Uppdateringstråd 30

Nu finns hon inte mer ❤️
Hornhinnesåret ville inte läka helt och i ögat utvecklades ett glaukom. Sista åb var i fredags och idag fick hon vandra vidare. Under en sista genomkänning idag kände vet en stor livmoder som inte var så tydlig i fredags, så förmodligen har hon även fått livmoderinflammation under tiden på den höga kortisondosen.
Det känns för jävligt just nu, men det var rätt tidpunkt. Hon behövde inte ha ont och allt gick fridfullt till.
Älskade Ladda, tack för allt ❤️

Visa bifogad fil 157781
Beklagar @AraSlei 😔❤️

Nu finns hon inte mer ❤️
Hornhinnesåret ville inte läka helt och i ögat utvecklades ett glaukom. Sista åb var i fredags och idag fick hon vandra vidare. Under en sista genomkänning idag kände vet en stor livmoder som inte var så tydlig i fredags, så förmodligen har hon även fått livmoderinflammation under tiden på den höga kortisondosen.
Det känns för jävligt just nu, men det var rätt tidpunkt. Hon behövde inte ha ont och allt gick fridfullt till.

Visa bifogad fil 157781
Jag beklagar :heart

Igår var det mondioträning igen, vi tränade vidare på tekniken i bitandet och fick några tips kring föremålsbevakningen.

Bellas förväntanskurva ökar exponentiellt inför varje träff just nu, hon tycker att det är så kul! Och jag får själv skruva på mitt agerande som förare, och tillåta viss civil olydnad och brötighet för att hon inte ska hamna för mycket under lydnad utan ta för sig med självförtroende och attityd. ”Förarvek” sa träningskamraterna senast, men ändrade till förig när jag sa att de sabbar hennes street cred 😂

IMG_7765.webp

Nu finns hon inte mer ❤️

Visa bifogad fil 157781

Beklagar :heart

Jag gråter och saknar Gry varje dag. Försöker "gå vidare" för har fått till mig i min uppväxt att en inte ska älta eller känna för mycket.

Förra söndagen blev det nästan någon typ av ångestattack dock då jag kände att jag behövt henne en stund till. Men när är egentligen rätt tid? För mig blir det aldrig. Då får en göra det bästa för hunden.
Men det är som jag fortfarande hoppas att hon ska komma tillbaka?
Det är jobbigare än jag hoppats :heart

Igår var det mondioträning igen, vi tränade vidare på tekniken i bitandet och fick några tips kring föremålsbevakningen.

Bellas förväntanskurva ökar exponentiellt inför varje träff just nu, hon tycker att det är så kul! Och jag får själv skruva på mitt agerande som förare, och tillåta viss civil olydnad och brötighet för att hon inte ska hamna för mycket under lydnad utan ta för sig med självförtroende och attityd. ”Förarvek” sa träningskamraterna senast, men ändrade till förig när jag sa att de sabbar hennes street cred 😂

Visa bifogad fil 157856
Det verkar så himla kul med mondio men inte helt lätt att komma igång. Det vimlar ju inte av klubbar som kör direkt. Dessutom har det ju känts som att man måste ha malle för att kunna lyckas så det är väldigt inspirerande att se dig och din rottis!

Kul med nyfikenhet! Hmm, var börja. Jag är långt ifrån proffs, vi har ju börjat rätt nyligen och fastnade! @Wingates kan säkert fylla på?

Det viktigaste att poängtera är nog att figgen är den roligaste lekkamraten 😍 När vi tränar skyddet är det lek med tydliga regler :) Figgen kallas olika på olika språk, i amerika säger man ofta helper eller decoy. Och det är lite så de agerar, retfullt samarbete liksom. Så angående att okynnesvakta saker så visst skulle det kunna ske men då har du tränat riktigt knasigt, och förmodligen med en hund som inte var så lämpad för uppgiften.

Hunden kan skälla i mondio men måste inte skälla. Ringsporterna kommer från polisarbetet i Europa, och det är i grunden mer funktion än form. Mina träningsmentorer säger att skall är inte ett funktionsproblem, men ett arbetsmiljöproblem ;) Och precis, när figgen backat ut från markeringen ska hunden släppa.

Det är ett svårt moment, för hunden ska tränas att kunna avgöra allt det här själv. Du som förare säger åt hunden att bevaka, sen går du utom synhåll och lämnar det till hunden och figgen (vars uppdrag är att få hunden att misslyckas).
Jag är inte jätteinsatt i ringsporterna faktiskt, men fick lite information av Xarkos uppfödare iom att hon kör fransk ring med sina.

Föremålsbevakningen ser ungefär samma ut - men kan tänka mig att det skiljer i detaljerna mellan fransk ring och modio. Mondio har ju en annan typ av störningar som är mer "slumpartade" men fått uppfattningen av flera att fransk är hårdare för hundarna (kräver mer av dem). Om jag jämför med filmer jag sett på fransk så är deras bevakningsyta mindre sas och där försöker figgen flytta korgen de vaktar om hunden går för långt ifrån.
Men ja supersvårt - kräver ju verkligen en hund som kopplar på hjärnan och inte bara kör.

Tänker att det inte är större risk för okynnesvakt än för att de skulle okynnesköra andra moment. Det är ju kampandet som är belöningen ändå - inte själva bevakningen av föremålet.

Nu finns hon inte mer ❤️

Visa bifogad fil 157781
Jag beklagar så - och du har skrivit så mycket fint om henne under åren att jag sitter och bölar på jobbet (så mycket för att skriva ett mejl, slösurfa lite, skriva ett mejl...)

Det verkar så himla kul med mondio men inte helt lätt att komma igång. Det vimlar ju inte av klubbar som kör direkt. Dessutom har det ju känts som att man måste ha malle för att kunna lyckas så det är väldigt inspirerande att se dig och din rottis!

Vi har turen att ha några eldsjälar här som
vill ha träningssällskap/få upp intresset hos fler :)

Och haha, ja det är verkligen en mallarnas sport! Många (framförallt) rottishanar skulle jag nog inte känna mig helt bekväm med i hopp och palissaden, pga deras exteriör, men min är ju en slank modell så fysiken är inte problemet. Jag gissar att vi (om vi tar oss så långt efter mycket träning) inte skulle fajtas om några topplaceringar på tävlingsbanorna, Bella och jag. Men det viktigaste för mig är att vi har kul, och det är ju superskoj om det kan inspirera fler!

Ibland blir man chockad att något är fel på hunden och den är unghund och den beter sig så gott som en vettig individ exakt hela dagen. Vi har haft problem med att vår unghund drar i kopplet igen bland annat (något vi tränat bort trodde vi men det började om häromveckan). Vi har även haft svårt att kalla in han när han hittar spännande dofter. Han lyssnar inte ens på sitt namn vissa dagar. Men idag minsann när vi tränat följsamhet hela förmiddagen samt inkallning så har allt gått perfekt! Han gick perfekt vid min sida när jag ville på kvällspromenaden. Kom direkt på inkallning. Drog inget i kopppel. Så nu har jag fått för mig att han måste ju vara sjuk idag för vad hände! 😂

Nu finns hon inte mer ❤️

Visa bifogad fil 157781

Fina Ladda :heart Jag beklagar förlusten :(

Vi kör på här hemma. Har varit lite seg och haft ont i knät samt jobb hela helgen så husse var iväg två vändor i fårhagen med pojkarna.
Lilla M fick hänga med på födelsedags kalas i helgen och mingla vilket fungerade utmärkt, hon var mycket uppskattad och passade på att erbjuda corgi-gos till samtliga.

Igår var jag i fårhagen med alla vovvarna och tränade lite. Även Lilla M fick gå lite och kan nu gå och balansera fåren mot mig. Kanske blir det så att hon får gå nåt prov nästa år. Hon är ju inte mycket att hänga i granen jämfört med bc-killarna men börjar jag jämföra med de kroppsvallare jag sett så är hon nog ändå rätt hygglig.

Idag ska vi iväg en sväng och titta till fåren igen och imorgon blir det agilityträning.

Tay I fårhagen
20241126_104123.webp

Jaha, nu har jag fått veta att jag haft Mykoplasma som gett mig lunginflammation. Tredje antibiotika sorten. Hur jag ska lyckas ta mig runt två agility banor på söndag är ett mirakel men jag hoppas jag blir frisk till dess. Hundarna mår dock prima och det är skönt. Älskar att ha Milou lös igen, älskar att Alvin tror att han är en valp och vill leka hela tiden och skuttar och gör piruetter och vill leka med leksaker och leka jaga när han inte alls är en valp utan 14 år. Milou far fram en tornado som alltid. Men att vi går från det till total avslappning och vila, på och av knapp.

Jag gråter och saknar Gry varje dag. Försöker "gå vidare" för har fått till mig i min uppväxt att en inte ska älta eller känna för mycket.

Förra söndagen blev det nästan någon typ av ångestattack dock då jag kände att jag behövt henne en stund till. Men när är egentligen rätt tid? För mig blir det aldrig. Då får en göra det bästa för hunden.
Men det är som jag fortfarande hoppas att hon ska komma tillbaka?
Det är jobbigare än jag hoppats :heart

Åh, jag tycker att det kan ta tid att ta in att de inte finns nära längre. Det får vara okej att man ibland snubblar för att det inte fanns ett par tassar vid fötterna där man trodde, och att handen letar efter en päls som inte dyker upp som den alltid gjort. Det är så sorg fungerar, och det är ju egentligen mest ett tecken på att man haft något fantastiskt. :heart

Efter ett tag dyker det upp stunder där det ändå känns okej emellanåt, och så småningom blir de riktigt tuffa stunderna glesare och man får utrymme att minnas allt det fina utan känslan av att drunkna i sorg längre. Det går i vågor, och det måste få ta sin tid.

Var och kollade av Sparven hos massören idag (minns inte om jag skrev om det, men såg en hälta väldigt kort för 1,5 vecka sen efter en heldag på agilitykurs). Efter att ha känt igenom honom och lyssnat på mina iakttagelser trodde hon att hältan kommit av kramp i en muskel och spänningar efter det. Skönt att det inte verkar varit värre än så 🙂 Så nu blir det massage här hemma och lite mer rörelse, så stämmer vi av igen om några veckor.

(Och nej, veterinär är inte aktuellt i dagsläget. Massören är otroligt erfaren, både hon och jag misstänkte att det var något mindre allvarligt, och viktigast av allt - Sparven köper att hon känner och klämmer på honom. Hade hon sett minsta tecken på något som behövt veterinärvård hade hon sagt till mig det.)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 123
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
280
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 632
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
736
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka