Uppdateringstråd 30

Så har jag för andra gången på tre dagar varit med om att hund försökt attackera mig. Nej, de var inte ett dugg ute efter att leka. Båda gångerna klarade jag mig från hugg i armen genom att snabbt kasta mig bakåt samtidigt som ägarna försökt få bort hunden, men en gång kände jag tänderna slå mot min arm.

Från och med nu spelar det ingen roll hur snälla folk säger att deras hundar är, jag tänker inte hjälpa dem om de har hundar av "fel typ". Inte ge hjälp som innebär att jag skulle behöva nudda hunden.

Idag tycker jag om mina egna hundar lite extra mycket, och tycker synd om veterinärer mfl som inte har samma möjlighet som mig att undvika andras hundar.
Har ni något bord där man kan ställa hunden för att prova täcken? Jag uppskattar när affärer har det så kan bara personalen komma och titta utan att klämma. Som en säkerhetsåtgärd för er. Det blir inte heller så att man behöver luta sig över hunden på samma sätt som nere på golvet.
Vi veterinärer använder oss ju mycket av munkorg och krage dessutom, och medicinering. Men ja, vanligt att ägaren tror hunden är okej med hantering av främmande fast den visar alla tecken på att inte vara det.

Har ni något bord där man kan ställa hunden för att prova täcken? Jag uppskattar när affärer har det så kan bara personalen komma och titta utan att klämma. Som en säkerhetsåtgärd för er. Det blir inte heller så att man behöver luta sig över hunden på samma sätt som nere på golvet.
Vi veterinärer använder oss ju mycket av munkorg och krage dessutom, och medicinering. Men ja, vanligt att ägaren tror hunden är okej med hantering av främmande fast den visar alla tecken på att inte vara det.
Det går jättebra att ställa tex småhundar på en bänk, för hundar på 50-60kg finns inga alternativ tyvärr. Knepigt är också att vi förväntas ha drop in-kloklippning hela tiden. Som tur är så tycker min chef att det inte är rimligt, och hon har inga problem med om vi i personalen bedömer att vissa hundar inte kan få kloklippning hos oss.

Jag fattar verkligen inte hur man som ägare kan förvänta sig att veterinärer ska lita på "Ja men Fido är så snäll så snäll" när det kommer till intima undersökningar på djur som kan vara smärtpåverkade och stressade av situationen.

För mig är det så självklart att, hur genomsnäll hund jag än har, visa att jag är medveten om att det kan uppstå reaktioner. Jag håller huvudet, jag står så att jag kan greppa och lyfta hunden, jag säger direkt att de gärna får sätta på korg om de vill, för -sin trygghetskänsla-.

Det går jättebra att ställa tex småhundar på en bänk, för hundar på 50-60kg finns inga alternativ tyvärr. Knepigt är också att vi förväntas ha drop in-kloklippning hela tiden. Som tur är så tycker min chef att det inte är rimligt, och hon har inga problem med om vi i personalen bedömer att vissa hundar inte kan få kloklippning hos oss.
Det är ju ett arbetsmiljöproblem så det är bra att chefen sätter stopp vid för stora hundar. Ingen anställd ska behöva ligga på golvet och kräla för att klippa klor eller passa ut en sele. Och alla hundar borde ha munkorg vid kloklipp som ren rutin.

Funderar på att gå kurs i specialsök med bog. Helst hade jag velat hitta fler kurser i annat föremålssök/personsök men det verkar omöjligt. Vill spara på hans knä så mycket som möjligt och försöker hitta roliga saker för honom. Själv tycker jag att det inte känns så roligt eller intressant, men kanske får en annan känsla om vi skulle gå kurs. Han älskar att söka och hitta föremål så jag tror att han skulle tycka att det är roligt, även om han aldrig blir trött av sådant. 😅
Kolla kursen innan du anmäler - i nybörjarstadiet med röd kong arbetar många med att få hunden att leka med kongen för att få upp dess värde. Är han skadad så kan det vara onödigt och det kan vara värt att slå en signal eller droppa ett mejl för att kolla.

PS Tillägg Specialsök är kul, så jag rekommenderar en kurs, men om man kan undvika en risk med lite kommunikation

Det är ju ett arbetsmiljöproblem så det är bra att chefen sätter stopp vid för stora hundar. Ingen anställd ska behöva ligga på golvet och kräla för att klippa klor eller passa ut en sele. Och alla hundar borde ha munkorg vid kloklipp som ren rutin.
Precis. Just det med arbetsmiljö och potentiella problem är något chefen är väldigt(!) noga med och det är generellt sett väldigt lätt att jobba ergonomiskt och bra på mitt jobb. Hittills har ingen (förutom hundfrisören) varit nära att bli biten på samma sätt som jag blev nu i helgen, så vi har inte riktigt behövt fundera kring det tidigare, men nu när jag berättat för henne vad som hänt, hur det hände osv så fick jag 100% stöttning. Känns väldigt bra så sett.

Idag har jag och trion varit på skogspromenad :) Lily fick gå lös i princip hela promenaden och hade väldigt(!) mycket energi att göra av med. Ändå var hon riktigt duktig och kom direkt på inkallning när vi mötte ett annat hundekipage och när vi mötte en joggare. Jag själv var dessutom duktig och kom ihåg att sedan kalla in henne några gånger utan att det dök upp något, bara för att hon inte ska få för sig att hon går miste om något potentiellt kul varje gång jag ropar.

Nu har vi kraschat i soffan allihop. Väldigt lugnt och skönt. Det behövs idag.

Idag är det sådan där dag då vara unghundsägare är allt annat än kul! Min kille har varit pain in the ass exakt hela dagen. Han har varit så på mig, när han inte får uppmärksamhet så gör han saker han vet gör mig galen och vi har varit konstant oense! Förutom när han sovit på mig för personal space existerar inte. 🤣 upplever att han är i en fas just nu att han har verkligen noll fokus på att göra något annat än att leka eller härja. Nästan som valperiod på nytt. Den träningsglada hunden hellre vill bita sönder mattes kuddar än göra någon rolig aktivitet som sök, lydnad eller liknande! 🥵

Idag är det sådan där dag då vara unghundsägare är allt annat än kul! Min kille har varit pain in the ass exakt hela dagen. Han har varit så på mig, när han inte får uppmärksamhet så gör han saker han vet gör mig galen och vi har varit konstant oense! Förutom när han sovit på mig för personal space existerar inte. 🤣 upplever att han är i en fas just nu att han har verkligen noll fokus på att göra något annat än att leka eller härja. Nästan som valperiod på nytt. Den träningsglada hunden hellre vill bita sönder mattes kuddar än göra någon rolig aktivitet som sök, lydnad eller liknande! 🥵
Relaterar 😅

Ja, jag blir ständigt förvånad över vad veterinär och djuraffärs personal utsätter sig för. Alla mina hundar är bords-vana och jag brukar alltid lyfta upp dem så att personalen ska kunna jobba ergonomiskt. De brukar annars börja krypa runt på golvet för de antar att det lättast "för hunden" och blir typ förvånade när jag hivar upp hundarna på bordet med repliken att de är vana. De verkar sen lika förvånade över hur lätthanterade hundarna är. Jag törs knappt tänka på vad de får se och utstå om dagarna..

Imorgon kastreras Humla. Känns rätt men vemodigt. Blir titthålskastrering och hoppas på så få (eller inga) biverkningar som möjligt 🤞 Duschade henne nu på kvällen enligt veterinärens instruktioner och hon blev helt tokig efter 😂 Båda hundarna for som tokar och busade efter. Hade inte hjärta till annat än att låta dem leka. De vet ju inte om att det inte blir nån lek på ett tag nu ❤️
Nu är hon hemma ❤️ Operationen gick bra, och även om hon var väldigt ynklig när jag hämtade henne så känns hon rätt nöjd med att vara hemma och ta det lugnt. På veterinären lät det också som att återhämtningen ska gå relativt snabbt, så känns skönt att inte behöva hålla hundarna särade på allt för länge (även om jag kommer hålla dem lugna och kopplade till en början) :)

Ja, jag blir ständigt förvånad över vad veterinär och djuraffärs personal utsätter sig för. Alla mina hundar är bords-vana och jag brukar alltid lyfta upp dem så att personalen ska kunna jobba ergonomiskt. De brukar annars börja krypa runt på golvet för de antar att det lättast "för hunden" och blir typ förvånade när jag hivar upp hundarna på bordet med repliken att de är vana. De verkar sen lika förvånade över hur lätthanterade hundarna är. Jag törs knappt tänka på vad de får se och utstå om dagarna..

Nu klarar jag inte av att "hiva upp" mina hundar pa bord, men jag ser till att fa tag pa en stol sa den kan ta sig upp ba bordet nar jag sager till. Mallen stoppar in huvudet mellan min arm och kropp hos veterinaren och pa bordet vill han bara ligga da det ar laskigt hos veterinaren (halkigt rostfritt stal, hemma ar det tra som man kan sta pa) sa pa det stora hela ar min vet mycket nojd aven med den som inte gillar folk. :p

Nu klarar jag inte av att "hiva upp" mina hundar pa bord, men jag ser till att fa tag pa en stol sa den kan ta sig upp ba bordet nar jag sager till. Mallen stoppar in huvudet mellan min arm och kropp hos veterinaren och pa bordet vill han bara ligga da det ar laskigt hos veterinaren (halkigt rostfritt stal, hemma ar det tra som man kan sta pa) sa pa det stora hela ar min vet mycket nojd aven med den som inte gillar folk. :p

Ja, min ena är inte glad att bli hanterad av främmande men står snällt och så håller jag i huvudet. Har sagt att han kan absolut nypa till och att de kanske vill ha munkorg på men de har hittills varit nöjda med att man har ett fast tag om huvudet vilket han också känner sig lugnast med.

En vän som jobbar på klinik berättade att hon skulle vaccinera en liten hund. Den attackerade. Ägaren slet upp hunden i famnen och ojade stackars lilla vovve,
:banghead:

Själv tycker jag att det är vettigt att ha en munkorg i fickan - utifall att. Min förra var ett pain in the ass hos vet.

Blir några roliga dagar nu. I morgon ska vi vara med på agilityträning i ridhus, var jättelängesen för hade bestämt mig att jag inte skulle köra agility med Toke meeen det är ju det både han och jag suktar efter varje gång vi är på klubben så nu gör vi ett undantag när en i den gruppen var sjuk och sålde sin plats 😅 och på onsdag har vi hyrt inomhushall i 3 timmar för rally/lydnads-träning 🤩

En vän som jobbar på klinik berättade att hon skulle vaccinera en liten hund. Den attackerade. Ägaren slet upp hunden i famnen och ojade stackars lilla vovve,
:banghead:

Själv tycker jag att det är vettigt att ha en munkorg i fickan - utifall att. Min förra var ett pain in the ass hos vet.
Jag önskar att jag kunde vara förvånad...

Med tanke på hur många som blir arga/kränkta bara av att behöva ha kiss-skydd på sin hanhund så... Skulle man tro på vad hundägare säger så hade det knappt funnits en hund med något problematiskt beteende (annat än typ.. vara ensam hemma).

Alltså jag har världens bästa chef 🫶🏼

Kommer in till jobbet idag.
”Jag skulle eventuellt vilja åka till UK på onsdag. Är det okej?”
”Men självklart! Hinner du med det sista innan jul eller ska jag ta något?”
😍

Så, på onsdag åker jag! Ska kika på en hane som ska para mamman till min unghund, och jag hoppas verkligen att jag får en valp ur den kombinationen 🙏🏼
Var hos min uppfödare i helgen som sagt och när jag luftade att det vore drömmigt att åka och se honom i verkligheten, säger hon bara ”Klart du ska åka. Boka flyget!” :D

Att hanen finns hos och tränas av en världens främsta retrievertränare gör visserligen att jag redan är nervös, men det ska bli så kul!

Jag önskar att jag kunde vara förvånad...

Med tanke på hur många som blir arga/kränkta bara av att behöva ha kiss-skydd på sin hanhund så... Skulle man tro på vad hundägare säger så hade det knappt funnits en hund med något problematiskt beteende (annat än typ.. vara ensam hemma).

Jag har varit med om motsatsen också. Var till en större djurbutik med dotterns hund som då var ca 4 månader. Kisskydd, javisst, tänkte jag, lika bra att han vänjer sig direkt! Då kom personal och sa att "Den där lilla lyfter väl inte på benet, han behöver inte ha kisskydd på sig" och mer eller mindre föste oss in i butiken :confused:

Lite oklart varför, men kanske var de så vana vid att hanhundsägare tycker att det är kränkande att de liksom (trodde att de) låg steget före.

Min yngre spaniel är född april 23, så drygt 1 1/2. Han gick från att göra ett klockrent nattspår ena veckan till att lulla runt som ett fyllo på väg hem från krogen veckan efter. Han har också varit allmänt disträ och ofokuserad i lydnaden. Jag har pausat spårandet över vintern då det blir så långa liggtider med mörkret och nöter mest grunder i lydnaden. Det går snart över :)

Min yngre spaniel är född april 23, så drygt 1 1/2. Han gick från att göra ett klockrent nattspår ena veckan till att lulla runt som ett fyllo på väg hem från krogen veckan efter. Han har också varit allmänt disträ och ofokuserad i lydnaden. Jag har pausat spårandet över vintern då det blir så långa liggtider med mörkret och nöter mest grunder i lydnaden. Det går snart över :)
Ja det är väl bara ha is i magen! Min har utöver detta börjat matvägra vissa mål mat samt sitt godis också men han äter gärna av min mat så tror han bara allmänt försöker testa mig! 😅 han har varit världens marvrak men nu duger knappt godis som motivation.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 114
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
277
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 561
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
719
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka