Helt paff! Mötte en granne ute som också har hund. Jag svänger av för att ge mina hundar avståndet de behöver för att inte stressa upp sig och börja skälla.
Han stannar och frågar kränkt varför jag alltid vänder om när jag ser dem. Jag förklarade kort att jag gör det när jag möter alla hundar, för att inte mina ska börja skälla (var väldigt paff redan då, så hade inte sinnesnärvaro att förklara att vi jobbar på hundmöten och att denna taktik gett bra resultat, men tycker egentligen inte jag behöver förklara mig).
Mannen fortsätter då drygt med ”Kanske ska de ska träffa lite andra hundar då, så de vänjer sig?”
Alltså, han har ingen aning om hur mycket jag tränar med mina hundar. Han å andra sidan är helt ointresserad av hundträning (och har helt rätt hund för att inte behöva träna i någon större utsträckning). Han har heller ingen koll på reaktiva hundar eller hur dålig idé det hade varit att låta hundarna hälsa. Jag svarade bara att det inte är aktuellt då Sparven är för rädd. Sen umgås jag med vettiga hundar (med vettiga ägare) och jobbar med Sparven även på det, men har ingen lust alls att ge hundarna någon form av förväntan på att hälsa på alla grannhundar
Hade ju inte heller hjälpt dem i att skälla mindre..
Gav en stor klump i magen
Ingen stor sak egentligen, men gillar inte tanken på att han tror att jag är helt inkompetent med mina hundar.