Uppdateringstråd 30

Jag älskar den här hösten, barmark och sol! Idag har båda damerna fått en cykeltur. Första gången för Daisy och vad jag vet första gången på minst fyra år för mamma Holly. Båda skötte sig utmärkt och kanske kommer jag våga cykla båda samtidigt framöver.

Bifogade filer

• IMG_20241122_130927.webp
    IMG_20241122_130927.webp
    334,8 KB · Visningar: 49
Har tränat kommandot "backa" med mina två galningar. Prio var rottweilern eftersom en petning på spionen gör att han förstår poängen och backar självmant, backar för tryck helt enkelt. Lilltösen däremot trycker för tryck, lägger sin vikt emot och anser att om jag trycker på henne och vill att hon ska akta sig betyder det att det är något jag inte vill att hon ska ha/göra där framme och då måste hon med andra ord trycka sig dit. Med all kraft bakom. sätter jag en skål med pepparkakor på mitt nattduksbord och inte vill ha hennes näsa där och trycker på bogen så trycker hon med andra ord extremt tillbaka och flyttar inte sig en millimeter bort från det jag inte vill hon ska vara mot, jag måste be henne gå och lägga sig eller fysiskt dra/knuffa bort henne, vilket jag inte vill, det ska inte vara en styrkekamp... Hon ska inte behöva gå och lägga sig, får ju röra sig fritt om hon vill det, men får inte ha nosen vid saker jag inte vill (som det jag äter) och jag tycker ändå att flytta sig när jag önskar det inte är för mycket begärt egentligen.

Det var intressant att träna de båda samtidigt. Spionen flyttar ju sig för tryck utan problem men nu tänkte jag först lära in ordet, vilket han var helt med på, men i och för sig inte fattade poängen med :rofl: . Han verkar vara motiverad på att vara med och träna på ett helt annat sätt när han inte är ensam, lite som att han inte ska vara sämre eller som att han ska visa sig liksom :D

Nåja, de har kopplat ordet "Backa" med backa så nu ska det bara nötas in också och så ska jag lägga till tryck.

Vi är tillfällig jourfamilj till en ung jakthund, som inte kan bo hemma just nu. Den lille stackaren är dessutom sjukskriven och får inte springa fritt som han är van vid, så han är full av överskottsenergi.

Han har dock visat sig tycka väldigt mycket om dotterns hund, så vi lät dem spendera några timmar tillsammans. Det hade gått bra, de har lekt mycket men lugnt, pysslat om varandra och verkar ha haft en fin kväll. "Gammelgubbarna", våra småhundar, har haft det lugnt och skönt utan gästen en stund :D

Nu har vi just kommit in från kvällskissen, och något alldeles otroligt hände - gästen la sig till rätta på mina ben, och somnade direkt! Det har aldrig tidigare hänt att han inte fått ett busryck vid läggdags!

20241123_125855.webp

Två av lammen hade hittat upp på den lilla stripan gräs uppe på stenväggen idag (röd blobb). Tänkte att jag hade ett bra läge att visa Bob att jag kan hjälpa honom att hitta en bra väg till djuren, även om det känns som att jag ber honom gå åt "fel" håll (gul linje leder upp via en stig).

Visade djuren och sa vänster, med tanken att han skulle bli stående och fundera. Men nä. Bob löser problem. Han hoppade rakt upp. Fick grepp med framtassarna i en spricka, hivade upp bakbenen och fick det att se ut som världens enklaste grej att ta sig upp för den 3 meter höga, i princip släta och lodräta stenväggen i två språng. Jag han bara tänka "veterinärräkning!" så var han uppe hos lammen och lotsade ner dem ❤️

Visa bifogad fil 157240
Två av lammen hade hittat upp på den lilla stripan gräs uppe på stenväggen idag (röd blobb). Tänkte att jag hade ett bra läge att visa Bob att jag kan hjälpa honom att hitta en bra väg till djuren, även om det känns som att jag ber honom gå åt "fel" håll (gul linje leder upp via en stig).

Visade djuren och sa vänster, med tanken att han skulle bli stående och fundera. Men nä. Bob löser problem. Han hoppade rakt upp. Fick grepp med framtassarna i en spricka, hivade upp bakbenen och fick det att se ut som världens enklaste grej att ta sig upp för den 3 meter höga, i princip släta och lodräta stenväggen i två språng. Jag han bara tänka "veterinärräkning!" så var han uppe hos lammen och lotsade ner dem ❤️
Du som har så bra koll på Border Collie o linjer enligt min uppfattning, har du kanske lust att slänga iväg ett meddelande till mej med lite tips på linjer som lämpar sej för o jobba med kor? Jag behöver nog börja fundera på o skaffa vallhund nämligen med tanke på byte av jobb här :)

Du som har så bra koll på Border Collie o linjer enligt min uppfattning, har du kanske lust att slänga iväg ett meddelande till mej med lite tips på linjer som lämpar sej för o jobba med kor? Jag behöver nog börja fundera på o skaffa vallhund nämligen med tanke på byte av jobb här :)
Det är inte så enkelt tyvärr. Jag valde KoZagans när jag köpte nytt blod, mest för att hon jobbar så sympatiskt med sina nötdjur, hon tittar på liknande egenskaper som jag gör i val av avelshundar. Undvik uppfödare som står och gapar på sina hundar, eller som inte själva jobbar med kor.

Det är inte så enkelt tyvärr. Jag valde KoZagans när jag köpte nytt blod, mest för att hon jobbar så sympatiskt med sina nötdjur, hon tittar på liknande egenskaper som jag gör i val av avelshundar. Undvik uppfödare som står och gapar på sina hundar, eller som inte själva jobbar med kor.
Näe de förstår jag, jag tänkte mer om de kanske va några linjer som lämpar sej bättre än andra. Jag har bättre koll på Working kelpie nämligen än Border Collie då jag läst på om just WK i många år o hängt med några WKs. Ja men då tänker jag helt rätt, jag kollar lite olika uppfödare o sållar bort dom som inte själva jobbar med kor. De underlättar helt klart jobbet med hjälp av en hund eller två så jag har börjat kolla runt lite grann även om de inte e dags riktigt än för o hitta de som passar oss både hemmavid o på jobbet med ca 800 kor.

Min vän som tidigare hade salukipojken på prov frågade om hon fick låna honom den här helgen, bara för skojs skull. Med tanke på att jag jobbar från öppning till stängning på jobbet så kändes det väldigt passande, jag hinner ändå inte umgås med hundarna jättemycket.

Men, nu ikväll ringde vännen och berättade att salukipojken blivit biten av en annan hund :( Som tur är verkar det inte vara varken djupt sår eller speciellt illa på annat sätt, och han hade skakat av sig händelsen snabbt. Men jag tycker ändå synd om honom, och synd om vännen som blev väldigt skakad av det hela och känner sig hemsk.

Imorgon kommer han tillbaka hit i alla fall. Jag saknar att ha honom här :heart:

Tidig morgonträning med hundarna i hundhall igår. Tay är lite överallt efter att ha vilat efter kastreringen, Spock skötte sig fint med husse. Corgin var helt fantastisk på många sätt och gjorde så bra ifrån sig så husse var imponerad av oss 😁. Lätta saker som att sitta och stanna i starten är jättesvårt medans distans och lagerhandling inga problem för fröken 😅. Svåra slalomingångar satte hon klockrent.

Skönt med snön som gör att det ljusare ute nu.
20241122_102637.webp

I dag var det två hundar som inte hade en aning om att de hört ordet Backa tidigare någonsin. Vaaa?! liksom. Jomensåatte... de testade sitt, ligg, boop, skälla, snurra runt, lägga sig på sidan osv, men inte backa. Spionen testade allt detta. Vet att han gärna tar till detta när han inte vill göra det jag ber honom om (minst ansträngning är att göra det jag ber om) så jag tyckte mig ana att med lite press och en liten upprepning skulle han nog kunna koppla backa med ordet backa egentligen. Jodå. Jag suckade och la huvudet på sned och sa hans namn och snälllllllla... och så gjorde han det :D Snabbt med belöningen och så gjorde jag som tidigare utan kraven igen. Men jag visste väl att han fattade egentligen, jag känner ju honom :D

Lilltösen hade lite längre tid för att förstå men det tar nog sig där med, det är inte alls naturligt för henne att rent faktiskt backa. Testade att trycka på bogen och säga backa och ge belöning och spionen flyttade sig och såg mest förvånad ut (Är det här träning? Det här kan jag ju, får jag verkligen godis för det? :D ) och lilltösen la genast tryck emot som väntat, tryck tillbaka mot handen så pass att jag kände hur hon lutade fram och spände tassarna. Jag bara höll och när hon slappnade av och släppte fick hon beröm och godis. Känns ju som att träna en häst lite grann :angel1: Intressant hur olika hundar är och hur mycket hundar lär sig i en familj bara genom att vara i en familj, utan att man tränar vissa saker. Jag har aldrig tidigare aktivt tränat kommandot backa, eller att flytta sig för mina ben när jag kommer gående (alltså inte när de ligger någonstans utan att inte gå kors och tvärs framför mina ben när jag går tex ut i köket osv).

I dag var det två hundar som inte hade en aning om att de hört ordet Backa tidigare någonsin. Vaaa?! liksom. Jomensåatte... de testade sitt, ligg, boop, skälla, snurra runt, lägga sig på sidan osv, men inte backa. Spionen testade allt detta. Vet att han gärna tar till detta när han inte vill göra det jag ber honom om (minst ansträngning är att göra det jag ber om) så jag tyckte mig ana att med lite press och en liten upprepning skulle han nog kunna koppla backa med ordet backa egentligen. Jodå. Jag suckade och la huvudet på sned och sa hans namn och snälllllllla... och så gjorde han det :D Snabbt med belöningen och så gjorde jag som tidigare utan kraven igen. Men jag visste väl att han fattade egentligen, jag känner ju honom :D

Lilltösen hade lite längre tid för att förstå men det tar nog sig där med, det är inte alls naturligt för henne att rent faktiskt backa. Testade att trycka på bogen och säga backa och ge belöning och spionen flyttade sig och såg mest förvånad ut (Är det här träning? Det här kan jag ju, får jag verkligen godis för det? :D ) och lilltösen la genast tryck emot som väntat, tryck tillbaka mot handen så pass att jag kände hur hon lutade fram och spände tassarna. Jag bara höll och när hon slappnade av och släppte fick hon beröm och godis. Känns ju som att träna en häst lite grann :angel1: Intressant hur olika hundar är och hur mycket hundar lär sig i en familj bara genom att vara i en familj, utan att man tränar vissa saker. Jag har aldrig tidigare aktivt tränat kommandot backa, eller att flytta sig för mina ben när jag kommer gående (alltså inte när de ligger någonstans utan att inte gå kors och tvärs framför mina ben när jag går tex ut i köket osv).
Backa e nog de mest användbara kommandet jag har till mina 😅 Dock gör de lite ont ibland när jag ber stora grabben backa o han kastar sej bakåt med all kraft o fart han har rätt in i knät🤣

Backa e nog de mest användbara kommandet jag har till mina 😅 Dock gör de lite ont ibland när jag ber stora grabben backa o han kastar sej bakåt med all kraft o fart han har rätt in i knät🤣
Jo men själva ordet och gester använder jag nog jämt och ständigt, det är därför spionen fattar vad jag egentligen menar, i alla fall fattar han vad jag menar när jag behöver ha honom backad ens utan att jag säger just backa också. Ibland viftar jag lite med handen och han backar lite.

När man tar en annan hund som redan är vuxen och flyttar in i ens hem och ska acklimatisera sig i ens miljö så inser man- jag i alla fall, hur mycket som jag gör med min hund helt naturligt, både ordlöst och med ord utan träning, bara saker vi gör i vardagen. Framför allt eftersom spionen skyr träning som pesten, nej värre än pesten. Han är ju inte alls dum bara för att han inte vill träna, bara det att han lär sig sakerna i vardagssituationerna utan träningsformen. Allt han kan har han lärt sig i vardagen liksom. "Fel sida" kan han, går sällan på fel sida om ett träd eller stolpe men när han gör så har jag alltid ropat "fel sidan" och skrattat , sträckt kopplet och låtit honom förstå hur han ska komma tillbaka för att vi ska fortsätta gå framåt-vilket är hans mål. Plötsligt en dag såg jag att han rättade sig när jag ropade "fel sida", plötsligt en dag såg jag att han rättade sig när han insåg att kopplet var fel. Vår träning har aldrig varit träning, bara ord jag använt i vardagen utan att lägga någon tanke på att träna det. "Försiktigt" när vi går ner för en backa så går han försiktigt kommer just eftersom jag säger just det för att jag inte vill trilla osv. allt kommer sig liksom av att jag aldrig är tyst med honom typ. Babblar på både ute och inne.

Nu är salukipojken tillbaka, det blev att vi möttes på morgonpromenad och så fick han följa med mig igen. Damerna skrek av lycka när de såg honom och han började hoppa åt alla håll samtidigt :rofl: Sedan åke vi tidigt till jobbet och de fick springa lösa och leka på aktivitetsytan vi har där. Det var en väldigt glad trio :heart:

Det syns att han är lite svullen där han blev biten och han har ett litet(!) sår, men han verkar obrydd och det verkar inte vara aktuellt med veterinärbesök (jodå, jag vet om luftfickor som kan bli vid just hundbett).

Nu ligger han och sover med Lily. Om några timmar ska vi åka hem till soffan.
1000073187.webp

Jo men själva ordet och gester använder jag nog jämt och ständigt, det är därför spionen fattar vad jag egentligen menar, i alla fall fattar han vad jag menar när jag behöver ha honom backad ens utan att jag säger just backa också. Ibland viftar jag lite med handen och han backar lite.

När man tar en annan hund som redan är vuxen och flyttar in i ens hem och ska acklimatisera sig i ens miljö så inser man- jag i alla fall, hur mycket som jag gör med min hund helt naturligt, både ordlöst och med ord utan träning, bara saker vi gör i vardagen. Framför allt eftersom spionen skyr träning som pesten, nej värre än pesten. Han är ju inte alls dum bara för att han inte vill träna, bara det att han lär sig sakerna i vardagssituationerna utan träningsformen. Allt han kan har han lärt sig i vardagen liksom. "Fel sida" kan han, går sällan på fel sida om ett träd eller stolpe men när han gör så har jag alltid ropat "fel sidan" och skrattat , sträckt kopplet och låtit honom förstå hur han ska komma tillbaka för att vi ska fortsätta gå framåt-vilket är hans mål. Plötsligt en dag såg jag att han rättade sig när jag ropade "fel sida", plötsligt en dag såg jag att han rättade sig när han insåg att kopplet var fel. Vår träning har aldrig varit träning, bara ord jag använt i vardagen utan att lägga någon tanke på att träna det. "Försiktigt" när vi går ner för en backa så går han försiktigt kommer just eftersom jag säger just det för att jag inte vill trilla osv. allt kommer sig liksom av att jag aldrig är tyst med honom typ. Babblar på både ute och inne.
Ja alltså de e så mycket man bara gör som man inte tänker på att hundarna lär sej. Min avlidna terrierblandning jag hade hon lärde sej hästarnas kommandon utan att jag tänkte på de men hon va ju med i stallet från dag ett så de blev ju omedvetet att hon snappade upp de. Dom jag har ju har jag omedvetet lärt in att dom ska va i sängen när jag dammsuger o torkar golven tex 😅 De reflekterade jag över först för ett par dagar sedan när jag skulle dammsuga o drog fram dammsugaren o poff så va alla hundar i sängen

"Back up" ar ett mycket andvandbart commando har. Miss Mandy larde jag att backa uppfor en trappa :p Nar jag tog henne till en physical therapist for att hon hade ont i bogen var namnda therapist mycket imponerad och anvande det i en hel massa ovningar.:)
Med Diva och Tate har jag inte haft en lamplig trappa att trana pa, men backa kan de och nu nar jag kommer fa mer energi lar Emma-Sue fa instruktioner och lara sig backa ocksa!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
744
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 127
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
284
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
276
Senast: Annique
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka