I dag var det två hundar som inte hade en aning om att de hört ordet Backa tidigare någonsin. Vaaa?! liksom. Jomensåatte... de testade sitt, ligg, boop, skälla, snurra runt, lägga sig på sidan osv, men inte backa. Spionen testade allt detta. Vet att han gärna tar till detta när han inte vill göra det jag ber honom om (minst ansträngning är att göra det jag ber om) så jag tyckte mig ana att med lite press och en liten upprepning skulle han nog kunna koppla backa med ordet backa egentligen. Jodå. Jag suckade och la huvudet på sned och sa hans namn och snälllllllla... och så gjorde han det
Snabbt med belöningen och så gjorde jag som tidigare utan kraven igen. Men jag visste väl att han fattade egentligen, jag känner ju honom
Lilltösen hade lite längre tid för att förstå men det tar nog sig där med, det är inte alls naturligt för henne att rent faktiskt backa. Testade att trycka på bogen och säga backa och ge belöning och spionen flyttade sig och såg mest förvånad ut (Är det här träning? Det här kan jag ju, får jag verkligen godis för det?
) och lilltösen la genast tryck emot som väntat, tryck tillbaka mot handen så pass att jag kände hur hon lutade fram och spände tassarna. Jag bara höll och när hon slappnade av och släppte fick hon beröm och godis. Känns ju som att träna en häst lite grann
Intressant hur olika hundar är och hur mycket hundar lär sig i en familj bara genom att vara i en familj, utan att man tränar vissa saker. Jag har aldrig tidigare aktivt tränat kommandot backa, eller att flytta sig för mina ben när jag kommer gående (alltså inte när de ligger någonstans utan att inte gå kors och tvärs framför mina ben när jag går tex ut i köket osv).