Uppdateringstråd 30

Visa bifogad fil 157647Gullehunden 💕 Introducerade ett nytt föremål att bevaka redan idag eftersom hon så snabbt hajat vad mattan innebär, och det kan ju vara vilket föremål som helst så vill inte befästa just mattan utan beteendet. Hennes första förslag på lösning var av någon anledning att apportera och överlämna kudden, vet inte varför men älskar hennes uppfinningsrikedom 😂 Hon var så pass säker på sin sak att hon la sig MEN höll kudden i munnen.

Det gick snabbt att fatta uppgiften ändå, instaklipp på försök 2 och 3 för den som vill kolla:

https://www.instagram.com/p/DC90ynqxBcM/?igsh=MW42djlxa3hvZ2wwag==

Vad innebär bevakning? I vilken gren ingår det?

Vad innebär bevakning? I vilken gren ingår det?

Föremålsbevakning ingår i alla ringsporter - men tror @Brie kör mondioring :)

Stämmer, vi kör mondio :) Kortfattat så vaktar hunden ett föremål, och när figgen kommer inom en viss radie agerar den.

Litet 3-min klipp på hur det kan se ut, här vaktar hunden en slangvinda med ballonger. Särskilt sista provokationen från figgen känns väldigt mondio..! :D

Jag har fått skämmas och känna mig som en riktigt dålig hundägare idag.

Jag hade tagit bilen till ett köpcenter och hade med Doris eftersom det finns en bra promenadrunda där. Vi har gått där många gånger förr men eftersom det har skjutits på en skjutbana i närheten några gånger gillar inte Doris första biten av rundan. När vi hade gått en bit släppte jag henne lös och helt plötsligt såg hon en chans att slippa gå där och drog till bilen 😱. Ingen panik utan travade i vanligt tempo men jag fick verkligen inte stopp på henne. Skrek och ropade och försökte med att gömma mig så att hon inte skulle se mig ( har funkat förr) men hon totalt sket i det. Försökte springa ikapp men då ökade hon tempot. Hon hann passera några andra hundar som hon inte brydde sig om och sen kom hon till parkeringen som var full i bilar och trafik. Panik men som tur var körde bilarna väldigt långsamt och hon passerade inte över någon väg. Sen hittade hon nog inte bilen för då började hon titta efter mig och jag fick fånga henne. Hon har helt chill, ingen stress och tror inte att hon hade varit särskilt rädd utan hon såg bara chansen och insåg väl att om jag fångade in henne skulle jag tvinga henne vidare på promenaden. Vilken jävla skittant!

Har aldrig hänt tidigare att hon har dragit så här, hon har blivit rädd för höga smällar ibland men då brukar det funka att jag går åt ett annat håll så kommer hon fram till mig så att jag kan fånga. Jag gissar att det nu var så tydligt var bilen fanns så hon var inte orolig för att tappa bort mig.

Hon blev 14 år förra veckan, då ska man väl veta bättre 😩. En tant med hund som hon passerade på väg till parkeringen gnällde om att jag borde hålla hunden kopplad. Som att jag inte fattade det? Var inte som att jag med mening släppte henne lös bland folk och andra hundar. Hon borde väl ha hört att jag ropade och skrek på hunden. Tvingade med henne på rundan sen och hon fick gå kopplat första halvtimmen tills jag såg att hon hade släppt känslan av att hon inte ville gå där. Resten gick hon lös utan några problem, men jag var noga med att hon var väldigt nära mig.

Jäkla bajshund. Jäkla ljudrädsla. Vet inte hur jag ska tänka framöver, hon brukar ju alltid gå lös men är omöjligt att veta när någon bil kan baktända eller det skjuts nån raket. Får vara noga med att ha henne kopplad runt nyår iaf.

Stämmer, vi kör mondio :) Kortfattat så vaktar hunden ett föremål, och när figgen kommer inom en viss radie agerar den.

Litet 3-min klipp på hur det kan se ut, här vaktar hunden en slangvinda med ballonger. Särskilt sista provokationen från figgen känns väldigt mondio..! :D

Aha hade jag ingen koll på. Den där hunden skulle verkligen in i slangvindan 😁. Nu kommer tusen frågor för att jag blev så nyfiken.

Ska inte hunden skälla och varna innan den hugger tag i figuranten? Ska den släppa av sig själv när figuranten har rört sig en bit från föremålet?
Och finns det ingen risk att hunden börjar bevaka föremål bara för att det är kul? Tänker att det skulle kunna ställa till med problem.

Aha hade jag ingen koll på. Den där hunden skulle verkligen in i slangvindan 😁. Nu kommer tusen frågor för att jag blev så nyfiken.

Ska inte hunden skälla och varna innan den hugger tag i figuranten? Ska den släppa av sig själv när figuranten har rört sig en bit från föremålet?
Och finns det ingen risk att hunden börjar bevaka föremål bara för att det är kul? Tänker att det skulle kunna ställa till med problem.

Kul med nyfikenhet! Hmm, var börja. Jag är långt ifrån proffs, vi har ju börjat rätt nyligen och fastnade! @Wingates kan säkert fylla på?

Det viktigaste att poängtera är nog att figgen är den roligaste lekkamraten 😍 När vi tränar skyddet är det lek med tydliga regler :) Figgen kallas olika på olika språk, i amerika säger man ofta helper eller decoy. Och det är lite så de agerar, retfullt samarbete liksom. Så angående att okynnesvakta saker så visst skulle det kunna ske men då har du tränat riktigt knasigt, och förmodligen med en hund som inte var så lämpad för uppgiften.

Hunden kan skälla i mondio men måste inte skälla. Ringsporterna kommer från polisarbetet i Europa, och det är i grunden mer funktion än form. Mina träningsmentorer säger att skall är inte ett funktionsproblem, men ett arbetsmiljöproblem ;) Och precis, när figgen backat ut från markeringen ska hunden släppa.

Det är ett svårt moment, för hunden ska tränas att kunna avgöra allt det här själv. Du som förare säger åt hunden att bevaka, sen går du utom synhåll och lämnar det till hunden och figgen (vars uppdrag är att få hunden att misslyckas).

Idag orkade jag gå en lite längre promenad som råkade bli nästan tre gånger så lång eftersom jag tappade Milous koppel någonstans och fick fara runt och leta. Har börjat ha honom lös igen för han har visat att han är stabil och förtjänar mitt förtroende. Han är så duktig och det känns så bra. Han går ändå bredvid mig 90% av tiden men han får ju nosa lite i diken och i skogen om han vill. Han får mer space än han tar. Går sällan längre än 3 meter ifrån mig när han inte går bredvid mig och lyssna på allt jag säger. Har känt mig helt trygg med honom.

Jag har fått skämmas och känna mig som en riktigt dålig hundägare idag.

Jag hade tagit bilen till ett köpcenter och hade med Doris eftersom det finns en bra promenadrunda där. Vi har gått där många gånger förr men eftersom det har skjutits på en skjutbana i närheten några gånger gillar inte Doris första biten av rundan. När vi hade gått en bit släppte jag henne lös och helt plötsligt såg hon en chans att slippa gå där och drog till bilen 😱. Ingen panik utan travade i vanligt tempo men jag fick verkligen inte stopp på henne. Skrek och ropade och försökte med att gömma mig så att hon inte skulle se mig ( har funkat förr) men hon totalt sket i det. Försökte springa ikapp men då ökade hon tempot. Hon hann passera några andra hundar som hon inte brydde sig om och sen kom hon till parkeringen som var full i bilar och trafik. Panik men som tur var körde bilarna väldigt långsamt och hon passerade inte över någon väg. Sen hittade hon nog inte bilen för då började hon titta efter mig och jag fick fånga henne. Hon har helt chill, ingen stress och tror inte att hon hade varit särskilt rädd utan hon såg bara chansen och insåg väl att om jag fångade in henne skulle jag tvinga henne vidare på promenaden. Vilken jävla skittant!

Har aldrig hänt tidigare att hon har dragit så här, hon har blivit rädd för höga smällar ibland men då brukar det funka att jag går åt ett annat håll så kommer hon fram till mig så att jag kan fånga. Jag gissar att det nu var så tydligt var bilen fanns så hon var inte orolig för att tappa bort mig.

Hon blev 14 år förra veckan, då ska man väl veta bättre 😩. En tant med hund som hon passerade på väg till parkeringen gnällde om att jag borde hålla hunden kopplad. Som att jag inte fattade det? Var inte som att jag med mening släppte henne lös bland folk och andra hundar. Hon borde väl ha hört att jag ropade och skrek på hunden. Tvingade med henne på rundan sen och hon fick gå kopplat första halvtimmen tills jag såg att hon hade släppt känslan av att hon inte ville gå där. Resten gick hon lös utan några problem, men jag var noga med att hon var väldigt nära mig.

Jäkla bajshund. Jäkla ljudrädsla. Vet inte hur jag ska tänka framöver, hon brukar ju alltid gå lös men är omöjligt att veta när någon bil kan baktända eller det skjuts nån raket. Får vara noga med att ha henne kopplad runt nyår iaf.
När Alvin utsattes för ett trauma som gjorde honom skotträdd blev han som en annan hund. Hörde han minsta lilla smäll eller obehagligt ljud så bara stängde han av och sprang ungefär som Doris. Jag fick inte kontakt med honom och fick fullständig panik att jag aldrig skulle få tag på honom. När det hände en andra gång så bestämde jag att inte ha honom lös mer och det var så tråkigt för han var lös överallt innan. Men att släppa honom var inte ett alternativ ifall han skulle göra det igen.

Så det är inte bara du som råkat ut för det,

Jag var ute straxt fore 9 for att prata med "tracking" ganget nar de borjade lagga tracks. Jag holl pa att frysa ihjal. Sa vidrigt kallt.🥶 MEN det var 14*C ... och jag visste inte att det kunde kannas sa kallt. Nu ar det 18*C och det ar fortfarande svinkallt😱
Det ar helt klart att jag levt for manga ar i varma klimat. :cautious:

Nu finns hon inte mer ❤️
Hornhinnesåret ville inte läka helt och i ögat utvecklades ett glaukom. Sista åb var i fredags och idag fick hon vandra vidare. Under en sista genomkänning idag kände vet en stor livmoder som inte var så tydlig i fredags, så förmodligen har hon även fått livmoderinflammation under tiden på den höga kortisondosen.
Det känns för jävligt just nu, men det var rätt tidpunkt. Hon behövde inte ha ont och allt gick fridfullt till.
Älskade Ladda, tack för allt ❤️

IMG_6044.webp

Nu finns hon inte mer ❤️
Hornhinnesåret ville inte läka helt och i ögat utvecklades ett glaukom. Sista åb var i fredags och idag fick hon vandra vidare. Under en sista genomkänning idag kände vet en stor livmoder som inte var så tydlig i fredags, så förmodligen har hon även fått livmoderinflammation under tiden på den höga kortisondosen.
Det känns för jävligt just nu, men det var rätt tidpunkt. Hon behövde inte ha ont och allt gick fridfullt till.

Visa bifogad fil 157781
Fina, fina Ladda :heart
Beklagar er sorg! Men så tacksam för att hon gav oss livets kompis i Atan 🫶

Nu finns hon inte mer ❤️

Visa bifogad fil 157781
Beklagar förlusten <3

Nu finns hon inte mer ❤️

Visa bifogad fil 157781
Finast Ladda :heart Jag blev kär i henne här på buke och jag fick , precis som @attheedge säger livets hund, Ville från henne. Det är fruktansvärt att behöva släppa iväg dem men det är också en tjänst att kunna låta dem gå och slippa smärta. :heart

Nu finns hon inte mer ❤️

Visa bifogad fil 157781

Usch, den oerhörda smärtan :( Men hon slipper åtminstone ha ont.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 124
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
280
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 696
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
736
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod