Uppdateringstråd 31

Håller med alla om hundmöten. En sak till som jag märker otroligt mycket är hur Milou beter sig när han är i grupp och det var ju han och Alvin. Han gick igång vid hundmöten och jag skämdes ihjäl. Oftast var det så att han blev upphetsad och oftast att han springer runt kopplet och stirrar upp sig. Han vill då fram till den andra hunden vilket han inte får men beter sig inte aggressivt. Bara väldigt stressad av situationen. Men ibland lägger han till morranden och då är han inte alls samma hund.

Men sen dog Alvin och direkt slutade han bli så uppe i varv. Det ändrade sig bokstavligen från en dag till en annan. Jag hade ju misstänkt att det var så och nu när han var själv vandrade han runt utan att ens titta på andra hundar, visade inget när vi faktiskt blev attackerade och jagade av en stor hund utan ställde sig bakom mig hela tiden när jag fick snurra runt för att hunden försökte bita både mig och Milou.

Och sen kom Trassel för en månad sen snart. Och genast tar Milou på sig skyddsvakten igen. Jag försöker visa att jag har koll men han vill alltid försvara sin familj.

Lös vid möten har gått bra och på kurser har jag honom lös när jag tränar och på tävling.

Så ja, hundar har vissa instinkter i sig som kan vara svåra att få bort helt även om man tränar. Alvin blev helt obrydd av andra hundar när han blivit lite äldre.

Min äldsta labbe har varit på prov hos ett par kompisar till mig, och kommer flytta dit permanent nu till påsk. Just nu är han hemma igen eftersom de hade en resa inbokad sedan tidigare, så jag får lite extra mys med honom i några dagar.

Han är pensionerad från jakterna nu och har två minimänniskor som han avgudar i sitt nya hem, där han får stå i centrum hela tiden. Det blir en fin pension för honom, även om han kommer vara saknad hemma ❤️ är så glad för hans skull!

I morgon hämtar jag ett nytillskott, som några av er kanske sett i Valp 2025-tråden. En ny generation in i flocken helt enkelt. Det blir en spännande vår :)

Håller med alla om hundmöten. En sak till som jag märker otroligt mycket är hur Milou beter sig när han är i grupp och det var ju han och Alvin. Han gick igång vid hundmöten och jag skämdes ihjäl. Oftast var det så att han blev upphetsad och oftast att han springer runt kopplet och stirrar upp sig. Han vill då fram till den andra hunden vilket han inte får men beter sig inte aggressivt. Bara väldigt stressad av situationen. Men ibland lägger han till morranden och då är han inte alls samma hund.

Men sen dog Alvin och direkt slutade han bli så uppe i varv. Det ändrade sig bokstavligen från en dag till en annan. Jag hade ju misstänkt att det var så och nu när han var själv vandrade han runt utan att ens titta på andra hundar, visade inget när vi faktiskt blev attackerade och jagade av en stor hund utan ställde sig bakom mig hela tiden när jag fick snurra runt för att hunden försökte bita både mig och Milou.

Och sen kom Trassel för en månad sen snart. Och genast tar Milou på sig skyddsvakten igen. Jag försöker visa att jag har koll men han vill alltid försvara sin familj.

Lös vid möten har gått bra och på kurser har jag honom lös när jag tränar och på tävling.

Så ja, hundar har vissa instinkter i sig som kan vara svåra att få bort helt även om man tränar. Alvin blev helt obrydd av andra hundar när han blivit lite äldre.
Hundar i flock är i princip alltid annorlunda än ensamhundar.
Sen går det absolut att träna flera samtidigt det gäller bara att hitta rätt strategi och ligga mer före än med en hund.

Och har något redan utlöst ett starkt flockbeteende är det oerhört mycket svårare att bryta än med en ensam hund.

Hemma krasslig idag och Sparven var väldigt uttråkad här på em. Är med i en fb-grupp från två skickliga hundtränare som har en parkour-utmaning igång just nu, så passade på att leta platser där vi kunde utföra utmaningarna.
Hittade lämpliga platser för allt, så både hundarna fick balansera på lite olika hinder.

Bra sysselsättning och gav en lugn promenad för mig men lite hjärngympa för hundarna. Blev en trevlig promenad :)

Följer med stor behållning gruppen om k9Narc på fb. Har länge funderat över det företaget och deras rätt kassa hundar samt hur de verkar drömma om att tillhöra myndigheter.
Fattar inte att folk betalar för skiten, men det blir kanske ändring nu 😅

Hoppsan? Scrollat förbi nån gång, provade söka nu och fick högst upp en ”Sanningen om..”-grupp. Värt att kolla alltså?

Såg klippet på hunden som skulle leta ”sprängmedel” på en grusplan och galopperade runt helvilt en stund innan den markerade. Njä, så skulle jag nog inte vilja att min (sprängmedel!)sökhund arbetade 🤨
Haha nej, stor risk för att alla inblandade dör

Bara faktumet att de blandar sprängämne och narkotika på samma hund är ju galet. Ska man ringa polisen eller bombgruppen vid markering liksom? 😅

Vi var hos veterinären och kollade mjölktänderna, vi ska avvakta ett par veckor så får vi se. Några av de envisa är redan på väg ut. :) Vi börjar borsta tänderna ”på riktigt” (alltså med tandkräm) idag också.

Sen behövde vi gå förbi apoteket på vägen hem blev det blev väldigt jobbigt med en skällig sheltie som på något sätt dök upp vart vi än gick?! Vi sov i typ 2 timmar båda två när vi kom hem, jobbig dag med mycket som hände. 😅

Tur att han är söt.
IMG_9745.webp

Passade på att träna lite med hundarna i hallen eftersom det blev så livat när jag kom hem. Lily fick träna lite olika tricks, sedan fick hon roa sig med en aktiveringsleksak under tiden som jag tränade med syskonen. Efteråt gick alla till olika sovplatser och somnade. Det är bra med mental träning ibland :D

Följer med stor behållning gruppen om k9Narc på fb. Har länge funderat över det företaget och deras rätt kassa hundar samt hur de verkar drömma om att tillhöra myndigheter.
Fattar inte att folk betalar för skiten, men det blir kanske ändring nu 😅
Åh, det där har jag också länge funderat över, så intressant med den där gruppen, nu ska det läsas!! ;)

När ska det bli trendigt med någon slags utbildning innan man skaffar hund?!

Blir så less, var och tränade med hundarna igår och har en valp som precis börjat följa med och valpen var bunden i staketet medans jag tränade med en av dom vuxna och helt plötsligt står 2 stora hundar och nosar på valpen som är otroligt trevlig och nyfiken men som vanligt blir det kalabalik när hundar har koppel och staket som stör kommunikationen så efter en kort stund börjar hundarna göra utfall mot valpen och ägarna släpar dom baklänges därifrån.
Härligt vad mycket alla fick ut av den hälsningen..

Varför släppa fram hundarna överhuvudtaget? Varför varför varför håller folk på som dom gör?
Så mycket onödiga situationer som skulle kunna undvikas om folk slutade med alla dumheter.

Valpen vrålade extra på grannhunden när vi kom hem och jag suckade bara och plockade fram en köttbulle, han var klart påverkad av händelsen på klubben.

Varför kan man inte få ha sina hundar ifred varför måste folk förstöra ens hundar en efter en?
Ja jag skämtar men så mycket skönare det varit för hundar överlag om dom sluppit att utsättas för alla dessa konflikter som ägarna skapar.

Återigen blir jag påmind om varför jag håller mig i skogen och utför den mesta aktiveringen där.

Liknande trådar

Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 349
Senast: ufot
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 281
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 264
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka