationen i höst istället.

Vi ska börja ny kurs på lördag!! Ska bli jättekul och jag är supertaggad. Sen nästa helg ska vi på en 2-dagars träning. Så vårt liv börjar nu på nåt sätt, vintern är bara en lång väntan och nu kör det igång:)

Dessutom är jag glad att vi har flyttat så att jag utan problem kan rida långa rundor med hundarna!

Vi har så smått börjat komma ur vår vinterdvala. Jag hittade ett hundsim som hade prova på erbjudande, så nu simmar vi någon gång i veckan. Vi ska dit idag som det ser ut. Hatjo har väl inte riktigt fattat grejen än, men det kommer.

Har bokat kurs på Gotland över påsk, ska bli jättekul. Det är inte bara vorstrar för en gångs skull utan det är även andra fågelhundar.

Sen börjar vi planera så smått för sommaren också, känns som att tiden går lååångsamt just nu. ;)

Vad kul med Gotland! Måste vara nåt liknande det vi fick erbjudande om, men jag tyckte det blev lite långt så vi stannar i söder och tränar.

Jag skulle också vilja hitta nåt bra, inte tokdyrt hundsim till nästa vinter, tycker mina tappar lite väl mycket...

Ja, hundsim är kul. :) Fysioterapeuten utbrast spontant när vi skulle gå: "ÅH- så kul det är när det kommer riktiga hundar"... ;)

Vi ska till Sigrid på Gangvide, hon har weim själv (welliesons kennel?), så det är inte helt omöjligt att det är samma. Jag har pratat med henne förr om Hatjos apport när den strulade som värst.

Vart ska ni gå på kurs? Är ju ett KaRK snart också, men det kanske bara är vorstehfolk som kommer där.

Fanns visst platser över på KaRK, men då ska jag på annan fältträning den helgen. Vi ska gå en apporteringskurs för en kompis till mig som är jätteduktig! Vi har gått grundkurs där, men sen flyttade vi och har inte gått något sånt sen dess, så nu är det fortsättningskurs. Bra för inspirationen!

Sen har vi några fältträningar inplanerade också, men då är vi några som går ihop och hyr marken för en helg. Jag gillar den typen av träning, speciellt nu vid denna årstiden när man har proven långt fram.

Vi har ju en kurs i Östra för en retrieverkille, jättebra verkligen! Funderar på om jag ska gå den kursen, vi gick en variant förra året och han skulle visst köra en fortsättning nu.

Kul med fält! Vi har så förbaskat dåligt med mark där det finns fågel. Ska se om jag ska ta en sväng på långtora, men det blir ju hysteriskt dyrt ganska fort.

Du får köra nerom Skåne ;) Fast vi betalar också ganska mycket, 600-700 per dag brukar det vara. Men sen tränar jag en del själv också, men där kan man ju aldrig få till samma parsläpp och så.

Och apporteringskurser tycker jag är så jäkla kul, vi tränar väldigt mycket apportering och att gå kurser med retriverfolk brukar ge mycket.

Om bara en vecka fyller vår kille redan ett år! Så får väl bli tårtbak för min del:D

Sen väntar vi även på startdatum till spårkursen, ska bli himla kul!!
Tror Lex kommer älska det!

Och just det.. så sent som förra veckan bestämde han sig för att käka upp mattes trosor... Resulterade i en orolig matte och en härlig vet.räkning bara för att få honom att spy upp dem... självklart var det på jourtid:devil:

Fasen, vi kanske borde dra ihop ett buke-fågelgäng och köra lite fältträning någonstans. Vi var väl ett gäng? Hm.. Måste nästan rota fram fågelhundstråden..

Idag är hon billig:devil:

Valp på snart 6 månader som det har gått lite trögt på med rumsrenheten. I en och en halv vecka har jag bara behövt torka en kisspöl inne, och var så stolt över detta, nu är det äntligen på g liksom...

Idag på morgonen skulle mannen iväg till jobbet och jag hörde bara "Faan, har du ett par strumpor att låna ut, jag trampade i en pöl"...

Nåja, ingen fara, en pöl är ju inte så faligt på en och en halv vecka. Två timmar senare går jag upp och ut i köket. Trampar även jag i en pöl och ser två till sen! 4 pölar samma natt... Snacka om bakslag!

Meeen, är grymt stolt över hennes framsteg med ensamhetsträningen, är grymt stolt över att inkallning och en hel del andra kommandon sitter som berg trots att matte haft en period där jag inte hunnit med allt till 100%:love:

Haha! Vad härlig! :love: Har en granne vars tik är likadan, promenaderna blir typ dubbel så långa för att hon ska kana runt i snön :love::bow:

Egen uppdatering då (bra idé btw):
Vi har nyligt börjat testa ett nytt veterinärfoder för att se om det funkar på vår allergiska lilla vovve. Hittills verkar det oväntat och underbart stabilt :bump::bow: vi smyyyyger upp givan, typ ökar med två foderkulor per måltid och dag.
Så håll tummarna att vovve kan leva på det här allergifodret, för annars har vi snart slut på foder han tål :cry:

Vi har så smått börjat komma ur vår vinterdvala. Jag hittade ett hundsim som hade prova på erbjudande, så nu simmar vi någon gång i veckan. Vi ska dit idag som det ser ut. Hatjo har väl inte riktigt fattat grejen än, men det kommer.

Har bokat kurs på Gotland över påsk, ska bli jättekul. Det är inte bara vorstrar för en gångs skull utan det är även andra fågelhundar.

Sen börjar vi planera så smått för sommaren också, känns som att tiden går lååångsamt just nu. ;)

Var simmar ni då?? Gimli skulle behöva komma igång med simningen nu när han äter så mycket kortison...

kl
Kul att så många har uppdaterat började va rädd att jag skulle få vara ensam om att uppdatera här :p

Jag kopierar min facebook status för denna morgonpromenad kommer att gå till historien av mitt liv.

Men änglavakt är allt jag kan säga. Inga bilar,tåg, skotrar, skidåkare, fotvandrare eller andra hundar (ni som varit i åre vet att så lugnt är det ALDRIG här en sportlovsvecka). Tror någon frös tiden åt mig :eek: så det var bara att ta bilen ned till isen och tuta så kom en lycklig Basse springandes men mattes hjärta har nog tagit ordentligt med stryk!

Nu är det så att mina hundar är aldrig på rymmen. Men det här ju heller inte mina hundar, det är husses hundar och hit kommandot fungerar endast när hund f:devil:n känner för det. Idag kände han inte för det och husse var på jobbet så när jag ramlade i djupsnön och tappade kopplet försvann han som en löpeld. Till saken hör att även om vi bor i Åre över vintern så jagar vi inget här så vi har bara koppel promenerat vilket innebär att han skulle kunna dra precis var som helst.

Jag kan inte ens tänka mig hur folk känner som har sina hundar borta i flera dagar eller veckor. jag kände mig ju färdig att bryta ihop under de 15 min det kan ha tagit för mig att få igen honom och alla tankar som far igenom huvudet. - tänk om det kommer en skoter som inte ser hunden då får vi aldrig tillbaka honom (han älskar att springa med skotrar). Tänk om han fastnar någonstans utan att vi hittar honom, Eller tänk om han drar över järnvägen igen och fastnar med kopplet och ingen hittar honom innan det är försent, ! tänk om... tänk om... tänk om.... Vet inte hur många dödsscenarion jag han att tänka.

Till saken hör att hade detta varit hemma hade man bara rykt på axlarna, Hunden hittar överallt där och hittar han inte på en älg det närmsta minuterna så drar han med största säkerhet till närmsta kohage vilket är ett par hundra meter bortanför huset så det är bara att gå och hämta honom men HÄR?! När man inte har en aning om hur viltet rör sig eller vart närmsta boskap befinner sig, för jaga något det vet man att han kommer att göra förr eller senare!

Nu gick det ju hur bra som helst men rädslan för vad som kunde ha hänt sitter fortfarande i.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 758
Senast: Maniac123
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 978
Senast: Liran
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 006
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 636
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar