Uppdateringstråd 30

"Back up" ar ett mycket andvandbart commando har. Miss Mandy larde jag att backa uppfor en trappa :p Nar jag tog henne till en physical therapist for att hon hade ont i bogen var namnda therapist mycket imponerad och anvande det i en hel massa ovningar.:)
Med Diva och Tate har jag inte haft en lamplig trappa att trana pa, men backa kan de och nu nar jag kommer fa mer energi lar Emma-Sue fa instruktioner och lara sig backa ocksa!
Hur tränar du in det bäst? Tänkte om jag kunde få några tips jag inte tänkt på :D

Till det anvander jag klicker och MASSOR med SMA godisbitar. :p Da jag inte ar kand for ett oandligt talamod och klarar att shape en hel ovning anvander jag lite press fran mig till att borja med. Jag stiger alltsa in nara nar de backar/lutar bakat klickar jag och slanger ut en godis pa golvet (om man ger den ur handen ar det svart att gora samma igen) sa hunden maste hamta den, komma tillbaka och vi gor om det. Det gar mycket fort att fa borjan ... sedan ar det bara att forlanga strackan de behover backa ... och uppfor kullar och trappor ar fantastiska ovningar for muskelbyggande. Bada mina rottisar kunde ocksa backa till hoger, vanster, eller rakt bakat pa kommando. Tate ar sa himla klumpig och har alltid for brottom sa han backar bara nastan rakt bakat.:p

Vi var iväg och vallade hos en bekant Idag, fick testa nya får som var väldigt lättfotade men nyttig träning, sen är ju syrrans får ganska rörliga de med.
Väldigt nöjd med min Spock, det känns som mer och mer saker börja sitta på plats. Det är väl inte han som gjort stora framsteg utan jag som äntligen fattat hur jag ska få till träningen 😅. Jag har en tendens att fastna i saker men nu ser jag till att variera och gå vidare samt försöker balansera att han jobbar själv med att jag är inne och petar i saker. Han är så himla sjysst och förlåtande och jag känner att jag kunde inte ha en bättre träningskompis ❤️.

Spock ❤️
20241122_102951.webp

Till det anvander jag klicker och MASSOR med SMA godisbitar. :p Da jag inte ar kand for ett oandligt talamod och klarar att shape en hel ovning anvander jag lite press fran mig till att borja med. Jag stiger alltsa in nara nar de backar/lutar bakat klickar jag och slanger ut en godis pa golvet (om man ger den ur handen ar det svart att gora samma igen) sa hunden maste hamta den, komma tillbaka och vi gor om det. Det gar mycket fort att fa borjan ... sedan ar det bara att forlanga strackan de behover backa ... och uppfor kullar och trappor ar fantastiska ovningar for muskelbyggande. Bada mina rottisar kunde ocksa backa till hoger, vanster, eller rakt bakat pa kommando. Tate ar sa himla klumpig och har alltid for brottom sa han backar bara nastan rakt bakat.:p
Tack! :)
Funderade på att använda klickern eftersom den är så mycket snabbare än vad jag är så kanske det skulle "klicka" bättre för lilltösen, som den här övningen är prio på. Eftersom spionen backar när jag tar ett steg mot honom och säger backa har jag inte tänkt på om han kan det eller ej, det har bara alltid fungerat liksom.

Jag står också nära och fysiskt tvingar dem att ta ett steg bakåt och så får de beröm och godis, ger ännu inte kommandos bara utan att stå nära, förutom när jag testade spionen för skojs skulle tidigare, men med lilltösen har jag inte de kraven alls ännu. Hon sätter sig också alltid framför mig och för varje steg bak sätter hon sig också på rumpan igen så det blir lite klumpigt för henne känns det som. Ska testa din metod att slänga i väg godis och träna in klickern också på båda.

Impad över att de kunde backa till höger och vänster. :D Hur man lär in det begriper jag då inte! Å andra sidan, spionen kan höger och vänster och när jag sa "höger" till honom en gång, han lyssnade visserligen inte den gången, medan två pojkar gick förbi hörde jag dem skratta och säga "hon tror att hennes hund kan höger och vänster!". Tja, kanske tror jag det för att han KAN det?! ;) I dag sa han emot mig när jag gick med båda två på vänster sida, de gick riktigt fint men det var lite halt på sina ställen och jag sa då kommandot "vänster" när jag ville att de skulle flytta sig åt vänster så jag slapp trampa på de hala fläckarna. "Men matte, det går en hund på min vänstra sida, är du blind eller?" jag kan inte gå åt vänster!" :rofl:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
997
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 249
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
616
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
4 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • 07:or del 23
  • Föl 2023