Uppdateringstråd 30

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det funkar bra pa min Malle ocksa ... men jag brukar saga att vad skulle han gora, stackarn, han vaxte up med tva rottisdamer som forklarade livets alvar for honom. :p

Tate fick ett kvarts huvud kal i dag ... det lag i kylskapet och var nastan helt mjukt. Jag slangde ut det pa grasmattan till honom och nu syns inte ett spar efter det.:D

Underskatta aldrig en Rottis godis driv. Ju mer du tranar, desto "hungrigare" blir hunden.:p Jag har annu aldrig traffat en rottis som inte blivit latt hysterisk over godis ... och det gar lika bra med gronkal, apelsin, vit kal, eller sallads blad.:D

Åh, de finns absolut. I de allmänlydnad för rottweilers-kurser jag hållit är det de som mycket hellre går på leksak än godis. :)

Annars så är ju tipset att inte nöta för mycket samma lika med rottis, då brukar de kunna bli rätt ”meh”. Varierade pass, och hellre kort med kvalitet!

Phew, 3½ veckor efter operationen fick jag nu äntligen klart besked från försäkringsbolaget att de täcker kostnaden. Twts rehab går kanon, han har 2 veckor kvar innan vi kan gå upp i full aktivitet igen.

Jävligt jobbig väntan när man ligger ute med 50.000:-... :cool:

Underskatta aldrig en Rottis godis driv. Ju mer du tranar, desto "hungrigare" blir hunden.:p Jag har annu aldrig traffat en rottis som inte blivit latt hysterisk over godis ... och det gar lika bra med gronkal, apelsin, vit kal, eller sallads blad.:D
Nej, jag utnyttjar det och hon har lärt sig det, vet när det vankas godis också nu-och utnyttjar det, tex vid sitt när man kommer in. Sitter ner, får godis. Reser sig, sitter ner, får godis... ibland lyckas hon driva med mig ;)

Det fungerar inte på husky. Står, glor, hör kommandot "sitt", VET exakt med tanke på 5,5 år gammal vad jag vill han ska göra, suckar och tittar åt annat håll, väntar ut mig. Till slut sätter han sig lååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååångsamt ner. Då har lilltösen testat alla knep hon har i lådan medan jag upprepat mig tex att ligga, stampa med fötterna, hoppa fram till mig osv.... Jag ger honom en godis, han ger den inte ens en blick, vänder bort huvudet, lilltösen får den istället och kopplena åker av och så går de i väg, spionen smått tjurig över att behöva göra som jag sa igen :D Dock ibland hamnar rumpan kvick i marken och golvet och han är otroligt sugen på godis och han kan alla konster han lärt sig på löpande band också, det beror helt på vad han känner för den dagen :D

Det är så mycket roligare (förlåt spionen) att träna en driven hund!

Det funkar på en dvärgpinscher oxå :D Och även på mina dobbisar, där följde det med en kaviartubkork med :jawdrop::d:o
Min Enya har nog råkat svälja mammas örhänge en gång när hon hälsade sådär översvallande glatt när mamma kom. Örhänget återfanns aldrig så antar det hamnade i magen. Smaklig spis! Hon åt allt utom salladsblad, men allt annat gick ner.

Åh, de finns absolut. I de allmänlydnad för rottweilers-kurser jag hållit är det de som mycket hellre går på leksak än godis. :)

Annars så är ju tipset att inte nöta för mycket samma lika med rottis, då brukar de kunna bli rätt ”meh”. Varierade pass, och hellre kort med kvalitet!

Absolut att vissa foredrar leksak under traning, men jag har aldrig traffat en som inte ocksa ater nastan vad som helst nar som helst.
Och du har sa ratt ... rottisar gillar inte att nota for mycket ... OM de inte ar mycket, mycket hungriga rottweilers som kan ata hur mycket godis som helst och far RIKTIGT gott godis ... Som gronkal tillexempel. :D
Nu har jag alltid hallit mina pa den smala atletiska sidan, sa det har alltid, enligt dem, funnits rum for att fylla pa med mer mat. Jag kanner ocksa en del utstallnings rottisar som inte har riktigt samma kansla for allt som ar atbart, men de har ocksa hallits pa den "runda" sidan och varit lite overviktiga da det gar bast pa utstallning.

Nej, jag utnyttjar det och hon har lärt sig det, vet när det vankas godis också nu-och utnyttjar det, tex vid sitt när man kommer in. Sitter ner, får godis. Reser sig, sitter ner, får godis... ibland lyckas hon driva med mig ;)

Det fungerar inte på husky. Står, glor, hör kommandot "sitt", VET exakt med tanke på 5,5 år gammal vad jag vill han ska göra, suckar och tittar åt annat håll, väntar ut mig. Till slut sätter han sig lååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååångsamt ner. Då har lilltösen testat alla knep hon har i lådan medan jag upprepat mig tex att ligga, stampa med fötterna, hoppa fram till mig osv.... Jag ger honom en godis, han ger den inte ens en blick, vänder bort huvudet, lilltösen får den istället och kopplena åker av och så går de i väg, spionen smått tjurig över att behöva göra som jag sa igen :D Dock ibland hamnar rumpan kvick i marken och golvet och han är otroligt sugen på godis och han kan alla konster han lärt sig på löpande band också, det beror helt på vad han känner för den dagen :D

Det är så mycket roligare (förlåt spionen) att träna en driven hund!

Jag har kanske missat det men du har alltså en till hund? Vad har hon gjort innan hon landade hos dig? 🙂

Phew, 3½ veckor efter operationen fick jag nu äntligen klart besked från försäkringsbolaget att de täcker kostnaden. Twts rehab går kanon, han har 2 veckor kvar innan vi kan gå upp i full aktivitet igen.

Jävligt jobbig väntan när man ligger ute med 50.000:-... :cool:

Skönt med beskedet och snabba puckar med rehaben!
Undrar om de har olika direktiv mellan länderna? Ls ortoped sa att en led behöver 8-10 veckor att läka efter operation. Så trots att det är 8 veckor sedan op är vi bara inne på tredje veckan med rehab.

Skönt med beskedet och snabba puckar med rehaben!
Undrar om de har olika direktiv mellan länderna? Ls ortoped sa att en led behöver 8-10 veckor att läka efter operation. Så trots att det är 8 veckor sedan op är vi bara inne på tredje veckan med rehab.
Jag har fått samma hemgångsråd nu som i Sverige 2018, 4-6 veckor med koppelvila och beroende på form sakta öka rörelsemängden till 6 veckor när det är dags för uppföljningsbesök. Rehab med lätt stretching, slalom, kavaletti osv skulle jag börja med redan efter 14 dagar, i lugnt tempo. Kan bero på att bådas skador redan höll på att läka när de opererades och såg väldigt fina ut? Twt gjorde en kontroll när vi tog stygnen efter 12 dagar, och var redan då helt smärtfri.

Sparven är ju väldigt obekväm vid att hanteras/beröras av människor han inte känner väl. Tog första leptospiros-sprutan för en månad sen, och det gick ok, men kände jag ville träna lite mer inför andra sprutan som var planerad till igår.

Jobbade på att få honom mer avslappnad i munkorgen, för att inte den skulle göra honom mer obekväm. Lade även upp en tydligare plan för vilket upplägg jag skulle be veterinären om. Hann inte få honom helt nöjd med munkorgen, men betydligt mindre frustrerad över den 👍 Veterinären lyssnade fint, och vi kunde lyssna på hjärtat helt utan munkorg, och när sprutan skulle ges gick det snabbt och betydligt mindre stress än första. Kul att känna att vi kommuner en bit på vägen och ett kvitto på att träningen ger effekt. Nu ska jag bara jobba vidare så det går ännu bättre nästa år :)

IMG_7741.webp
Gullehunden 💕 Introducerade ett nytt föremål att bevaka redan idag eftersom hon så snabbt hajat vad mattan innebär, och det kan ju vara vilket föremål som helst så vill inte befästa just mattan utan beteendet. Hennes första förslag på lösning var av någon anledning att apportera och överlämna kudden, vet inte varför men älskar hennes uppfinningsrikedom 😂 Hon var så pass säker på sin sak att hon la sig MEN höll kudden i munnen.

Det gick snabbt att fatta uppgiften ändå, instaklipp på försök 2 och 3 för den som vill kolla:

https://www.instagram.com/p/DC90ynqxBcM/?igsh=MW42djlxa3hvZ2wwag==

Jag har fått samma hemgångsråd nu som i Sverige 2018, 4-6 veckor med koppelvila och beroende på form sakta öka rörelsemängden till 6 veckor när det är dags för uppföljningsbesök. Rehab med lätt stretching, slalom, kavaletti osv skulle jag börja med redan efter 14 dagar, i lugnt tempo. Kan bero på att bådas skador redan höll på att läka när de opererades och såg väldigt fina ut? Twt gjorde en kontroll när vi tog stygnen efter 12 dagar, och var redan då helt smärtfri.

Ja, men så kan det kanske vara? Jag förvarnades om att han troligtvis skulle vara mycket halt efter operationen, men han linkade lite någon vecka och har sedan dess varit fräsch. Nu ska musklerna tillbaka bara!

Oavsett - skönt att det går bra 🙏🏼

Det här är helt helt galet men jag har haft feber sen 14 augusti. Var helt obehandlad i 6 veckor och sen drog det ut på tiden innan dom kom på vad det är men trots 10 dagar antibiotika kur så fortsatte det och en anhörig tvingade mig ringa vårdcentralen igår(skulle härdat ut själv annars, dumma envisa mig) och visst så har självklart medicinen inte hjälpt.

Jag har inte kunnat träna med Milou som jag vill och nästa söndag är det agility tävling. Vi är nog inte alls förberedda, tränat själv men det har varit både flytt och sjukdom samtidigt och jag har tappat all kondition. Blir trött av rundor med grabbarna jag annars fixar lätt och pressar jag mig blir jag jätte dålig så Alvin och Milou har fått ta det lugnare dom med och det har gått. För några år sedan skulle Milou blivit jätte jobbig utan mer aktivering både fysisk och mentalt men han har mognat och anpassar sig efter mig. Super duktig gårdshund som följer med lätt och följsamt här hemma, lite jobb i trädgården, gå igenom ägorna och se hur allt ser ut, gå ut på kisserundor och han kan gå och nosa och så fort jag säger vad som helst så vänder han på en femöring.

Men jag tänker att tävlingen nästa söndag bara blir en övning. Milou är inte van vid inomhushall och underlaget. Jag och han har inte hunnit öva, jag har ont och är trött och sjuk. Men jag vill ändå prova att tävla på kravlös nivå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 716
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 426
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen... 2
Svar
29
· Visningar
2 332
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka