Jag har fått skämmas och känna mig som en riktigt dålig hundägare idag.
Jag hade tagit bilen till ett köpcenter och hade med Doris eftersom det finns en bra promenadrunda där. Vi har gått där många gånger förr men eftersom det har skjutits på en skjutbana i närheten några gånger gillar inte Doris första biten av rundan. När vi hade gått en bit släppte jag henne lös och helt plötsligt såg hon en chans att slippa gå där och drog till bilen
. Ingen panik utan travade i vanligt tempo men jag fick verkligen inte stopp på henne. Skrek och ropade och försökte med att gömma mig så att hon inte skulle se mig ( har funkat förr) men hon totalt sket i det. Försökte springa ikapp men då ökade hon tempot. Hon hann passera några andra hundar som hon inte brydde sig om och sen kom hon till parkeringen som var full i bilar och trafik. Panik men som tur var körde bilarna väldigt långsamt och hon passerade inte över någon väg. Sen hittade hon nog inte bilen för då började hon titta efter mig och jag fick fånga henne. Hon har helt chill, ingen stress och tror inte att hon hade varit särskilt rädd utan hon såg bara chansen och insåg väl att om jag fångade in henne skulle jag tvinga henne vidare på promenaden. Vilken jävla skittant!
Har aldrig hänt tidigare att hon har dragit så här, hon har blivit rädd för höga smällar ibland men då brukar det funka att jag går åt ett annat håll så kommer hon fram till mig så att jag kan fånga. Jag gissar att det nu var så tydligt var bilen fanns så hon var inte orolig för att tappa bort mig.
Hon blev 14 år förra veckan, då ska man väl veta bättre
. En tant med hund som hon passerade på väg till parkeringen gnällde om att jag borde hålla hunden kopplad. Som att jag inte fattade det? Var inte som att jag med mening släppte henne lös bland folk och andra hundar. Hon borde väl ha hört att jag ropade och skrek på hunden. Tvingade med henne på rundan sen och hon fick gå kopplat första halvtimmen tills jag såg att hon hade släppt känslan av att hon inte ville gå där. Resten gick hon lös utan några problem, men jag var noga med att hon var väldigt nära mig.
Jäkla bajshund. Jäkla ljudrädsla. Vet inte hur jag ska tänka framöver, hon brukar ju alltid gå lös men är omöjligt att veta när någon bil kan baktända eller det skjuts nån raket. Får vara noga med att ha henne kopplad runt nyår iaf.