Man vet att ens hund ställer till med mycket bus när kompisen ringer och säger ”min hund har gjort en Impa” och jag måste fråga exakt vad det är hunden härmat efter.
(Den här gången gällde det höns)
(Den här gången gällde det höns)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha vad blir det för något?Jag har fallit till föga. Efter att ha svurit över bilar de senaste åren blir det en pickup med hundkåpa nu. Är så trött på burar i baksätet, grejer överallt och en bil som är en total sanitär olägenhet!
Det får vara värt att bli ruinerad
Jag som tycker att det är så fult! men man vänjer väl sig. Det blir en Navara med en WT-kåpa. 3 boxar och 1 förvaringsfack med plats för vapen osv, och så en släde på flaket. Två av boxarna är rejäla, så jag bör kunna ha två hundar i en utan större problem, de få gånger jag har med mig alla fyra. Den lilla boxen är fortfarande större än ett fack i min nuvarande bur, så jag tror det blir en bra lösning!Haha vad blir det för något?
Det tycker jag också låter ändå som du får till en bra lösning! Tror det funkar fint att dela när det behövs, brukar bli hyfsat gott om plats. Med tanke på hur många som har lösningen med pickup och hundkåpa så borde det vara bra.Jag som tycker att det är så fult! men man vänjer väl sig. Det blir en Navara med en WT-kåpa. 3 boxar och 1 förvaringsfack med plats för vapen osv, och så en släde på flaket. Två av boxarna är rejäla, så jag bör kunna ha två hundar i en utan större problem, de få gånger jag har med mig alla fyra. Den lilla boxen är fortfarande större än ett fack i min nuvarande bur, så jag tror det blir en bra lösning!
Oj vad jag känner igen det där från när jag skulle sälja mina valpar. Skrev tydligt ut vad jag sökte för valpköpare och vad hundarna hade för regnr och meriter. Fick ändå frågor om de hade gjort MH, va röntgade osv. Och givetvis alla, vi bor på landet och vill ha en sällskapshundSka eventuellt omplacera en av mina hundar. Enbart om världens bästa hem dyker upp. Förmodligen kommer hon stanna här för jag är sjukt kräsen Hon har det bra här, men hon skulle kunna ha det ännu bättre hos någon annan.
Har lagt ut en liten annons i en rasgrupp på fb. Jag har varit tydlig med vad hon behöver, att hon inte är en sällskapshund utan behöver jobba. Jag har skrivit vad hon kan och vilken nivå hon ligger på, jag har skrivit om hennes brister. Jag har skrivit att man ska ha haft krävande hundar tidigare och vet vad det innebär. Jag har skrivit att jag kräver meriter och/eller referenser av den nya ägaren. Men vad får man för svar? Har folk ens läst hela annonsen?
”Jag är sjukpensionär och har haft en dalmatiner förut och nu vill jag ha sällskap när jag är hemma hela dagarna så hunden behöver aldrig vara ensam. Vi bor i en villa med tomt så hunden får springa lös.” Ok visst, det kan vara en jättebra början. Men.. Mer då?
Det tycker jag också låter ändå som du får till en bra lösning! Tror det funkar fint att dela när det behövs, brukar bli hyfsat gott om plats. Med tanke på hur många som har lösningen med pickup och hundkåpa så borde det vara bra.
M undrade för ett tag sen om vi kanske skulle köpa ett hundsläp, jag totalvägrar så länge det går. Inte sugen på att behöva vända med släp på varenda smal skogsväg oftast har vi ändå varsin bil när vi jagar så jag tycker det funkar.
Har inga ordOj vad jag känner igen det där från när jag skulle sälja mina valpar. Skrev tydligt ut vad jag sökte för valpköpare och vad hundarna hade för regnr och meriter. Fick ändå frågor om de hade gjort MH, va röntgade osv. Och givetvis alla, vi bor på landet och vill ha en sällskapshund
Jag har helt slutat lägga ut säljesannonser, det är ett hopplöst jobb att sortera igenom alla mail och svara i telefonen. "Endast till hem som behöver arbetande vallhund" och så får man tre a4 långa svar från folk i lägenhet som vill ha en aktiv hund att ha med på frisbeegolfbananOj vad jag känner igen det där från när jag skulle sälja mina valpar. Skrev tydligt ut vad jag sökte för valpköpare och vad hundarna hade för regnr och meriter. Fick ändå frågor om de hade gjort MH, va röntgade osv. Och givetvis alla, vi bor på landet och vill ha en sällskapshund
Jag har helt slutat lägga ut säljesannonser, det är ett hopplöst jobb att sortera igenom alla mail och svara i telefonen. "Endast till hem som behöver arbetande vallhund" och så får man tre a4 långa svar från folk i lägenhet som vill ha en aktiv hund att ha med på frisbeegolfbanan
Förstår din frustration, på vilket sätt är din hund krävande?Ska eventuellt omplacera en av mina hundar. Enbart om världens bästa hem dyker upp. Förmodligen kommer hon stanna här för jag är sjukt kräsen Hon har det bra här, men hon skulle kunna ha det ännu bättre hos någon annan.
Har lagt ut en liten annons i en rasgrupp på fb. Jag har varit tydlig med vad hon behöver, att hon inte är en sällskapshund utan behöver jobba. Jag har skrivit vad hon kan och vilken nivå hon ligger på, jag har skrivit om hennes brister. Jag har skrivit att man ska ha haft krävande hundar tidigare och vet vad det innebär. Jag har skrivit att jag kräver meriter och/eller referenser av den nya ägaren. Men vad får man för svar? Har folk ens läst hela annonsen?
”Jag är sjukpensionär och har haft en dalmatiner förut och nu vill jag ha sällskap när jag är hemma hela dagarna så hunden behöver aldrig vara ensam. Vi bor i en villa med tomt så hunden får springa lös.” Ok visst, det kan vara en jättebra början. Men.. Mer då?
Hon är egentligen inte speciellt krävande för folk som kan hund, hon är ju ingen brukshund eller så. Men rasen brukar dra till sig diverse kreti o pleti till folk så jag vill försöka vara extra tydlig med att det inte är en hund som nöjer sig med att ligga på soffan hela dagarna. Man behöver aktivera henne och för mig är det viktigt att veta att det är en person med genuint intresse.Förstår din frustration, på vilket sätt är din hund krävande?
Liknar så otroligt mycket hur det var när jag sökte fodervärd till min häst. Hon var väldigt svårriden och super het och känslig för hjälper och balans och behövde verkligen en lugn, balanserad och van ryttare.
Fantastisk med rätt ryttare dock, roligaste hästen jag ridit. Beskrev noga både hennes fina sidor för dom var många men också hennes lite svåra sidor. La upp bilder och förklarade att hon inte fick tävla, att hon hade patellaupphakningar och att det krävdes en lugn, hästvan och vuxen person. Inte barn.
Fick hur många svar som helst av folk som ville ha henne till tävling, mammor som hörde av sig om en ponny till deras barn, människor som vill hoppa mycket (väldigt bra idé med en häst med patellaupphakningar) osv. Kom säkert en 8-9 personer på provridning av vilka 80% var katastrof. Folk som trodde lite väl gott om sig själva. Sållade bort större delen av alla mail och samtal. Vet inte hur många svar jag fick men det var många
Jag som kommit in i tråden på slutet har missat vilken ras det är?Hon är egentligen inte speciellt krävande för folk som kan hund, hon är ju ingen brukshund eller så. Men rasen brukar dra till sig diverse kreti o pleti till folk så jag vill försöka vara extra tydlig med att det inte är en hund som nöjer sig med att ligga på soffan hela dagarna. Man behöver aktivera henne och för mig är det viktigt att veta att det är en person med genuint intresse.
Mycket konstigt folk finns det. Det är ju tur att man kan sålla, hur vore det om man sålde en helt opassande häst/hund till dessa människor? Det vore väl knappast kul för någon, varför vill köparna ens prova?
DalmatinerJag som kommit in i tråden på slutet har missat vilken ras det är?
Ja då förstår jag ditt dilemma, det är ingen enkel ras vad jag uppfattat! Oerhört vacker dockDalmatiner