Uppdateringstråd 30

Åkte tillbaka till träningshallen för att hämta väskan jag glömde där igår.

Oskar följde med i bilen och jag tog ut honom för en kissrunga mndan vi väntade. Han var i det närmaste okontaktbar. Drog i kopplet, snurrade runt och letade dofter. Åkte vidare till ett område med gott om stigar och han var lika uppe i varv där också.
Inte förrän vi var hemma igen slappnade han av.

Träningstips?
Åk till hallen och bara stå på parkeringen, åk sedan hem. Upprepa en miljard gånger tills det inte är lika spännande. 😅
Såvida han får gott om motion och stimulans i övrigt.
 
Åk till hallen och bara stå på parkeringen, åk sedan hem. Upprepa en miljard gånger tills det inte är lika spännande. 😅
Såvida han får gott om motion och stimulans i övrigt.
Finns ingen möjlight att åka ända dit så många gånger innan måndag.
Han hetsar upp sig av förväntan annars också. Närhelst han vet att detta finns en chans att bli kul. Det brukar gå över efter en stund . Detta var mer extremt.
Och det satt i trots att vi åkte till en helt annan plats där han aldrig varit förr.
Kan ju inte bara vänta å att han ska bli äldre. Avledning funkar sådär.
 
Jag är ingen expert men jag vill ha mina hundar i en viss mental bubbla? Vill inte att de ska gå upp i stress o fastna där.
Så jag gillar främst motion med relativ låg stress. Och det är ju induviduellt.
Är han redan fysiskt nöjd, gärna trött så hade jag åkt till hallen mest för att bara vara där och lära sig slappna av.
Våra dagliga timmar på skogspromenad är lågintensiva. Vi traskar på. Han är med mig, även mentalt.
 
Finns ingen möjlight att åka ända dit så många gånger innan måndag.
Han hetsar upp sig av förväntan annars också. Närhelst han vet att detta finns en chans att bli kul. Det brukar gå över efter en stund . Detta var mer extremt.
Och det satt i trots att vi åkte till en helt annan plats där han aldrig varit förr.
Kan ju inte bara vänta å att han ska bli äldre. Avledning funkar sådär.
Har du testat att stoppa honom och säga "Hörredu, sådär gör man inte!" för att på så sätt få honom att reagera på att du är där så att du får något att berömma? Menar alltså inte att du ska rycka/slita/slå/vråla utan bara en normal men ordentlig tillsägelse att man faktiskt måste uppföra sig.
 
Finns ingen möjlight att åka ända dit så många gånger innan måndag.
Han hetsar upp sig av förväntan annars också. Närhelst han vet att detta finns en chans att bli kul. Det brukar gå över efter en stund . Detta var mer extremt.
Och det satt i trots att vi åkte till en helt annan plats där han aldrig varit förr.
Kan ju inte bara vänta å att han ska bli äldre. Avledning funkar sådär.

Jobba på kontakten med belöning i hans invanda miljöer. Belöna även spontan kontakt när han själv söker kontakt med dig.
Jag har alltid godis med på alla promenader hemma för jag belönar upp kontakt och inkallning varje promenad flera gånger. Sen kanske vi kör nåt steg fotgående, en snurr eller nåt trick också för att bjuda på nåt roligt (trick hunden redan kan och är uppbelönade).

Sen avancera till en plats som inte är så invand men inte superspännande heller och promenera med kontaktövningar då och då. Så ökar man successivt på störningen men steg ett är att ha en bra kontakt på hemmaplan, även där kan man göra det svårare tex Jan du få han att söka kontakt när nåt spännande händer? När en bekant dyker upp? Hundmöte? Hundkompis?

Sen är det så att vissa hundar hetsar upp sig det inte hela världen bara man når fram till dem. Spock får väldigt hög förväntan när man kommer i tränings sammanhang men det inte ett problem då när han väl kommer i jobb så hittar han fokus och samarbete. Även med honom som jag har jättebra grund på är det nåt jag får jobba på på nya platser.
Sen kanske det ibland funkar att lämna i bilen medans andra funkar det bättre att åka riktigt tidigt med och bara vara där så de får landa i miljön. Det kan ta ett tag innan man hittat vad som funkar för ens hund.

Själv undviker jag att tjata, bråka och hålla på joxa med min hund i tid och otid utan ignorerar beteendet. Risken blir att jag blir en extremt tråkig person för hunden. Så belönar jag spontan kontakt och är beredd på den med godis jamt jobbar på att be hunden söka kontakt då och då men ger den tid att landa och smälta intrycken.
Sen ber jag om extremt korta saker på planen och bryr mig noll om det blir fel utan belönar typ allt med den typen av hund. Innan de landar, kan fokusera och tycker att det är kul är det ingen idé alls att lägga in några krav eller kriterier på träningen.
Har haft några såna kurshundar och de brukar faktiskt bli mycket efter några pass. Sen brukar matte eller husse få låna hund av mig så de får prova göra övningarna i början ändå vilket funkat bra. Deras hund brukar inte uppskatta att ägare bytt ut dem 😁😁😁.. Kanske ökat på intresset att få vara med, vad vet jag?
 
Blivit lite sugen på att prova på lydnad. Har ju gått nybörjare och nu fortsättningskurs i rally och ska snart tävla men börjar redan bli rätt trött på skyltarna även fast själva momenten och så är kul 🙈 tycker dom tar så mycket fokus från själva hundträningen. Min favoritinstruktör har en lydnad/brukskurs senare i höst. Funderar på om jag ska hoppa på den men hade inte tänkt gå någon mer kurs nu förrän hundtränarutbildningen börjar i januari😅 Men är rätt sugen att testa 😁
 
Kontakt funkar finfint när vi är ensamma eller det är en välbekant atörning - som cyklist, joggare eller fordon. I obekantare miljöer blir han frånkopplad.

Får försöka uppfinna saker som bara är lite störande och ta det därifrån.
 
Kontakt funkar finfint när vi är ensamma eller det är en välbekant atörning - som cyklist, joggare eller fordon. I obekantare miljöer blir han frånkopplad.

Får försöka uppfinna saker som bara är lite störande och ta det därifrån.

Jag skulle recommendera att aka till nya miljoer dagligen. Borja med sadant du tror att han fixar, gor han inte det kan det ta tid och du far vanta ut honom tills han lugnat sig. Sedan nya svarare miljoer vart efter tills han inte far overslag av allt nya.

Det brukar inte ta sa lang tid innan de lugnar ner sig nar det inte lonar sig att bli hysterisk. Det ar faktiskt varre och tar langre tid med de som lagger sig platt som en pankaka i nya miljoer och inte vagar rora sig.
 
Idag fick Frasse somna in. I 11 år gick jag i hans skugga. Frasse var kungen. En liten hund med enormt självförtroende och ofantligt stor personlighet. Min son var 7 när Frasse kom till oss. Han döpte honom, han har traskat oändligt många promenader med honom, läst sagor för honom, sovit i hans säng. Han har ALDRIG suckat över att ta en promenad med sin hund. 19 år gammal tog han ledigt från jobbet för att låta Frasse somna i hans famn.
Tomrummet efter ers majestät är enormt 💔

IMG_8880.jpeg
 
Åkte och vallade en kortare sväng på morgonen med bc killarna på tackgruppen som fått vara ett tag. De var väldigt livade och inte så glada när jag stängde bort hälften i en fålla men det gick bra.
Dock så tog det en stund att ta bort massor av minikardborrar på Tay sen efteråt 😅. Tack vet jag Spock som är korthårig 😁.

20240815_101417.jpg


Sen fick alla lite agilityträning på kvällen så de lär vara nöjda för dagen. Lilla M har blivit avsläppt hos uppfödaren och ska väl poleras, piffas och ringtränas inför helgen 😁.

Imorgon ska jag och husse iväg och mysa utan hundar men syrran ska vara hos oss och ta hand om bc pojkarna. Hon skulle antagligen åka och valla med dom också så de lär inte lida nån nöd 🙂. Syster är typ Tays favorit människa på denna jord då han typ bara träffar henne i får sammanhang och han vet att när hon är med så blir det kul 😆.
 
Kontakt funkar finfint när vi är ensamma eller det är en välbekant atörning - som cyklist, joggare eller fordon. I obekantare miljöer blir han frånkopplad.

Får försöka uppfinna saker som bara är lite störande och ta det därifrån.

Jag hade nog inte funderat så mycket över att det är en ny miljö - för mina hundar gäller samma krav och regler oavsett om de är på en plats dagligen eller om det är helt nytt.
Jag upplever att hundar har hög förståelse för konsekvens men att vi människor är rätt dåliga på det :)

Med andra ord hade jag tagit honom till nya platser och där ställt exakt samma krav på fot-/koppelgående, kontakt osv som du gör hemma på promenaderna.

Min lilla var med på en ny BK igår, andra gången hon är på en BK överhuvudtaget i hela sitt liv. När jag tog ut henne ur bilen gjorde vi samma rutin som vi alltid gör, och även om det var superspännande med alla nya hundar, ny plats och mängder med folk (öppen träning som var för alla, även icke medlemmar) så tog det inte mer än någon minut innan hon föll in i samma lunk som hemma. Samma rutiner som alltid, samma regler - lätt att förstå att man uppför sig på samma sätt även om platsen är ny.
 
🧡♥️Idag fyller vääääärldens finaste, snällaste, världsbästa Knut 2 år 🩷♥️🧡🥳
Vilken hund, min emotionall support dog.
När jag berätta att jag skulle köpa honom va vissa negativa ”då kommer du ha fullt upp i 3år!” Men de har faktiskt bara varit roligt 🙂♥️ 🥰 så trevlig med allt!
IMG_3480.jpeg
 
Brukar vara fastande 6 timmar innan :)
ja vet inte vad en liten matsked skonkost gör till eller från dock om de har magproblem :heart
Hela sex timmar, då går det ganska precis, hon fick frukost vid 06. Magproblemen (främmande kropp) är över nu tack och lov, jag har börjat trappa upp portionerna och ska börja blanda i hennes vanliga mat i dag. Men nu har hon fått sannolika hot spots eftersom jag var tvungen att duscha rumpan varje gång hon haft diarré och alltihop fastnade i pälsgardinen därbak. :(
 
Hela sex timmar, då går det ganska precis, hon fick frukost vid 06. Magproblemen (främmande kropp) är över nu tack och lov, jag har börjat trappa upp portionerna och ska börja blanda i hennes vanliga mat i dag. Men nu har hon fått sannolika hot spots eftersom jag var tvungen att duscha rumpan varje gång hon haft diarré och alltihop fastnade i pälsgardinen därbak. :(
USh då :( Raka av pälsen bak så det blir torrt och inte fastnar så lätt?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 548
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
5 752
Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 158
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
986
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp