Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har nog aldrig varit så stolt över Daisy som jag är idag. Vi började Rallylydnadskurs idag, och även om hon kanske i de andras ögon levde lite rövare så tycker jag hon skötte sig exemplariskt. Tolererade de andra hundarna, var inte det minsta rädd för människorna där, skällde bara lite då och då och var ganska enkel att avleda. Att hon sen hade nosen i mattan nästan hela tiden och totalignorerade mig kan vi ju ignorera, det blir nog bättre med tiden. Jag är bara så glad att hennes reaktivitet var på en miniminivå.

Dessutom superbra övningar, och en superbra kursledare.

Åh, går ni för Linda? Hon är super!
Åh, är det kursen som Sleepan skrev om så anmälde jag mig som reserv till den! Va synd att jag inte kom med 😭

Men jippie, nu ska det tydligen tas beslut i FCI om det ska behövas ännu mer utställningsmeriter på hundarna för att få lure coursing-championat :banghead: (Lure coursing är vinthundarnas bruksprov, det närmsta vi har att kunna kolla om hundarna fungerar som de ska. Det krävs ingen som helst lure coursing-merit för utställningschampionat...)

Tydligen ska de länder som anordnar flest tävlingar ha röstat emot det hela. Har dock inte sett något konkret om vilka länder som röstat hur och har inte heller koll på vilka personer som ska representera de olika länderna, sådant hade ju varit lite kul att veta. Förhoppningsvis blir det inget av de dumma idéerna, men vem vet.

Emiron är halt... Har lyckats lokalisera smärtan till undersidan av den ena mittentån, mellan trampdynan på själva tån och den stora trampdynan i mitten. Har ingen som helst aning om vad han har gjort. Igår var vi och gick en långpromenad i skogen, han var kopplad hela tiden och bortsett från lite koppelskutt i ett sandtag var det bara vanlig promenad. Vi var hemma rätt sent så han var inne resten av kvällen, visade inga tendenser till hälta men sen i morse så var han plötsligt påtagligt halt när vi gick ut och nu till på kvällen är han fortfarande halt. Inga olyckor har hänt, inga vurpor, inget snubbel, inget halkande, har inte hört honom skrika eller gnälla utan han var bara halt hux flux i morse. Håller honom i koppelvila nu så får vi ser hur det utvecklas. Är det inte bättre på ett par dagar så får veterinären kolla. Hittar inga visuella förändringar, skärsår, stick, svullnad, rodnad osv utan det ser och känns normalt. I bästa fall är det någon slags överansträngning eller sträckning i en sena eller något som han fått igår och som börjat kännas under natten tänker jag.

• Ledsen
Reactions: Sel
Jag känner verkligen med dig. Vet inte hur jag hade klarat mig om jag kommit hem och lägenheten varit helt tom - shiban är ju lite "fuck you" men hon står liksom ut när jag bryter ihop och beter sig som en skit som vanligt. :heart Och så väntar jag ju förhoppningsvis på kattunge nu! Någonting som är som en kardborre på mig behövs här i huset, lilla tanten var ständigt alldeles intill sådär så att det var snubbelvarning.
Veckorna kan gå vansinnigt fort om det finns mycket att göra, det kanske blir som ett limbo på sätt och vis... eller också kan ni lösa det ändå och ta hem den lilla så fort som möjligt? Lite hit och dit brukar inte ge men för livet hos valpar tycker jag. :) Det låter så himla fint att veta att det finns en liten som väntar ändå!
Jag hoppas katten blir kardborrig! Jag saknar det så enormt nu iom att man vant sig så med en individ som helst skulle vilja krypa in under huden på en om det gick.

Med katt kan det ju bli lite hur som. :laugh:
Men jag håller tummarna!

Vi ska flytta hela vårt lager på jobbet. Det är enorma mängder saker som ska flyttas. Och innan det ska vi bygga om nya lagret och fixa där. Det kommer kräva 100% uppmärksamhet och många timmars slit alla dagar/v. Så då känns det bättre att valpen får vara kvar hos uppfödaren någon vecka eller 2 extra och vi kan både fokusera på jobbet och lyckas sova på nätterna. :laugh:
Utöver det ska ju också annat jobb skötas som vanligt..

@tuaphua Fint att höra om lilla valpen. ❤ Det går aldrig att ersätta de man förlorat men det finns plats i hjärtat för fler.

Vill också säga att ditt lilla pyre verkligen sken igenom skärmen och man förstod vilken fin hund och underbar personlighet hon var. Du lyckas beskriva pappisar och i synnerhet henne på ett så inlevelsefullt och intresseväckande sätt att jag nästan funderat på att skaffa en själv, trots att jag har helt en helt annan typ av ras. Om inte nu, så definitivt när jag inte orkar med stora hundar längre.
Åh, tack! Vad fint skrivet!
Jag har flera bekanta och stallkompisar med brukshundar som drabbats av pappi-feber efter att umgåtts med mina hundar. Så det är nog en underskattad ras bland många.
Och ja, hon var verkligen speciell. En väldigt annorlunda individ som inte riktigt tänkte som andra hundar normalt gör. Hennes mormor, som jag hade, var likadan. Kulknäppa! Såna små Ufon hittar jag nog inte igen. 👽Det dog väl med den linjen tyvärr.
Så fint i allt elände @tuaphua 😭 ❤️
Ja, det känns så bra det kan under omständigheterna. Vlken tur att min uppfödare råkade ha en valp just nu.
Men åh så fint @tuaphua , en liten pyttefjärilslarv (eller två) är ju precis vad du behöver just nu. :heart
Vad fint med fjärilslarv! :heart
Så fint ändå mitt i sorgen!

Jag brukar allltid tänka att man skaffar inte en ny, man skaffar en till, och den man förlorat finns ändå kvar i alla minnen. Precis som du säger är det ingen ersättning, utan en ny vän. :heart

Håller tummarna att allt går bra med valpen! Jag har alltid tyckt att det är charmigt med vitt på öronen :)
Ja, jag är tacksam över att den möjligheten uppenbarade sig! Jag vet inte om jag sett en pappi med vitt på öronen. Men som jag sa till en kompis; Jag tycker det är lite bra att den är lite fel/konstig. Alla mina djur är ju milt sagt annorlunda. Så den hör nog hemma här.
Men åh så fint :love: Det blev lite dimmigt inne här nu, jag är så glad för din skull :heart Vovvi var verkligen en av Buke-hundarna som stack ut med sin charm men hjärtat har alltid plats för flera djur, kärlek är inget som tar slut.
Du är så gullig! Tack! Det är otroligt vad en sån liten parvel kan lämna så enormt tomrum efter sig. Huset känns så kallt nu på ngt sätt.
I framtiden blir det nog två hundar åt gången. Sambon vill ha en egen pappi. Så ev får han en ur nästa kull.
Han sa att hunden kommer förmodligen vilja bli min iaf med tanke på hur hårt alla mina djur knyter an till mig. Så han får köpa en ny sen. Och sen ännu en etc etc. Så blir det typ 20 pappisar för mig och ingen till honom. Han tyckte vi skulle be uppfödaren att tinga en tik ur varje kull.:laugh:

@tuaphua Har en soft spot för hundar/djur med någon "utstälnnings-fulhet". :)

Tycker att det gör dem charmiga, mer personliga på något sätt :D

Pepper har vitt på ena örat men det syns inte så mycket nu när pälsen blivit längre och hänger över, men på en pappis brukar det vara jättetydligt. :)

Skickar en bild på hur han såg ut som valp:

20210520_084219.webp

Nej, nej, nej jag var borta i 40 minuter för att gå till apoteket. När jag kommer hem ser jag kaoset. Min lilla terrorist (Milou) har lyckats öppna lådan med bajspåsar och godis. Han hade öppnat och tömt två hela påsar med godis, små påsar men ändå. Jag antar att Alvin fick smaka. Sen låg det bajspåsar i olika grad av isärslitning överallt. Hela golven i hallen och vardagsrummet var täckt av det.

Vet inte om jag hade lämnat någon millimeter liten bit öppen på lådan men försöker att alltid vara jätte noga att se till att allt är Milousäkrat eller om terroristen lyckats ändå. Han är ju lite av en expert på att öppna vad som helst. Han kan t.ex. öppna en syltburk i glas med hårt åtskruvat metallock, han har klarat det flera gånger och det är sjukt att han med sin lilla mun lyckats skruva av locket som jag skruvat åt hur hårt som helst och hålla fast burken. Fått tänka om helt med säkerhet och att allt måste vara helt clean sen jag skaffade Milou och stänger allltid till sovrummet där det finns mest saker, Alvin har aldrig varit så här.

Ger dom dessutom alltid ett varsitt kycklingtuggben innan jag går iväg.

Nåja, dom brukar aldrig äta plast utan bara riva upp och om dom delat på godiset blir det inga stora mängder så antar att det bara resulterar i lite mer fart på magen och att jag är fattigare på bajspåsar. Bara så typiskt Milou.

Nej, nej, nej jag var borta i 40 minuter för att gå till apoteket. När jag kommer hem ser jag kaoset. Min lilla terrorist (Milou) har lyckats öppna lådan med bajspåsar och godis. Han hade öppnat och tömt två hela påsar med godis, små påsar men ändå. Jag antar att Alvin fick smaka. Sen låg det bajspåsar i olika grad av isärslitning överallt. Hela golven i hallen och vardagsrummet var täckt av det.

Vet inte om jag hade lämnat någon millimeter liten bit öppen på lådan men försöker att alltid vara jätte noga att se till att allt är Milousäkrat eller om terroristen lyckats ändå. Han är ju lite av en expert på att öppna vad som helst. Han kan t.ex. öppna en syltburk i glas med hårt åtskruvat metallock, han har klarat det flera gånger och det är sjukt att han med sin lilla mun lyckats skruva av locket som jag skruvat åt hur hårt som helst och hålla fast burken. Fått tänka om helt med säkerhet och att allt måste vara helt clean sen jag skaffade Milou och stänger allltid till sovrummet där det finns mest saker, Alvin har aldrig varit så här.

Ger dom dessutom alltid ett varsitt kycklingtuggben innan jag går iväg.

Nåja, dom brukar aldrig äta plast utan bara riva upp och om dom delat på godiset blir det inga stora mängder så antar att det bara resulterar i lite mer fart på magen och att jag är fattigare på bajspåsar. Bara så typiskt Milou.
Här har vi två stycken som är som Milou. Tidigare fick de vara fritt i lägenheten men trots att man var jättenogrann och tyckte man säkrat allt så kunde de ofta hitta något ändå. Till slut bestämde jag mig helt enkelt för att begränsa utrymmet för dom. Nu är de alltid i sovrummet med högt kompostgaller i dörroppningen. Så mycket skönare att veta att man inte kommer hem till kaos längre.

Här har vi två stycken som är som Milou. Tidigare fick de vara fritt i lägenheten men trots att man var jättenogrann och tyckte man säkrat allt så kunde de ofta hitta något ändå. Till slut bestämde jag mig helt enkelt för att begränsa utrymmet för dom. Nu är de alltid i sovrummet med högt kompostgaller i dörroppningen. Så mycket skönare att veta att man inte kommer hem till kaos längre.
Samma här. Mina får vara i köket nu för tiden. Det går riktigt bra. Dock kan vi glömma att ha blomkrukor i keramik för de river han ner när han ska titta ut genom fönstret :arghh:

Jag har avgränsat till mitt kök/ vardagsrum och hall, jag har öppen planlösning och det är mindre saker här än i sovrummet. Det är verkligen som du säger att man tror att man säkrat allt. Kanske borde jag begränsa ännu mer och ta bort hallen men då blir det litet. Ska i alla fall gå igenom den igen och säkra upp och prova att ta bort även hallen

Mitt hem består av rejäla boxar och lådor där varenda pryl som kan tänkas bitas sönder ligger. Men ibland missar man något.

Milou är en liten tjuv när jag är hemma också, smyger iväg på små upptåg. Kläder med hundgodis i eller som haft godis i sig men inte har det längre måste hängas högst upp i hallen för han snokar runt i fickor på jackorna, står på bakbenen så han når långt och stänger man fickorna så kan han gnaga hål på fickan, det har han bara gjort en gång men är säker på att han skulle ta tillfället igen om det erbjuds. Det är ju dock lätt fixat genom att bara ha jackorna så han inte når.

Byxor som innehållit godis dras runt och slickas i för att det luktar gott så dom finns inte där man lämnade dom när man duschat om man klantat sig och inte lagt dom på byrån utan på sängen med resten av kläderna. Eller när jag förberett tvätten och sorterat efter graderna och saker mystiskt försvinner ur högarna när jag inte är där just då.

Jösses denna hund, han är inte understimulerad på något vis utan vi tränar en hel del och jag är hemma med dom nästan hela tiden och dom får röra på sig ganska mycket.

@tuaphua Har en soft spot för hundar/djur med någon "utstälnnings-fulhet". :)

Tycker att det gör dem charmiga, mer personliga på något sätt :D

Pepper har vitt på ena örat men det syns inte så mycket nu när pälsen blivit längre och hänger över, men på en pappis brukar det vara jättetydligt. :)

Skickar en bild på hur han såg ut som valp:

Visa bifogad fil 69851
Åh, han är helt bedårande! 😍 Så himla söt!
Ja, deras öron avslöjar nog det tydligare. Jag har inte träffat så mycket Phalene. Så har inte tänkt på det riktigt.

Mina djur har varit följande:
Pappi 1: Stackare som bott i bur större delen av livet innan vi fick henne. En del att jobba med först. Dock mycket vacker och nordisk champion
Pappi 2: Också bott i bur och hade en svans som brutits som valp. Såg ut som en trasig antenn.
Pappi 3: Väldigt trevlig hund som haft det mycket bra. Men som hade för lång tunga som stack ut. Blev längre och längre med åren.
Pappi 4: Också haft ett mycket bra liv innan. Men tänkte i väldigt märkliga banor. Mycket märklig och tokrolig!
Pappi 5: Vovvi var barnbarn till den ovan och mycket lik till sättet. Om än liiiite mer normal. Lite! De gjorde exakt samma märkliga ljud i samma tonföljd trots att de aldrig mötts, lekte exakt på samma konstiga vis etc. Och hade samma lilla knöl på samma revben. Vovvi hade också råkat ut för en veterinär som skulle dra mjölktänder och råkade ta 8 framtänder som hen trodde var mjölktänder och visade sig vara permanenta. Så hennes tunga åkte också ut ibland. Jag fick alltså behålla både det tokroliga från mormorn och en lipsill som den andra ur det paret. :heart

Så det måste vara en som är lite off på ngt vis..

Pucken kom hem idag och jag passade på att ta en promenad med henne. Wow, hon har blivit mera vuxen! Vi mötte två hundar (lite på avstånd dock) och hon bara slängde en blick innan hon fortsatte :up: Mamma har sagt att hon märkt det också, för att komma till lite skog och sånt på landet så får de gå lite på bilvägar och Puck har tydligen börjat uppföra sig väl, bryr sig inte om alla fordon som kan dyka upp på de vägarna (inklusive häst och vagn).

Dock så är hon fortfarande sig lite lik på andra områden :angel::D går någon i farstun så kan det vara bra att skälla. Katter utomhus är tydligen skällbara 😬 Men hon verkar ha lärt sig att hon gör fel när hon skäller på katten här hemma, förut kunde hon se lite oförstående ut men nu såg hon lite mera "skamsen" ut.

Plus att hon blivit smalare! :up:
Kallade henne köttbullen några veckor sedan :angel:

Som ett trollslag är Emiron 99% ren i gången nu till kvällen men han får ta det lugnt någon dag till innan vi börjar återgå till den vanliga rytmen igen. Det ska dessutom regna en del i helgen så det är ändå innesittar-helg denna veckan.

Nu ikväll plockade jag dessutom den tredje fästingen på honom på lika många dagar. Vet inte om det är ovanligt mycket fästingar i år eller om halsbandet har sämre effekt än jag upplevt tidigare. Labben har samma halsband och har haft 0 fästingar hittills. Han hade samma halsband förra året och jag tror jag plockade 2 fästingar på hela sommaren då. Fortsätter det såhär får jag nog fundera på vad man ska testa för fästingmedel istället.

Jag har avgränsat till mitt kök/ vardagsrum och hall, jag har öppen planlösning och det är mindre saker här än i sovrummet. Det är verkligen som du säger att man tror att man säkrat allt. Kanske borde jag begränsa ännu mer och ta bort hallen men då blir det litet. Ska i alla fall gå igenom den igen och säkra upp och prova att ta bort även hallen

Mitt hem består av rejäla boxar och lådor där varenda pryl som kan tänkas bitas sönder ligger. Men ibland missar man något.

Milou är en liten tjuv när jag är hemma också, smyger iväg på små upptåg. Kläder med hundgodis i eller som haft godis i sig men inte har det längre måste hängas högst upp i hallen för han snokar runt i fickor på jackorna, står på bakbenen så han når långt och stänger man fickorna så kan han gnaga hål på fickan, det har han bara gjort en gång men är säker på att han skulle ta tillfället igen om det erbjuds. Det är ju dock lätt fixat genom att bara ha jackorna så han inte når.

Byxor som innehållit godis dras runt och slickas i för att det luktar gott så dom finns inte där man lämnade dom när man duschat om man klantat sig och inte lagt dom på byrån utan på sängen med resten av kläderna. Eller när jag förberett tvätten och sorterat efter graderna och saker mystiskt försvinner ur högarna när jag inte är där just då.

Jösses denna hund, han är inte understimulerad på något vis utan vi tränar en hel del och jag är hemma med dom nästan hela tiden och dom får röra på sig ganska mycket.
Så eländigt gjort av honom! Om det är till någon tröst så är du inte ensam om att ha det så :p

Mina hundar är ju hos min mor när jag jobbar. Där får de vara i vardagsrummet, enbart. Får de tillgång till morsans sovrum så kan Ebrah få för sig att stjäla hennes läsglasögon, hon är galen på lipsyl (morsan med iofs :rofl: ) och vill rent allmänt plocka med saker eller bara vara ivägen. Det sistnämnda lite problematiskt med tanke på att morsan har synfel och inte alltid märker om en hund är på fel ställe förrän de krockat.

I köket så kan båda få för sig att stjäla på bänkar, åtminstone om de är ensamma där. I hallen kan det finnas hundgodis i någon jackficka eller så, och då lever den jackfickan farligt just om hundarna är ensamma.

Nu vet de att det inte händer något spännande när de är hemma, de sover då. Idag när jag kom hem på lunch så bemödade de sig inte ens med att lyfta på huvudena utan de låg där och vilade platt på sidan... Men ja, jag tar det säkra före det osäkra just för att de kan stjäla. Aysu kan dessutom öppna dörrar, så om morsan ska iväg låser hon ena dörren från vardagsrummet (finns två, men i andra står bara ett kompostgaller), annars är det hundar överallt :p Mina hundar är ju dessutom så stora att de når precis överallt...

Som ett trollslag är Emiron 99% ren i gången nu till kvällen men han får ta det lugnt någon dag till innan vi börjar återgå till den vanliga rytmen igen. Det ska dessutom regna en del i helgen så det är ändå innesittar-helg denna veckan.

Nu ikväll plockade jag dessutom den tredje fästingen på honom på lika många dagar. Vet inte om det är ovanligt mycket fästingar i år eller om halsbandet har sämre effekt än jag upplevt tidigare. Labben har samma halsband och har haft 0 fästingar hittills. Han hade samma halsband förra året och jag tror jag plockade 2 fästingar på hela sommaren då. Fortsätter det såhär får jag nog fundera på vad man ska testa för fästingmedel istället.
Åtminstone där jag bor är det mer fästingar än normalt i år och speciellt de stora röda som är vuxna honor så det kan bli ännu värre framöver

Åh, han är helt bedårande! 😍 Så himla söt!
Ja, deras öron avslöjar nog det tydligare. Jag har inte träffat så mycket Phalene. Så har inte tänkt på det riktigt.

Mina djur har varit följande:
Pappi 1: Stackare som bott i bur större delen av livet innan vi fick henne. En del att jobba med först. Dock mycket vacker och nordisk champion
Pappi 2: Också bott i bur och hade en svans som brutits som valp. Såg ut som en trasig antenn.
Pappi 3: Väldigt trevlig hund som haft det mycket bra. Men som hade för lång tunga som stack ut. Blev längre och längre med åren.
Pappi 4: Också haft ett mycket bra liv innan. Men tänkte i väldigt märkliga banor. Mycket märklig och tokrolig!
Pappi 5: Vovvi var barnbarn till den ovan och mycket lik till sättet. Om än liiiite mer normal. Lite! De gjorde exakt samma märkliga ljud i samma tonföljd trots att de aldrig mötts, lekte exakt på samma konstiga vis etc. Och hade samma lilla knöl på samma revben. Vovvi hade också råkat ut för en veterinär som skulle dra mjölktänder och råkade ta 8 framtänder som hen trodde var mjölktänder och visade sig vara permanenta. Så hennes tunga åkte också ut ibland. Jag fick alltså behålla både det tokroliga från mormorn och en lipsill som den andra ur det paret. :heart

Så det måste vara en som är lite off på ngt vis..

Att han var/är :)
Han blir alltid tagen för en tik för han är "såååå näääpen".
Sen har han så mycket päls så det går inte att titta under magen som en tränare på BKH skyllde på när hon glömde. 😂

Och de är ju verkligen små clowner pappisarna :)
Känner så mycket igen det där med att tänka i egna banor, och att ha egna idéer, det är synd att de hos många hamnat i facket "tråkig tanthund" när de i själva verket är så himla mångsidiga och käcka.

Du får bilbomba oss sen på hon med örat! <3

Visst finns det en person här på Buke som har Bedlingtonterrier? Vill gärna komma i kontakt då jag har lite frågor för mina föräldrars vägnar som förmodligen är redo för ny hund nu. 😊

Var hos vet (igen!) eftersom tantens diarré inte blivit bättre, hon är inte allmänpåverkad (matte däremot som blivit väckt mitt i natten hela veckan 😬) men gammal och vi ville slippa något akut under helgen. Det blev dropp så nu har pudeln en stor bula på sidan och skonkost tills det blir bättre. Den här hunden kommer ruinera mig, vi har besökt veterinär så himla många gånger på sistonde och jag klämde ur mig ett försynt "hej igen" när vi kliver in :angel:

Var hos veterinär igår med Nano då hon ibland (ofta efter ansträngning) hoppar på tre ben på kvällspromenaden men när man hjälpt henne med stretch och massage så har hon gått som vanligt igen. Eftersom det så diffusa symtom och hon är ohalt i övrigt bokade jag hos en duktig ortoped på en gång istället för en allmänveterinär. Han sa att det är muskeln mellan knä och has som är spänd och att oftast får han in bc med detta problem. Skönt att det inte var nåt allvarligare och vi skulle prova med koppelpromenader och antiinflammatoriska i några veckor och undvika ansträngning i ytterlägen såsom hopp och ruscher.

IMG_20210520_165317_439.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
802
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar