Uppdateringstråd 30

Åh, jag tycker att det kan ta tid att ta in att de inte finns nära längre. Det får vara okej att man ibland snubblar för att det inte fanns ett par tassar vid fötterna där man trodde, och att handen letar efter en päls som inte dyker upp som den alltid gjort. Det är så sorg fungerar, och det är ju egentligen mest ett tecken på att man haft något fantastiskt. :heart

Efter ett tag dyker det upp stunder där det ändå känns okej emellanåt, och så småningom blir de riktigt tuffa stunderna glesare och man får utrymme att minnas allt det fina utan känslan av att drunkna i sorg längre. Det går i vågor, och det måste få ta sin tid.

Tack ♥️ de va fint skrivet

Tack för era hjärtan och fina ord ❤️
Nu ett par dagar efteråt känns det okej. Otroligt tomt, men okej. Det var dags och rätt tid, det var värdigt henne och allt hon gjort för mig.
Nu ska man bara vänja sig vid att göra i ordning färre matskålar, och att sluta räkna in flocken efter nummer fyra…

Premiär i stora hagen igår för lilla corgin! Ett får hade genomskådat den kortbenta gynnaren och börjat testa vända upp mot henne, eftersom lilla M fortfarande är rätt försiktig så fick Spock stötta upp och komma upp bakom så hon får lite mer självförtroende. Spock förstod först inte riktigt konceptet men kom snabbt på att när jag sa hans namn så skulle han göra nåt och annars var det corgin jag pratade med. Han höll också så fint avstånd att han inte störde lilla M men tillräckligt för att påverka fåren när det behövdes.
Tay fick jobba på sina högerflanker som är avsevärt tightare än vänsterflankerna.
Spock fick jobba lite med extra störning i form av en corgi och sen så tränade vi lite på delningar. Han var riktigt duktig på så många sätt igår:heart.

Idag blir det agilityträning för gänget och imorgon blir det nog lite vilo-dag.

Lila M
20241203_152558.webp

Premiär i stora hagen igår för lilla corgin! Ett får hade genomskådat den kortbenta gynnaren och börjat testa vända upp mot henne, eftersom lilla M fortfarande är rätt försiktig så fick Spock stötta upp och komma upp bakom så hon får lite mer självförtroende. Spock förstod först inte riktigt konceptet men kom snabbt på att när jag sa hans namn så skulle han göra nåt och annars var det corgin jag pratade med. Han höll också så fint avstånd att han inte störde lilla M men tillräckligt för att påverka fåren när det behövdes.
Tay fick jobba på sina högerflanker som är avsevärt tightare än vänsterflankerna.
Spock fick jobba lite med extra störning i form av en corgi och sen så tränade vi lite på delningar. Han var riktigt duktig på så många sätt igår:heart.

Idag blir det agilityträning för gänget och imorgon blir det nog lite vilo-dag.

Lila M
Visa bifogad fil 158032
Måste bara säga att din corgi är nog bland det sötaste jag sett! 😍

Tycker det är kul att lite(!) mental träning kan göra så mycket för hundarna ibland. Som nu ikväll, då blev Lily lite busigt rastlös. När hon blir det, då plockar hon gärna med förbjudna prylar för att påkalla uppmärksamhet :p Jag tröttnade och bestämde mig för att träna lite rallylydnad i hallen istället. Upp med kompostgaller för att hålla en ivrig salukipojke borta, sedan tränade jag var och en av hundarna några minuter var.

De var otroligt pepp, hur glada som helst, jätteduktiga alla tre och vi hade väldigt kul ihop. Efter det la sig alla ner för att sova, Lily funderade inte ens på att hitta på några fler hyss, hon var helt tillfreds med att ligga bredvid i soffan och titta ut genom fönstret :)

Imorgon ska vi se till att ta en ordentlig promenad innan jobbet, och på lördag ska jag nog försöka ha ett lite mer ordentligt träningspass inomhus på jobbets lilla träningsplan. Det är verkligen inte roligt väder ute nu. Is, slask eller bara kallt som f*n. Önskar att vi kunde få en ordentlig vinter med rejäl mängd snö. Och gärna sol en dag när jag är ledig också så att det var möjligt att ge sig ut med kameran och fotografera tokiga, snöspringande hundar.

Tycker det är kul att lite(!) mental träning kan göra så mycket för hundarna ibland. Som nu ikväll, då blev Lily lite busigt rastlös. När hon blir det, då plockar hon gärna med förbjudna prylar för att påkalla uppmärksamhet :p Jag tröttnade och bestämde mig för att träna lite rallylydnad i hallen istället. Upp med kompostgaller för att hålla en ivrig salukipojke borta, sedan tränade jag var och en av hundarna några minuter var.

De var otroligt pepp, hur glada som helst, jätteduktiga alla tre och vi hade väldigt kul ihop. Efter det la sig alla ner för att sova, Lily funderade inte ens på att hitta på några fler hyss, hon var helt tillfreds med att ligga bredvid i soffan och titta ut genom fönstret :)

Imorgon ska vi se till att ta en ordentlig promenad innan jobbet, och på lördag ska jag nog försöka ha ett lite mer ordentligt träningspass inomhus på jobbets lilla träningsplan. Det är verkligen inte roligt väder ute nu. Is, slask eller bara kallt som f*n. Önskar att vi kunde få en ordentlig vinter med rejäl mängd snö. Och gärna sol en dag när jag är ledig också så att det var möjligt att ge sig ut med kameran och fotografera tokiga, snöspringande hundar.
Det där har jag också reflekterat över! Och det är kul att uppleva nu igen! Spionen var inte tidigare särdeles motiverad alls, men lilltösen är ju, hon är med på allt. I kväll var hon jobbig när en hund gick förbi. Jag håller på att ändra min epilepsimedicin och märker att mitt humör inte heller är det bästa så tålamodet var inte alls där. Fräste i från på dem och gick vidare och kände mig mest trött och ledsen resten av rundan. Men väl inne fick de båda en blick och jag tog ett djupt andetag och började träna lite de redan kan och sedan gömma godis. De lyssnade, de var fokuserade och de var helt med på noterna båda två. Och ligger och vilar nu.

Vi får arbeta med hundskällandet, inte konstigt egentligen, nytt hem, ny hundvän och jag går med blindpinne, hon känner väl att hon behöver ta en roll och varna mot andra hundar. Det började nämligen när jag började gå med blindpinnen faktiskt. Får börja prata med spionens kompis husse om vi kan träna hundmöte med hans hund helt enkelt. De har inte träffats ännu utan det är spionens kompis, men han är ju snäll också så lite träning där så löser det väl sig också.

Fick upp minne på FB med film från min och Nessies första heelworktävling, det gör ont i hjärtat 💔.
Sen att se sig själv gå helt jättedåligt och fundera (låten var felklippt 🤣) under tävlingen och se hunden som jobbar på hur fantastiskt som helst fast föraren inte är med på banan.. Hon fick en verkligen se bättre ut än vad man förtjänade många gånger 💖.

IMG_20210411_182657_970.webp

Efter 2,5 år är det fortfarande för tungt många gånger att klicka på FB-minnen då man riskerar att se nåt av våra upptåg 💔.

Hon är otroligt saknad, finaste Nessie💖.

Någon här som håller på med IPO-R?
Jag har gått en nybörjarkurs och tränat lite, sen blev hunden tyvärr skadad men hoppas på att vi ska komma igång igen till våren.

Tyvärr har jag minst 1,5h till dom klubbar som håller på med IPO-R (byter namn till SAR nästa år) så det tar mycket tid. Men varit funktionär på en tävling och alla har varit väldigt trevliga och inbjudande. :)

Det blev en tur till rastgården nu på förmiddagen. Fullt ös från alla tre och det märks nu här hemma. De ligger runt mig i soffan, och så fort man klappar på någon eller någon flyttar sig lite så kommer det nöjda, knorrande ljud från dem :p Först knorrar en till och rör sig lite, råkar putta till en annan som då rör sig och knorrar lite osv :D Det kommer nog vara lugnt här hemma när jag sticker iväg till jobbet sedan.

Har börjat se fler och fler annonser för valpar där de säljs för olika pris beroende på om de säljs med eller utan avelsrätt. Inte fodervärd alltså, utan de är billigare om man avstår avelsrätten.

Det här är en amerikansk grej de har adopterat, gissar jag, men är det här någonting som håller i SKK?? O_o

Har börjat se fler och fler annonser för valpar där de säljs för olika pris beroende på om de säljs med eller utan avelsrätt. Inte fodervärd alltså, utan de är billigare om man avstår avelsrätten.

Det här är en amerikansk grej de har adopterat, gissar jag, men är det här någonting som håller i SKK?? O_o
Håller INTE enligt SKKs kontrakt (eller svensk konsumenträtt. Såld vara är såld vara, säljaren kan inte begränsa köparens användning av varan).

Enligt mig så håller det inte under svensk lag. Hund klassas som en vara ur lagens synpunkt och en såld vara är en såld vara, dvs säljaren kan efter försäljningen inte uppställa några villkor gällande varan. Så en uppfödare kan inte hindra en valpköpare att använder sin hund i avel och inte heller tvinga en valpköpare att kastrera hunden.

Tror även att SKK har en text med anknytning på detta på sin webbplats.

Håller INTE enligt SKKs kontrakt (eller svensk konsumenträtt. Såld vara är såld vara, säljaren kan inte begränsa köparens användning av varan).
Enligt mig så håller det inte under svensk lag. Hund klassas som en vara ur lagens synpunkt och en såld vara är en såld vara, dvs säljaren kan efter försäljningen inte uppställa några villkor gällande varan. Så en uppfödare kan inte hindra en valpköpare att använder sin hund i avel och inte heller tvinga en valpköpare att kastrera hunden.

Tror även att SKK har en text med anknytning på detta på sin webbplats.
Hm, ja, det var det jag tänkte. Kanske bara är ett sätt att lura folk att betala mer för samma hund…

Hm, ja, det var det jag tänkte. Kanske bara är ett sätt att lura folk att betala mer för samma hund…

Det är inte helt ovanligt på kattsidan (åtminstone utanför Sverige), men då finns det även två andra faktorer också:
1. Man skriver in i avtalet vad som krävs för att katten ska anses vara "avelsduglig", dvs vilka garantier uppfödaren/säljaren ger.
2. Man betalar för att få tillgång till linjer som kostat mycket att ta fram, medan sällskapsköparna betalar samma pris oavsett om katten kostat 10' eller 50' att "producera". De ovanligare linjerna kostar alltså uppfödaren oerhört mycket att ha i avel, men man anser inte att man kan lägga det på en sällskapsköpare för då hade vi inte haft några köpare till kullarna med långväga importer.

I min ras är det främst vid väldigt långväga importer (som ju sker relativt ofta, alla mina katter har mer än en katt från tex Thailand, Australien och USA i de närmsta leden) som man betalar extra för avelskatt, eftersom man riskerar så mycket om katten som kostade minst 50' att ta hit inte kan ge en enda avkomma. Generellt sett vill man ju som uppfödare inte ta risken att lova att katten kommer funka i avel, men det är ett sätt att sprida risk och kostnad.

I vissa raser kör man mer modellen från usa där man helt enkelt betalar mer för att man kommer ha möjlighet att tjäna pengar på den. Lätt gjort eftersom övriga kattungar säljs kastrerade, men det är inte något som de större förbunden ser positivt på.

Våran lilla Lhasa ska bli spårhund har hon bestämt.
Hon härmar min schiller, men häromdagen fick hon spår på sonen och jisses vad det gick.
Så nu till våren blir det spårträning, Hon är så aktiv så hon behöver jobba, dock kan hon också slappna av vilket är superviktigt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 123
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
280
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 632
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
736
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka