Uppdateringstråd 30

Det ar verkligen en valsignelse med matmotiverade hundar. 8 veckor gammla Emma-Sue har pa 4 dagar lart sig 'sit', ar pa god vag med 'plats' och kommer alltid (an sa lange :p) nar jag ropar. Hon fick just ett bad, vi far se om hon fortsatter ha "will to please" nar jag nu har "betrayed" henne sa hemskt. 🙃

Tank att det ar sa kul med en valp ... trotts "puddles" pa golvet och tidiga mornar.
 
Vi åker till ett fält och kutar som galna, så springa får han :D tänkte mer på när det är riktiga skitdagar (han vägrar gå en decimeter när det regnar…) och det skulle vara kul att träna lite inomhus. Typ aktiveringslekar.
Finns det något som han tycker om? Något ätbart eller någon leksak?
 
Tror det är första löpet på gång för lilla Selma. Idag har hon totalt matvägrat. Vid 17 fick jag igång aptiten med en halv påse kattmat. Då hade hon kräkts och satt och skakade. Varit väldigt loj hela dagen. Men så fort hon ätit sin kattmat så var Mush intressant igen och efter det är hon som vanligt energimässigt igen. Hann bli riktigt orolig ett tag, för inte ens godis var intressant. Men vet ju hur illamående man kan bli när man är så tom i magen. Uppfödaren trodde också att det kan vara löp på gång

Annars har björnjakten dragit igång så vi håller oss ifrån skogen ngn vecka. Men det hjälpte inte, för på morgonpromenaden var hon väldigt tveksam till att gå framåt och sen var det skällkalas mot en slydunge som jag vet att björnar använder för att gå ner till sjön. Hon är aldrig opepp på att gå promenad och det var inga problem att gå åt andra hållet. Enda gången hon varit opepp på att gå framåt var när vi hade en ungbjörn som bosatt sig precis utanför mitt hus. Dom stod och vrålade på varandra en kväll innan den lommade iväg. Just den björnen blev dock påkörd två gånger (första gången var den oskadd, men jägarna fick jaga bort den från min tomt, upp i skogen) och fick skjutas för några veckor sedan. Men det betyder ju bara att jag nu inte har en bosatt, förvirrad ungbjörn precis bakom huset, så det är fritt fram för dom andra.

Alltså, jag älskar ju att bo i skogen, men just björnar är jag orealistiskt rädd för. Tur hon är så oerhört lättläst.
 
Jag var till min vet men Emma-Sue i dag. Hon har gatt upp lite drygt ett kilo pa 6 dagar, men da vetten var nojd med vad jag ger for mat sa oroar jag mig inte for att hon gar upp for fort ... Men hon ser faktiskt ut som en lurvig vit tax.😶 Jag hoppas ju att henne's ben vaxer till sig, annars ar ju en Goldentax himla sott ocksa.:rofl:
 
Jag var till min vet men Emma-Sue i dag. Hon har gatt upp lite drygt ett kilo pa 6 dagar, men da vetten var nojd med vad jag ger for mat sa oroar jag mig inte for att hon gar upp for fort ... Men hon ser faktiskt ut som en lurvig vit tax.😶 Jag hoppas ju att henne's ben vaxer till sig, annars ar ju en Goldentax himla sott ocksa.:rofl:
Men har vi fått se bild på gullet än?! Annars tycker jag det behövs 😍
 
Alvin har inte mått bra så bra på sistone. Han har gått lite långsammare ett tag men senaste 2-3 veckors har han knappt velat gå alls och sista dagarna var jag riktigt orolig för honom. Men inne är han så pigg och glad, busar och leker med mig och för sig själv flera gånger per dag. Men han är så fruktansvärt mager nu. Gått ner ett halvkilo på ett halvår och på en så liten hund som Alvin och som redan var väldigt smal så är det mycket. Så nu ska han äta valpfoder.

Fick vänta några dagat tills jag fick en veterinärundersökning och det kändes oöverstigligt men sen i onsdags piggnade han till lite. Fast han vill fortfarande inte gå normalt, det går så hemskt långsamt och han stannar hela tiden. Jag ställde in mig på att låta honom somna in för jag stod inte ut med att se honom så här.

Men igår var vi hos veterinären och alla blodprov var bra. Dock har han starr i höger öga så han ser inget på det ögat. Jag visste inte att han var blind där men jag visste att något var annorlunda. Diagnosen är att han är gammal och har artros. Veterinären ville att vi provar med Librela ett par månader. Ge det en chans men det känns jobbigt att inte veta när det ger effekt och hur länge han har ont innan dess.


Så igår låg jag på sängen och grät för att jag tycker det är hemskt att han har så ont innan medicinen börjar verka och funderade på om det var rätt val. Så då kom min lilla fina Milou springandes, hoppade upp på sängen och tröstade mig. Mina föräldrar kom också och sa att han ju är jätte glad och pigg och busig förutom på promenader så tills medicinen börjar ge effekt får han helt enkelt ta det lugnt med rundor på tomten och runtomkring här i området. Då lider han inte lika mycket, hemma mår han bra.

