Uppdateringstråd 30

Det ska jag prova. Tror dom fattar grejen om dom fått plats kommando men vill testa dom. Blir mycket matsök nu när det inte blir agility och vi kör en del trick och rally och förberedande av agility kommandon och vardagsträning . I förra lägenheten lärde vi in ett helt freestyle program och rally upp till mästarklass på typ 5 kvm. På riktigt alltså. Och fotgående blev en runda mellan soffor och bord och sängen på riktigt smala stigar.

Man ska inte underskatta the power of köksträning :)

Idag verkar salukipojken må bättre. Han har fått havregrynsgröt i maten, damernas "normala" mat istället för sitt egna högenergifoder och middagen delar jag upp på två, så att han får som två små mål istället för ett stort. Han fick lite lunch också. Hoppas nu att han får fortsätta må bra. Ingen av damerna mår dåligt iaf, så det känns inte som att det är något smittsamt han åkt på.

Jag tror jag tränat för mycket fotgående och att hålla sig hos mig även när det inte krävs gå perfekt fot men att gå nära bredvid mig med kontakt :laugh: Milou det lilla pyret vägrar lämna min sida när han är lös även efter att han fått fri kommandon som jag vet att han förstår. Det låter kanske som ett lyxproblem och det är det att han i 99% av tiden håller sig antingen precis bredvid eller inom liten radie, men problemet är att Milou inte kommer sig för att kissa och bajsa då eftersom han bara vill vara med mig. Och det blir lite problematiskt. Och irriterande. När vi går ut på gården och han ställer sig bredvid mig och inte verkar minsta intresserad av att kissa fast han just sagt till att han vill ut. Bara ha tålamod tills han tar fri kommandot till sig så löser det sig ju sen.

Jag tror jag tränat för mycket fotgående och att hålla sig hos mig även när det inte krävs gå perfekt fot men att gå nära bredvid mig med kontakt :laugh: Milou det lilla pyret vägrar lämna min sida när han är lös även efter att han fått fri kommandon som jag vet att han förstår. Det låter kanske som ett lyxproblem och det är det att han i 99% av tiden håller sig antingen precis bredvid eller inom liten radie, men problemet är att Milou inte kommer sig för att kissa och bajsa då eftersom han bara vill vara med mig. Och det blir lite problematiskt. Och irriterande. När vi går ut på gården och han ställer sig bredvid mig och inte verkar minsta intresserad av att kissa fast han just sagt till att han vill ut. Bara ha tålamod tills han tar fri kommandot till sig så löser det sig ju sen.

Fattar :) Vi är inte där att hon inte kissar/bajsar, men det är väääldigt mycket söka sig in i fotgående med kontakt på promenaderna och nån gång ibland vill jag ju bara promenera i mina tankar och inte träna :angel: Men ja — det är ett angenämt problem, hon är en brukshund som vill ha en uppgift och det är 100% självförvållat :) Som uppfödaren sa om hennes morbror: ”Jag har gjort honom sån”.

Fattar :) Vi är inte där att hon inte kissar/bajsar, men det är väääldigt mycket söka sig in i fotgående med kontakt på promenaderna och nån gång ibland vill jag ju bara promenera i mina tankar och inte träna :angel: Men ja — det är ett angenämt problem, hon är en brukshund som vill ha en uppgift och det är 100% självförvållat :) Som uppfödaren sa om hennes morbror: ”Jag har gjort honom sån”.
Ja fortgående är enligt Milou jätte roligt och det är som du skriver 100% självförvållat. Förstår det där med att bara vilja promenera.

Milou är ingen brukshund men chinese crested (för att få in båda sorterna) ÄR en ras med mer kapacitet än många tror. Dom ligger inte och såsar hela dagarna. Både Alvin och Milou är alltid i topp på det vi gör. Dom är lättlärda och vill ha min uppmärksamhet.

Tyvärr verkar många tro att dom inte behöver någon stimulans. Och jag möter mycket fördomar. Till och med från domare. Fick höra av en domare i rally när jag sa att jag hade en nakenhund att dom väl var sura och inte gick att träna med. Frågade om han bedömt många kineser och han sa att han aldrig träffat någon på tävling.

Efter prisutdelningen kom han fram och bad om ursäkt för vad han sagt eftersom Milou varit den gladaste och mest uppmärksammma hunden av alla. Det var fint ändå att han kom fram och att vi övervann en till hundmänniska.

Med Alvin fick jag en gång på en rally tävling frågan från en kvinna med bruksras om det verkligen går att träna en ”sån där” hund som Alvin. Då gick Alvin och jag in och samlade ihop 99 poäng och pallplats. Såååå skönt att se hennes min :rofl:

Hundägare! Hur svårt är det att säga ”oj hur gick det?” när dennes hund vill leka med min hund och min hund skriker till för den andra hoppar på i henne rygg? O ägaren säger ”Låt henne lösa problemet”
Jo fast min 16åriga lilla hund har diskbråck och artros och har blivit mycket sämre i ryggen de senaste veckorna svarade jag.
Då tar hon sin storpudel och säger ”xxx nu går vi hem då”.
Happ…

Ingen som vill ha schäfervalp? Vet några trevliga till salu 😇
Verkar vara svår marknad nu. Sett flera med valpar kvar..
Jag har span på en kull i Skåne som jag absolut skulle kunna tänka mig valp ur om jag letade b-schäfer. Dessutom är jag svårt förälskad i en av tikvalparna där. Sån himla tur att jag har fullt på hundfronten just nu. Jag vill ju EGENTLIGEN inte ha den typen av schäfer men man ska ju aldrig säga aldrig :p .

Provade ett nytt sätt att tvätta tassar idag. Mitt badrum är otroligt litet och man måste ta sig genom köket så att så länge han inte behöver duscha hela benen och magen så provade jag att doppa tassarna i en liten bunke med ljummet vatten och tvätta och torka en tass i taget. Första tassen blev han lite förvånad, andra lite undrande och dom två sista utan minsta antydan till att det var något konstigt att doppa en baktass i en bunke. Han ställde han istället ner tassen helt i bunken och nu kan han det. Han är så otroligt lätt att hantera i allt. Finns inte mycket han inte igår med på.

Albin behöver man mest torka av men Milou har så mycket crest på tassarna att det inte räcker att torka.

När vi varit ute måste jag tvätta Milou med babywipes och sätta på skvättskydd och oj vad Alvin älskar att reta Milou när han måste stå still. Han springer runt och hoppar och snurrar och hämtar leksaker som han slänger med framför Milou. Men Milou är cool och låter Alvin hålla på även om han ibland ser lite avundsjuk ut. Alvin den lilla gubben är som en valp och så söt men också liiiite irriterande.

Just nu är Milou billig, vid 3 väckte han mig och skulle absolut ut. Vi gick ut. Han traskade runt lite och sen sprang han snabbt tillbaka till förstukvisten och ville bli insläppt.

Jag måste nog försöka ignorera honom i alla fall men det är svårt med alla hans han ljud och stirrande och envishet. Nu sover han men jag är klarvaken. Tack för det.

Just nu är Milou billig, vid 3 väckte han mig och skulle absolut ut. Vi gick ut. Han traskade runt lite och sen sprang han snabbt tillbaka till förstukvisten och ville bli insläppt.

Jag måste nog försöka ignorera honom i alla fall men det är svårt med alla hans han ljud och stirrande och envishet. Nu sover han men jag är klarvaken. Tack för det.

Ignorera ar det enda som hjalper ... Har ignoreras valpar (och vuxna Mallar nar ny valp kommit till huset:cautious:) efter att de ar 4-5 manader, jag tycker man ser ganska klart nar de bara vill ut och busa lite.:meh: En del hundar far man ignorera flera natter i rad ... Inte den lilla valpen alltsa, daremot ar det oerhort viktigt for den 8-ariga Mallen att visa valpen att man kan ga ut med matte mitt i natten ... och valpis far inte ga ut.:angel:🙄

Efter cykelturen i torsdags är min vanliga Knut tillbaka som inte jagar harar 😅

Idag skulle vi ner till grovtvätten innan morgonpromenad. Där satt en liten hund och skällde utanför vanliga tvättstugan så när jag skulle låsa upp satte jag Knut på håll. Sitt, stanna. Sen låste jag upp och gick in o la i tvätten. Han satt i korridoren konstant utskälld o vänta tills jag kom o hämta han ♥️
Ibland tänker jag (som jag sagt ofta) att jag inte tränar med honom så mycket och just stanna bara förstod han direkt? Utan någon direkt planerad träning. Något gör jag ju rätt iaf och han är ju världens bästa med!

Stod inklämda vid den stora tvättmaskinen med när den centrifugerar och hoppar åt sidorna. Knut tittar, backar ett steg och jag stryker honom över huvudet bara så går han fram igen, kollar o sen släpper de (går iväg o börjar leka med kopplet)

Jo jag är van vid att vänta ut, en period när Alvin var liten ville han ut 5 ggr per natt 4 våningar upp utan hiss så jag började sova fullt påklädd. Till sist så insåg jag att det inte gick och nu vet jag att om han väcker mig är det akut.

Att det är svårt med Milou är att han är just inkontinent och svår att tyda. Men nu tänker jag att han alltid har skvättskydd med tjocka bindor så kissar han på sig mer än det vanlig läckandet så kan dom säkert stoppa upp en del om han kissar.

Men att bara vilja springa ut och sen snabbt in är inte okej och hållbart. Så jag måste verkligen vänta ut honom tills jag vet att han gör som Alvin och bara säger till om det är kris. Har sovit med öronproppar förut och kanske får börja med det igen.

Han har försökt vinna tillbaka mig genom att slänga sig framför mig och vilja bli klappad nu på morgonen .När jag ignorerade honom så ställde han sig bakom soffan och tittade med hundögon på mig.

Jo jag är van vid att vänta ut, en period när Alvin var liten ville han ut 5 ggr per natt 4 våningar upp utan hiss så jag började sova fullt påklädd. Till sist så insåg jag att det inte gick och nu vet jag att om han väcker mig är det akut.

Att det är svårt med Milou är att han är just inkontinent och svår att tyda. Men nu tänker jag att han alltid har skvättskydd med tjocka bindor så kissar han på sig mer än det vanlig läckandet så kan dom säkert stoppa upp en del om han kissar.

Men att bara vilja springa ut och sen snabbt in är inte okej och hållbart. Så jag måste verkligen vänta ut honom tills jag vet att han gör som Alvin och bara säger till om det är kris. Har sovit med öronproppar förut och kanske får börja med det igen.

Han har försökt vinna tillbaka mig genom att slänga sig framför mig och vilja bli klappad nu på morgonen .När jag ignorerade honom så ställde han sig bakom soffan och tittade med hundögon på mig.
Jag förstår att det är urjobbigt för dig. Sover själv dåligt och blir jag väckt vid fel tid i sömnen kan jag inte somna om.

Jag tänkte, eftersom Milou nu är inkontinent - går det inte att fixa en "kattlåda" inomhus till honom? Jag åker ofta mellan Sverige och Åland och på Eckerölinjens båt finns en hundrastplats på däck. Det är i princip en stor låda med konstgräs och en pinne i mitten för hanhundarna. Min hund vägrar kissa där (hon avskyr alla former av konsgjorda rastplatser, jättesvår på inomhusutställningar t ex) men för en hund som måste kissa funkar den säkert. Det går ju att göra något liknande hemma, men kanske med något strö som är lätt att städa och en pinne i t ex metall som det mesta rinner av och som lätt sköljs med jämna mellanrum. Han är en liten hund, så det blir inga mängder vätska att ta hand om och när han väl lärt sig kan du förhoppningsvis sova.

Jag förstår att det är urjobbigt för dig. Sover själv dåligt och blir jag väckt vid fel tid i sömnen kan jag inte somna om.

Jag tänkte, eftersom Milou nu är inkontinent - går det inte att fixa en "kattlåda" inomhus till honom? Jag åker ofta mellan Sverige och Åland och på Eckerölinjens båt finns en hundrastplats på däck. Det är i princip en stor låda med konstgräs och en pinne i mitten för hanhundarna. Min hund vägrar kissa där (hon avskyr alla former av konsgjorda rastplatser, jättesvår på inomhusutställningar t ex) men för en hund som måste kissa funkar den säkert. Det går ju att göra något liknande hemma, men kanske med något strö som är lätt att städa och en pinne i t ex metall som det mesta rinner av och som lätt sköljs med jämna mellanrum. Han är en liten hund, så det blir inga mängder vätska att ta hand om och när han väl lärt sig kan du förhoppningsvis sova.
Jo det vore kanske en lösning men då han, motstridigt nog, är svår att få att kissa och man kan få traska runt ganska länge ibland och han är väldigt noga med var han ska kissa. Jag har försökt lära in ordet kissa och då hade man kunnat peka på stången men jag vet inte hur man ska lära honom det med kissplatsen. Börja utomhus kanske men det är svårt att springa runt med den när jag väntar på att han ska kissa och då just där. Har du något bra tips för att lära in det?

Menar du att du bestraffar honom på dagen för att han velat gå ut på natten genom att ignorera/visar missnöje mot honom?
Eftersom du pratar om att han "försöker vinna tillbaka dig" ? Tänker att det isf är rätt oschysst mot hunden eftersom han inte kan förstå varför matte är sur.

Mormor och jag gav oss ut på promenad och gick vilse, blev en 1 timme och 40 minuter och jag var så tacksam och glad över att frisk och inte bli det minsta trött. Snarare tvärtom så fick jag massor av energi. Det är faktiskt också trevligt med sällskap på promenaden.

Menar du att du bestraffar honom på dagen för att han velat gå ut på natten genom att ignorera/visar missnöje mot honom?
Eftersom du pratar om att han "försöker vinna tillbaka dig" ? Tänker att det isf är rätt oschysst mot hunden eftersom han inte kan förstå varför matte är sur.
Oj, definitivt inte. Då har jag använt fel ord eller blivit feltolkad. Jag skulle aldrig bestraffa Milou. Tvärtom går jag ju ut vareviga natt. Det jag menade med att ignorera var om jag ska ignorera honom eller inte när han väcker mig på nätterna. Om det är en ovana han fått eftersom han ibland vill ut utan att kissa. Att vinna tillbaks menade jag när han gav mig hundögonen när jag mumlade i sömnen att jag ville sova men att det inte går när han vinner över sömnen för att jag ju tycker synd om honom också.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 114
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
277
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 561
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
719
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka