Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gammeltanten har problem med artros i vänster fram, och jag hade nästan börjat tänka att det kanske ändå är dags att låta henne somna in snart (hörseln är nästan borta, och hon har haft problem med tänderna) Men så har hon fått Cartrophen sprutor nu, som funkat jättebra!! Nån som har erfarenhet hur länge det kan "hålla" sas? (Gammeltanten är inne på 14e året nu och är fortfarande med och apporterar osv, dock rätt mycket lugnare).
Fridolf ska få första cartrophensprutan om ett par månader, enligt min vet är det lite olika hur tätt man behöver fylla påefter "startkuren".

Igårkväll (strax efter 23) hörde vi skall på baksidan, lämnar min hund inne och går ut och kollar. Då är det en tysk jaktterrier med koppel efter sig som frenetiskt försöker ta sig in hos mina kaniner (tack och lov bor de som i en hundgård, men hade hunden fått slita ett tag i gallret hade den nog tagit sig in..)

Har sett den en gång innan men ingen aning om vart den bor, ingen namnbricka och ingen ägare i närheten:(.

Lägger ut i fb grupper och börjar gå runt i områdena runtikring, stannar vid en busshållplats för att ringa polis och anmäla. Medan vi sitter i telefonkö kommer ägaren som bara av en slump hamnat på samma gata som oss.

Ägaren hade flera bitmärken i händerna efter att en schäfer attackerat dem och det tjtn hade släppts för att ägaren skulle kunna skydda den från schäfern. Men himla skönt att den kom till rätta! Trodde nästan vi skulle behöva åka till Bagarmossen och kolla chip mitt i natten:o

Blir så trött på människor ibland. Gick på en asfalterad vägen mitt ute i ingenstans där det nästan aldrig kör bilar. Det är en väldigt kurvig väg så jag brukar byta sida i kurvorna för att ha fri sikt, om det kommer någon bil. Det innebär att jag ibland går på höger sidan av vägen istället för vänster, men tycker att det är otäckt att gå i en skarp innerkurva.
Gick på höger sidan av vägen och mötte en bil som kör mitt i vägen. När han är precis framför mig så trycker han gasen i botten och pekar finger åt mig! Vad är det för fel på folk?
Tyvärr inte förvånad. Så blir det här med, fast på gång- och cykelvägarna. Spelar ingen roll varför jag ibland går på höger sida, bara att jag gör det får vissa gubbar (jo, alltid gubbar) som ska skrika och svära på mig när de cyklar förbi och aldrig heller att de saktar ner och ger mig möjlighet att förklara varför jag gör detta hemska brottet som det tydligen är att gå på fel sida.

Freestyle kurs idag, gjorde svåra saker men det gick bra. Var ensam på kursen så fick allt fokus. Stoooor skillnad mot agilityn, när vi är alla på freestylen är vi bara tre dessutom. Fattar inte hur mycket man kan lära både sig själv och hunden på ungefär en timme. Mycket vila mellan passen och variation så det inte ska bli för mycket eller tråkigt. Blir alltid förvånad över allt som man kan lära sig. Avslutade med trevligt samtal.

Milou blir alltid överlycklig när han ser vart vi ska, till klubben. Det är roligt när hundarna tycker att träning oavsett gren är det bästa dom vet.

Kommer ha kontakt med min älskade instruktör även efter sista helgen nästa vecka. Oavsett hundsport är det skönt att ha någon att bolla idéer med och har samma intressen. Tänker att många som har hund och tränar har någon i sin närhet med hund och med liknande intressen men det kanske är något jag fått för mig, jag har inte det längre på samma sätt.

Dom enda i min närhet som har hund är mormor och morfar men dom har en Parson jack russel med noll lydnad och han kan väl typ bara sitt och tass och springer runt på egna upptåg i skogen utom synhåll medan mina är hos mig hela tiden. Vi kan ju prata hund ur ett vanligt, mysigt perspektiv och mormor frågar varje gång vad Milou har lärt sig sen sist och vilka bus han gjort. Men vill ha en träningsvän.

Har regnat varje dag nu, mer eller mindre, så tråkigt. Försöker gå ut mellan skurarna, när det bara regnar normalt. Milou hakade ändå på träningen idag, korv var visst värt mer än regn:rofl:

Mycket hemläxor fick vi, och jag ska torrdansa och träna trick och lite htm, Fick dock MVG+ av instruktören,

Freestyle kurs idag, gjorde svåra saker men det gick bra. Var ensam på kursen så fick allt fokus. Stoooor skillnad mot agilityn, när vi är alla på freestylen är vi bara tre dessutom. Fattar inte hur mycket man kan lära både sig själv och hunden på ungefär en timme. Mycket vila mellan passen och variation så det inte ska bli för mycket eller tråkigt. Blir alltid förvånad över allt som man kan lära sig. Avslutade med trevligt samtal.

Milou blir alltid överlycklig när han ser vart vi ska, till klubben. Det är roligt när hundarna tycker att träning oavsett gren är det bästa dom vet.

Kommer ha kontakt med min älskade instruktör även efter sista helgen nästa vecka. Oavsett hundsport är det skönt att ha någon att bolla idéer med och har samma intressen. Tänker att många som har hund och tränar har någon i sin närhet med hund och med liknande intressen men det kanske är något jag fått för mig, jag har inte det längre på samma sätt.

Dom enda i min närhet som har hund är mormor och morfar men dom har en Parson jack russel med noll lydnad och han kan väl typ bara sitt och tass och springer runt på egna upptåg i skogen utom synhåll medan mina är hos mig hela tiden. Vi kan ju prata hund ur ett vanligt, mysigt perspektiv och mormor frågar varje gång vad Milou har lärt sig sen sist och vilka bus han gjort. Men vill ha en träningsvän.

Har regnat varje dag nu, mer eller mindre, så tråkigt. Försöker gå ut mellan skurarna, när det bara regnar normalt. Milou hakade ändå på träningen idag, korv var visst värt mer än regn:rofl:

Mycket hemläxor fick vi, och jag ska torrdansa och träna trick och lite htm, Fick dock MVG+ av instruktören,

Åh, jag har träffat väldigt många härliga och bra träningskompisar via Instagram, så det är ett tips ✌️😁

Kul att träningen gick så bra 😁

Fridolf ska få första cartrophensprutan om ett par månader, enligt min vet är det lite olika hur tätt man behöver fylla påefter "startkuren".
Min fick 4 sprutor totalt, men en veckas mellanrum. Har inte behövt fylla på efter det (än). Så himla nöjd över att se sån förbättring!

Jag använder knappt Instagram just nu, kanske kikar in någon gång ibland bara. Hur får man kontakt och lär känna någon där?
Jag gör som @Sleepan, har eget hundkonto och får därigenom kontakt med många. Det är bland annat via instagram vi träffat vår underbara lurchervän. Har hundkontot öppet så att vem som helst kan se bilderna där, har lämpliga taggar till bilderna och följer andra med intressanta konton.

Jag får nog också ta till mig av tipsen från @Sleepan och @Red_Chili .

Vi har ett helt litet gäng av kompishundar men där intresset för hundträning inte riktigt verkar finnas hos hussarna.

Det är super faktiskt. Jag insåg när jag fyllde mitt gamla vanliga instakonto med typ bara bilder på hunden att folk kanske skiter fullständigt i hundratals bilder på henne. Så därför fick det bli ett hundkonto. 😁 Så glad för det!

Det är super faktiskt. Jag insåg när jag fyllde mitt gamla vanliga instakonto med typ bara bilder på hunden att folk kanske skiter fullständigt i hundratals bilder på henne. Så därför fick det bli ett hundkonto. 😁 Så glad för det!
Ett konto på instagram gar hag i alla fall redan och det är så gott som enbart hund(Frej)relaterat, men jag taggar sällan och följer få!

Bra idé iaf, jag är bara så sjukt dålig på sånt men skaffa ett konto, har ni varsina konton för varje hund eller alla tillsammans eller som nu när det är Milou jag tränar, ska det bara vara han då?

IMG_13191.jpg

Alvin och Milou kramas, med tassarna om varandra, mamma missade att ta kort på dom bästa gångerna när dom är mycket närmare varandra men bilden visar ungefär vad vi lärt oss (ensamma, ej kurs) Tycker dom är duktiga som satte det först gången jag provade även om dom kunnat det ett tag nu.

Har inte med Alvin i träningen om han inte självmant vill och kommer. Han kan tycka höjdpunkten på ett pass på klubben är att leta mat eller ligga och vila eller kika på oss. Sen ibland vill han och då kör jag lite lätt med honom så han får känna sig duktig.

Första gången på ca en vecka som tant inte krafsar på dörren och behöver gå ut var tredje timme, håller försiktigt tummarna för att det börjar vända. Slutade helt med sönderkokt ris, egentligen känns det helt orimligt att en hund som är van vid färskfoder ska bli bra i magen av att äta spannmål, så nu kör vi skonkost (blötmat från vet) och lite kokt kyckling.

Klagade för några dagar sen att det blir så tråkiga promenader när jag inte kan ge henne godis innan jag kom på att kokt kyckling nästan är mer populärt än allt som finns att köpa :angel:

Man inser hur skönt det är med så lyhörda hundar och med så lite jaktintresse ibland. Vi mötte en hare igår som bara var 2-3 meter ifrån oss, Alvin var cool och brydde sig inte ens tillräckligt för att sluta nosa i gräset och tittade inte alls på den :D

Milou tittade intresserat på den men gjorde inget och sen bad jag om hans uppmärksamhet och vi kunde lugnt gå vidare, dom gjorde inte något ens när haren sprang precis framför oss. Duktiga pojkar, vill inte ha hund med jakt i sig, det passar inte mitt liv. Klart dom kan hoppa till om det kommer en fågel helt plötsligt men dom kan gå lösa utan minsta risk att dom drar iväg.

Man inser hur skönt det är med så lyhörda hundar och med så lite jaktintresse ibland. Vi mötte en hare igår som bara var 2-3 meter ifrån oss, Alvin var cool och brydde sig inte ens tillräckligt för att sluta nosa i gräset och tittade inte alls på den :D

Milou tittade intresserat på den men gjorde inget och sen bad jag om hans uppmärksamhet och vi kunde lugnt gå vidare, dom gjorde inte något ens när haren sprang precis framför oss. Duktiga pojkar, vill inte ha hund med jakt i sig, det passar inte mitt liv. Klart dom kan hoppa till om det kommer en fågel helt plötsligt men dom kan gå lösa utan minsta risk att dom drar iväg.
Tänkte exakt samma sak idag! Kan möta rådjur och hare på 5 meters avstånd utan att pudeltant reagerar medan familjens terrier tappar det helt om han känner minsta lilla doft av vilt. Mycket trevligare att kunna ha harmoniska skogspromenader än att kämpa med jaktidiot till hund :D

Tog med två sjuuukt dragiga, sniffiga och allmän flängiga och jobbiga hundar på eftermiddagspromenad. Var superirriterad nästan hela vägen, men försökte vända känslan och träna lite kontaktövningar med dem på hemvägen. En man som går förbi kommenterar då "vilken fin kontakt du har med din hund" när jag har Daisy fotgående. Om han bara visste hur vältajmad den kommentaren var, det var precis vad jag behövde höra just då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
802
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar