Uppdateringstråd 30

Lyckades förvirra en hundägare nu på morgonrastningen :p Hon gick snabbare än oss och tänkte passera, vilket Lily tyckte var busigt, så hon började studsa runt och ville leka med den andra hunden.
"Har du tjejer eller killar?" frågade hundägaren då och såg ut som att hon tänkte släppa fram sin hund. När jag svarade: "Båda!" så såg hon förbryllad ut och undrade om Lily var hane, men nej, det var ju hunden närmast henne som var hanhunden och oj vad snabbt kopplet blev kortare då. "Min är snäll mot tjejer..." sa hon med betydligt lägre röst innan hon gick vidare.

Själv kan jag ju tänka att om hon inte på sin hund märker vilka som det fungerar bra med och inte, då kanske man inte ska planera att släppa fram hunden till random hundar ute?

Påminner mig iofs om en gång för många år sedan då vi mötte en hund som gjorde utfall mot mina dåvarande salukis (som inte brydde sig öht om hundmötet). "Han tycker inte om andra hanar!" förklarade ägaren. När jag då sa att mina var tikar så fick jag till svar att det var de minsann inte alls, för då hade han inte reagerat så som han nu gjorde :rofl:
Det där har hänt mig flera gånger att någon släpper fram sin hund sen när deras börjar reagera så får man frågan ”är det en han hund??? Min hund gillar inte hanar!” Varför ens släppa fram sin hund till en okänd hund och bara ”anta” könet på den? 🤣 finns så mycket märkliga hundägare.

Det där har hänt mig flera gånger att någon släpper fram sin hund sen när deras börjar reagera så får man frågan ”är det en han hund??? Min hund gillar inte hanar!” Varför ens släppa fram sin hund till en okänd hund och bara ”anta” könet på den? 🤣 finns så mycket märkliga hundägare.
De där hände mej en gång tack o lov när jag hade en väldigt snäll hund i kopplet, ägaren bara släppte fram sin som började morra o ha sej o sen frågade om kön o ja min va en hane o de va den andra med. Hade de hänt med min stora grabb jag har nu o mötande hund också e en hane så hade de smällt som satan sekunden dom kom inom räckhåll o jag förstår inte hur folk bara vågar släppa fram hundar så :nailbiting:

De där hände mej en gång tack o lov när jag hade en väldigt snäll hund i kopplet, ägaren bara släppte fram sin som började morra o ha sej o sen frågade om kön o ja min va en hane o de va den andra med. Hade de hänt med min stora grabb jag har nu o mötande hund också e en hane så hade de smällt som satan sekunden dom kom inom räckhåll o jag förstår inte hur folk bara vågar släppa fram hundar så :nailbiting:
Det har hänt när jag bara hade spionen också, "han ser ju så snäll ut". Det är han också, kommer överens med alla utan några som helst problem, men det betyder ju inte att jag vill att de hälsar?

Har mätt flera hundar där jag bodde tidigare, som var lösa och kom fram, han är ju snäll så jag har inte varit orolig för de andras skull utan för HANS skull faktiskt, fel hund som kommer fram så är han kanske inte snäll längre? Men då har jag bara stått stilla och väntat medan ägaren försökt fånga sin/sina i vissa fall hund igen. Att man inte skäms mer när ens hund går fram till någon som har blindkäpp och hund förvånar mig. Jag ser till att mina hundar inte orsakar obehag för andra, men är ju då å andra sidan jävligt beroende av att inte bli störd av andras hundar.

Jag vet inte hur lilltösen skulle reagera mot framspringande hundar, hon är ju egentligen inte hundaggressiv alls, men började ju reagera mot andra hundar när vi var ute i koppel, det verkar ha lugnat sig betydligt igen nu, men frågan är om folk är lika benägna att bara släppa fram sin hund till en rottweiler som till en husky?

Det har hänt när jag bara hade spionen också, "han ser ju så snäll ut". Det är han också, kommer överens med alla utan några som helst problem, men det betyder ju inte att jag vill att de hälsar?

Har mätt flera hundar där jag bodde tidigare, som var lösa och kom fram, han är ju snäll så jag har inte varit orolig för de andras skull utan för HANS skull faktiskt, fel hund som kommer fram så är han kanske inte snäll längre? Men då har jag bara stått stilla och väntat medan ägaren försökt fånga sin/sina i vissa fall hund igen. Att man inte skäms mer när ens hund går fram till någon som har blindkäpp och hund förvånar mig. Jag ser till att mina hundar inte orsakar obehag för andra, men är ju då å andra sidan jävligt beroende av att inte bli störd av andras hundar.

Jag vet inte hur lilltösen skulle reagera mot framspringande hundar, hon är ju egentligen inte hundaggressiv alls, men började ju reagera mot andra hundar när vi var ute i koppel, det verkar ha lugnat sig betydligt igen nu, men frågan är om folk är lika benägna att bara släppa fram sin hund till en rottweiler som till en husky?
Jag har tur som bor så att jag aldrig möter någon för med min stora grabb, den som e lik din grabb så vill jag inte riskera ett sånt möte. Släpper någon fram en hane till min så smäller de, han tål inte andra hanar o resten av gänget framför allt ena tiken e inte sen på att stötta storebror o hjälpa honom.

Ibland tror jag att folk tänker att deras hjärnor bara e till för dekoration för de e oroväckande lite vissa människor använder den :banghead:

De va fördelen med o ha Amstaff, folk vågade inte släppa fram sina hundar till mina jag hade då. Munkorg funkar också väldigt bra för att få va ifred, de har mina nuvarande om vi e i stan för då lämnar folk avstånd o varken hund eller människa kommer fram :D

Jag har tur som bor så att jag aldrig möter någon för med min stora grabb, den som e lik din grabb så vill jag inte riskera ett sånt möte. Släpper någon fram en hane till min så smäller de, han tål inte andra hanar o resten av gänget framför allt ena tiken e inte sen på att stötta storebror o hjälpa honom.

Ibland tror jag att folk tänker att deras hjärnor bara e till för dekoration för de e oroväckande lite vissa människor använder den :banghead:

De va fördelen med o ha Amstaff, folk vågade inte släppa fram sina hundar till mina jag hade då. Munkorg funkar också väldigt bra för att få va ifred, de har mina nuvarande om vi e i stan för då lämnar folk avstånd o varken hund eller människa kommer fram :D
Nej tycker det är oansvarigt. Olyckor händer och hundar inte lyssnar på inkallning plötsligt eller smiter osv, men där jag bodde tidigare var det ofta samma hundar som inte lyssnade eller smet från trädgården. Det var bara att stå stilla och be spionen att sitta och se ägaren springa omkring som yr höna efter sin olydiga hund som vägrade komma till den... På sätt och vis komisk syn ibland...

Nej tycker det är oansvarigt. Olyckor händer och hundar inte lyssnar på inkallning plötsligt eller smiter osv, men där jag bodde tidigare var det ofta samma hundar som inte lyssnade eller smet från trädgården. Det var bara att stå stilla och be spionen att sitta och se ägaren springa omkring som yr höna efter sin olydiga hund som vägrade komma till den... På sätt och vis komisk syn ibland...
Ja där jag bodde tidigare hade vi en granne som tyckte synd om sin hund om den inte fick springa som den ville i byn… Gud så less jag va på den grannen efter att hans hund stått utanför min ytterdörr i två dygn i väntan på att få chansen o bråka med min hane :banghead:

Ja där jag bodde tidigare hade vi en granne som tyckte synd om sin hund om den inte fick springa som den ville i byn… Gud så less jag va på den grannen efter att hans hund stått utanför min ytterdörr i två dygn i väntan på att få chansen o bråka med min hane :banghead:
Ja jättesynd om den, verkligen! :banghead:

Det har tyvärr hänt att en schäfer som var lös kom springandes mot mig och min hund skällandes. Min hund fick fullkomlig panik och gömde sig bakom mig och jag var lika rädd. Hur skyddar man sig från en sådan bjässe?? Som tur är var denna hund helt ofarlig och ville bara leka/hälsa men min hund är tyvärr rädd för stora hundar efter den incidenten och han är inte så liten själv en springer på 22kg liksom! 😅 så är väldigt mån om att inte vem som helst får komma fram och hälsa förutom hans utvalda vänner. Tråkigt bara att sådana här hundägare som bara släpper fram sina hundar/hundar som inte kommer på inkallning tyvärr orsakar rädslor och osäkerheter hos andra hundar. Då de liksom blir påtvingade kontakt oavsett om den är positiv/negativ

Ja jättesynd om den, verkligen! :banghead:
Ja verkligen, synd om stackarn som slapp riskera att bli påkörd, slapp riskera att hamna i slagsmål osv om den hade hållits hemma i Lina eller hundgård :banghead: Den hunden va ju ofta nere på vägen o magiskt lyckats klara sej undan lastbilarna i mörkret… Svart hund, inga reflexer o mörka vägar e ju en himla bra kombination:meh:

Det har tyvärr hänt att en schäfer som var lös kom springandes mot mig och min hund skällandes. Min hund fick fullkomlig panik och gömde sig bakom mig och jag var lika rädd. Hur skyddar man sig från en sådan bjässe?? Som tur är var denna hund helt ofarlig och ville bara leka/hälsa men min hund är tyvärr rädd för stora hundar efter den incidenten och han är inte så liten själv en springer på 22kg liksom! 😅 så är väldigt mån om att inte vem som helst får komma fram och hälsa förutom hans utvalda vänner. Tråkigt bara att sådana här hundägare som bara släpper fram sina hundar/hundar som inte kommer på inkallning tyvärr orsakar rädslor och osäkerheter hos andra hundar. Då de liksom blir påtvingade kontakt oavsett om den är positiv/negativ
I såna lägen så försöker jag hålla mina bakom ryggen o skrämma bort den andra hunden på de sätt som krävs… Jag har fått sparka vid nåt tillfälle men ofta har de räckt att sparka grus mot den, vifta med koppel o ryta ifrån ordentligt.

Jag tar inte risken att få fram en okänd hund oavsett hur snäll den verkar då två av mina har ganska mycket attityd o mer än gärna sätter en respektlös hund på plats o uppskattar inte okända hundar o resursförsvarar mej dessutom, dom andra två kan tänka sej att hoppa in o hjälpa till om de blir ett slagsmål så här e de stenkoll på omgivningen om jag rör mej i områden där de finns mycket hundar.

Ja verkligen, synd om stackarn som slapp riskera att bli påkörd, slapp riskera att hamna i slagsmål osv om den hade hållits hemma i Lina eller hundgård :banghead: Den hunden va ju ofta nere på vägen o magiskt lyckats klara sej undan lastbilarna i mörkret… Svart hund, inga reflexer o mörka vägar e ju en himla bra kombination:meh:
Viss människor förstår bara inte det. Kan inte för mitt liv förstå hur de resonerar....

Två hela dagar på hundmässan :) bra konversationer med folk från raserna jag redan var intresserad av, men också positiva intryck av raser som jag inte tänkt på. Trevliga och lugna papilloner med normal päls t.ex.

Problemet är snarare att jag lär mig en massa om raser som hade passat mig perfekt men så träffar jag en riktigt go chihuahua igen… Och åh… Vavvor är verkligen min svaga punkt :love:

Jag trodde det skulle vara sa med en Rottis ocksa (det blev inte battre med tva rottisar :cautious:) men da min/mina satt lydigt vid min sida sa slappte folk fram kreti och pleti anda. Mina tjejer hade definitivt rykt ihop med flera om jag inte fatt stopp pa dem innan de kom anda fram. Jag minns sarskilt jack russel agaren i Kanada som havdade att henne's hund var "play agressive" och tjejen i Stockholm som nastan skar fingret av sig pa henne's hunds retractable koppel nar henne's bully skulle fram och slass med min rottis.

I manga fall tror jag att folk helt enkelt inte forstar att det ar hundar de har. Det ar inte sma saker med pals som tanker som manniskor. Vid ett tillfalle var jag tillsammans med tva till och tranade IGP lydnad i en park i narheten. Vi har en hund liggande pa sidan av planen, en star med sin hund i fotpossition pa parkeringen precis dar graset borjar, en tredje hund sitter fot vid sin handler nagra steg darifran. Alla okopplade.
En tjej kommer med en hund som gar langt ut i kopplet, ser tydligen bara tre okopplade hundar, bojer sig ner och kopplar loss sin hund. Min som lag plats pa faltet var langst bort sa jag fick bara lite is i magen och planerade var jag skulle ga for att kalla in henne, de andra tva (en schafer och en malle) var precis mitt framfor den nu losa hunden.
Den losa hunden tittade fran den ena okanda hunden till den andra, vi tre som tranade stirrade bara pa tjejen med hakorna hangande, hunden tog nagra steg frammat nar tjejel slappte kopplet, men angrade sig ... den kunde lasa hund och satte sig nagon meter framfor tjejen som tydligen forstod att vi inte hade vara hundar losa for att de skulle fa springa och "leka" utan hon gick fram och kopplade sin hund igen och fortsatte sedan sin promenad. Jag har ofta efterat tankt pa hur hon sag situationen och hur olika det var fran hur vi sag det.

Dagens mondioträning bestod av ett pass lydnad och ett pass skydd. Det senare är ju roligast :angel: men ack så beroende av det första. Nu ska vi bygga uthållighet i skyddet, för även om vi kampar och leker mycket hemma så är det något annat vid träning. Inte minst eftersom hennes förväntningar är skyhöga..!

Gotta med baconost vid inkallningarna 💕

IMG_7906.webp

Sen har jag fått figga lite mer själv också. Kul att lära sig från det perspektivet, figgen är ju en väldigt viktig person i träningen liksom, och spännande att börja ta bett :)

Så har jag för andra gången på tre dagar varit med om att hund försökt attackera mig. Nej, de var inte ett dugg ute efter att leka. Båda gångerna klarade jag mig från hugg i armen genom att snabbt kasta mig bakåt samtidigt som ägarna försökt få bort hunden, men en gång kände jag tänderna slå mot min arm.

Från och med nu spelar det ingen roll hur snälla folk säger att deras hundar är, jag tänker inte hjälpa dem om de har hundar av "fel typ". Inte ge hjälp som innebär att jag skulle behöva nudda hunden.

Idag tycker jag om mina egna hundar lite extra mycket, och tycker synd om veterinärer mfl som inte har samma möjlighet som mig att undvika andras hundar.

Funderar på att gå kurs i specialsök med bog. Helst hade jag velat hitta fler kurser i annat föremålssök/personsök men det verkar omöjligt. Vill spara på hans knä så mycket som möjligt och försöker hitta roliga saker för honom. Själv tycker jag att det inte känns så roligt eller intressant, men kanske får en annan känsla om vi skulle gå kurs. Han älskar att söka och hitta föremål så jag tror att han skulle tycka att det är roligt, även om han aldrig blir trött av sådant. 😅

Imorgon kastreras Humla. Känns rätt men vemodigt. Blir titthålskastrering och hoppas på så få (eller inga) biverkningar som möjligt 🤞 Duschade henne nu på kvällen enligt veterinärens instruktioner och hon blev helt tokig efter 😂 Båda hundarna for som tokar och busade efter. Hade inte hjärta till annat än att låta dem leka. De vet ju inte om att det inte blir nån lek på ett tag nu ❤️

Idag har jag och M varit hos uppfödaren och gått från förskoleklass direkt till högskolan 😅 i alla fall kändes det så, haha!
Linjer över staket, både ett och två. Hon har aldrig hoppat staket förut, så det blev en snabbkurs i det först. Lilla loppan! Det blev ett fint pass, men hon var rejält mör i slutet 🫶🏼
Hon är lite skendräktig, men inte jättepåverkad ändå. Märktes lite mer förra veckan.
En brorsa var med och tränade också. Nästan lika fin som syrran 🥰

Tror att hundarna har saknat mig när jag jobbat så mycket de senaste dagarna. Nog för att de igår och idag var hemma med sambon, men nu skulle alla tre ligga i sängen, och alla tre försöker ligga så nära mig som möjligt :heart:

Men, nu verkar det bli väldigt(!) lugnt med jobb fram till mitten av januari. Det ska bli skönt. Har t.o.m. tagit ut lite semester och ser fram emot alla skogspromenader vi kommer hinna med.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 114
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
277
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 561
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
719
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka