Uppdateringstråd 30

Jättetråkigt men vi har fått ställa in både vallning för instruktör och agilitytävlingen vi skulle ha kört i veckan.

Vovvarna fick en vända I fårhagen igår och idag ska vi iväg och köra agility i inomhushall. I övrigt så är planeringen för veckan rätt tom helt plötsligt..

Spock ligger på laddning:
20241120_123157.webp

Fast accepterar man inte att hundar kommer i kontakt med soffor och bestick bör man kanske ta en funderar över vilken sorts människor (snoriga barn inkluderat) som vistas i samma lokal och vars smetiga kroppsvätskor går genom samma diskmaskin. :D
Men visst! Jag tycker också att det är jättefint att hunden får följa med. Tycker bara att man får lita på hygienrutinen på restaurangen om man väljer att äta där.

Jag gillar pubarna här i byn som har hundmeny! ... och ja, hundarnas mat värms förmodligen i samma kök som de mänskliga besökarnas, och skålarna diskas i sama maskin. :D
Alla har inte samma syn på hundar som du och jag, det känns väl inte svårt att förstå och respektera? Likväl som barn ska uppföra sig vettigt och städat på en restaurang ska väl hundar göra det?

Ska köpa biljetter till hundmässan :)
Har någon varit där innan, hinner man se allt på en dag eller kan det vara värt att gå båda dagarna? Förutom utställningarna alltså, de är hela tiden om jag förstår rätt.

Ska köpa biljetter till hundmässan :)
Har någon varit där innan, hinner man se allt på en dag eller kan det vara värt att gå båda dagarna? Förutom utställningarna alltså, de är hela tiden om jag förstår rätt.
Ja man hinner se allt. Men olika raser går olika dagar, så kolla upp det innan om det är någon speciell ras du vill se, även vilken tid dom går i ringarna.

Fast accepterar man inte att hundar kommer i kontakt med soffor och bestick bör man kanske ta en funderar över vilken sorts människor (snoriga barn inkluderat) som vistas i samma lokal och vars smetiga kroppsvätskor går genom samma diskmaskin. :D

Hundar som kommer utifrån och inte har torkat tassarna skulle jag inte vilja ha i min soffa heller, det blir ju oerhört mycket extra städning för personalen. Av samma anledning skulle jag säga till om folk har fötterna (med skor på) på möblerna. Tyvärr går det sällan bra att formulera reglerna som "om du sköter det bra så får du..."

Alla har inte samma syn på hundar som du och jag, det känns väl inte svårt att förstå och respektera? Likväl som barn ska uppföra sig vettigt och städat på en restaurang ska väl hundar göra det?
Såklart, men jag ser ingen korrelation mellan att bli matad eller sitta i knät och att inte uppföra sig. Det ställs redan ofta orimligt hårda krav på hundar som existerar i samhället tycker jag, betydligt hårdare än det ställs på barn (förstås.).
Sedan kan man förstås undra vad sjutton de haft för gäster när de känner sig tvugna att skriva en regel om att hundarna inte får klättra på matbordet.

Såklart, men jag ser ingen korrelation mellan att bli matad eller sitta i knät och att inte uppföra sig. Det ställs redan ofta orimligt hårda krav på hundar som existerar i samhället tycker jag, betydligt hårdare än det ställs på barn (förstås.).
Sedan kan man förstås undra vad sjutton de haft för gäster när de känner sig tvugna att skriva en regel om att hundarna inte får klättra på matbordet.
För någon som älskar hundar är det säkert svårt att förstå, för någon som är rädd eller tycker att hundar är äckliga är det inte alls lika svårt att förstå, men deras åsikter är väl lika viktiga. Hundar får följa med, de kan väl vara på golvet? bättre det än att bli helt förbjudna istället? Människor är trots allt de som betalar för besöken, inte hundarna.

Vad för orimligt hårda krav ställs det på hundar?

Min mamma gillade inte hundar. Alls. Hon tyckte de var superackliga nar de slickade pa henne, men ocksa pa andra. Hon var en person som definitivt inte gatt tillbaka om hundar satt (med sina lortiga fotter) pa soffor och stolar. Nu kan jag ju tycka att hon har samma ratt att trivas pa en restaurang som den som tar med sig hunden som sitter pa soffan.
Sjalv tycker jag att det ar sjalvklart att mina hundar sitter eller ligger pa golvet nar vi gar ut. De befinner sig under bordet vid mina fotter, bade for sin egna skull och for andra gaster. Jag vill inte att nagon ska stiga pa dem, och jag vill absolut inte att nagon ska klaga pa dem da jag garna vill ta med dem dit jag gar, aven om det ar en restaurang.

Vi har fått snö! Rejält med blåst också för den delen, så nu är framförallt damerna helt tokiga. De tycker det är SÅ kul med snö och SÅ kul med blåst :rofl: Såg till att hinna med en tur till rastgården nu på morgonen så att de fick busa av sig ordentligt. Det var väldigt uppskattat och det var väldigt mycket prydligare koppelgående på vägen hem jämfört med på vägen dit.

Nu ska de få vila hemma med sambon under dagen, själv ska jag iväg och inventera på jobbet. Trycker i mig frukost nu och skrattar åt Lily som stirrar ut genom fönstret. Hon hade nog gärna varit ute och lekt i timmar.

De har kommit lite snö här o de innebär att jag fått avklarat gympassen för tre veckor framöver:rofl: Hundarna som i vanliga fall kan gå ganska bra i koppel hade ingen aning om att dom va kopplade, hundar flög åt alla håll superlyckliga o matte försökte hålla sej för skratt o va lite seriös o be dom gå ordentligt trots snön 😅 Matten gav upp försöken o bara lät dom va överlyckliga istället då de här e första dagen sen valpen gick bort som dom faktiskt vart glada o busiga o framförallt ena tiken som bara legat o sovit sen valpen lämnade oss. Vi behövde få släppa alla regler en stund o bara skratta o mysa i snön:love:

Vi har fått snö!
Har hunnit vara ute i fårhagen med Spock och Tay på förmiddagen *brr*.
Igår på agilityträningen så sprang corgi-fröken otroligt bra och det kändes väldigt synd att ställa in tävlingen. Idag när jag krypkörde till fårhagen var jag väldigt glad att man inte behöver försöka ta sig igenom stan i det trafik-kaos som brukar uppstå när första snön kommer 😅.

Lilla M var nöjd efter gårdagens pass:
20241120_182816.webp

Vi har fått lite puder, men mest halv storm 😅 soptunnor välter osv. Tilda GILLAR INTE blåsten, hon kissade innan vi lämnat trädgården, protesterade att jag skulle gå och ställa upp nämnda soptunnor + kasta en säck från syrummet så det blir lite tyngd i en tunna. Hon flög nästan iväg när hon bajsade, och lekte rodeo häst medan jag försökte få upp tunnorna med en vilt sprattlandes whippa i kopplet 😂 inga gladjeskutt där inte utan mer vad fan gör vi ute fortfarande?!

Här har vi lite känslomässig bergochdalbana just nu.

Har äntligen fått tillbaka analyssvaret på den märkliga tingest som plockades ut ur L:s led för 7 veckor sedan. Det bedöms inte vara något ärftligt eller något ”fel” typ OCD, utan sannolikt en benflisa bortsprängd i samband med trauma, som sedan byggts på med brosk och gått bananas. Opererande ortoped har varit med sedan skadan uppstod för 3,5 år sedan, kunde se varifrån flisan kommit när han öppnade leden och kunde då också se att leden var fri från annat skräp och såg fin ut, förutom den artros som bildats pga tingesten.
Rehab är igång sedan en vecka och det går bra. Prognosen för ett aktivt och fullgott jaktliv är lovande ❤️ så tacksam för detta.

I botten på bergochdalbanan har vi min gamla tant 😔 Så gott som blind på vänster öga och därmed långsamma reflexer. Fick en hård labradorsvans i ögat i början av veckan, med sår på hornhinnan som följd. Tyvärr verkar detta också tryckt ut lite linsmassa i ögat, och allt läker långsamt, långsamt. För långsamt. Första vetbesök i måndags och åb igår, och nu står hon på en hästkur med kortison, antibiotika i olika former och dessutom droppar jag ögat med serum vi plockat ut från hennes blod. Hon är pigg och glad, men läkningen går för långsamt. Om det inte blir bättre är den enda möjligheten att plocka bort ögat, och det kommer jag inte göra. Hon är snart 12 år gammal och har levt ett bra liv där hon lurat döden flera gånger. Hon är pigg, stark och rask, men jag har lovat henne att hon ska slippa fler operationer i sitt liv. Det är det minsta jag är skyldig henne.
Håll gärna en tumme, de närmsta dagarna kommer vara avgörande.

Sista träffen på agilitykursen avklarad.
Vildingen kan fortfarande inte klara flra hinder i rad utan massor av hjälp. Så jag pausar nog detta med agility ett tag och ser om han mognar lite mer...

Han kutar runt överlycklig. Tränaren skattade då han rusade fram till henne och gjorde lekinviter. SÅ seriös är han, Suck.

Ska jobba vidare med kontakt och har en kurs på gång i januari.

Här har vi lite känslomässig bergochdalbana just nu.

Har äntligen fått tillbaka analyssvaret på den märkliga tingest som plockades ut ur L:s led för 7 veckor sedan. Det bedöms inte vara något ärftligt eller något ”fel” typ OCD, utan sannolikt en benflisa bortsprängd i samband med trauma, som sedan byggts på med brosk och gått bananas. Opererande ortoped har varit med sedan skadan uppstod för 3,5 år sedan, kunde se varifrån flisan kommit när han öppnade leden och kunde då också se att leden var fri från annat skräp och såg fin ut, förutom den artros som bildats pga tingesten.
Rehab är igång sedan en vecka och det går bra. Prognosen för ett aktivt och fullgott jaktliv är lovande ❤️ så tacksam för detta.

I botten på bergochdalbanan har vi min gamla tant 😔 Så gott som blind på vänster öga och därmed långsamma reflexer. Fick en hård labradorsvans i ögat i början av veckan, med sår på hornhinnan som följd. Tyvärr verkar detta också tryckt ut lite linsmassa i ögat, och allt läker långsamt, långsamt. För långsamt. Första vetbesök i måndags och åb igår, och nu står hon på en hästkur med kortison, antibiotika i olika former och dessutom droppar jag ögat med serum vi plockat ut från hennes blod. Hon är pigg och glad, men läkningen går för långsamt. Om det inte blir bättre är den enda möjligheten att plocka bort ögat, och det kommer jag inte göra. Hon är snart 12 år gammal och har levt ett bra liv där hon lurat döden flera gånger. Hon är pigg, stark och rask, men jag har lovat henne att hon ska slippa fler operationer i sitt liv. Det är det minsta jag är skyldig henne.
Håll gärna en tumme, de närmsta dagarna kommer vara avgörande.
Håller alla tummar vi kan :heart
Träffade ett gäng wachtlar på dagens jakt och det gör fortfarande så ont i hjärtat att se de glada svansarna och samtidigt inte få ha Atan hos oss, hon är så saknad! Hoppas verkligen tanten läker så hon får vara med ett tag till!

Inte blivit så mycket mer än promenader med Nisse då vi är hundvakt åt kompisens 2 hundar så vi går promenader med alla 3 :)
Däremot söker han själv kontakt då å då under promenaden (han har väll lärt sig att de kan innebära snarr😆).
Men hoppas verkligen det dyker upp någon rolig kurs vi kan gå nästa år som är en passande tid och dag :).

Håller alla tummar vi kan :heart
Träffade ett gäng wachtlar på dagens jakt och det gör fortfarande så ont i hjärtat att se de glada svansarna och samtidigt inte få ha Atan hos oss, hon är så saknad! Hoppas verkligen tanten läker så hon får vara med ett tag till!

❤️❤️

Finaste Atan ❤️ förstår att ni saknar henne!

Det ser försiktigt optimistiskt ut just nu, har löpande dialog med min veterinär och eftersom hon verkar vara helt smärtfri så ska vi låta hästkuren fortsätta verka under helgen. Jag som i princip aldrig är iväg ska en snabb sväng till Norge i helgen och var så klart beredd på att ställa in, men vet tror det är osannolikt att hon blir akut dålig i dagsläget och tyckte att jag ska åka ändå. Har inte bestämt mig än hur jag gör, men vet ju att hon är i goda händer hos mina föräldrar.

Träffade på tibben som bor här byn och som vi brukar promenera med ibland, när vi gick en kortare runda i skogen (-10 är ingen temperatur för whippar att vara ute i hälsar Tilda), och för första gången fick dom springa lösa tillsammans 🙂 tibben var redan lös (men vi vet ju att hon är snäll) när vi stötte på varandra och Tilda blev helt uppspelt, så frågade om hon också fick springa lös eller om dom trodde att deras skulle bli rädd men det var ingen fara sa dom. Och oj så kul Tilda tyckte det var, hon sprang så väldigt att hon till och med gjorde en kullerbytta i gräset på åkern 😂 nu har jag en trött och nöjd whippa som sover, trots "bara" 2 km promenad. Hon sorang/lekte fint också, var lite orolig att hon skulle tackla omkull den lilla men nädå, då tog hon ett varv ut på åkern bara, annars höll hon sig bakom/bredvid kompisen ♥️

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
992
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 235
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
610
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
4 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka