Finns ingen möjlight att åka ända dit så många gånger innan måndag.
Han hetsar upp sig av förväntan annars också. Närhelst han vet att detta finns en chans att bli kul. Det brukar gå över efter en stund . Detta var mer extremt.
Och det satt i trots att vi åkte till en helt annan plats där han aldrig varit förr.
Kan ju inte bara vänta å att han ska bli äldre. Avledning funkar sådär.
Jobba på kontakten med belöning i hans invanda miljöer. Belöna även spontan kontakt när han själv söker kontakt med dig.
Jag har alltid godis med på alla promenader hemma för jag belönar upp kontakt och inkallning varje promenad flera gånger. Sen kanske vi kör nåt steg fotgående, en snurr eller nåt trick också för att bjuda på nåt roligt (trick hunden redan kan och är uppbelönade).
Sen avancera till en plats som inte är så invand men inte superspännande heller och promenera med kontaktövningar då och då. Så ökar man successivt på störningen men steg ett är att ha en bra kontakt på hemmaplan, även där kan man göra det svårare tex Jan du få han att söka kontakt när nåt spännande händer? När en bekant dyker upp? Hundmöte? Hundkompis?
Sen är det så att vissa hundar hetsar upp sig det inte hela världen bara man når fram till dem. Spock får väldigt hög förväntan när man kommer i tränings sammanhang men det inte ett problem då när han väl kommer i jobb så hittar han fokus och samarbete. Även med honom som jag har jättebra grund på är det nåt jag får jobba på på nya platser.
Sen kanske det ibland funkar att lämna i bilen medans andra funkar det bättre att åka riktigt tidigt med och bara vara där så de får landa i miljön. Det kan ta ett tag innan man hittat vad som funkar för ens hund.
Själv undviker jag att tjata, bråka och hålla på joxa med min hund i tid och otid utan ignorerar beteendet. Risken blir att jag blir en extremt tråkig person för hunden. Så belönar jag spontan kontakt och är beredd på den med godis jamt jobbar på att be hunden söka kontakt då och då men ger den tid att landa och smälta intrycken.
Sen ber jag om extremt korta saker på planen och bryr mig noll om det blir fel utan belönar typ allt med den typen av hund. Innan de landar, kan fokusera och tycker att det är kul är det ingen idé alls att lägga in några krav eller kriterier på träningen.
Har haft några såna kurshundar och de brukar faktiskt bli mycket efter några pass. Sen brukar matte eller husse få låna hund av mig så de får prova göra övningarna i början ändå vilket funkat bra. Deras hund brukar inte uppskatta att ägare bytt ut dem
.. Kanske ökat på intresset att få vara med, vad vet jag?