Jag får lita på veterinären som föreslog det här försöket med Librela och hoppas på bra effekt.

Har plockat fram skor också ifall det gör och i trampdynorna också på att gruset.

Så håll tummarna för att min lilla grabb får hjälp av Librela så han kan fortsätta finnas med mig.

Insåg varför han mått sämre efter flytten. Veterinären sa att eftersom han är blind på ett öga är det bra att inte flytta runt hemma men vi har ju levt i flyttkartonger i lägenheten och nu fixar i nya huset. Antagligen extra stressande för Alvin.
 
Idag är Anders Bagge på mitt jobb. Lite kul hur förtjust han är i mina dårar. Han insåg direkt att salukipojken var ny och ville gärna höra hans historia, sedan började han prata om hur lugna och fina alla tre är, hur lugn han blev när de kom in i personalrummet osv. Alltid kul när de är uppskattade och jag är så glad att de kan vara med på jobbet även stökiga dagar som denna.
 
Nu har det gått två veckor sedan jag reklamerade en jacka som skickades med trasig söm från Dogmania. Jag har skickat tre mail till den mailadress som det står på hemsidan att jag ska skicka till. Jag har skrivit ett DM på instagram samt skrivit till dom på Messenger där det står att de vanligtvis svarar inom en dag.
Jag tycker att det är fullkomligt orimligt att ett företag inte svarar på två veckor trots upprepade kontaktförsök. Blir verkligen inte sugen på att handla där igen.
(Ja, jag har kollat min skräppost)
 
Alvin har inte mått bra så bra på sistone. Han har gått lite långsammare ett tag men senaste 2-3 veckors har han knappt velat gå alls och sista dagarna var jag riktigt orolig för honom. Men inne är han så pigg och glad, busar och leker med mig och för sig själv flera gånger per dag. Men han är så fruktansvärt mager nu. Gått ner ett halvkilo på ett halvår och på en så liten hund som Alvin och som redan var väldigt smal så är det mycket. Så nu ska han äta valpfoder.

Fick vänta några dagat tills jag fick en veterinärundersökning och det kändes oöverstigligt men sen i onsdags piggnade han till lite. Fast han vill fortfarande inte gå normalt, det går så hemskt långsamt och han stannar hela tiden. Jag ställde in mig på att låta honom somna in för jag stod inte ut med att se honom så här.

Men igår var vi hos veterinären och alla blodprov var bra. Dock har han starr i höger öga så han ser inget på det ögat. Jag visste inte att han var blind där men jag visste att något var annorlunda. Diagnosen är att han är gammal och har artros. Veterinären ville att vi provar med Librela ett par månader. Ge det en chans men det känns jobbigt att inte veta när det ger effekt och hur länge han har ont innan dess.


Så igår låg jag på sängen och grät för att jag tycker det är hemskt att han har så ont innan medicinen börjar verka och funderade på om det var rätt val. Så då kom min lilla fina Milou springandes, hoppade upp på sängen och tröstade mig. Mina föräldrar kom också och sa att han ju är jätte glad och pigg och busig förutom på promenader så tills medicinen börjar ge effekt får han helt enkelt ta det lugnt med rundor på tomten och runtomkring här i området. Då lider han inte lika mycket, hemma mår han bra.

Jag får lita på veterinären som föreslog det här försöket med Librela och hoppas på bra effekt.

Har plockat fram skor också ifall det gör och i trampdynorna också på att gruset.

Så håll tummarna för att min lilla grabb får hjälp av Librela så han kan fortsätta finnas med mig.

Insåg varför han mått sämre efter flytten. Veterinären sa att eftersom han är blind på ett öga är det bra att inte flytta runt hemma men vi har ju levt i flyttkartonger i lägenheten och nu fixar i nya huset. Antagligen extra stressande för Alvin.

På min gamla beauceron har Librela varit helt magiskt, jag hoppas att det kommer att fungera så bra för Alvin. Redan efter första sprutan var det stor skillnad men det var efter andra sprutan (4 veckor efter första) som det verkligen gav effekt, sen har det fortsatt funka fantastiskt bra, det är 2.5 år sedan han fick första sprutan.
 
På min gamla beauceron har Librela varit helt magiskt, jag hoppas att det kommer att fungera så bra för Alvin. Redan efter första sprutan var det stor skillnad men det var efter andra sprutan (4 veckor efter första) som det verkligen gav effekt, sen har det fortsatt funka fantastiskt bra, det är 2.5 år sedan han fick första sprutan.
Jag fick samma effekt på min gamla gubbe som hade riktigt deformerade leder pga artrosen. Han var rörlig och aktiv i flera år extra tack vare Librela!
 
Nu har det gått två veckor sedan jag reklamerade en jacka som skickades med trasig söm från Dogmania. Jag har skickat tre mail till den mailadress som det står på hemsidan att jag ska skicka till. Jag har skrivit ett DM på instagram samt skrivit till dom på Messenger där det står att de vanligtvis svarar inom en dag.
Jag tycker att det är fullkomligt orimligt att ett företag inte svarar på två veckor trots upprepade kontaktförsök. Blir verkligen inte sugen på att handla där igen.
(Ja, jag har kollat min skräppost)
Oj så konstigt! Nu var det förvisso länge sedan jag handlade där, men då när det blev ett fel så svarade de typ 30 minuter efter att jag kontaktat dem och allt löste sig supersmidigt.
 
Sambon bortrest, så nu får alla tre hundarna lätt plats i sängen :D När jag skulle lägga mig ropade jag först på salukipojken, och han blev så glad att han rusade hit, flög upp och kastade sig ner bredvid mig.

Nu ligger han längs med min ena sida, Ebrah på likadant sätt längs min andra sida och Lily ligger mellan mina ben för att använda dem som ryggstöd. Jag behöver iaf inget tyngdtäcke för att inte snurra runt i sängen :rofl:
 
Tror knappt salukipojken rörde sig under hela natten. När jag vaknade låg han helt stilla bredvid mig, på samma sätt som han gjorde när jag somnade, och han såg så otroligt nöjd ut :heart Nu har vi ätit frukost och sitter i soffan. Syskonen på var sida om mig och Lily vid mina ben, igen. De är så galet mysiga de här tre!

Idag funderar jag på att försöka ge mig ut på kort cykeltur med dem, en och en, för att träna dem på att en av dem är borta och för att trötta ut dem lite på något sätt. Lily har gjort illa en trampdyna, så hon får inte springa lös nu och det märks... (den där trampdynan som är en bit upp på benet, minns inte vad den heter, så att promenera och trava bredvid cykel är lugnt)
 
Vi är på plats i Leksand för att ställa ut och kolla på lite bra hundsport. Passar på med lite målbildsträning på samma gång.
 

Bifogade filer

  • Messenger_creation_4CF64012-D1FA-44EB-9E8D-6DC301D4A83A.jpeg
    Messenger_creation_4CF64012-D1FA-44EB-9E8D-6DC301D4A83A.jpeg
    229,4 KB · Visningar: 37
Då har hundarna fått varsin mini-cykeltur! 1,2km runt en närliggande fotbollsplan blev det, och det var intressant att ha igång runkeeper för resultatet blev inte riktigt som jag väntat mig.

Lily, som är i bäst kondition och är snabbast, hon tog sig långsammast runt fotbollsplanen. Anledningen var egentligen enkel: hon ville gärna gasa på lite väl mycket så jag fick ägna tid åt att lugna ner henne. Vi fick också ett lite märkligt hundmöte där jag gick med henne några meter, utan att pausa runkeeper eller så.

Ebrah, som är tjock och lat, hon hade högst genomsnittligt tempo på rundan. Helt enkelt för att hon är så otroligt lydig och håller sig i slakt koppel bredvid cykeln oavsett vad vi gör.

Hennes bror, hans tid hamnade i mitten, som väntat. Han är stor och skulle egentligen kunna trava på med rejäla kliv, men han är fortfarande för stel och otränad för att klara av det. Vi trasslade runt lite för att alls hitta traven och tog sedan ett lugnt tempo där han kändes bekväm. Han var också klart tröttast efteråt.

Lily hade också tydliga åsikter om att Ebrah lämnade lägenheten utan henne. Det var oacceptabelt tyckte hon. Jag fick gå in igen några gånger och säga åt henne att lägga sig, för hon sprang fram till dörren och ropade på mig. Men, det var sedan tyst både när jag gick hemifrån och när jag kom tillbaka.

Tror det här kan bli en bra runda att ta någon gång i veckan med dem en och en. Just för att kombinera någon form av fysisk träning och det där med att bara en hund går hemifrån. Det är ju verkligen ingen lång sträcka och både Lily och Ebrah hade med lätthet klarat längre cykelturer, men jag tänker att lite är bättre än inget :)

Nu sover alla på olika ställen i vardagsrummet. Får se om vi kanske tar en skogspromenad i eftermiddag.
 
Provat gå en liten sväng med klövjeväskan för att börja tweaka in den. Verkar som att den ska sitta åt mer än jag nog trott först. Vill på att vrida sig lite på sniskan, men nog ska vi väl få till det :) Hon fick bära hem en liten skörd kantareller, som vi stötte på!

IMG_6574.jpeg
 
Gick på kvällspromenad med lurchervännen och alla hundarna styrde iväg mot rastgården. Jag bestämde mig för att låta Lily springa igen, ensam för att inte belasta skadade trampdynan mer än nödvändigt, men allt gick bra :) Hon sprang, sprang och sprang. Helt galen av lycka åt att äntligen få springa igen, och trampdynan höll utan några som helst problem.

Salukipojken, han var så glad när han sprang att han ibland tog jämfotahopp rakt upp i luften utan någon synlig anledning mer än att han var glad :rofl: Han gör så ibland och ser så löjligt söt ut.

Kan väl säga som så att det är väldigt lugnt här hemma i soffan nu. Men, så läskigt tidigt det blir mörkt ute nu! Dags att leta fram reflexerna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 548
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
5 751
Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 158
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
986
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp