Jag kom att tänka på dig och Torstens hårömhet när jag letade förgäves efter en borste bara för att konstatera att jag nog måste skaffa en ny.
Jag tror att du skulle vara mycket hjälpt av en Mason Pearson-borste och det ska vara typen som har nylonborst/spröt blandat med vildsvinsborst. Dessa är fullständigt suveräna när det gäller att borsta igenom utan att slita på pälsen vilket i sin tur gör själva borstningen mer behaglig för den som är håröm. Borstarna är dyra, men räcker en livstid. Du måste klara dig med pocket size så får du ner priset lite. Egentligen är dessa borstar gjorda för oss människor, men de används flitigt av utställare av pälshundar.
Till riktiga tovor funkar det aldrig med en borste. Jag skulle rekommendera en sax som används för att skära tovan alternativt en tovutredare. Men för all annan pälsvård är Mason Pearson-borstar kanon tycker jag.
Och om hunden inte tycker om mason pearsonborsten kan man ta den till sitt eget hår . Så fick jag göra då min hårömma pälshund sa nej till mason pearson. Här fungerar det bäst att helt enkelt använda kam.