Uppdateringstråd 30

Vet inte om Soock blivit viltren eller om våra rådjur blivit hundrena 🙄. Spock går ju i princip alltid lös numera då han låter rådjuren vara och rådjuren bryr sig inte om honom. Härom kvällen såg jag att de i princip stod nos mot nos och kollade varann, såg inte rådjuren först i mörkret. Spock släppte dem snällt när jag sa åt honom och vi gick vidare.
Imorse var husse ute och hade inte Spock inom synhåll en liten stund då han gick över en kulle men väl inom blickfånget så strosade Spock på stigen, det var bara att det var en till Spock på stigen och en till och en till.. 😝.
Spock gick i ett led bakom rådjuren som icke gjorde sig nån brådska eller ens verkade bry sig om honom, han i sin tur lufsade på som vanligt. Husse ropade in Spock så tog de en annan väg istället så fick rådjuren stigen för sig själva än att ha en flock hundar i hasorna (husse hade ju såklart lilla M och Tay med sig också).
Våra rådjur brukar sällan mer än lyfta på huvudet lite när jag går förbi med hundarna. De har väl vant sig vid att inget händer, förut gick de iallafall undan en bit. Hundarna i sin tur bryr sig inte om dem heller även om det bara Spock som får vara lös när de är nära.

Igår var jag en sväng i fårhagen med bc pojkarna och klippte några klövar. Killarna fick lite träning också men inget avancerat då jag var trött och ville hem. Idag känner jag mig lite småkrasslig så ska ta det lugnt och hoppas på att jag mår bättre imorgon då vi ska iväg och träna för instruktör..

Spock
20241118_091608.webp

IMG_0959.webp
Morgonen spenderades i skogen, med lite leksakssök och långpromenad. Har börjat kunna gömma leksaken på lite mer avancerade ställen nu vilket är kul att se hur han klurar ut att ta sig igenom fällda träd etc. Han är verkligen så lycklig när han kommer tillbaka med sin favoritleksak. Blev lite matberikning när vi kom hem och nu är både höggravida matte och vovve helt slut! 😝

Jag och de fyrbenta var i skogen. Valde att lämna när det drog ihop och började bli mörkt, men det var ingen is och inte mycket snö där vi var så det var trevligt för omväxling! Blev lite godissök, men nja, jag vet inte riktigt om jag har tålamod till att peka ut var godiset är, och att tappa bort de jag inte ens ser var de hamnar.... ;) Flera gånger nosade de rakt över dem, jag tror jag får ha andra godis för den uppgiften! Spionen är mest otålig ute, i skogen ska man inte göra sånt, där ska man gå i sin egen takt och nosa på vad man vill och inte störas av mattes påhitt.

Lilltösen däremot var med på noterna och sökte godis lite bättre, vi tränade även följsamhet och lydnad, inkallning tex, och att inte rusa på. "Försiktigt" är ett ord som hon behöver lära sig, men hon lyssnade och var med bättre i dag. Blir ju en del klivande och "klättrande" i skogen där hon behöver ha mer fokus på mig, så bara nyttig miljö att träna i ju. Svårt att träna när man har en hund på släp också känner jag, men det är så det är, kan vara bra störande moment för henne också, han däremot ansåg att han skulle ha godis så fort hon gjort något bra... ;) "Va? Vadå, JAG göra? Räcker det inte att HON gör?!" Nåja, han kan vissa saker bättre än vad hon kan, han borde ju kunna det med tanke på sin ålder också, trots sin ovilja att träna lydnad är han rätt lydig liksom, men hon har en del skills han inte besitter, däribland förmågan att fokusera på mig och att snappa upp snabbare därmed. Om man fokuserar på att sniffa i skogen när jag säger något hänger man inte med lika lätt ju :D Det, däremot, bekymrar inte honom. Bara han får godis. Ibland skiter han till och med i godiset, det är inte tillräckligt gott för stunden. ;)

Har reflekterat över att lilltösen nog kan höger och vänster. Det är inget jag aktivt lärt henne utan ord jag använder när vi är ute, det är så jag styr spionen då jag gärna har honom på längre koppel och dirigerar honom åt vilket håll vi ska gå. Det är ju bara positivt om hon kan det tycker jag!

Vet inte om Soock blivit viltren eller om våra rådjur blivit hundrena 🙄. Spock går ju i princip alltid lös numera då han låter rådjuren vara och rådjuren bryr sig inte om honom. Härom kvällen såg jag att de i princip stod nos mot nos och kollade varann, såg inte rådjuren först i mörkret. Spock släppte dem snällt när jag sa åt honom och vi gick vidare.
Imorse var husse ute och hade inte Spock inom synhåll en liten stund då han gick över en kulle men väl inom blickfånget så strosade Spock på stigen, det var bara att det var en till Spock på stigen och en till och en till.. 😝.
Spock gick i ett led bakom rådjuren som icke gjorde sig nån brådska eller ens verkade bry sig om honom, han i sin tur lufsade på som vanligt. Husse ropade in Spock så tog de en annan väg istället så fick rådjuren stigen för sig själva än att ha en flock hundar i hasorna (husse hade ju såklart lilla M och Tay med sig också).
Våra rådjur brukar sällan mer än lyfta på huvudet lite när jag går förbi med hundarna. De har väl vant sig vid att inget händer, förut gick de iallafall undan en bit. Hundarna i sin tur bryr sig inte om dem heller även om det bara Spock som får vara lös när de är nära.

Igår var jag en sväng i fårhagen med bc pojkarna och klippte några klövar. Killarna fick lite träning också men inget avancerat då jag var trött och ville hem. Idag känner jag mig lite småkrasslig så ska ta det lugnt och hoppas på att jag mår bättre imorgon då vi ska iväg och träna för instruktör..

Spock
Visa bifogad fil 158258
Rådjuren här är också jättetama på hundar. Dom typ står några meter ifrån och rör inte på sig. 😅

Jag och de fyrbenta var i skogen. Valde att lämna när det drog ihop och började bli mörkt, men det var ingen is och inte mycket snö där vi var så det var trevligt för omväxling! Blev lite godissök, men nja, jag vet inte riktigt om jag har tålamod till att peka ut var godiset är, och att tappa bort de jag inte ens ser var de hamnar.... ;) Flera gånger nosade de rakt över dem, jag tror jag får ha andra godis för den uppgiften! Spionen är mest otålig ute, i skogen ska man inte göra sånt, där ska man gå i sin egen takt och nosa på vad man vill och inte störas av mattes påhitt.

Lilltösen däremot var med på noterna och sökte godis lite bättre, vi tränade även följsamhet och lydnad, inkallning tex, och att inte rusa på. "Försiktigt" är ett ord som hon behöver lära sig, men hon lyssnade och var med bättre i dag. Blir ju en del klivande och "klättrande" i skogen där hon behöver ha mer fokus på mig, så bara nyttig miljö att träna i ju. Svårt att träna när man har en hund på släp också känner jag, men det är så det är, kan vara bra störande moment för henne också, han däremot ansåg att han skulle ha godis så fort hon gjort något bra... ;) "Va? Vadå, JAG göra? Räcker det inte att HON gör?!" Nåja, han kan vissa saker bättre än vad hon kan, han borde ju kunna det med tanke på sin ålder också, trots sin ovilja att träna lydnad är han rätt lydig liksom, men hon har en del skills han inte besitter, däribland förmågan att fokusera på mig och att snappa upp snabbare därmed. Om man fokuserar på att sniffa i skogen när jag säger något hänger man inte med lika lätt ju :D Det, däremot, bekymrar inte honom. Bara han får godis. Ibland skiter han till och med i godiset, det är inte tillräckligt gott för stunden. ;)

Har reflekterat över att lilltösen nog kan höger och vänster. Det är inget jag aktivt lärt henne utan ord jag använder när vi är ute, det är så jag styr spionen då jag gärna har honom på längre koppel och dirigerar honom åt vilket håll vi ska gå. Det är ju bara positivt om hon kan det tycker jag!
Hon har tränat lite på höger och vänster förut. Sök gillar hon men slarvar
Godis kan man ju få😂😂

Hon har tränat lite på höger och vänster förut. Sök gillar hon men slarvar
Godis kan man ju få😂😂
Mja, kommandona höger och vänster förstod jag det som att hon inte kan utan andra ord har använts, men det har nog hjälpt till i inlärningen av orden nu. :)

Slarvar ja, jag fick peka ut flera gånger! :D Spionen däremot körde på utan att ens sniffa direkt så han hittade nästan inga. "Sluta släng det på maaaaarkeeeeen, det är ju jobbigt, ge direkt i munnen för tusan!!!" :D Vadå inte anstränga sig när det inte är kul nog :D Han kan använda nosen, men när han vill och till det han vill, snusar rätt ordentligt i skogen varje dag annars så det är ren bekvämlighet när han liksom ser ut som ett frågetecken när jag ber honom nosa upp en godis. :D

Jag var på en 3 dagars kurs i vallning för ett tag sedan och den löste upp en massa frågetecken hos mig. Saker som jag trodde jag hade förstått, förstod jag plötsligt på ett annat plan.
Framåt går det om än långsamt, just nu är hon en klippa i närarbetet och när jag fodrar osv nu när fåren är installad.
Väldig hjälp när man ska fånga ett enstaka djur och har en hund som kan hålla hela gruppen. Det märks att hon har växt mentalt sedan förra året (som tur!).

Däremot så tycker jag att hon är rätt ojämn, ibland så "kan hon själv" och man behöver lägga ordentlig press för att nå fram och en vecka senare kan man knappt höja på rösten för att hon tar åt sig för mycket.

Virrpannan har det jobbigt. Jag har möss inne och han gräver undan mattor snussar intensivt under kylen och andra möbler.

Har ställt ett kompostgaller i köksöppningen (huset saknar dörrar) så katten inte kan kissa på trägolvet. Katten var upprörd inatt och jamade större delen av natten. När jag kom ner i morse rassladedet i köket när musen/mössen gömde sig.

Inatt blir det flera fällor med olika beten. Funkar inte det såkommer jag att täcka golvet med tidingarna där det kissas och ha öppet.
Jobbigt med så upphetsad hund. Just nu morrar han mot golvet under kylskåpet.

Hade med mig en pipleksak lilltösen gillar starkt när jag gick ut i kväll, sorry andra hundägare, jag har ingen annan lagom som får plats i fickan som inte piper som hon gillar... Tog till den vid två hundmöten och hon verkade uppskatta försöket att omrikta fokuset till den istället för att bry sig om hundarna. Spionen som inte riktigt bryr sig om andra hundar än med en gny och gnissel ibland i vanliga fall vände spänt på huvudet och undrade vad hon sysslade med och släppte sitt bekymmer och valde att snusa i marken istället. Vet ju att hon kan det här med hundmöte egentligen, men att omställningen här har fått henne att reagera, såg vid något tillfälle att hon försökte rikta sig mot att bita i kopplet istället, samt i dag även dra i min jacka, så tänkte att jag struntar i att bara försöka med godis, vill inte att beteendet befäst starkare innan det bryts, och tar tag i det här med en leksak till hands som hon får leka med och beröm, så har hon något att fokusera munnen på.

Det började när jag började gå med båda två och blindkäppen samtidigt så den får stå när jag går med båda och så har jag den när jag går med en och en bara. Hon är inte van vid blindkäppar sedan tidigare ju och inte alla hundar tar den lika naturligt som spionen gjorde. Med honom tog jag den i ena näven och han i andra och så gick vi, när han var 9,5 månad gammal och det verkade som om den alltid varit där för honom, han å sin sida har aldrig varit särdeles fokuserad på sin matte när vi varit ute. :D Det är ett helt annat fokus från henne på mig, så kanske känner hon av något med den. Jag går olika när jag har den och när jag inte har den, det måste man göra, utan att jag ens kan säga på vilket sätt, men jag antar det. Nåja, tåls att fundera på och vara uppmärksam på. Ensamarbete är nyttigt för båda i vilket fall som helst.

Under dagens mondioträning jobbade vi vidare med tekniken och självförtroendet. Både dådkraften, och det där att vara en liten anarkist, men samtidigt inte glömma lydnaden helt ;) Första gången bett i hel byxa, figgen körde på bra med teatern och lät Bella ”dra omkull” honom och släpa honom med sig 😁

IMG_7856.webp

Idag gick min syster med Knut på promenaden på eftermiddagen.
Jag är lite off känner jag, frånvarande men Knut är jätteglad och vill en massa.
Så hon tränade lite på inkallningar och det är väldigt kul att se hur han vänder direkt när hon ropar och kommer i full fart ♥️
Min syster är lite hundrädd och var väldigt skeptisk till Knut i början när han va unghund o vild. Nu verkar det som hon litar på honom till 100% och han tycker väldigt mycket om henne med.

Vi har provat på specialsök idag tillsammans med dobermannklubben södra, unge Herrn hade inte mycket hjärna påkopplat men tror det är något som kommer passa honom när det lugnar sig lite med hormonerna. Han gillar nosarbete och är rätt systematisk i sitt sökande.

Klubbens inomhushall är riktigt svår miljö för de som vill spåra dofter dessutom, underlaget verkar suga åt sig typ all doft i hela världen 😅 Kul har vi haft iaf!
DSC_5274red.webp

Vi har provat på specialsök idag tillsammans med dobermannklubben södra, unge Herrn hade inte mycket hjärna påkopplat men tror det är något som kommer passa honom när det lugnar sig lite med hormonerna. Han gillar nosarbete och är rätt systematisk i sitt sökande.

Klubbens inomhushall är riktigt svår miljö för de som vill spåra dofter dessutom, underlaget verkar suga åt sig typ all doft i hela världen 😅 Kul har vi haft iaf!
Visa bifogad fil 158383

Specialsök är himla kul!

Jag, husse och syrran åkte med våra bc-pojkar och körde vallning för tränare idag. Uppe innan tuppen och hemma sent på eftermiddagen 😝.
Corgi-fröken var hos hundvakt då det hade blivit väldigt trängt då vi tog husses bil.

Fokus på mitt sämsta moment: delning och sortering 😬. Väldigt jobbigt för mig och Spock men nyttigt. Förutom delning så fick Spock köra nåt längre hämt som gick bra, det börjar märkas att träningen gett resultat och att han förstått uppgiften men även kan lyssna om det krävs fast han är långt borta (tack och lov för visslan!).

Husse och syster tränade också en hel del på delningar. Det gick riktigt bra för husse och Tay, Tay glänser verkligen när det krävs snabbhet, parera djur och lite eget huvud. Överlägset den bästa hunden på just delning trots rätt orutinerad husse. Husse fick ordentligt med lovord från tränaren för vilken utveckling han gjort 🥰. Det har han verkligen gjort, jag och syrran sa det att vi ändå hållit på ett tag men det känns som om han verkligen utvecklats med stormsteg 😅.

Vi är trötta men väldigt nöjda efter dagen och våra hundar ligger helt utslagna här hemma nu 😁. Lilla M hade skött sig utmärkt hos hundvakten som sa att hon är världens lättaste hund att ha att göra med och hon är välkommen tillbaka när som helst 🙂.

Jobbhelg! Retrievers överallt 🫶🏼 älskar mitt lilla företag, det ger så mycket energi!

Har haft ett par riktigt fina pass med min lilla de senaste dagarna också, hon börjar bli väldigt träningsbar. Så himla kul!
Även L fick sig ett kort pass i lördags, det första sedan han skadade sig i augusti. Bara lite lugnt småpill, men han var så lycklig att han inte visste vart han skulle ta vägen ❤️

Igår hängde jag med några ur L:s kull, så fina unga hundar med ambitiösa mattar. De påminner mycket om sin far! Fina, fina 🥰

Stor dag idag, lille Twt fick vara med på den gemensamma promenaden för första gången på över 2 månader. Vi har ökat motionen sakta men säkert ett tag nu, och han visar noll tecken på ömhet <3 Svårt att få några bra bilder nu när det är mörkt dygnet runt, tyvärr.
IMG_3484_lzn-1.webp

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 114
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
277
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 561
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
719
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka