Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll körde vi nosework med båda hundarna. Provade att lägga in störningsdofter med tepåsar men det verkade inte ha någon effekt alls :confused:

Däremot ligger både hundarna däckade i soffan just nu. Så jag drar slutsatsen att nån störningsdoft inte behövs för att trötta ut dem :D

Du får skaffa bra regnkläder och gummistövlar :up: Det kan vara ganska mysigt att gå hundpromenad i regn kan jag tycka - men bara när man har ordentliga kläder på sig.
Jag HAR bra regnkläder och skor.
Men kyla och regn på tvären lockar inte till långa skogspromenader. Varken jag eller hunden uppskattar det.
Det ska komma 40 mm närmaste dygnet.

Stilla regn är ljuvligt men närmaste dygnet kommer det tydligen att hälla ner.

Ikväll körde vi nosework med båda hundarna. Provade att lägga in störningsdofter med tepåsar men det verkade inte ha någon effekt alls :confused:

Däremot ligger både hundarna däckade i soffan just nu. Så jag drar slutsatsen att nån störningsdoft inte behövs för att trötta ut dem :D

Vad menar du med effekt? Att de struntade helt i dem? Om så var fallet är det ju strålande ✌️😁

Vi har varit ute och joggat idag och jag vet inte om det var för att husse också var med, för Skrället sprang riktigt fint 3 km. Vi pratar alltså hunden vi fick dra fram i selen fram till halvvägs då han fick upp en jäkla fart, för då var det ju ännu längre att vända om :laugh: Kort fyspass efteråt och han känns riktigt fin i kroppen. Det har nästan tagit till nu för att jag ska känna mig riktigt trygg med det, sen vintern 18/19 när han var så himla dålig. Världen bästa lille måndagsexemplarsSkrälle :heart

Jag HAR bra regnkläder och skor.
Men kyla och regn på tvären lockar inte till långa skogspromenader. Varken jag eller hunden uppskattar det.
Det ska komma 40 mm närmaste dygnet.

Stilla regn är ljuvligt men närmaste dygnet kommer det tydligen att hälla ner.
Vi ska få drygt 30mm kommande dygn... Mina damer kommer få vilodag. De vill inte ut i sådant väder ens med regnoveraller och det blir inga roliga promenader om jag ska tvinga med dem.

Jag har köpt choklad till mig, bokat tid i tvättstugan och funderar på tricks att lära monstren. Kommer vara tvungen att spendera närmare 3 timmar utomhus på jobbet, så det blir fint att kunna vara inomhus efter jobbet iaf... (även jag har bra regnkläder, det får mig inte att tycka om regnet mer, så jag förstår dig!)

Vi ska få drygt 30mm kommande dygn... Mina damer kommer få vilodag. De vill inte ut i sådant väder ens med regnoveraller och det blir inga roliga promenader om jag ska tvinga med dem.

Jag har köpt choklad till mig, bokat tid i tvättstugan och funderar på tricks att lära monstren. Kommer vara tvungen att spendera närmare 3 timmar utomhus på jobbet, så det blir fint att kunna vara inomhus efter jobbet iaf... (även jag har bra regnkläder, det får mig inte att tycka om regnet mer, så jag förstår dig!)
Atjoo var ett roligt trick att lära och väldigt covid-19

ta en servett ur papperslåda, leverera till dig, hämta ”använd” servett och sedan slänga den i papperskorgen.

Har extremt dåligt samvete för att hunden inte fått några rejäla promenader på flera dagar. Han är rastlös och stirrig så det märks att han behöver dem.
Imorgon ska det regna mängder så det lär inte bli nån längre vända då heller.
Vi laddar för det vackra vädret senare i veckan.

mvh usel hundägare
Hur är han med ätandet nu? Jag läger ibland ut Villes frukost som är torrfoder runt om i hela huset, då har han att göra en bra stund och blir aktiverad samtidigt.

Lite små trix brukar också trötta ut gärna, eller balansövningar. Tex stå på en lite större kudde till att börja med, smidigt med Torsten som är liten. ;) En övning som är bra för att stärka små muskler är att hunden står på alla fyra och du lyfter ett ben i taget och han ska hitta balansen på tre ben. När det är lätt på plant golv, gå vidare och gör det på exempelvis en kudde. :)

Lokaltidningen har skrivit ett reportage om att en uppfödare i länet avlar fram allergiska hundar. Vet inte om jag ska skratta eller gråta.. Förjävligt att avla på sjuka hundar. Men jag får rysningar av reportage där bara den ena sidan får föra sin talan och där journalisten uppenbarligen inte har någon som helst kunskap inom ämnet.

Sjukaste hunden i världen har fått blodöra på båda öronen. I övrigt är hon skendräktig men full fart, så skogen häromkring är full av nygrävda bohålor.

Veterinärstationen som felbehandlade min kompis hund fick en varning hos veterinäransvarsnämnden. De överklagade och nu har förvaltningsrätten avslagit ansökan, så varningen kvarstår. SÅ JÄKLA BRA! Nu hoppas vi bara att fler vågar anmäla.

Kände mig gråtfärdig av lycka på dagens rallylydnadskurs. Daisy var så fantastiskt fin, kunde arbeta koncentrerat med de andra hundarna runt omkring, var arbetsvillig och bjöd beteenden på löpande band. Hade (så gott som) inga problem med närmande människor eller hundar. Till och med instruktören kommenterade vilken skillnad det var mot förra veckan (och redan då var jag ju löjligt nöjd med henne!).

Det kanske låter som en självklarhet för de flesta att kunna ta med sin hund på kurs på det här viset, men för oss har det varit en lång väg dit.
Lilla hund 😍😍

Kände mig gråtfärdig av lycka på dagens rallylydnadskurs. Daisy var så fantastiskt fin, kunde arbeta koncentrerat med de andra hundarna runt omkring, var arbetsvillig och bjöd beteenden på löpande band. Hade (så gott som) inga problem med närmande människor eller hundar. Till och med instruktören kommenterade vilken skillnad det var mot förra veckan (och redan då var jag ju löjligt nöjd med henne!).

Det kanske låter som en självklarhet för de flesta att kunna ta med sin hund på kurs på det här viset, men för oss har det varit en lång väg dit.
Lilla hund 😍😍

Åh men så fint! Känner igen mig i alla dina känslor, man blir så jävla glad - och stolt!

Jag hade höga planer på några nya trick som jag verkligen ville lära oss (allt låg på mig och inga krav på Milou) men det visade sig vara lite väl svårt. Klarade det ibland men större delen av tiden blev vi båda frustrerade så jag skippar det ett tag och gör andra grejer istället. Kan ju alltid ta upp det igen om vi har lust.

Tränar nu istället övningar med en stång och det går bra, finns ganska mycket man kan göra med den. Och att gå som fotposition fast precis bakom mig, vända och snurra runt på stället när jag gör det, backa bakom mig när jag backar och ska utöka det så han kan dom flesta tricken och vardagslydnad som sitt och ligg och det mesta vi kan både från båda sidorna, framför och bakom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
800
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar