Uppdateringstråd 30

"Back up" ar ett mycket andvandbart commando har. Miss Mandy larde jag att backa uppfor en trappa :p Nar jag tog henne till en physical therapist for att hon hade ont i bogen var namnda therapist mycket imponerad och anvande det i en hel massa ovningar.:)
Med Diva och Tate har jag inte haft en lamplig trappa att trana pa, men backa kan de och nu nar jag kommer fa mer energi lar Emma-Sue fa instruktioner och lara sig backa ocksa!
Hur tränar du in det bäst? Tänkte om jag kunde få några tips jag inte tänkt på :D

Till det anvander jag klicker och MASSOR med SMA godisbitar. :p Da jag inte ar kand for ett oandligt talamod och klarar att shape en hel ovning anvander jag lite press fran mig till att borja med. Jag stiger alltsa in nara nar de backar/lutar bakat klickar jag och slanger ut en godis pa golvet (om man ger den ur handen ar det svart att gora samma igen) sa hunden maste hamta den, komma tillbaka och vi gor om det. Det gar mycket fort att fa borjan ... sedan ar det bara att forlanga strackan de behover backa ... och uppfor kullar och trappor ar fantastiska ovningar for muskelbyggande. Bada mina rottisar kunde ocksa backa till hoger, vanster, eller rakt bakat pa kommando. Tate ar sa himla klumpig och har alltid for brottom sa han backar bara nastan rakt bakat.:p

Vi var iväg och vallade hos en bekant Idag, fick testa nya får som var väldigt lättfotade men nyttig träning, sen är ju syrrans får ganska rörliga de med.
Väldigt nöjd med min Spock, det känns som mer och mer saker börja sitta på plats. Det är väl inte han som gjort stora framsteg utan jag som äntligen fattat hur jag ska få till träningen 😅. Jag har en tendens att fastna i saker men nu ser jag till att variera och gå vidare samt försöker balansera att han jobbar själv med att jag är inne och petar i saker. Han är så himla sjysst och förlåtande och jag känner att jag kunde inte ha en bättre träningskompis ❤️.

Spock ❤️
20241122_102951.webp

Till det anvander jag klicker och MASSOR med SMA godisbitar. :p Da jag inte ar kand for ett oandligt talamod och klarar att shape en hel ovning anvander jag lite press fran mig till att borja med. Jag stiger alltsa in nara nar de backar/lutar bakat klickar jag och slanger ut en godis pa golvet (om man ger den ur handen ar det svart att gora samma igen) sa hunden maste hamta den, komma tillbaka och vi gor om det. Det gar mycket fort att fa borjan ... sedan ar det bara att forlanga strackan de behover backa ... och uppfor kullar och trappor ar fantastiska ovningar for muskelbyggande. Bada mina rottisar kunde ocksa backa till hoger, vanster, eller rakt bakat pa kommando. Tate ar sa himla klumpig och har alltid for brottom sa han backar bara nastan rakt bakat.:p
Tack! :)
Funderade på att använda klickern eftersom den är så mycket snabbare än vad jag är så kanske det skulle "klicka" bättre för lilltösen, som den här övningen är prio på. Eftersom spionen backar när jag tar ett steg mot honom och säger backa har jag inte tänkt på om han kan det eller ej, det har bara alltid fungerat liksom.

Jag står också nära och fysiskt tvingar dem att ta ett steg bakåt och så får de beröm och godis, ger ännu inte kommandos bara utan att stå nära, förutom när jag testade spionen för skojs skulle tidigare, men med lilltösen har jag inte de kraven alls ännu. Hon sätter sig också alltid framför mig och för varje steg bak sätter hon sig också på rumpan igen så det blir lite klumpigt för henne känns det som. Ska testa din metod att slänga i väg godis och träna in klickern också på båda.

Impad över att de kunde backa till höger och vänster. :D Hur man lär in det begriper jag då inte! Å andra sidan, spionen kan höger och vänster och när jag sa "höger" till honom en gång, han lyssnade visserligen inte den gången, medan två pojkar gick förbi hörde jag dem skratta och säga "hon tror att hennes hund kan höger och vänster!". Tja, kanske tror jag det för att han KAN det?! ;) I dag sa han emot mig när jag gick med båda två på vänster sida, de gick riktigt fint men det var lite halt på sina ställen och jag sa då kommandot "vänster" när jag ville att de skulle flytta sig åt vänster så jag slapp trampa på de hala fläckarna. "Men matte, det går en hund på min vänstra sida, är du blind eller?" jag kan inte gå åt vänster!" :rofl:

Tvingas inse att Ebrahs juvertumör växt mycket nu, och skendräktigheten har lagt sig så jag kan inte skylla på det heller. Frågan är då bara vilken klinik man ska vända sig till för att operera... Ska nog ringa till olika ställen imorgon och fråga om ungefärlig kostnad och hur de söver osv. Känns inte ett dugg kul.

Var på agilityläger i helgen med Sparven. Supersvår miljö för honom då det var inomhus (vi har varit på liknande läger utomhus och det har gått rätt bra). Men det gick superbra 🤩 Hittade sätt att stötta honom, och alla på lägret hjälptes åt för att se mer känsliga hundarna skulle få space 👍

Tyvärr var han halt på lördagskvällen efter att ha vilat en stund efter sina pass 😥 Värmde ur, och är helt ohalt idag. Men nu blir det koppelprenader en vecka och sen koll hos vår fantastiska massör. Men tufft att det blev så, för man oroar sig ju - plus att jag ju inte kunde träna något alls på söndagen. Var med som åskådare en stund på förmiddagen, men passade på att börja köra hemåt i dagsljus sen, så slapp han ligga i bilen utan ”lön för mödan” hela dagen.

Tänkte dela med mig av ett annat sätt att lära in att backa, inte för att ditt sätt är "dåligt", utan bara för att det kan vara kul att testa på lite olika inlärningsmetoder :)

Vi har först lärt in att stå på något (en matta, eller kanten mellan gräs och asfalt el. dyl. - huvudsaken är att det är en tydlig kant och skillnad i underlagen) med baktassarna. Det kan med fördel klickas in. Därefter har vi stått precis framför mattan/gräskanten, och när hunden då backat (eftersom den lärt sig att ha baktassarna där) säger vi "Back" och belönar. Successivt har vi sedan ökat avståndet till gräskanten/mattan, och sagt "back" när hunden börjat tänka backning, och avslutningsvis innan den börjar backa självmant.

Sedan är det bara att vidareutveckla till att backa upp på stenar, pallar (små ikeapallar är perfekta), stubbar, trappor etc.

Dotterns hund älskar att backa (han behöver vara väldigt styrbar i trånga utrymmen på grund av sitt "jobb") och kan som ett litet "partytrick" även backa upp baktassarna mot en vägg :D Men det är förstås inget man börjar med, utan bara som en kul grej när hunden byggt upp balans och styrka.

Tänkte dela med mig av ett annat sätt att lära in att backa, inte för att ditt sätt är "dåligt", utan bara för att det kan vara kul att testa på lite olika inlärningsmetoder :)

Vi har först lärt in att stå på något (en matta, eller kanten mellan gräs och asfalt el. dyl. - huvudsaken är att det är en tydlig kant och skillnad i underlagen) med baktassarna. Det kan med fördel klickas in. Därefter har vi stått precis framför mattan/gräskanten, och när hunden då backat (eftersom den lärt sig att ha baktassarna där) säger vi "Back" och belönar. Successivt har vi sedan ökat avståndet till gräskanten/mattan, och sagt "back" när hunden börjat tänka backning, och avslutningsvis innan den börjar backa självmant.

Sedan är det bara att vidareutveckla till att backa upp på stenar, pallar (små ikeapallar är perfekta), stubbar, trappor etc.

Dotterns hund älskar att backa (han behöver vara väldigt styrbar i trånga utrymmen på grund av sitt "jobb") och kan som ett litet "partytrick" även backa upp baktassarna mot en vägg :D Men det är förstås inget man börjar med, utan bara som en kul grej när hunden byggt upp balans och styrka.
Jag får be om ursäkt känner jag, men jag förstår inte helt hur du menar? Kan inte visualisera det för mig så att jag kan testa det. :)

Jag får be om ursäkt känner jag, men jag förstår inte helt hur du menar? Kan inte visualisera det för mig så att jag kan testa det. :)

Nu har jag inte tittat med ljud, så med reservation för att jag inte har någon aning om vad de eventuellt säger... Här är två små filmsnuttar på själva backandet mot en target (matta/bädd/valfritt) :)

Dags att ga ut och "leka" med Tate ... Det blir nog nagra (mycket laga) hojdhopp och nagra langdhopp ocksa ... sa lange jag har en boll pa snore kommer han ga i spinn och tycka det ar fruktansvart kul.:D

Igår extraknäckte jag lite med att rasta hundar åt ett hundrastningsföretag, kul att träffa så många olika raser och individer. Ser det lite som betald praktik inför min utbildning🙂 imponerad av ägaren som lyckas styra upp allt så bra med alla hundar som bodde kors och tvärs i och utanför stan 😅
Idag privatträning med min instruktör, gav hur mycket som helst mot att träna i grupp så det kommer det bli mer av helt klart!

Vi har precis börjat träna bevakning av föremål (object guard). Får se vad det blir av den saken, tror hon kan ha lite för mycket stadga/vara för lydig 😳 för att det ska bli enkelt att nå hela vägen till självständigt arbete…

Men kanske skulle ha som mål att vakta en ny typ av föremål varje vecka i vinter 🤔 och vem vet, kanske kommer gå som en dans med bitarbetet också! Vi har i alla fall börjat med en matta, gick väldigt snabbt att haja grejen.

IMG_7735.webp

Tack!:) ska kolla!

Körde i dag med klicker och kastade ut godiset och det verkade fungera bättre, hon satte inte rumpan lika fort och det var lättare för henne att backa då också. :)
Hon är ju tränad en del med klicker så det borde funka
Sen är hon ju envis som synden

Hon är ju tränad en del med klicker så det borde funka
Sen är hon ju envis som synden
Mja, den titeln har fortfarande Spionen här är jag rädd ;) däremot är hon tonårstrotsig, så kul att se hur hon ger mig side eye och liksom säger "du är inte min mamma, jag tänker inte lyda dig" och när jag påminner henne om "är du helt säker på det, jag har ju trots allt godis som belöning och är envisare än du" så kan hon allt jag begär :D Det är trots allt himla kul att få godis OCH en massa beröm och vara duktig, tycker hon. Beröm och godis är inte motivation nog när han inte har lust att göra som jag vill! :rofl: :angel1:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 126
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
284
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 702
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
738
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka