Uppdateringstråd 30

Jatte fin bild.
Rottisar klarar ju det mesta utan att saga till om det inte ar allvar. Dom om min forvaning nar jag skaffade Malle ... som kan ga igenom eld och vatten nar han ar i "drive", men skriker hjartskarande om leksaken hamnar pa den nyklippta grasmattan som ar lite som en stubbaker, men mindre hard. 🤔

Eller hur! Mest var det nog mattehjärtat som fick ont, hade gärna lindat in henne i bubbelplast 💕 Men fart och vittring och lek och applåder ute i skogen — det är ju livet för en rottis 🖤
 
Idag har det varit en tuff dag för oss alla. Jag ska försöka få tag på Milous veterinär om att lägga till en dos av hans medicin på morgonen också. Alvin har gnällt och buffat på mig och lagt nosen på min arm och stirrat. Tror vi varit ute 10 gånger idag för han ger sig inte.

Vi hittade en väg till skogen men jag vet inte om man får gå där. Det tar 5-10 minuter att komma till en riktigt rejäl skog. Milou har ju gått i skogar tusen gånger men inte lika djup som den här. Så som den lilla stadshunden han är blev han rädd av mörkret, knakande träd, fåglar ,djur som rasslade på marken. Jag blev jätte glad att ha något att utforska. Men jag vågade inte gå så långt för jag hade inget batteri i mobilen och risk att gå vilse. Imorgon ska jag städa och fixa i lägenheten men sen hoppas jag att jag kan få tillbaka min energi som försvunnit efter flera månaders hårt slit. Och orka med längre promenader. Just nu är jag så trött så trött.
 
Jag som knappt håller ordning på 4m 😂🙈
Vi har ett 4m vi alltid har till vardags. Men hade varit skönt med en lååång en, som kompromiss till att han inte får vara lös.
Vi använder 10m linan lite då å då :)
Däremot skulle jag inte ha längre än 4m om man ska ha fler hundar o ha koll på :)
 
20240811_200936.jpg

Fantastisk kvällspromenad med kompisen och hennes 2 hundar. Lite över 3km blev drygt t.o.r. Nisse tyckte de var så roligt :)
Även om vi inte gick upp för utkikstornet, som inte syns på bild.
 
Idag har det varit en tuff dag för oss alla. Jag ska försöka få tag på Milous veterinär om att lägga till en dos av hans medicin på morgonen också. Alvin har gnällt och buffat på mig och lagt nosen på min arm och stirrat. Tror vi varit ute 10 gånger idag för han ger sig inte.

Vi hittade en väg till skogen men jag vet inte om man får gå där. Det tar 5-10 minuter att komma till en riktigt rejäl skog. Milou har ju gått i skogar tusen gånger men inte lika djup som den här. Så som den lilla stadshunden han är blev han rädd av mörkret, knakande träd, fåglar ,djur som rasslade på marken. Jag blev jätte glad att ha något att utforska. Men jag vågade inte gå så långt för jag hade inget batteri i mobilen och risk att gå vilse. Imorgon ska jag städa och fixa i lägenheten men sen hoppas jag att jag kan få tillbaka min energi som försvunnit efter flera månaders hårt slit. Och orka med längre promenader. Just nu är jag så trött så trött.
Till fots får man gå nästan överallt utom i nyplanterad skog och odlade fält. Motorfordon är nåt helt annat.

Så jag är skaplig tvärsäker på att du får gå på vägen du hittade.
Själv har jag åkrar runt mig som ligger i träda, och de är perfekta att gå runt. Samma om de är färdigtröskade och jag är säker på att det inte är någon gröda isådd. Då knallar jag där.
 
Oskar är inne i enkelsjuk period igen.

Imorse - okristligt tidigt - väckte han mig genom att pussa mitt ansikte. Sedan krullade han ihop sig i halsgropen och somnade där. Han sov skönt men jag tyckte det var en smula obekvämt, om än mysigt. :)
 
Den här eftermiddagen gick vi drygt två timmar i skogen :D Syskonen verkade tävla om vem som fick flest jobbiga frön i pälsen på öronen och Lily rullade sig två gånger i koskit... Men, de var jätteglada alla tre och vädret var snudd på perfekt.

Vi var också vid en sjö och än en gång roades jag av hur mycket salukipojken tycker om att titta på vattnet. Han studerar vågorna, spanar ut över vattnet och ser bara så belåten ut. Det är på ett helt annat sätt än med någon annan hund jag mött. Sedan fick han se hästar, och betedde sig som om han aldrig sett sådant förut. Det borde han ju ha gjort, men oj så han stirrade och funderade :p

Nu har Lily fått en dusch, alla har ätit middag och nu har de alla lagt sig tillsammans ihoprullade på soffan. De är så söta tillsammans och jag älskar att ha tre hundar hemma :heart
 
Jag la om kosten på terriern för några månader sedan efter att hon vid enstaka tillfällen haft sura uppstötningar under en längre tid (1-4 gånger i månaden).
Drog ner fetthalten på färskfodret och började ge mer torrfoder med låg fetthalt. Testade med Standardts magpulver för sura uppstötningar och efter några månaders testande så mår hon bäst på bara torrfoder (utan pulver).

Vi har bytt från ett foder nu sist på 10% till 12% fetthalt som jag hoppas kunna fungera lika bra då det blir väldigt mycket mindre meck att köpa.
Nackdelen är att hon får "fula" tänder direkt, en massa torrfoderrester i kindtänderna hon aldrig får annars.
Jag hade hoppats på att hennes diffusa allergi skulle bli bättre men det har den inte (än iaf).
Däremot så har illamåendet vid bilåkande försvunnit helt!
Hade varit så skönt om det hade hållit i sig vid längre turer också.
 
Varit iväg på blåbärstävling med lilla M och Spock idag efter lite lite sömn på dan efter nattjobb.
Corgin är en dröm på riktigt! Världens chillaste hund på tävling som bara finns, ser rätt loj ut men när man väl kommer in på banan så får hon superfokus och springer så bra. Hon gjorde två fantastiska rundor med mig där vi nollade och får mig se riktigt bra ut som förare :p.
Sen har vi då lilla "Skrik och panik"aka Spock som är superhypad på tävlingsplatsen, talar om hur olidligt det är att behöva vänta på sin tur och ger en grå hår. Han har blivit bättre vill jag säga, idag var det inte så att hela nejden hörde att han var på plats utan det var mest lite smågläfsande och hyperventilerande och han lugnade sig betydligt efter första loppet. Vi kom faktiskt runt andra loppet med fem fel och kanske börjar jag sakta hitta knappar och styrning även på denna formel 1 hund.

De är faktiskt inte så olika att köra, bägge springer på bra, har riktigt bra hindersug och självständighet samtidigt som de är lyhörda. Den stora skillnaden är att corgi-fröken har en femtedel så långa ben och även om hon springer på bra så har jag mer tid på mig att hinna visa henne rätt. Med Spock handlar det om hundradels sekunder där lite kass taiming från min sida innebäratt han såklart hamnar fel :angel:.

Är riktigt nöjd efter idag, lilla M satt kvar i starterna och det känns som om jag börjar få lite grepp om hur jag ska lägga upp tävlingar med Spock.

Nästa helg kör vi officiella tävlingar med hela gänget, få se hur det går :D.

20240812_203320.jpg
 
Jag la om kosten på terriern för några månader sedan efter att hon vid enstaka tillfällen haft sura uppstötningar under en längre tid (1-4 gånger i månaden).
Drog ner fetthalten på färskfodret och började ge mer torrfoder med låg fetthalt. Testade med Standardts magpulver för sura uppstötningar och efter några månaders testande så mår hon bäst på bara torrfoder (utan pulver).

Vi har bytt från ett foder nu sist på 10% till 12% fetthalt som jag hoppas kunna fungera lika bra då det blir väldigt mycket mindre meck att köpa.
Nackdelen är att hon får "fula" tänder direkt, en massa torrfoderrester i kindtänderna hon aldrig får annars.
Jag hade hoppats på att hennes diffusa allergi skulle bli bättre men det har den inte (än iaf).
Däremot så har illamåendet vid bilåkande försvunnit helt!
Hade varit så skönt om det hade hållit i sig vid längre turer också.
Min lilla har blivit väldigt hjälpt av b-12 som jag inte trodde skulle göra någon skillnad (såklart anpassat foder mm med)
Bara ett tips 🙂 hon har haft kramper sura uppstötningar
 
Till fots får man gå nästan överallt utom i nyplanterad skog och odlade fält. Motorfordon är nåt helt annat.

Så jag är skaplig tvärsäker på att du får gå på vägen du hittade.
Själv har jag åkrar runt mig som ligger i träda, och de är perfekta att gå runt. Samma om de är färdigtröskade och jag är säker på att det inte är någon gröda isådd. Då knallar jag där.
Tack, jag frågade min närmsta granne om man får gå där och hon sa att det är okej att gå där. Hittat fler stiga nu och har inte en anining om var någon av dom går så då behöver jag inte tänka på och oroa mig för det.
 
Tonto har lyckats bryta en klo, så imorgon blir det första veterinärbesöket för en skada sedan 2016. 😅 Fick en tid hos distriktveterinär i närheten, prisskillnaden är enorm, blev helt chockad faktiskt, ca 3000 kr skulle det kosta hos dom, vs 7-12K som jag fick i prisuppgift på andra kliniker.
För en trasig KLO!?

Herre jösses...
 
Tack, jag frågade min närmsta granne om man får gå där och hon sa att det är okej att gå där. Hittat fler stiga nu och har inte en anining om var någon av dom går så då behöver jag inte tänka på och oroa mig för det.
Du kan om du har möjlighet ladda ner appen lokalsinne, då ser du exakt var du är i skogen. Perfekt om man ska utforska nya vägar till fots eller till häst.
 
För en trasig KLO!?

Herre jösses...
Ja, klon ska ju bort, men distrikt tar 2180 kr för:

”Borttagning av skadad klokapsel inklusive behandling av sår, bandage. Lugnande läkemedel eller vid behov kort narkos ingår i priset.”

Sen en grundundersökning. Tror priset på den var ca 700kr där.

Så dom sa 2-3k när jag ringde. Alla andra kliniker ville inte svara eller sa pris mellan 7-12k. 🙃
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 548
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
5 751
Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 158
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
986
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp