Uppdateringstråd 31

Älskar när vädret är så härligt att man inte vill gå in :)
Jag tog en lång skogspromenad runt 16 tiden åkte sen direkt in till stan för att handla och efter handlingen var det fortfarande solsken och varmt så jag tog ytterligare än långpromenad i stan så ikväll är hundarna trötta särskilt polisen som måste ha koll på allt och det finns mycket som händer en tidig kväll inne i stan 🤣
Vi kom precis hem nu lagom till mörkret :)

Älskar när vädret är så härligt att man inte vill gå in :)
Jag tog en lång skogspromenad runt 16 tiden åkte sen direkt in till stan för att handla och efter handlingen var det fortfarande solsken och varmt så jag tog ytterligare än långpromenad i stan så ikväll är hundarna trötta särskilt polisen som måste ha koll på allt och det finns mycket som händer en tidig kväll inne i stan 🤣
Vi kom precis hem nu lagom till mörkret :)
Visst är det underbart! :D Här blev det en 3 timmar lång skogspromenad, sedan har det spenderats flera timmar på balkongen och så har vi tagit några lite längre rastningsrundor. Jag hade tur nog att vara ledig idag, så jag försökte vara utomhus så mycket det bara gick. Hundarna är väldigt nöjda nu. Jag med för den delen :)

Jag har glömt om jag gett hunden medicin. Då är det väl bättre att inte ge? För jag tror att dubbel dos är värre än ingen dos? Det är gabapentin.
Hon är ju beroende av den så hon borde ju säga till om hon inte fått?

Min whippa älskar maskrosor, både gula och när de är fluffbollar 😅 hon "snäpper av" bara själva blomman och glufsar i sig 😂 annars är det mest tallkottar hon gillar att tugga på.
Sen är det någon typ av gräsrot hon vill åt, så hon gräver gärna i gräsmattan för att äta dom 😬

Haha, maskrosor gillar våra whippar också att tugga i sig!

Jag har glömt om jag gett hunden medicin. Då är det väl bättre att inte ge? För jag tror att dubbel dos är värre än ingen dos? Det är gabapentin.
Jag har aldrig gett dubbel dos Gabapentin om det blivit ett glapp av någon anledning. Sista meningen förstår jag inte riktigt. På vilket sätt är hunden beroende?

Nu är det ju sent, men just gabapentin har ett mycket högt dosintervall så att ge dubbeldos är sällan farligt, det som händer är att hunden kan bli trött och vinglig men det är inte farligt och påverkar inte cirkulationen. Högre doser gabapentin ges till hundar för att dämpa ångest och stress exempelvis i samband med veterinärbesök. Låga doser i smärtlindrande syfte.
Generellt sett om man är lekman är det dock bättre att inte ge en dos till om man inte har koll så du tänkte ju rätt ☺️

För framtiden kan det vara bra med en dosett till hunden, så du klart och tydligt ser om dosen tagits eller ej.

IMG_3315.webp

Så här ser min vardag ut just nu. Allt som inte är fast förankrat får bokstavligen fötter. Det kommer gradvis hos den här valpen det var först igår han upptäckte skor, stora gummistövlar, tofflor. Min nyckelknippa, trimmern och paniken jag fick när han snodde saxen precis framför mig och han är snabb när han stulit något så fick snabbt hämta något att byta med innan han började gnaga även på den.

Men favoriten var när han skulle få Milou med sig i kopplet. Milou var kopplad för vi skulle gå på promenad. Då springer den lilla busen fram och tar tag i kopplet med hårt grepp och försöker få med sig kopplet, bara det att i andra ändan satt ju Milou som inte alls ville gå med Trassel när han ryckte så ihärdigt 🤣

Är nojig över att glömma något när vi åker till utställning... Jag har packat nummerlappar och vaccinationsintyg, salukipojkens tandintyg, utställningskoppel, nummerlappshållare och bajspåsar. Ska även ha med en bur och något att ligga på, och lite prydliga kläder till mig samt kamerautrustning. Mat också. Och en borste till trions öron. Har jag glömt något?

Är nojig över att glömma något när vi åker till utställning... Jag har packat nummerlappar och vaccinationsintyg, salukipojkens tandintyg, utställningskoppel, nummerlappshållare och bajspåsar. Ska även ha med en bur och något att ligga på, och lite prydliga kläder till mig samt kamerautrustning. Mat också. Och en borste till trions öron. Har jag glömt något?
Har du hundarna och deras papper så kan allt annat lösas.
Men jag hade tagit med en stol till mig själv.

Mvh Hon som packar för ett helt menageri till varje utställning :angel1:

Har du hundarna och deras papper så kan allt annat lösas.
Men jag hade tagit med en stol till mig själv.

Mvh Hon som packar för ett helt menageri till varje utställning :angel1:
Haha stol har jag med på utomhusutställningar :D Nu räknar jag med att sitta på ett täcke bredvid buren. Har plats för två i buren, men nu tre hundar så de får turas om att vara utanför buren med mig istället.

Ok, bedömningen i ringen börjar klockan 9. Domaren dömer 20-25 hundar per timme. Det är 30 hundar innan saluki börjar, men då även tävlan om bir/bim för borzoi och så ska det komma whippetvalpar till två klasser. Tänker att de i snabbaste fall börjar med saluki ca kl 10:30? Salukipojken går som nummer 45 i ringen, i veteranklass. Då borde det väl räcka med om vi är på plats ca kl 10? Eller ska man satsa på att komma ännu tidigare? Kanske vill jag vara där vid 9 för att hitta fram i lugn och ro osv?

Ok, bedömningen i ringen börjar klockan 9. Domaren dömer 20-25 hundar per timme. Det är 30 hundar innan saluki börjar, men då även tävlan om bir/bim för borzoi och så ska det komma whippetvalpar till två klasser. Tänker att de i snabbaste fall börjar med saluki ca kl 10:30? Salukipojken går som nummer 45 i ringen, i veteranklass. Då borde det väl räcka med om vi är på plats ca kl 10? Eller ska man satsa på att komma ännu tidigare? Kanske vill jag vara där vid 9 för att hitta fram i lugn och ro osv?
Jag hade varit vid ringen kl 09. Men jag hatar att stressa. 😅

Jag hade varit vid ringen kl 09. Men jag hatar att stressa. 😅
Det blir nog att jag satsar på det ändå. Allt borde vara färdigpackat nu. Vaknar 4:30, räknar med att kunna gå ut genom dörren senast kl 5 då, och så är det 4 timmars resa enligt Google maps. Borde bli bra. Då har jag marginal. Behöver ju inte vara vid ringen precis när bedömningen börjar, men det tar ju lite tid att få in hundar och bur osv...

Ett glatt humör :D

Jag känner press att jag på att jag måste ställa ut Trassel om 5 veckor, han är ju inte tränad i att springa runt i en ring. Snarare är dom viktigaste sakerna som krävs på en utställning det vi har problem med. Han är ju så liten. Vi koppeltränar varje dag. Övar på att tycka om kropps beröring som när man känner igenom honom som inte är annat än gos för det tycker han om väldigt mycket och titta i munnen är inte en favorit. Och jag har har precis börjat med att ställa upp honom utan att han sätter sig. Måste kika på hur dom ska stå också också när jag väl fått honom att stå stilla. Vet inte ens om man får hålla i hunden så den står upp när dom står och väntar på sin tur

Han är definitivt inte rädd eller arg, mest undrande över vad jag gör och har framför framförallt inte tålamod. Är han lite trött går det ju bra med allt, annars är det full fart på den lilla. Men jag kan ju inte komma med en trött hund, möjligen aktiveras en stund innan, sen ta det lugnt tills det är vår tur.

Det är både tikens och hanens ägare som vill att han ställs ut då. Uppfödaren ringde och bad mig ställa ut för även pappans uppfödare hade ringt och bett henne att prata med mig. Det var inget krav när jag köpte honom men pappan är champion runt omkring i Europa. Och dom vill ju se hur deras avel fungerar och det förstår jag absolut men jag känner mig inte redo men dom vill ha valp bedömningen.

Uppfödaren började räknad upp alla saker jag ska görajag ska bada och olika schampo och balsam och oljor. Cresten ska fönas och bli fluffig.Han ska också trimmas dagen innan och på utställningsdag . På utställningsdagens morgon och 30/minuter innan vi ska in i ringen ska jag olja in honom igen. Det är egentligen inte så svårt. Jag gör ju det mesta redan nu men det är ju inte perfektion.

Men jag känner sådan press för att jag inte vet hur allt ska gå till på själva utställningen i ringen. Och om han är lite lugnare men det tvivlar jag på. Känner att jag behöver vänta ett tag till.

Liknande trådar

Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
47
· Visningar
2 183
Senast: Tonto
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 251
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 208
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 524
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Tårna hoppar ur led, råd?
  • chimera/chimär