Näe, jag märker inte av något från hennes gamla skador, hon återhämtar sig löjligt enkelt från allt. Läker snabbt osv. Underlättar såklart att hon är världens snällaste i all hantering, alltid är lugn inne och inte ger sig på gips eller bandage så att hon inte ens behöver tratt på sig. Många(!) behandlingar hon varit med om som veterinärerna normalt sett söver för har hon genomgått utan att ens få lugnande, just för att hon är så snäll (och veterinärerna undrar ibland om hon ens är riktig, varenda en säger att de aldrig varit med om en så medgörlig hund).
Hittills har Aysu, som jag kommer ihåg, varit med om följande:
Rejäl muskelskada i ena låret. Splittrad knäskål. Sår in till skelettet på ena frambenet (krävs dock inte jättemycket med tanke på hur tunn huden är där). Rispa på ögat, själva hornhinnan. Rejält jobbig öroninflammation. Brutit klobenet så att sporre behövt amputeras. Fått cysta vid den sporren som sedan behövde tas bort. Skallfraktur. Sår som behövde sys på bröstkorgen som vid senare skendräktighet orsakade juverinflammation. Problem vid läkning efter operation av juverinflammationen pga juvertumör som sedan blev bortopererad. Kastrering då vi upptäckte vätska i livmodern som troligen skulle utvecklas till pyo vid senare löp... Och justja, vi var nyss till veterinären igen då hon hade fått en rejäl svullnad/blåsa mellan två tår. Misstänker att det kommit in något skräp, men trots att vi öppnade blåsan och spolade rent osv så hittades ingenting...
Hon har även skrapat upp trampdynor rejält (typ så fort hon sprungit lös på skare) och haft en ögoninflammation. MEN bortsett från allt detta så har hon alltid varit helt frisk och glad.
Kan tilläggas att Ebrah som lever samma liv som Aysu aldrig varit skadad (mer än en mindre muskelsträckning som vild unghund och en liten reva på en tass som blev liiite blodig). Min förra saluki, som också levde med Aysu ett tag var heller inte skadad och min första skadade sig inte heller. Så, varför Aysu skadar sig så fruktansvärt mycket är ett litet mysterium. Jag tror att det delvis har att göra med att hon är väldigt, väldigt nätt i kroppen och därmed blir ömtåligare. Hon är också ruskigt snabb. Mina andra har varit rejälare i kroppen och något långsammare. När mina hundar är i toppkondition så väger Ebrah ca 19,5kg, Aysu väger endast 17,5, och då är Aysu 1cm högre i mankhöjd så hon är en otroligt tunn tik även med salukimått mätt.
Det är också huvudorsaken till att jag inte velat ha henne i avel, jag tänker att det är något fel när en hund skadar sig så mycket mer än vad som är normalt och vill inte riskera att den "förmågan" nedärvs.