Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tränat lite m
Så eländigt gjort av honom! Om det är till någon tröst så är du inte ensam om att ha det så :p

Mina hundar är ju hos min mor när jag jobbar. Där får de vara i vardagsrummet, enbart. Får de tillgång till morsans sovrum så kan Ebrah få för sig att stjäla hennes läsglasögon, hon är galen på lipsyl (morsan med iofs :rofl: ) och vill rent allmänt plocka med saker eller bara vara ivägen. Det sistnämnda lite problematiskt med tanke på att morsan har synfel och inte alltid märker om en hund är på fel ställe förrän de krockat.

I köket så kan båda få för sig att stjäla på bänkar, åtminstone om de är ensamma där. I hallen kan det finnas hundgodis i någon jackficka eller så, och då lever den jackfickan farligt just om hundarna är ensamma.

Nu vet de att det inte händer något spännande när de är hemma, de sover då. Idag när jag kom hem på lunch så bemödade de sig inte ens med att lyfta på huvudena utan de låg där och vilade platt på sidan... Men ja, jag tar det säkra före det osäkra just för att de kan stjäla. Aysu kan dessutom öppna dörrar, så om morsan ska iväg låser hon ena dörren från vardagsrummet (finns två, men i andra står bara ett kompostgaller), annars är det hundar överallt :p Mina hundar är ju dessutom så stora att de når precis överallt...
Haha, dom är kluriga dom små (i ditt fall stora) liven. Tänkte på det att det är tur att han inte är ännu större, han kan nå med nosen precis under kanten till bänkarna men inte ända upp.

Det är kanske skillnad mellan raserna för Alvin och Milou ligger inte i soffan hela tiden, mestadels gör dom det men dom leker alltid ett flertal gånger tillsammans varje dag och ibland busar dom för sig själva och så leker vi alla tre. Men ofta ligger dom på mig här i soffan. Alvin drar ofta igång bus så hans ålder är inget hinder.

När jag kommer hem blir det glädjefnatt från deras sida som jag inte gör till någon grej utan säger hej och fixar mitt och sen hämtar dom leksaker för dom tycker att dom måste ha en när jag kommer hem och så busar vi lite igen. Får vi besök får dom vänta bakom en viss linje innan dom får varsågod god att få hälsa och då måste dom ta varsin leksak och visa för gästen, då springer dom fram och tillbaka men vill inte leka utan dom är bara stolta och vill visa vad dom minsann hittat :rofl:

Vet inte om ni minns att jag och damerna blev attackerade av en hund i hissen för några veckor sedan? Idag hamnar jag att prata med en annan hundägare och det visade sig att hennes hund precis blivit attackerad av samma hund som vi blev. Matte visste mycket väl vem ägaren är och det är tydligen en person nyligen utsläppt från fängelse med fotboja... Har skrivit upp namnet och ska ringa polisen om en stund. Tydligen har hunden attackerat fler i området.

Vet inte om ni minns att jag och damerna blev attackerade av en hund i hissen för några veckor sedan? Idag hamnar jag att prata med en annan hundägare och det visade sig att hennes hund precis blivit attackerad av samma hund som vi blev. Matte visste mycket väl vem ägaren är och det är tydligen en person nyligen utsläppt från fängelse med fotboja... Har skrivit upp namnet och ska ringa polisen om en stund. Tydligen har hunden attackerat fler i området.
Oj! Det är ju jätte obehagligt. Hoppas polisen tar ifrån honom hunden så oron i området sjunker.

Ska till veterinären på tisdag, ett tag har Alvin hostat. Först bara någon enstaka gång. Sen kanske en gång per dag, nu är det allt mellan 0-4 ggr per dag, olika från dag till dag. Han hostar ungefär som om han stryps och avslutar med kräkreflex men det kommer inget. Ingen har tagit min oro på allvar men jag vill inte chansa och jag är ju med honom hela dagarna.

Är väldigt orolig att det ska hänga ihop med hans blåsljud på hjärtat men hoppas det bara är typ pollen eller helst inget alls.

En annan vinkel kan ju vara att det är jätteviktigt för en människa som nyss kommit ut, att ha sin hund. Att det självklart inte är okej att vara oansvarig mot andra hundägare men att det kan leda till extrema konsekvenser att blanda in polisen.

Det säger ganska mycket om ens privilegier att man tror att det är tryggt och rättvist att ringa polisen på nån.

En annan vinkel kan ju vara att det är jätteviktigt för en människa som nyss kommit ut, att ha sin hund. Att det självklart inte är okej att vara oansvarig mot andra hundägare men att det kan leda till extrema konsekvenser att blanda in polisen.

Det säger ganska mycket om ens privilegier att man tror att det är tryggt och rättvist att ringa polisen på nån.
Så, en hund som springer lös och biter andra hundar upprepade tillfällen, där ägaren har både alkohol och droger i kroppen och där ägaren inte behandlar sin hund bra... Du tycker inte det är läge att ringa polisen då? Själv ringer jag polisen i sådan här situation oavsett "status" på ägaren. Att han redan är känd hos polisen gör bara att jag får ett litet hopp om att det faktiskt kan hända något.

Så, en hund som springer lös och biter andra hundar upprepade tillfällen, där ägaren har både alkohol och droger i kroppen och där ägaren inte behandlar sin hund bra... Du tycker inte det är läge att ringa polisen då? Själv ringer jag polisen i sådan här situation oavsett "status" på ägaren. Att han redan är känd hos polisen gör bara att jag får ett litet hopp om att det faktiskt kan hända något.
Självklart ska du ringa polisen, oavsett om han nu är en person som kommit ut från fängelse precis eller en VD liksom.
Det viktiga i det hela är ju att hunden uppenbarligen är farlig.

Lite OT, får man ens gå ut med hunden om man har fotboja?

Nu läser du väl ändå in en massa i lillefruns svar, hon skriver ju bara att det låter obehagligt, det hade jag också tyckte om precis som vem som helst som hade en hund som hade attackerat flera andra hundar, oavsett om det var en kåkfarare eller en förskolelärarare.
Precis, tänkte inte på om personen var kriminell eller inte utan situationen där en hund attackerat flera hundar och ägaren inte verkar hantera det då tycker jag det låter obehagligt. Oavsett vem så borde väl någon i alla fall undersöka läget, att omhänderta den kanske är ett stort steg men prata med mannen och se hunden är väl rimligt.

Jag menade att om jag vet att det finns en specifik hund som är aggressiv så tycker jag det är läskigare att möta den på en smal trottoar än en hund som inte har dom problemen,
Ja och i det senaste fallet handlade det inte ens om nära möte, utan liten hund hade gått i park och plötsligt flyger större hund fram och det hela slutar med att liten hund hamnar på djursjukhus.

Köpte nya tuggben till Torsten.

Eftersom jag kom hem från min hästresa på förmiddagen och upptäcker att halva hälen på fårskinnstoffeln är försvunnen. det är mycket skinn och päls i en liten pappismage. Hoppas han inte blir dålig.

Men du lade ju uppenbarligen en värdering i att hen nyss är utsläppt från fängelset med fotboja. Vad spelar det för roll, liksom? Det ska inte spela någon roll alls vem som äger hunden - det är givetvis lika fel ändå. Men att peka ut människor som redan befunnit sig och befinner sig i extra utsatt situation som "extra dåliga" känns inte så fräscht.

Men du lade ju uppenbarligen en värdering i att hen nyss är utsläppt från fängelset med fotboja. Vad spelar det för roll, liksom? Det ska inte spela någon roll alls vem som äger hunden - det är givetvis lika fel ändå. Men att peka ut människor som redan befunnit sig och befinner sig i extra utsatt situation som "extra dåliga" känns inte så fräscht.
I så fall uttryckte jag mig klumpigt, för det var inte min mening. Och när hunden flög in i hissen mot oss så började jag fundera kring ägaren, konstaterade att han nog inte har något jobb och tänkte även "Om det är så, då har han ju åtminstone möjlighet att vara mycket med sin hund, det är ju bra!". Jag har sett ägaren här i krokarna under många år nu, tidigare mycket trevlig och funderar därför en del på vad som kan ha hänt och vad som gått fel osv. (att jag tänker att han inte har jobb är just för att jag ser honom så mycket, även har pratat med honom, ser vad han umgås med för typer m.m.)

Det går inte att redigera meddelanden här på buke i efterhand, men tro mig, jag har aldrig haft en tanke på att han skulle vara en "dålig människa" som så, däremot en person som är högst olämplig som hundägare i nuläget.

Självklart ska du ringa polisen, oavsett om han nu är en person som kommit ut från fängelse precis eller en VD liksom.
Det viktiga i det hela är ju att hunden uppenbarligen är farlig.

Lite OT, får man ens gå ut med hunden om man har fotboja?

För många år sen bodde jag i ett område där en granne hade fotboja ett tag. Hen fick gå ut med hunden en viss sträcka från hemmet dagtid men inte kvällstid så då hjälpte jag till och tog kvällsprommisen.

Köpte nya tuggben till Torsten.

Eftersom jag kom hem från min hästresa på förmiddagen och upptäcker att halva hälen på fårskinnstoffeln är försvunnen. det är mycket skinn och päls i en liten pappismage. Hoppas han inte blir dålig.
Har ju en liten terrorist jag med och förundras över varför dom väljer vissa saker att ha sönder bland andra.

Milou åt inte upp allt skinn och päls men han drog bort mer än hälften av pläden på en stor fotpall pläden var ca 1 meter lång och bred så den var ju stor, hos mormor och morfar. Dom vågade inte säga något till mig (jag var utomlands)för dom visste att jag skulle skämmas för att han förstört den men upptäckte det när jag var där, stora tussar bortrivna. Vet inte hur mycket han fick i sig för jag var ju inte där men det hade i alla fall gått bra.

Hur mår Torsten?

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
802
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar