Uppdateringstråd 30

Alvin är lite piggare idag, gått några små rundor riktigt bra faktiskt.

Blir så less ibland på människor, en anhörig till mig började ifrågasätta mitt val att ge Alvin medicin och att det snällaste vore att avliva honom och att jag var lurad av veterinären som sa att han kan må bra med medicin och att vi nu för tiden är för mesiga med våra hundar. Ville egentligen säga att jag gråtit, skakat, snyftat och legat i fosterställning inför mitt beslut. Jag var helt inriktad på att göra det bästa för Alvin. Jag tog till och med upp frågan själv. Vilket som var snällast mot Alvin och inte mig och fick rådet att prova den här medicinen.

Vissa saker har andra inte med att göra med så länge det inte talas om vanvård men det är ju definitivt inte falet här. Och eftersom det är en anhörig och inte en främling blir det ju också värre eftersom personen vet hur mycket Alvin och Milou betyder för mig. Jag har fått ändra om så mycket i mitt liv nu för att få ihop det med både Alvin och Milou. Jag vet att det kommer gå till en viss gräns men jag hoppas den gränsen inte är nu för han är så glad och busig fortfarande

Jag behöver inte någon som säger att jag ska avliva Alvin som om jag vägrar det. Jag tänker lite tvärtom att om inte medicinen hjälper finns det inga fler val,eller om han blir blir blind på vänster öga också. Så låt mig vara känner jag, har nog tänkt alla scenarier tusen gånger.
Ibland säger folk saker i all välmening även om det blir klumpigt. Du känner din anhörig bäst och vet hurvida denne bara inte förstår och beter sig som ett pucko eller hurvida denne är välmenande.

Jag som har hundkunniga anhöriga tar absolut det dom säger till mig och bollar även med dem om mina hundar då man har en tendens att bli hemmablind. Däremot lägger jag ingen större vikt vad de som inte kan hund råkar häva ur sig.
 
Nu är vi inne på vecka tre utan svar från dogmania. Total ignorering på alla deras kanaler. Såg att någon annan också skrivit att de söker kontakt utan svar. Något är ju lurt…
Reagerade också på att frakten tog så mycket längre tid än var det brukar. De har alltid vara snabba förut men nu tog det över en vecka, men visst en del har väl semester fortfarande. De flesta företag brukar ju dock förvarna om längre leveranstider/svarstider men inget sådant här. Konkurs på G?
 
Nu är vi inne på vecka tre utan svar från dogmania. Total ignorering på alla deras kanaler. Såg att någon annan också skrivit att de söker kontakt utan svar. Något är ju lurt…
Reagerade också på att frakten tog så mycket längre tid än var det brukar. De har alltid vara snabba förut men nu tog det över en vecka, men visst en del har väl semester fortfarande. De flesta företag brukar ju dock förvarna om längre leveranstider/svarstider men inget sådant här. Konkurs på G?

Men så dåligt! Vet inte om det fortfarande är grundaren som äger och driver det?

De har ju bytt formspråk helt på sociala medier (mvh yrkesskadad 😅) sedan en tid och haft massor med rea som de aldrig tidigare haft, så jag har haft en känsla av att det bytt ägare i samband med lagerflytten. Men ja, bara en känsla som sagt.
 
Var ute på promenad, en kvinna med en lös chow chow gick ca 200 m framför oss. Vid en väggren stannade hunden och sniffade på någonting, kvinnan gick vidare. Vi märkte inte förrns vi kom närmre att den hade en väst på sig märkt ”NERVOUS” - och då var vi nära nog att bli morrade åt 😨 backade och väntade tills ägaren äntligen lyckades vissla till sig hunden. Nu gick det ju bra men varför ha sin nervösa hund lös och sen gå ur synhåll?? Stress. Hade vi haft whippen med oss hade det gått illa.

Känns som jag träffar fler knasiga hundägare i UK än jag gör i Sverige…
 
Har plockat upp lite av lydnadsträningen med Spock som varit på paus sen förra året och det har gått bra hittills. Har anmält till tematillfälle i apportering och runda kon och så ska vi vara med på en träningstävling så får vi se hur han reagerar.
Försöker träna lite med Tay också men han har inte riktigt intresset för det. Lilla M har jag börjat lite smått att ta in till sidan.

Spock
20240815_091524.jpg


Imorgon ska bc-pojkarna få åka en sväng till fårhagen 🥰.
 
Min hund är så rolig! Hon är så snäll, tålmodig och rar. Hennes syrra är mer fullt ös medvetslös och kan ibland köra över min hund. Min hund låter saker passera ett tag innan hon snear ur och tar tag i att fräsa ifrån. Nu har hon börjat gå på bakbenen väldigt satt samtidigt som hon med framtassarna puttar, håller fast och liksom vallar i sidled ner sin syrra från soffan om hon gör överträdelser där. Väldigt effektivt och drivet ska syrran ner. 😅
Här om dagen när vi gjorde lite tricks så blev syrran för på. När de sitter bredvid varann och syrran tränger lackar min hund lugnt ur och sträcker ut ena framtassen åt sidan, placerar den mellan ögonen/över nosen på syrran och trycker sakta men hårt neråt så syrran hålls där. Burt med daj liksom! 😅
 
Men så dåligt! Vet inte om det fortfarande är grundaren som äger och driver det?

De har ju bytt formspråk helt på sociala medier (mvh yrkesskadad 😅) sedan en tid och haft massor med rea som de aldrig tidigare haft, så jag har haft en känsla av att det bytt ägare i samband med lagerflytten. Men ja, bara en känsla som sagt.
Det har jag också reagerat på och funderat över. Ägarbyte eller anpassning efter hur de tänker att kunderna uttrycker sig? Noterade också nu när jag kollade runt på deras sociala medier (blev nyfiken och började googla recensioner osv) att det är extremt få av deras följare som faktiskt kommenterar något. Har man många tusen följare på instagram brukar det ju bli ett flertal kommentarer på alla inlägg, men inte i det här fallet. Känns lite märkligt, men jag tänker försöka undvika i att spekulera allt för mycket kring det utan noterar mest.
 
Nu känner jag mig dum men ”vanlig” lydnad finns inte längre utan det är rallylydnad som gäller?

Jag har betalat endel medlemsskap, SSRK (tyvärr) där jag aldrig hinner anmäla mig till kurs (har mailat) , en fristående klubb (fritt följ) där jag gått en apporteringskurs men annars finns endast rallylydnad eller sånt ja inte vill gå.
Kolla brukshundsklubben med o de hade ingen lydnad, mest sök o valpkurs, apell mm
Där var även allt i höst fullt.

Det har verkligen skenat iväg med pengar inser jag för att gå kurs 🙈.

Har annars en anmälan till en helgkurs men det är liksom 3000kr bara på den.

Är så van vid fågelhundsklubben jag var med i där det inte är såpass dyrt men även lite mer öppet för hur många som ville vara med.
Det var apport, dressyr, utställningar och såklart jaktprov/träning.

Nu känner jag mig mest utanför allt och lite chockad över priserna på vissa helgkurser (som är de få där de finns platser) 🙁

Sorry för klag.
 
Medlemsskap och kurs/prov/tävling är verkligen snordyrt…
Jag är med i alla tre retrieverklubbarna och utöver det ska man lösa jaktkort, vara med i Jägareförbundet och betala starter och kursavgifter. Det är mycket pengar!

Just nu ligger jag ute med en dryg tusenlapp för prov som jag betalat för men som jag inte kommit med på utan hamnat på typ reservplats.
 
Morgonstund har guld i mun, det tycker nog iallafall Spock och Tay som fått vara med ute i fårhagen 😁.

20240827_092729.jpg


@Nepenthe generellt på brukshundsklubbarna är nog utbudet kurser helt upp till vad man har för instruktörer tillgängliga. De flesta får ju inte nån kompensation för att hålla kurs på bk heller och då kanske det inte alltid så att man kan prioritera att hålla kurs om man har mycket annat.
 
Ibland säger folk saker i all välmening även om det blir klumpigt. Du känner din anhörig bäst och vet hurvida denne bara inte förstår och beter sig som ett pucko eller hurvida denne är välmenande.

Jag som har hundkunniga anhöriga tar absolut det dom säger till mig och bollar även med dem om mina hundar då man har en tendens att bli hemmablind. Däremot lägger jag ingen större vikt vad de som inte kan hund råkar häva ur sig.
Absolut, men den här personen kommer hem till mig och går runt och letar fel hos mig, inne i huset varje gång hen är här. Och innan hen började prata om Alvin gick hen noga igenom alla fel jag och pappa gjort i trädgården och hur lata vi varit fast vi sliter hela tiden. Personen tycker att hundmat är löjligt, dom ska bara ära matrester och lök och choklad och vindruvor. Släppa dom ensamma på hens trädgård fast huset ligger precis vid vägen.

Jag känner mig inte blind, jag frågade veterinären om det snällaste vore att låta Alvin somna in. Har diskuterat med familj och vänner och det är jag som varit mest orolig. Försöker lita på veterinären och märker redan lite hjälp av Libera.
 
Alvin är lite piggare idag, gått några små rundor riktigt bra faktiskt.

Blir så less ibland på människor, en anhörig till mig började ifrågasätta mitt val att ge Alvin medicin och att det snällaste vore att avliva honom och att jag var lurad av veterinären som sa att han kan må bra med medicin och att vi nu för tiden är för mesiga med våra hundar. Ville egentligen säga att jag gråtit, skakat, snyftat och legat i fosterställning inför mitt beslut. Jag var helt inriktad på att göra det bästa för Alvin. Jag tog till och med upp frågan själv. Vilket som var snällast mot Alvin och inte mig och fick rådet att prova den här medicinen.

Vissa saker har andra inte med att göra med så länge det inte talas om vanvård men det är ju definitivt inte falet här. Och eftersom det är en anhörig och inte en främling blir det ju också värre eftersom personen vet hur mycket Alvin och Milou betyder för mig. Jag har fått ändra om så mycket i mitt liv nu för att få ihop det med både Alvin och Milou. Jag vet att det kommer gå till en viss gräns men jag hoppas den gränsen inte är nu för han är så glad och busig fortfarande

Jag behöver inte någon som säger att jag ska avliva Alvin som om jag vägrar det. Jag tänker lite tvärtom att om inte medicinen hjälper finns det inga fler val,eller om han blir blir blind på vänster öga också. Så låt mig vara känner jag, har nog tänkt alla scenarier tusen gånger.

Absolut, men den här personen kommer hem till mig och går runt och letar fel hos mig, inne i huset varje gång hen är här. Och innan hen började prata om Alvin gick hen noga igenom alla fel jag och pappa gjort i trädgården och hur lata vi varit fast vi sliter hela tiden. Personen tycker att hundmat är löjligt, dom ska bara ära matrester och lök och choklad och vindruvor. Släppa dom ensamma på hens trädgård fast huset ligger precis vid vägen.

Jag känner mig inte blind, jag frågade veterinären om det snällaste vore att låta Alvin somna in. Har diskuterat med familj och vänner och det är jag som varit mest orolig. Försöker lita på veterinären och märker redan lite hjälp av Libera.
Problemet är ju enkelt, sluta umgås med personen och låt den inte komma in i ditt hem.
 
Absolut, men den här personen kommer hem till mig och går runt och letar fel hos mig, inne i huset varje gång hen är här. Och innan hen började prata om Alvin gick hen noga igenom alla fel jag och pappa gjort i trädgården och hur lata vi varit fast vi sliter hela tiden. Personen tycker att hundmat är löjligt, dom ska bara ära matrester och lök och choklad och vindruvor. Släppa dom ensamma på hens trädgård fast huset ligger precis vid vägen.

Jag känner mig inte blind, jag frågade veterinären om det snällaste vore att låta Alvin somna in. Har diskuterat med familj och vänner och det är jag som varit mest orolig. Försöker lita på veterinären och märker redan lite hjälp av Libera.
En idiot! Tyvärr går det inte att lyssna på sådana och inte heller att argumentera mot dem. Det finns två vägar att gå:

Antingen behöver man inte umgås med personen, då hittar man en strategi att undvika hen
ELLER
behöver man umgås med personen, då hittar man strategier att stå ut med hen. Går det att undvika att ta hem hen? Umgås på neutrala platser eller gå hem till hen istället?
 
Nu har det gått två veckor sedan jag reklamerade en jacka som skickades med trasig söm från Dogmania. Jag har skickat tre mail till den mailadress som det står på hemsidan att jag ska skicka till. Jag har skrivit ett DM på instagram samt skrivit till dom på Messenger där det står att de vanligtvis svarar inom en dag.
Jag tycker att det är fullkomligt orimligt att ett företag inte svarar på två veckor trots upprepade kontaktförsök. Blir verkligen inte sugen på att handla där igen.
(Ja, jag har kollat min skräppost)
De är hopplösa! Jag beställde två selar av dem i vintras. Då stod det på sajten att de höll på att flytta så att leveranstiden var 10-14 dagar längre än vanligt. När det gått bortåt en månad stötte jag på dem och fick till slut svar att Ojdå, vi beklagar, den ena selen är visst slut. De fick skicka den andra eftersom de är de enda i Sverige som säljer just den, den passade, och sen fick jag stöta på flera gånger för att få dem att ändra fakturan. Den var på två selar fram till bara ett par dagar innan förfallodatum.

Jag fick åtminstone kompensation i form av en rabatt på nästa köp och den utnyttjade jag. Men jag kommer inte att handla där igen.
 
Absolut, men den här personen kommer hem till mig och går runt och letar fel hos mig, inne i huset varje gång hen är här. Och innan hen började prata om Alvin gick hen noga igenom alla fel jag och pappa gjort i trädgården och hur lata vi varit fast vi sliter hela tiden. Personen tycker att hundmat är löjligt, dom ska bara ära matrester och lök och choklad och vindruvor. Släppa dom ensamma på hens trädgård fast huset ligger precis vid vägen.

Jag känner mig inte blind, jag frågade veterinären om det snällaste vore att låta Alvin somna in. Har diskuterat med familj och vänner och det är jag som varit mest orolig. Försöker lita på veterinären och märker redan lite hjälp av Libera.
Då finns det ju ingen vits med att bry sig om personens åsikter öht 🤷‍♀️. För mig är det ett mysterium att man ids ha en sån person frivilligt i sin umgängeskrets som tar så mycket av ens energi.
 
Nu känner jag mig dum men ”vanlig” lydnad finns inte längre utan det är rallylydnad som gäller?

Jag har betalat endel medlemsskap, SSRK (tyvärr) där jag aldrig hinner anmäla mig till kurs (har mailat) , en fristående klubb (fritt följ) där jag gått en apporteringskurs men annars finns endast rallylydnad eller sånt ja inte vill gå.
Kolla brukshundsklubben med o de hade ingen lydnad, mest sök o valpkurs, apell mm
Där var även allt i höst fullt.

Det har verkligen skenat iväg med pengar inser jag för att gå kurs 🙈.

Har annars en anmälan till en helgkurs men det är liksom 3000kr bara på den.

Är så van vid fågelhundsklubben jag var med i där det inte är såpass dyrt men även lite mer öppet för hur många som ville vara med.
Det var apport, dressyr, utställningar och såklart jaktprov/träning.

Nu känner jag mig mest utanför allt och lite chockad över priserna på vissa helgkurser (som är de få där de finns platser) 🙁

Sorry för klag.
Trist att du inte har några lydnadskurser hos dig. Jag skulle säga att utbudet av kurser inom rallylydnad är större även där jag bor (Stockholm) och att endast vissa hundklubbar har rena lydnadskurser. Klubbarna med lydnadskurser är ofta de som är större och på sätt och viss har en inriktning mot de riktigt hundsportsintresserade. De har dock även rallylydnad, men även mer "specialicerade" kurser som lydnad, specialsök osv. och då flera klasser inom discipliner. Innanför tullarna i Stockholm tex är det nästan bara rallylydnadskurser som finns. För lydnadskurser behöver jag åka utanför stan men då finns det ett antal. Brukshundsklubbarna här har jag inte så bra koll på då bli mer eller mindre är ett måste för att ta sig till dom, men dom borde ju ha kan jag tycka.

Prismässigt är dock alla kurser rätt ordentligt dyra (undantaget tror jag dock kurser på brukshundsklubbarna). Helgkurser tycker jag ofta är extra dyra.
 
Nu är vi inne på vecka tre utan svar från dogmania. Total ignorering på alla deras kanaler. Såg att någon annan också skrivit att de söker kontakt utan svar. Något är ju lurt…
Reagerade också på att frakten tog så mycket längre tid än var det brukar. De har alltid vara snabba förut men nu tog det över en vecka, men visst en del har väl semester fortfarande. De flesta företag brukar ju dock förvarna om längre leveranstider/svarstider men inget sådant här. Konkurs på G?
Jag fick känslan av att de skulle stänga, för de reade verkligen ut allt? Men såg nu att de fyllt på med nya varor?
Frågan är om de har sålt namnet men ville sälja ut lagret innan?
 
Nu känner jag mig dum men ”vanlig” lydnad finns inte längre utan det är rallylydnad som gäller?

Jag har betalat endel medlemsskap, SSRK (tyvärr) där jag aldrig hinner anmäla mig till kurs (har mailat) , en fristående klubb (fritt följ) där jag gått en apporteringskurs men annars finns endast rallylydnad eller sånt ja inte vill gå.
Kolla brukshundsklubben med o de hade ingen lydnad, mest sök o valpkurs, apell mm
Där var även allt i höst fullt.

Det har verkligen skenat iväg med pengar inser jag för att gå kurs 🙈.

Har annars en anmälan till en helgkurs men det är liksom 3000kr bara på den.

Är så van vid fågelhundsklubben jag var med i där det inte är såpass dyrt men även lite mer öppet för hur många som ville vara med.
Det var apport, dressyr, utställningar och såklart jaktprov/träning.

Nu känner jag mig mest utanför allt och lite chockad över priserna på vissa helgkurser (som är de få där de finns platser) 🙁

Sorry för klag.
Här är det olika mellan olika klubbar. På en klubb finns det ingen agility och knappt någon rallylydnad, däremot massvis av "vanlig" lydnad, spår och andra bruksgrenar. På en annan klubb i närheten är det mycket agility och ganska mycket rallylydnad. Båda är brukshundklubbar. En vanlig kurs kostar åtminstone 2000kr här.
 
Jag fick känslan av att de skulle stänga, för de reade verkligen ut allt? Men såg nu att de fyllt på med nya varor?
Frågan är om de har sålt namnet men ville sälja ut lagret innan?
Jag tittade också där nu och fick samma känsla, de rear som om de var på väg att stänga. Medan i februari var det till flytt till nya lokaler som rörde till det för dem.
 
Men så dåligt! Vet inte om det fortfarande är grundaren som äger och driver det?

De har ju bytt formspråk helt på sociala medier (mvh yrkesskadad 😅) sedan en tid och haft massor med rea som de aldrig tidigare haft, så jag har haft en känsla av att det bytt ägare i samband med lagerflytten. Men ja, bara en känsla som sagt.

De är hopplösa! Jag beställde två selar av dem i vintras. Då stod det på sajten att de höll på att flytta så att leveranstiden var 10-14 dagar längre än vanligt. När det gått bortåt en månad stötte jag på dem och fick till slut svar att Ojdå, vi beklagar, den ena selen är visst slut. De fick skicka den andra eftersom de är de enda i Sverige som säljer just den, den passade, och sen fick jag stöta på flera gånger för att få dem att ändra fakturan. Den var på två selar fram till bara ett par dagar innan förfallodatum.

Jag fick åtminstone kompensation i form av en rabatt på nästa köp och den utnyttjade jag. Men jag kommer inte att handla där igen.

Jag fick känslan av att de skulle stänga, för de reade verkligen ut allt? Men såg nu att de fyllt på med nya varor?
Frågan är om de har sålt namnet men ville sälja ut lagret innan?

Jag tittade också där nu och fick samma känsla, de rear som om de var på väg att stänga. Medan i februari var det till flytt till nya lokaler som rörde till det för dem.

Ja någonting har ju onekligen förändrats för några år sedan var det inte alls så här. Alltid varit imponerad över deras snabba service både vad gäller leveranser men också kundtjänst. Nu är det helt annorlunda.
Räknar inte med att jag ska få tillbaka några pengar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 548
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
5 751
Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 158
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
986
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp