Uppdateringstråd 30

Jag lyckades dra till mitt bra (eller bättre iallafall) knä i fredags så husse har haft hundansvaret fram tills igår. Igår åkte jag ut i fårhagen en vända och idag blev det fårhagen igen. Corgi-plutten är väldigt ivrig nu på att komma ner till fåran och stod till och med på sig lite mot den kaxiga tackan. Spock behöver inte hjälpa till så mycket nu till hans besvikelse 🙃.

Spock och jag tränade på våra delningar och fick till nån bra. Tay fick jobba främst på fösning idag.

Imorgon blir det agilityträning för vovvarna men jag ska nog ta det lite lugnt ett tag till med mitt knä så husse får nog springa med lilla M.

20241216_140946.webp

Jag är frisk igen efter 4 månader och det är en enorm befrielse. Promenaderna blir roligare än när man knappt klarar 10-20 minuter och ibland inte ens till brevlådan. Nu har jag energi nog att ta mig hem om vi råkar gå vilse så nu testar jag mig fram och idag hittade jag en ny mysig väg och hem kom vi också. Två pigga hundar gjorde att vi gick en rask promenad i jätte fint väder. Så skönt att kunna njuta av hundlivet igen mer än den vanliga mysen.

Det blev ju ingen tävling nu i december för att jag var sjuk men samma ställe har agilitytävling i februari så nu satsar vi framåt.

Jag är frisk igen efter 4 månader och det är en enorm befrielse. Promenaderna blir roligare än när man knappt klarar 10-20 minuter och ibland inte ens till brevlådan. Nu har jag energi nog att ta mig hem om vi råkar gå vilse så nu testar jag mig fram och idag hittade jag en ny mysig väg och hem kom vi också. Två pigga hundar gjorde att vi gick en rask promenad i jätte fint väder. Så skönt att kunna njuta av hundlivet igen mer än den vanliga mysen.

Det blev ju ingen tävling nu i december för att jag var sjuk men samma ställe har agilitytävling i februari så nu satsar vi framåt.
Så skönt att du mår bra igen! Blir lite orolig ibland att du ska pressa sig för hårt när du är sjuk så att det riskerar att bli värre. Ta hand om dig :heart:

Det är kul med hund... Det är kul med hund... Salukipojken verkar inte riktigt fixa maten han får nu. Han vaknade och spydde galla två gånger inatt, med sådär lagom mellanrum att man preciiiis håller på att somna om efter första gången. Och såklart försöker han spy på så olämpliga ställen som möjligt, så att man måste rusa upp för att försöka rädda soffan eller liknande...

När allt väl var lugnt med honom och jag skulle lägga mig igen, då pep Lily om att hon behövde ut. Kallt var det också, så vi behövde en hel del kläder för att inte frysa. Och väl ute visade det sig att hon inte alls behövde ut, hon ville bara ut för att följa efter en hare som hon måste ha sett genom fönstret :banghead:

Så. Typ 3 timmars sömn inatt och nu börjar jag bli för hungrig för att kunna somna om. Senare idag ska jag hjälpa en vän som ska flytta, ska plugga och i eftermiddag är tvättstugan bokad eftersom en viss saluki spydde på vardagsrumsmattan... Jag är åtminstone glad åt att vi valde en matta som kan tvättas i maskin!

Det är kul med hund... Det är kul med hund... Salukipojken verkar inte riktigt fixa maten han får nu. Han vaknade och spydde galla två gånger inatt, med sådär lagom mellanrum att man preciiiis håller på att somna om efter första gången. Och såklart försöker han spy på så olämpliga ställen som möjligt, så att man måste rusa upp för att försöka rädda soffan eller liknande...

När allt väl var lugnt med honom och jag skulle lägga mig igen, då pep Lily om att hon behövde ut. Kallt var det också, så vi behövde en hel del kläder för att inte frysa. Och väl ute visade det sig att hon inte alls behövde ut, hon ville bara ut för att följa efter en hare som hon måste ha sett genom fönstret :banghead:

Så. Typ 3 timmars sömn inatt och nu börjar jag bli för hungrig för att kunna somna om. Senare idag ska jag hjälpa en vän som ska flytta, ska plugga och i eftermiddag är tvättstugan bokad eftersom en viss saluki spydde på vardagsrumsmattan... Jag är åtminstone glad åt att vi valde en matta som kan tvättas i maskin!
Tilda har ju också haft väldiga problem med att spy galla, speciellt om hon ätit för lite eller bara ätit färskfoder. Gissningen är att hon har hög förbränning och blir att gå tom i magen om hon bara äter färskfoder då det förbränns snabbast av olika typer av mat.
Hon får därför kokt kyckling näst intill varje dag, beroende på om hon fått i sig torrfoder eller inte, eller så får hon "burkmat" utöver färskfoder. Knepiga är ju att det inte duger att äta samma mat för ofta 🤦🏼‍♀️

Så glad för min hund 🥰 idag hade vi hyrt inomhushall ihop med några träningskompisar för lydnadsträning. Första gången för oss i en sån miljö. Men han är så himla lätt att få i arbete. Först är han som en liten tornado in genom dörren, en minut senare har han fattat att vi är där för att jobba och då är det fullt fokus på uppgiften och det fokuset har ju inget stopp. Så himla lätt och roligt att träna då med en hund som bara ger och ger. Och gud va skönt med inomhushall att kunna träna i lätta kläder och utan skor 😍
Det är tävling i den lokalen i februari som jag tänkt anmäla till men nu vet jag inte. Uppvärmningen skulle vara i den pyttelilla hallen, mindre än mitt kök liksom. Utanför är det jätterörigt industriområde där det inte finns minsta lilla gräsplätt att rasta på och parkera var ett jätteprojekt bara nu när vi var 4 personer. Så vi får se hur jag gör. Ska kolla runt lite om jag känner någon som varit där på tävling förut hur det brukar funka.

Salukipojken illamående och spydde galla precis innan kvällsmaten också, trots sen frukost :( Blir nog inte att vi hundvaktar imorgon som planerat utan istället tar det lugnt hemma.

Han fick halva mängden middag nu, lite gröt också och så fick han av damernas mer fettsnåla färskfoder istället för sitt egna högenergifoder. Han åt iaf med god aptit, men verkar lite låg och drack en del vatten efter att ha ätit. Inte så konstigt när magen är dum, men jag blir lite orolig ändå... Får hoppas att allt är lugnt framöver. Ska sysselsätta mig själv med plugg nu för att inte fastna i katastroftankar.

Hade hoppats hinna köra ett spår innan nästa snöoväder drog igång, men nix. Blev lite köksträning i brist på annat; några markeringar på kong, fortsatt grundande i bevakning av föremål och avslutade med ett godissök.

Skärmdump från film, har börjat lägga på att när jag rör föremålet (och bara då) får man kampa. Det gör såklart uppgiften mycket mer intressant direkt tycker hon — att hålla sig på en grej och få godis som belöning är mest ett ”ja, why not 🤷‍♀️” men kampen blir ju genast roligare. Här kan man ju lattja runt rätt länge med stadga, uthållighet osv.

IMG_7948.webp

(japp, snyggaste outfiten 😁)

Salukipojken illamående och spydde galla precis innan kvällsmaten också, trots sen frukost :( Blir nog inte att vi hundvaktar imorgon som planerat utan istället tar det lugnt hemma.

Han fick halva mängden middag nu, lite gröt också och så fick han av damernas mer fettsnåla färskfoder istället för sitt egna högenergifoder. Han åt iaf med god aptit, men verkar lite låg och drack en del vatten efter att ha ätit. Inte så konstigt när magen är dum, men jag blir lite orolig ändå... Får hoppas att allt är lugnt framöver. Ska sysselsätta mig själv med plugg nu för att inte fastna i katastroftankar.
Har ni löptikar i området?? Min hane har inte reagerat på det innan men när just en tik i området löpte så hade han dålig aptit, var låg och spydde galla! Gick och nosade väldigt mycket under promenaden också :( (vet att du har tikar själv men kanske är annat med dem). Han visade inga andra typiska beteenden som gny etc som vissa hanar gör utan det märktes så tydligt med maten att han antingen inte åt eller var allmänt ointresserad sen resulterade det i spy galla på natten/kvällen.

Jag börjar bli tokig på Milou. Han väcker mig varje natt och vill ut. Jag går ut vid 21.30-22 varje kväll och han kissar normalt. Vi gå oftast ut på gården och ibland lite på vägen men även om jag skulle gå längre skulle han inte kissa mer. Han markerar sällan som hanhundar gör så det brukar bli en kiss på en promenad på en timme eller mer, ibland blir det två gånger men oftast inte så att vid 21.30- 22 på kvällen i totalt mörker och kallt gå längre skulle inte hjälpa.

Det här går i perioder men det känns som att det här är för alltid. Jag har stora sömnproblem så tar en del sömnmediciner så det är som att resa sig från gyttja varje natt.. i natt skulle han ut vid 4 men han sprang bara ut några meter och vände och sprang in och hoppade upp i sängen och somnade så nu är det jag sitter vaken.

Han är utredd på två olika kliniker och har inkontinens som diagnos fast ingen vet riktigt exakt vad felet är. Jag har lagt ut över 30 000 kr på olika prover och utredningar av varje organ i hans kropp. Till sist fick vi en medicin som är för inkontinenta tikar och den hjälper inte fullt ut. Det kommer och går och jag har därför haft ett uppehåll med medicinen ett tag och det blev varken sämre eller bättre med eller utan den. Men nu får jag sätta in den igen och se om vi kan få sova en hel natt. Jsg hoppas på någon hjälp i alla fall

Det gör mig tokig, jag sover ju dåligt ändå så hela min hälsa påverkas.

Det går ju inte att ignorera heller för ibland är det verkligen panik ut.

Var till djuraffären och lämnade lite saker som jag inte använder. Torstens saker är för stora för Oskar så de åkte med. Samt pipleksaker han inte rör. Tydligen gillar han inte plast. Det ska vara tyg eller ludd.
Butiken samlar in och skänker till Hundstallet.

Där hittade jag dessutom en helt perfekt tandborste!
En liten mjuk fingertuta med piggar runt hela. Kommer åt mycket bättre och det är inget hårt i munnen. Det hände ofta med vanliga barntandborsten att det kom blod på den.

Så skönt att du mår bra igen! Blir lite orolig ibland att du ska pressa sig för hårt när du är sjuk så att det riskerar att bli värre. Ta hand om dig :heart:
Tack snälla du för omtanken. Ja jag har oerhört svårt att släppa kraven. Tävlingen ställde jag in klockan 22 kvällen innan när jag knappt tog mig upp ur soffan. Ringde mina föräldrar som blev förvånade över att jag ”vek” mig för kroppen men tacksamma för att dom slapp säga ifrån till mig att jag tog mig vatten över huvudet.

Jag önskar att jag hade kunnat känna att grabbarna fick allt av mig, jag har vekligen inte kunnat pressa mer och på slutet dom sista veckorna tvingade jag mig ju runt med lunginflammation utan att någon gång be om hjälp

Vet precis hur det är…

Hade hoppats hinna köra ett spår innan nästa snöoväder drog igång, men nix. Blev lite köksträning i brist på annat; några markeringar på kong, fortsatt grundande i bevakning av föremål och avslutade med ett godissök.

Skärmdump från film, har börjat lägga på att när jag rör föremålet (och bara då) får man kampa. Det gör såklart uppgiften mycket mer intressant direkt tycker hon — att hålla sig på en grej och få godis som belöning är mest ett ”ja, why not 🤷‍♀️” men kampen blir ju genast roligare. Här kan man ju lattja runt rätt länge med stadga, uthållighet osv.

Visa bifogad fil 159033

(japp, snyggaste outfiten 😁)
Det ska jag prova. Tror dom fattar grejen om dom fått plats kommando men vill testa dom. Blir mycket matsök nu när det inte blir agility och vi kör en del trick och rally och förberedande av agility kommandon och vardagsträning . I förra lägenheten lärde vi in ett helt freestyle program och rally upp till mästarklass på typ 5 kvm. På riktigt alltså. Och fotgående blev en runda mellan soffor och bord och sängen på riktigt smala stigar.

Cyklat 1 timma med Knuten.
Jäklar va han tåga på, stark o ett jättebra tempo. Inte med sele utan halsband då tanken är att han inte ska dra men han tar kopplet i munnen o trycker på ibland (ja kan säga loss och även be han sluta)
Gick 3 korta stunder för o rasta.
Sen ”skrittade” vi av på slutet 😁

Har inte cyklat på länge o vissa (Knut) har fått knäck i lurarna och roat sig med att leta harar.
Så nu får jag steppa upp o bli bättre på konditionen!

Cyklat 1 timma med Knuten.
Jäklar va han tåga på, stark o ett jättebra tempo. Inte med sele utan halsband då tanken är att han inte ska dra men han tar kopplet i munnen o trycker på ibland (ja kan säga loss och även be han sluta)
Gick 3 korta stunder för o rasta.
Sen ”skrittade” vi av på slutet 😁

Har inte cyklat på länge o vissa (Knut) har fått knäck i lurarna och roat sig med att leta harar.
Så nu får jag steppa upp o bli bättre på konditionen!
Åh det är inte bara Toke alltså som har har-mani 🐰😂

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 114
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
277
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 561
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
719
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka